• پنجشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91021407807
  • منبع : نمایندگی سمنان

سالیانه 10 تا 20 تن گیاه دارویی از سمنان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود

سالیانه 10 تا 20 تن گیاه دارویی از سمنان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی بیش از 850 گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی بیش از 850 گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، سید حسن میرعماد، امروز پنج‌شنبه افزود: این استان دارای تنوع گیاهی فراوان و با ارزش صنعتی، دارویی و خوراکی است.

وی افزود: از850 گونه گیاهی شناسایی شده در استان سمنان بیش از 126 گونه آن دارویی، صنعتی و خوراکی محسوب می‌شوند.

میرعماد یادآور شد: با ورود فصل بهار، روستائیان و افراد بومی مناطق مختلف در سطح استان سمنان اقدام به جمع آوری برخی از این گونه‌های گیاهی به منظور مصارف خوراکی و دارویی می‌كنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: این اداره کل برای ساماندهی این افراد و نظارت صحیح، اقدام به ایجاد زمینه جهت تشکیل تشکلهای مردمی در قالب شرکتهای تعاونی، تشکلهایی در قالب جوامع محلی كرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 تشکل در نقاط مختلف استان سمنان فعالیت دارند، افزود: 200 نفر بهره‌بردار عضو 5 تشکل در استان سمنان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ایجاد اشتغال در جوامع محلی و تغییر معیشت بهره‌برداران را از اهداف اصلی وجود تشکلهای بهره بردار در استان سمنان بیان کرد و گفت: سریشم، جو وحشی، چوبک، بادام کوهی، اسپند، پیاز کوهی، زرشک، نسترن وحشی،علف چای، گل کاسنی، گزنه، شقایق، گل گاوزبان، پنبرک و بابونه از عمده محصولات قابل بهره‌برداری تشکلهای بهره‌بردار در سطح استان سمنان است.

وی خاطر نشان کرد: استان سمنان قابلیت بهره‌برداری از 4 گونه استراتژیک مرتعی را دارد که با صدور مجوز هدایت و نظارت کارشناسان بهره‌برداری از این 4 گونه صورت می‌گيرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: باریچه، کتیرا، وشاء و آنغوزه 4 گونه استراتژیک مرتعی در استان سمنان است.

وی خاطر نشان کرد: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح پایلوت کشت گیاهان دارویی، 12 استان در کشور توسط دفتر امور منابع جنگلی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان مجریان این طرح انتخاب شده که استان سمنان نیز از این جمله استانهاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: منطقه کالپوش میامی به مساحت 3 هکتار و منطقه تویه دروار دامغان به مساحت 5 هکتار به عنوان پایلوت در استان سمنان انتخاب شده‌اند.

براساس اين گزارش، استان سمنان با مساحتی بالغ بر 9.7 میلیون هکتار در جنوب رشته کوههای البرز و بخش شمالی دشت کویر قرار دارد که 39 درصد از مساحت کل استان که حدود 3 میلیون و 741 هزار هکتار بوده را مراتع تشکیل می‌دهند و 14 درصد از مراتع موجود در استان سمنان در وضعیت خوب و متوسط و 86 درصد در وضعیت فقیر طبقه‌بندی می‌شوند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha