• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91020904200
  • خبرنگار : 71251

صنايع لبني در پاسخ به اخطار سازمان حمايت:

برگشت قيمت محصولات لبني قابل اجرا نيست

برگشت قيمت محصولات لبني قابل اجرا نيست

در پي افزايش 33 درصدي نرخ محصولات لبني و اخطار سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به صنايع لبني مبني بر بازگشت قيمت‌ نرخ شير و فرآورده‌هاي لبني به نرخ مصوب بهمن ماه، دبير انجمن صنفي صنايع لبني اعلام كرد: اين خواسته سازمان حمايت غير قانوني بوده و قابل اجرا نيست.

در پي افزايش 33 درصدي نرخ محصولات لبني و اخطار سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به صنايع لبني مبني بر بازگشت قيمت‌ نرخ شير و فرآورده‌هاي لبني به نرخ مصوب بهمن ماه، دبير انجمن صنفي صنايع لبني اعلام كرد: اين خواسته سازمان حمايت غير قانوني بوده و قابل اجرا نيست.

رضا باكري ـ دبير انجمن صفني صنايع لبني ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره غير قانوني خواندن افزايش قيمت محصولات لبني از سوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و اخطار اين سازمان مبني بر بازگشت قيمت‌هاي فرآورده‌هاي لبني به نرخ مصوب قبلي، اظهار كرد: از نظر قانون تجارت اين گفته سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، مخالف قانون تجارت و قانون حاكم بر كسب و كار و اقتصاد توليد است.

وي تصريح كرد: مسوول سود و زيان بنگاه‌هاي توليدي، هيات مديره آن‌ها هستند و اگر سازمان حمايت بخواهد خارج از قانون تجارت مسووليت هيات مديره بنگاه‌ها را در رابطه با سود و زيان مالي‌اشان خلع كند طبق قانون اساسي بايد مسوول پرداخت عدم نفع بنگاه‌ها باشد.

باكري تصريح كرد: ‌اگر سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مدعي است كه قيمت‌هاي شير و محصولات لبني بايد به گذشته برگردد، بايد زيان صنايع لبني را بپردازد تا نرخ اين محصولات براساس آنچه مورد نظر اين سازمان است در بازار مصرف عرضه شود.

به گفته دبير انجمن صفني صنايع لبني اگر سازمان حمايت مسووليت ضرر مالي كارخانه‌هاي لبني را بر عهده نگيرد، قانون تجارت مسووليت اين سازمان را خلع مي‌كند چراكه براساس قانون، كارخانه‌هاي لبني مكلف هستند محصولاتشان طبق قيمت تمام شده (براساس اسناد و مدارك) با 14 درصد سود در بازار مصرف عرضه كنند و سازمان حمايت موظف است اين موضوع را پس از بررسي رد و يا تصويب كند اما طبق قانون نمي‌تواند بدون پرداخت ضرر و زيان قيمت‌ها را به گذشته برگرداند.

وي اعلام كرد: اين خواسته سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان غير قانوني بوده و قابل اجرا نيست.

باكري اظهار كرد: در صورتي كه اين سازمان ميزان مابه التفاوت قيمت تمام شده محصولات را بپردازد، همه فرآورده‌هاي لبني به سرعت به قيمت سابق‌شان باز مي‌گردد در غير اين صورت صنايع مجبور هستند محصولاتشان را براساس هزينه‌هاي تمام شده، عرضه كنند.

سال گذشته طي سه مرحله محصولات لبني 28 درصد به دليل افزايش نرخ شير خام و اجراي هدفمندي يارانه‌ها افزايش يافت اما از ابتداي سال پس از گذشت كمتر از سه ماه نرخ شير پاستوريزه و انواع فرآورده‌هاي لبني بدون مجوز سازمان حمايت 33 درصد افزايش يافته و در بازار مصرف با نرخ غير مصوب و افزايش يافته عرضه مي‌شود.

اين در حالي است كه هفته گذشته رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام كرد:‌ هنوز تصميم نهايي در مورد قيمت جديد لبنيات گرفته نشده است لذا تا اتخاذ تصميم جديد براي قيمت‌ محصولات لبني، قيمت‌هاي افزايش يافته به حالت قبل بايد بازگردند در غير اين صورت جريمه مي‌شوند.

به گفته صادقي اسامي شركت‌هايي كه قيمت محصولات لبني خود را افزايش داده‌اند، به سازمان تعزيرات داده و خواسته شده در صورت برنگرداندن قيمت‌ها به حالت قبل، با اعمال اقدامات تعزيراتي قيمت‌ها را برگردانند.

در جلسه اخير ستاد تنظيم بازار، محمدرضا رحيمي نيز بر ثابت بودن قيمت‌هاي شير خام و فرآورده‌هاي لبني تا آبان ماه تاكيد كرده و از معاون وزير كشور خواسته است نرخ علوفه، شير خام و محصولات لبني را در سراسر كشور بررسي و به اين ستاد اعلام كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha