• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91020301130
  • خبرنگار : 71021

گزارشي از حضور ايران در نمايشگاه گردشگري آلمان

«فقط ايران بود و يك سينما»

«فقط ايران بود و يك سينما»

«فقط ايران بود و يك سينما» اين شرح مختصري از حضور بخش گردشگري ايران در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري آلمان (ITB) است.

«فقط ايران بود و يك سينما» اين شرح مختصري از حضور بخش گردشگري ايران در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري آلمان (ITB) است.

به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از چالشي كه پيش از حضور ايران در نمايشگاه گردشگري آلمان براي رزرو غرفه ايجاد شد و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آخرين لحظات، بودجه‌ي اين نمايشگاه را رساندند تا از قديمي‌ترين بازار گردشگري‌مان جا نمانيم، كمبود تعداد بازديدكنندگان و علاقه‌مندان براي سفر به ايران، چالش ديگري را براي گردشگري كشور ايجاد كرد.

نمايشگاه گردشگري ITB يا همان بورس بين‌المللي گردشگري آلمان، چهل‌وششمين دوره‌ي خود را در برلين با حضور 10هزار و 600 شركت گردشگري از 187 كشور جهان پشت سر گذاشت و كشور مصر پس از يك‌سال وقفه، سرانجام امسال توانست اسپانسر نمايشگاه آلمان شود تا با وجود شرايط بحراني‌ در كشورش، حضور چشم‌گيري را به نمايش بگذارد.

اما ايران كه مشتري قديمي اين نمايشگاه به‌شمار مي‌آيد، به‌دليل آن‌كه مصر از سال پيش براي اسپانسر شدن ITB كانديدا شده و تمام غرفه‌هاي مربوط به كشورهاي خاورميانه را خريده بود و همچنين به‌خاطر اقدام ديرهنگام براي پرداخت پول غرفه، امسال نيز مثل سال گذشته به سالن انتهايي اين نمايشگاه هدايت شد، سالني كه تنها شركت‌كننده‌اش فقط يك سينماي پرسروصدا بود.

كاهش استقبال عمومي به‌خاطر تبليغات مسموم و مسائل سياسي

اكبر غمخوار ـ رييس هيأت مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ـ به‌عنوان يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري آلمان در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: ITB امسال خيلي قوي برگزار شد؛ ولي ما در جاي مناسبي نبوديم. غرفه‌ي ايران در كنار سينماي اين نمايشگاه قرار داشت و خيلي محل رفت‌وآمد بازديدكنندگان نبود. از سوي ديگر، به‌خاطر مسائل سياسي و تبليغات مسموم رسانه‌هاي خارجي، استقبال عمومي هم كمتر صورت گرفت.

او افزود: ايران تا دو سال پيش در نقطه‌ي مناسبي از اين نمايشگاه غرفه داشت؛ ولي به‌دليل برخي مشكلات، دو سال است كه جاي مناسبي ندارد. هرچند ما امسال بازاريابي هم انجام داديم، ولي بعيد مي‌دانم تحولي در گردشگري ايجاد شود.

شبيه تبعيد‌ي‌ها بوديم

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز كه در اين نمايشگاه حضور داشت، به خبرنگار ايسنا گفت: جايگاه كنوني ايران در نمايشگاه گردشگري آلمان 50 درصد مشتري‌ها را دور كرده و اين اتفاق به‌دليل بي‌توجهي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري رخ داده است.

او معتقد است: ايران در اين نمايشگاه شبيه تبعيدي‌ها بود، چون سالني كه در آن حضور داشت اصلا در مسير گذر بازديدكنندگان نبود.

پورفرج در ادامه بيان كرد: شركت‌هاي گردشگري اين همه زحمت مي‌كشند و هزينه مي‌كنند كه گردشگر به كشور وارد كنند، در حالي كه مسؤولان نمايشگاهي بي‌تفاوت هستند و با حركت لاك‌پشتي، زمين غرفه‌هاي ايران را در نمايشگاه‌هاي انگليس و آلمان از دست دادند.

او با بيان اين‌كه از دست دادن زمين‌هاي قديمي در اين نمايشگاه‌ها، خسارت زيادي را به بخش خصوص وارد كرده است، افزود: اين خسارت، بي‌نهايت است و كسي هم نيست به اين موضوع رسيدگي كند. به‌نظر مي‌رسد براي آقايان مهم نيست كه بخش خصوصي اين همه هزينه مي‌كند. آيا واقعا مسؤولان نمايشگاهي مي‌دانند اين تورها چطور به ايران مي‌آيند؟!

اين تورگردان همچنين اضافه كرد: ديگر ايران مقصد مورد علاقه‌ي گردشگران نيست. تبلغيات منفي عليه كشور ما زياد شده است. مردم نمي‌دانند اين تبليغات اشتباه است يا درست، ولي روي ذهن آن‌ها تأثير زيادي دارد، خود ما هم با اين كارهايي كه مي‌كنيم به اين شرايط دامن مي‌زنيم.

حتا جاي بنگلادش هم بهتر از ايران بود

افشين عزيزي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران و از ديگر شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه ـ نيز بيان كرد: امسال بدترين و حقيرترين حضور خود را در نمايشگاه برلين تجربه كرديم. ما ساكت‌ترين سالن اين نمايشگاه را در اختيار داشتيم، فقط ما بوديم و يك سينما.

او به خبرنگار ايسنا گفت: برپاكنندگان غرفه‌ي ايران هيچ برنامه‌اي براي جذب گردشگران ترتيب نداده بودند، هيچ خبري از سوغات ايراني كه هر سال در ميان بازديدكنندگان توزيع مي‌شد، نبود. اگرچه مسؤولان نمايشگاه خيلي تلاش كرده بودند، اما اين نواقص به چشم مي‌آمد.

وي اظهار كرد: درست است آژانس‌ها، غرفه‌هاي نمايشگاهي را با يارانه مي‌گيرند؛ ولي وقتي جاي درست و برنامه‌ريزي نداريم، حتا اگر اين غرفه‌ها را رايگان هم بدهند، ارزش ندارد.

عزيزي ادامه داد: مصر با وجود آن‌كه شرايط سياسي‌اش در حالت بحران است، بسيار قوي شركت كرده بود. در حالي كه ايران حتا غرفه‌اي در شأن خودش هم نداشت. آيا اين حق كشور ماست، حتا بنگلادش هم جاي بهتري نسبت به ما داشت.

اين تورگردان گفت: ما در كشوري مانند تاجيكستان كه اصلا جزو كشورهاي هدف گردشگري نيست، هفته‌ي فرهنگي برگزار مي‌كنيم، ولي يك هفته مانده به آغاز نمايشگاه مهم‌ترين مقصد گردشگري‌مان، پول غرفه‌ي ايران را مي‌ريزيم. اگر اولويت مسؤولان، كشور تاجيكستان است قطعا سال آينده هم يك هفته مانده به نمايشگاه آلمان براي رزرو غرفه اقدام خواهيم كرد.

او تأكيد كرد: ما اگر نمي‌توانيم جاي مناسبي را براي ايران در نمايشگاه بين‌المللي بگيريم، دست كم برنامه‌هاي جانبي اثرگذاري را برگزار كنيم تا شايد از اين راه گردشگران را بتوانيم جذب كنيم.

گلايه‌هايي از برخورد تبعيض‌آميز برخي سفارتخانه‌ها

همچنين مصطفي شفيعي شكيب ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران و از ديگر شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه ـ به خبرنگار ايسنا گفت: ما حضوري مثل سال گذشته (2011 ميلادي) را در آلمان تجربه كرديم، درست در انتهايي‌ترين نقطه‌ي نمايشگاه بوديم و مردمي كه به‌شكل تصادفي از آن محل عبور مي‌كردند با غرفه‌ي ايران مواجه مي‌شدند. ما به‌ندرت بازديدكننده داشتيم، آن‌هايي هم كه مي‌آمدند نگران تحريم و جنگ در ايران بودند.

او ادامه داد: ما توانستيم ديدارهايي را با آژانس‌هاي قديمي همكار در آلمان و برخي كشورهاي اروپايي داشته باشيم. ضمن آن‌كه برخي از اين آژانس‌ها مانند فرانسوي‌ها طبق دستور وزارت خارجه‌ي آن كشور، سفر به ايران را ممنوع كرده‌اند. از سوي ديگر، برخي شركت‌هاي اروپايي، ديگر گردشگران خود را هنگام سفر به ايران بيمه نمي‌كنند، براي همين كمتر كسي قصد مي‌كند به ايران سفر كند.

اين تورگردان نيز يادآوري كرد: مصر امسال اسپانسر نمايشگاه گردشگري آلمان بود و توانست جايي را كه 15 سال متعلق به ايران بود، بگيرد و قطعا به اين راحتي محل غرفه‌ي ايران را پس نمي‌دهد.

او همچنين با اشاره به برخورد سفارت ايران در آلمان با برخي آژانس‌ها، گفت: سفارت ايران در آلمان برخي آژانس‌هاي ايراني را تأييد نمي‌كند، چون فقط با تعدادي از آژانس‌ها كار مي‌كند. سفير ايران در آلمان مي‌گويد ما آژانس‌ها را خوب نمي‌شناسيم. سؤال اين است كه مگر اين آژانس‌ها مجوزهاي خود را از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران نگرفته‌اند؟ مگر سفارتخانه مي‌تواند هر آژانسي را كه خودش خواست تأييد كند؟ سفارتخانه‌ها بايد نگاه يكساني به آژانس‌هاي گردشگري ايران داشته باشند، نبايد با اين رفتارها گردشگران خارجي را بي‌اعتماد كنند.

حرفي براي سناريوي تكراري نمايشگاه‌ها نداريم

سعيد اعظم‌واقفي ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري آلمان ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: تا وقتي مسؤول ثابتي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نباشد، برنامه‌ريزي هم نمي‌تواند از پيش تعيين شده باشد. بنابراين روزبه‌روز وضعيت ما در نمايشگاه‌هاي خارجي بدتر مي‌شود.

او اضافه كرد: سناريوي نمايشگاه‌ها آن‌قدر تكرار شده است كه ديگر نمي‌دانيم درباره‌ي آن چه بگوييم.

گزارش از سميه حسنلو، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha