• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91030201489
  • خبرنگار : 71091

گزارش ايسنا از همه‌ي گفته‌ها پس از اعلام راي ديوان عدالت اداري درباره‌ي خانه سينما

گزارش ايسنا از همه‌ي گفته‌ها پس از اعلام راي ديوان عدالت اداري درباره‌ي خانه سينما

چهار ماه پس از صدور حكم انحلال خانه سينما از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، روز سه‌شنبه دوم خردادماه رييس ديوان عدالت اداري از صدور راي در پرونده شكايت خانه سينما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نقض تصميم انحلال خانه سينما خبر داد. در عين وزارت ارشاد و برخي از مسئوولان آن از قوت حكم انحلال تا بررسي مجدد مي‌گويند اما هيات مديره خانه سينما در متني اعلام كردند كه از سوم خرداد ماه در محل خانه سينما مستقر مي‌شوند و فعاليت‌هايشان را آغاز مي‌كنند.

چهار ماه پس از صدور حكم انحلال خانه سينما از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، روز سه‌شنبه دوم خردادماه رييس ديوان عدالت اداري از صدور راي در پرونده شكايت خانه سينما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نقض تصميم انحلال خانه سينما خبر داد. در عين وزارت ارشاد و برخي از مسئوولان آن از قوت حكم انحلال تا بررسي مجدد مي‌گويند اما هيات مديره خانه سينما در متني اعلام كردند كه از سوم خرداد ماه در محل خانه سينما مستقر مي‌شوند و فعاليت‌هايشان را آغاز مي‌كنند.

ماجرا در پرده جديد از آن‌جا آغاز شد كه رييس ديوان عدالت اداري در گفت‌وگويي با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،از صدور راي در پرونده شكايت خانه سينما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نقض تصميم انحلال خانه سينما خبر داد.

محمدجعفر منتظري در اين‌باره افزود: در اين پرونده يك مساله در تصميم وزارت ارشاد از لحاظ رعايت موازين قانوني توسط شعبه رسيدگي‌كننده به پرونده مورد اشكال قرار گرفته است.

وي افزود: شعبه رسيدگي‌كننده تصميم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را نقض كرد تا مجددا وزارت فرهنگ و ارشاد درموضوع انحلال خانه سينما تصميم‌گيري كند.

رييس ديوان عدالت اداري گفت: اين راي به وزارت ارشاد و خانه سينما ابلاغ خواهد شد.

براساس اين گزارش، دستور انحلال خانه سينما روز 13 دي ماه 90 طي نامه‌اي از سوي دبير هيات رسيدگي به امور مراكز فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به مديرعامل خانه سينما اعلام شده بود.

در متني كه با عنوان «دستور انحلال» به تشكل صنفي خانه سينما ارسال شد، آمده بود: «نظر به مجموع بررسي‌هاي معموله و مداقه در اسناد و مدارك مربوطه و امعان نظر در مراحل ايجاد تشكل موسوم به «خانه سينما» بدينوسيله اعلام مي‌دارد با توجه به عدم طي تشريفات قانوني مربوط به تاسيس موسسات فرهنگي و هنري و نيز اقدامات غير قانوني بعدي، اين تشكل و استمرار فعاليت‌هاي آن فاقد وجاهت قانوني است و مراتب جهت انحلال خانه سينما اعلام مي‌گردد. بديهي است هر اقدامي خلاف مفاد اين دستور و يا عدم توقف فعاليت ظرف 48 ساعت از تاريخ صدور، از مصاديق بارز ماده واحده قانون تعطيل موسسات و واحد‌هاي آموزشي و تحقيقاتي و فرهنگي كه بدون مجوز قانوني دائر شده و مي‌شوند (مصوب 7 دي ماه 72 مجلس شوراي اسلامي) بوده و موجب پيگرد قانوني است.»

**********

سجادپور در گفت‌‌وگو با ايسنا: هنوز «تعطيلي» خانه سينما برقرار و قطعي است

سيدعليرضا سجادپور با اشاره به نقض حكم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سينما تصريح كرد: از نظر ما هنوز «تعطيلي» خانه سينما برقرار و قطعي است.

مدير كل نظارت ارزشيابي سازمان سينمايي با اشاره به مصاحبه رئيس ديوان عدالت اداري با ايسنا و اعلام خبر نقض حكم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سينما از سوي وي گفت: اگر در اصل مصاحبه دقت كنيد مي‌بينيد كه از حكم انحلال خانه سينما يك اشكال شكلي گرفته شده و طبيعي است كه با رفع آن اشكال، حكم «انحلال» مي‌تواند همچنان برقرار باشد.

وي ادامه داد: ضمن آنكه، اساسا هنوز نظر ديوان عدالت اداري به وزارت ارشاد نرسيده است و ما هم مانند رسانه‌ها، اين موضوع را تنها از طريق مصاحبه رئيس محترم ديوان عدالت اداري متوجه شديم. اعلام حكم به اين شكل، براي ما كمي غيرعادي است كه چرا بايد چنين موضوعي به صورت مصاحبه رسانه‌اي اعلام شود نه نامه رسمي.

سجادپور در پايان سخنانش، با اشاره به اينكه معاونت حقوقي وزارت ارشاد پاسخي در اين باب تنظيم كرده است، تصريح كرد: از نظر ما همچنان «تعطيلي» خانه سينما برقرار و قطعي است.

*************

اما هيات مديره و مديرعامل خانه سينما در پي راي ديوان عدالت اداري مبني بر «نقض تصميم وزارت‌ ارشاد در «انحلال» خانه‌ي سينما» متني را منتشر كرد.

در بخش‌‌هايي از اين متن كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گذاشته شده است،آمده است:« در پي اعلام راي ديوان عدالت‌اداري مبني بر نقض دستور انحلال خانه سينما ضمن تبريك به اهالي صبور و عزيز جامعه‌ي اصناف سينماي ايران،‌ بار ديگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي قانوني به عنوان راه‌حل و گره گشاي بسياري از مسايل و مشكلات تاكيد مي‌كنيم.»

در ادامه با سپاس از ديوان عدالت اداري در مورد رفع سوء تفاهمات از سوي هيات مديره و مديرعامل خانه سينما اعلام شده است كه فعاليت‌هاي رسمي‌ خانه سينما را از روز سوم خرداد از سر مي‌گيرند.

******

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم درباره آخرين وضعيت خانه سينما در پي اعلام حكم ديوان عدالت اداري، گفت: آنچه مطرح شده تنها يك ايراد شكلي بوده است.

به گزارش ايسنا، سيد محمد حسيني در حاشيه‌ي سمينار بررسي مسايل مطبوعات ايران، گفت: آنچه تاكنون مطرح شده ايرادي شكلي بوده است كه اين موضوع مجدد در هيات رسيدگي وزارت ارشاد مورد بررسي قرار مي‌گيرد و كار دنبال مي‌شود.

وي در عين حال گفت: لازم بوده است كه برخي مراحل قانوني با دقت بيشتري دنبال شود كه انشاء الله اين موضوع از اين پس رعايت مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا هيات رسيدگي به اين موضوع در وزارت ارشاد قرار دارد، گفت: هيات رسيدگي بر مراكز فرهنگي، موسسات، تشكل‌ها و انجمن‌هاي فرهنگي در خود وزارت ارشاد پيگير اين موضوع است كه البته بايد اين دوستان دقت بيشتري مي‌كردند اما به هر حال اشكالات گرفته شده بيشتر شكلي و دنبال آن هستيم كه مراحل قانوني انجام شود.

**********

و سرانجام ساعتي قبل وزارت ارشاد به ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين متن آمده است: «در پی انتشار برخی اخبار به نقل از دیوان عدالت اداری مبنی بر ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد:« در صورت وصول ابلاغ رسمی قضائی، این هیأت در اولین فرصت نسبت به تشکیل جلسه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری اقدام و طرح ایراد وارده را بررسی می‌نماید.»

به گزارش مرکز روابط عمومی , اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ,اسماعیلی خاطر نشان کرد: «صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.»

وی متذکر شد: « هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به استناد " ماده واحده قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می­‌شود ." مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صالح رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری می­‌باشد.»

خانه سینما

به گزارش ايسنا، پس از اين اظهار نظرها، در ساعت 18 امروز، سايت وزارت ارشاد در مطلبي به نقل از رییس حوزه‌ي ریاست دیوان عدالت اداری اعلام كرد كه رای دیوان عدالت اداری مجوزی برای برقراری فعالیت مجدد خانه سینما نیست.

اين در حالي است كه علي‌اصغر بختياري ـ رییس حوزه‌ي ریاست دیوان عدالت اداری ـ در توضيح گفته‌ي خود، تصريح كرد: وقتی دیوان تصمیم نهادی را نقض می‌کند، وضعیت به همان حالت سابق بازمی‌گردد تا مجددا در دستگاه مربوطه بررسی شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha