• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91020200379

مدير كل دفتر تبليغات ارشاد تشريح كرد:

اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی

اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی

مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ساماندهي تبليغات محيطي گفت: برای ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح کشور مصوبه‌اي از سوي شوراي انقلاب فرهنگي تصويب و در مرداد‌ماه سال 90 ابلاغ شد كه این مصوبه کشوری کارگروهی نظارتی دارد و ريیس آن دبیر شورای فرهنگ عمومی است.

مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ساماندهي تبليغات محيطي گفت: برای ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح کشور مصوبه‌اي از سوي شوراي انقلاب فرهنگي تصويب و در مرداد‌ماه سال 90 ابلاغ شد كه این مصوبه کشوری کارگروهی نظارتی دارد و ريیس آن دبیر شورای فرهنگ عمومی است.

احسان‌‌الله حجتي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد:اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي افرادي از نهادها و سازمان‌هاي مرتبط با تبليغات در سطح شهر هستند كه شامل دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل ذیربط وزارت بازرگانی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده نیروی انتظامی، نماینده وزارت راه، مسکن و شهرسازی، ريیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ريیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران، دو صاحب‌نظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات به انتخاب شورای فرهنگ عمومی، نماینده وزارت راه و ترابری، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، نماینده مؤسسات و شرکت‌های تبلیغاتی با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

حجتی ادامه داد: از وظایف این کارگروه تهیه آیین‌نامه‌های لازم برای اجرای این مصوبه است. به منظور تجمیع و تمرکز فعالیت‌های این کارگروه، دبیرخانه‌اي تشکیل شده است که مسوولیت آن فعلا برعهده مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در حال حاضر، تدوين آيين‌نامه نيز در حال انجام است و هم‌چنان به دنبال آن هستيم تا سياست‌هاي ابلاغي هرچه زودتر عملياتي شوند.

او با اشاره به ضرورت تقویت تبلیغات فرهنگی گفت: یکی از ضرورت‌ها و اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی، اصلاح غلبه حجم بالای تبلیغات بازرگانی به تبلیغات فرهنگی است. به این معنا که برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغات بازرگانی نباید بر تبلیغات فرهنگی غالب شوند و باید فضایی خاص و مناسب جهت ارائه تبلیغات فرهنگی تأثیرگذار اختصاص یابد. وي با اشاره به کمتر دیده شدن تبليغات كالاهاي داخلی نسبت به كالاهاي خارجي در سطح شهر تاكيد كرد: گاهي شركت‌هاي داخلي يا براي تبليغ بيش‌تر احساس نياز نمي‌كنند و يا بنيه مالي كافي براي تبليغات گسترده ندارند.

او ادامه داد: فضاهاي تبليغاتي در شهر تهران در اختيار شهرداري تهران است كه تعداد، اندازه، نوع سازه، متراژ و سازه‌هاي تبليغاتي را شهرداري مشخص مي‌كند و اين فضاها را هر ساله در قبال مبالغي به شركت‌هاي مجري تبليغات واگذار مي‌كند. اين شركت‌ها نيز اين فضاها را در قبال مبالغ بيش‌تري براي تبليغ كالا و خدمات اختصاص مي‌دهند. لذا شركت‌ها بايد براي تبليغ كالاهاي خود هزينه‌هايي را متحمل شوند كه گاهي شركت‌هاي توليدكننده كالاهاي داخلي حتي اگر نياز به تبليغات را احساس كنند، به دليل نداشتن بنيه مالي كافي و بالا بودن هزينه‌هاي تبليغ عملاً امكان تبليغات بيش‌تر را ندارند و در مقابل شركت‌هاي خارجي با توجه به احساس نياز به تبليغ و دارا بودن توان مالي بالا، عملاً فرصت و امكان تبليغات بيش‌تر را در اختيار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: گرچه تعرفه‌ها و هزينه تبليغ كالاهاي داخلي و خارجي متفاوت است، اما با توجه به توان مالي بالاي شركت‌هاي خارجي عملاً در سطح شهر شاهد تبليغ كالاهاي متنوع خارجي هستيم و به همين دليل تبليغ يك كالاي خارجي در سراسر شهر به وفور و به انواع مختلف اعم از بيلبورد، عرشه‌هاي پل، بنرهاي تبليغاتي متصل به تيرهاي برق (كه به نام لمپ پست بنر در سراسر شهر گسترده شده) ديده مي‌شود و در مقابل تبليغ كالاهاي ايراني كمتر شده است. اين مهم حتي در تبليغات صداوسيما نيز به وفور ديده مي‌شود. در مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي و در آيين‌نامه‌هاي مرتبط با آن ان‌شاءالله سعي خواهد شد اين مشكل به نحوي حل شود تا شهر از اين همه تبليغات كالاهاي خارجي پاك شود.

حجتي افزود: متأسفانه هرگاه بحث كسب درآمد مطرح مي‌شود، بسياري از موارد و مشكلات اجتماعي به تبع آن پيش مي‌آيد و در اين خصوص نبايد زيبايي شهر و آسايش مردم را با تبليغات بسيار زياد و كالاها و خدماتي كه گاهي مردم كمترين نياز به آن‌ها را هم ندارند، خدشه‌دار كنيم. اغتشاشات بصري موجود در سطح شهر، نبود و يا كمبود تبليغات فرهنگي مناسب، سازه‌هاي متعدد تبليغاتي كه بسياري از آنها مختص فرهنگ‌هاي ديگري است، تعدد بيش از حد سازه‌هاي مختلف تبليغاتي و ... از مواردي است كه باعث خدشه بر آرامش بصري جامعه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha