• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91021709751
  • خبرنگار : 71150

/نهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي/8

شركت در اخلال در نظام اقتصادي، اتهام مديرعامل سابق فولادفام اسپادانا

محاكمه مدير عامل سابق شركت فولاد فام اسپادانا به اتهام شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور آغاز شد.

محاكمه مدير عامل سابق شركت فولاد فام اسپادانا به اتهام شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه نهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، فراهاني ـ نماينده‌ دادستان تهران ـ كيفرخواست صادره از سوي دادسراي عمومي و انقلاب تهران را براي «ي.م» ـ مديرعامل سابق فولاد فام اسپادانا ـ‌ قرائت كرد كه بر اساس آن وي به شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق تباني با مفسدان شبكه بانكي و ساير متهمان و مشاركت در اداره شبكه يا باند كلاهبرداري و دخالت مستقيم و غير مستقيم در انجام معاملات سوري منتهي به اخذ وجه نا مشروع موضوع 53 ال‌سي سوري جمعا به مبلغ 11 تريليون و 226 ميليارد و 700 ميليون ريال، شركت در پولشويي عوايد حاصل از جرم موضوع تعداد 53 فقره گشايش اعتبار اسنادي صادره از بانك صادرات شعبه اهواز كه به تقاضاي فولادفام اسپادانا تنظيم شده است و تحصيل مال از طريق نا مشروع به ميزان 35 ميليارد ريال در قبال سند فروش شركت فولاد فام اسپادانا با علم به اينكه سند معامله از محل ا‌ل‌سي‌هاي غير قانوني بوده و هدف از فروش شركت نيز صرفا تسهيل در وقوع جرم بوده است، متهم شد.

نماينده‌ي مدعي العموم پس از قرائت كيفرخواست براي متهم تقاضاي اشد مجازات كرد و گفت: اين متهم از متهمان اصلي پرونده محسوب مي‌شود و ما پيش از اين نيز كتبا درخواست تشديد قرار وي را داشته‌ايم.

متهم با قرار گرفتن در جايگاه و در پاسخ به اين سوال قاضي كه آيا اتهامات مطرح شده را قبول داريد؟ گفت: اتهامات مذكور را قبول ندارم. بنده دو ماه و نيم مدير عامل شركت فولاد فام اسپادانا بوده‌ام و در طول اين مدت 13 ال‌سي به سود شركت گشايش شده است.

متهم ادامه داد:‌ بنده 52 فقره ال‌سي را امضا نكرده‌ام و هنگامي كه از مدير عاملي شركت فولادفام اسپادانا بركنار شده‌ام كوچك‌ترين ارتباطي در زمينه گشايش اعتبار نداشته‌ام. ما ال‌سي گشايش نكرده‌ايم بلكه ال‌سي‌ها به سود ما گشايش شد.

وي اظهار كرد: زماني كه شركت به تهران انتقال يافت، آقاي مه‌آفريد اميرخسروي گفتند كه در بانك‌ها براي گشايش اعتبار حساب باز كنيم وبه من به دليل اينكه در اهواز بودم گفته شد كه شما چك‌ها را سفيد امضا كنيد و اسناد را پيش همكاران ما بگذاريد كه من به آنها اعلام كردم من چك سفيد، امضا نمي‌كنم. پس از آن به من گفته شد كه اگر چك سفيد امضا نمي‌كنيد از كار بركنار مي‌شويد. در تهران به ما گفتند حالا كه اين كار را نمي‌كنيد آقاي «د» جايگزين شما مي‌شود.

متهم با بيان اينكه من كارهاي اجرايي شركت را انجام مي‌دادم افزود: بنده نمي‌دانم كه كجاي اين شبكه كلاهبرداري بودم چون جز كار و دوندگي هيچ ارتباطي با اعضاي گروه نداشتم.

به گزارش ايسنا، در اين بخش از جلسه دادگاه، قاضي سراج قبل از ارائه دفاعيات وكيل مدافع متهم به دليل طولاني شدن جلسه اعلام تنفس كرد و پس از 30 دقيقه تنفس، همايون فلاحيان ـ وكيل مدافع «ي.م» در جايگاه قرار گرفت تا از موكلش دفاع كند.

وي در دفاع از موكل خود با اشاره به سابقه حضور موكلش در جبهه‌هاي حق عليه باطل و همچنين سابقه فعاليت‌هاي اجرايي وي،‌ اظهار كرد: متاسفانه در خصوص اتهام نخست موكلم، صادركنندگان كيفرخواست، خود قانون وضع كرده‌اند زيرا ما عنوان قانوني مفسدين شبكه بانكي را نداريم.

فلاحيان با بيان اينكه در اين پرونده ما با يك مدير ساده لر مواجه هستيم، گفت: اين فرد را متهم كرده‌ايد كه در اداره شبكه كلاهبرداري شركت كرده‌اي. آقاي مه‌آفريد اميرخسروي با دارا بودن 40 شركت معتبر در كشور و 20 شركت زير پوشش واسطه‌اي را كنار موكل من مي‌گذاريد و يك دفعه موكل من سردسته باند كلاهبرداري مي‌شود.

وي ادامه داد: بايد روشن شود كه موكل چه مالي را برده و آيا اين ميزان پول به جيب موكل من رفته است يا خير. 13 فقره LC در زمان مديريت موكلم باز شده نه 53 LC. تمام وجوهات نيز به حساب گروه اميرمنصور آريا واريز شده و آنها نيز با بانك‌ها تسويه حساب كرده‌اند و در حقيقت اين پول سر جاي خود برگشته است.

وكيل مدافع «ي.م» با بيان اينكه اتهام نخست مبني بر شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق تباني با مفسدين شبكه بانكي به موكل من منتسب نيست، در خصوص اتهام دوم مبني بر شركت در پولشويي عوايد حاصل از جرم، گفت: به طور طبيعي وقتي LC گشايش مي‌يابد يك بانك نيز آن را تنزيل مي‌كند. اين تنزيل‌ها در كيش صورت گرفته است.

فلاحيان گفت: شوراي عالي پولشويي با حضور مسئولان رده بالاي اقتصادي كشور تشكيل مي‌شود. وقتي افراد در رده‌هاي بالا متوجه اين پولشويي كه شما مي‌گوييد نشده‌اند، چه توقعي از موكل من داريد؟ موكل من حتي معني پولشويي را بلد نيست بنابراين چطور بايد متوجه جرم صورت گرفته مي‌شد؟

وي يادآور شد: شما مقدمات جرم را، جرم در نظر گرفته و نتايج آن را نيز جرم گرفته‌ايد. آيا وزير اقتصاد و رييس بانك مركزي در خواب بودند كه نتوانستند رد پاي پولشويي كلان را بيابند و اگر پولشويي به موكل بنده منتسب بوده ميزان آن چقدر است؟ نيت موكل من اين نبوده كه در كنار مه‌آفريد اميرخسروي اندوخته زيادي ذخيره كند و هيچ ارتباطي نيز با شبكه بانكي نداشته است.

فلاحيان خطرنشان كرد: انتظارم اين است كه با واقع‌بيني دقيق، جريان مورد ارزيابي قرار گيرد و با رافت اسلامي حكم به برائت موكل صادر شود.

در ادامه رضا نجفي ـ نماينده مدعي‌العموم ـ در پاسخ به اظهارات وكيل مدافع «ي.م» گفت: در كيفرخواست گفته نشده كه اين مبلغ به جيب متهم رفته است بلكه بحث از حقوق غير متعارفي است كه متهم دريافت كرده است.

«ي.م» به عنوان آخرين دفاع اظهار كرد: هيچ‌كدام از اتهامات مطرح شده در كيفرخواست را قبول ندارم و همانطور كه پيش از اين گفتم، من فقط دو ماه مديرعامل شركت فولادفام اسپادانا بودم و فقط 13 فقره ال‌سي در زمان مديريت بنده باز شده است و زماني كه از مديرعاملي كنار رفتم، با بحث ال‌سي سر و كار نداشتم.

متهم گفت: من از صفر و كارگري شروع به كار كردم و هنگامي كه دست چپ و راست خود را شناختم، در راستاي ساخت كشور گام برداشتم. ظواهر امر نشان مي‌داد كه آقاي مه‌آفريد اميرخسروي در حال فعاليت اقتصادي است. من از كجا بايد مي‌دانستم اين باند كلاهبرداري است؟ ما فكر مي‌كرديم در حال كمك به اقتصاد كشور هستيم. من حتي يك ريال از اين گروه دريافت نكرده‌ام و 81 ميليون تومان نيز بابت كارم در اين شركت به من پرداخت شد.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha