• چهارشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 9012-11257
  • منبع : مطبوعات

آثار برتر جشنواره‌ي ادبي بوشهر معرفي شدند تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف در روز بوشهر

آثار برتر جشنواره‌ي ادبي بوشهر معرفي شدند
تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف در روز بوشهر
هم‌زمان با روز بوشهر، نخستين جشنواره ملي دوسالانه ادبي بوشهر با معرفي آثار برتر و تجليل از علي باباچاهي و محسن شريف، دو شاعر و داستان‌نويس پيشکسوت بوشهري، به کار خود پايان داد. به گزارش بخش فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديرعامل مؤسسه فرهنگي ـ ورزشي شهرداري بوشهر در آيين پاياني اين مراسم، با خير مقدم، در ارائه گزارشي از جشنواره گفت: پس از انتشار فراخوان، استقبال بسيار خوب و گسترده‌اي از سراسر کشور صورت گرفت که از اين ميان 15 نفر به بخش نهايي راه يافتند. صدرالله محمدي باغملايي با بيان اين‌که از برگزيدگان اين جشنواره در بخش‌هاي مختلف تقدير مي‌شود، به تجليل از علي باباچاهي (شاعر و منتقد ادبي) و محسن شريف (داستان‌نويس) اشاره کرد و افزود: بايد از همه کساني که تلاش کرده‌اند ادبيات غني ما را غني‌تر کنند، تقدير کنيم. سخنران بعدي اين برنامه، علي باباچاهي بود. او با بيان اين‌که به تفکيک قاطع ادبيات جنوب، شمال، شرق يا غرب اعتقادي ندارد، عنوان کرد: يک هنرمند جنوبي اگر به نقطه‌اي وصل نباشد که اعتبار و ارزش هنر سراسري و ايران‌زميني نداشته باشد، در يک منطقه محدود خواهد شد. اين شاعر لازمه‌ي ايجاد آثار برجسته را بلندپروازي دانست و با بيان اين‌که آن‌چه منوچهر آتشي را بر صدر نشاند و قدر ديد، بلندپروازي او بود، به محمدرضا صفدري، داستان‌نويس بوشهري، اشاره کرد و گفت: صفدري هم اگر بلندپروازي نداشت، ممکن بود سرنوشت ديگري داشته باشد. باباچاهي همچنين عنوان کرد: تنها با آوردن کلمات جنوبي مثل سنج و دمام و از اين عناصر که در شعرهاي قبلي من به وفور ديده مي‌شود، شعر جنوبي نمي‌شود. او در بخش ديگري از سخنانش از فرهنگ و تخيل به عنوان مواردي ياد كرد كه به خطر قرمز نياز ندارند. باباچاهي در پايان افزود: نبايد از شاعر جنوبي انتظار داشت و خودش نيز نبايد اين فرمان را به خود بدهد که تخيلم بايد در حوزه جغرافيايي خودم محدود شود؛ بلکه مي‌تواند با ذخايري از رؤياها و تخيل جنوب به عرصه‌هاي بيکران و کهکشان‌هاي بيکراني سفر کند. جمال ميرصادقي، داستان‌نويس و مدرس ادبيات داستاني، نيز از ديگران سخنرانان اين جشنواره بود. ميرصادقي که درباره جهان داستاني صادق چوبک، نويسنده مطرح بوشهري، صحبت مي‌کرد، با ابراز خرسندي از سفر به بوشهر گفت: اگر به من بگويند بهترين نويسنده ايراني از آغاز داستان‌نويسي نوين کيست، مي‌گويم صادق چوبک. او با تبيين جايگاه و سبک ادبي چوبک، ماندگاري آثار را نشانه ارزش ادبي آن‌ها دانست و گفت: ادبيات آن چيزي است که متعالي باشد و اگر دو نسل اثري را بخوانند، مي‌توان آن را ادبيات ماندگار ناميد. اين پيشکسوت داستان‌نويسي ايران با اشاره به تفاوت‌هاي داستان کوتاه با رمان گفت: در داستان کوتاه، موضوع اهميت دارد؛ اما در رمان پرداخت و ساختار مهم است. داستان‌هاي صادق چوبک هم موضوع جالبي و هم ساختار و پرداخت درستي دارند. مجيد اجرايي، شاعر و پژوهشگر ادبي، نيز در اين برنامه با اشاره به شعر معاصر ايران، علي باباچاهي را داراي شخصيتي ناب در ادبيات معاصر خواند و گفت: باباچاهي هرچه جلوتر مي‌رود، فعاليت شعري خود را پررنگ‌تر مي‌کند. او وجه خلاقانه فردي را دليل امتياز شعرهاي باباچاهي دانست و گفت: شعر باباچاهي غامض و پيچيده نيست؛ بلکه نمادهاي محلي در شعر او کليشه‌يي و دم‌ دستي نيست و استفاده از اين نمادها با کاربست خلاقانه از ديگر کارهايي است که اين شاعر انجام مي‌دهد. اجرايي تغيير مداوم در شعرهاي باباچاهي را داراي وجه تشابهي با شعرهاي منوچهر آتشي دانست و گفت: شعر باباچاهي داراي يک عينيت است و تمرکز و تربيت ذهني، او را در نقطه‌اي عالي قرار داده که معدود شاعر معاصري توانسته اين ويژگي را در خود ايجاد کند. او همچنين باباچاهي را متعلق به دسته‌اي از شاعران خواند که مروج ادبيات مسأله‌گرا هستند و تأکيد کرد: شعر باباچاهي ايجاد چالش و سؤال مي‌کند و از ايستايي و يکساني سر باز مي‌زند. سخنران بعدي اين برنامه، حسن ميرعابديني، منتقد و پژوهشگر ادبي، بود که درباره داستان‌هاي محسن شريف به ايراد سخن پرداخت. او در ابتدا بوشهر را ضمن تأثيرپذيري از ادبيات ديگر مناطق، اثرگذار خواند و گفت: ويژگي عمده ادبيات بوشهر، رئاليسم جادويي است که وجه غالب آثار ادبي اين منطقه را شامل مي‌شود. ميرعابديني گريز از قطعيت را يکي ديگر از ويژگي‌هاي آثار نويسندگان بوشهري قلمداد کرد و گفت: در آثار محسن شريف نيز پيام قطعي نيست. نثر او مشکل است؛ اما ارزش آن را دارد که نويسندگان جوان به تعمق در آن بپردازند. او ادامه داد: داستان‌هاي شريف، نثري دارد که با داستان افسانه‌يي - تمثيلي خوب چفت شده است، تمهيدات زيبايي‌شناسي دارد و از افسانه‌ها و اسطوره در آن استفاده شده که با افسانه و اسطوره فکر کردن تفاوت دارد. جواد مجابي، شاعر، نويسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبي، نيز در اين برنامه محوريت سخنان خود را به بررسي شعر منوچهر آتشي قرار داد و گفت: دوره‌هاي شعر آتشي متفاوت است؛ اما سه دوره عمده را مي‌توان نام برد. او در تشريح اين سه دوره گفت: دوره اول بومي‌گرايي است که با مدنيت پيش‌رو، سر ناسازگاري دارد. بعد از مدتي ناسازگاري با کلان‌شهر را از دست داد و يک شاعر پايتخت شد و به آفاق جهاني نگاه کرد. مجابي اوج پختگي منوچهر آتشي را دهه 60 خواند و گفت: آتشي در اين دوره تبديل به شاعري جهاني شد و تا آخرين روزهاي زندگي‌اش مدارج پيشرفت و تکامل را طي کرد و توقفي نداشت. او بسياري از جنبش‌هاي ادبي را به نحوي مديون آتشي دانست و با بيان اين‌که اين شاعر علاوه بر کار خود يعني سرودن شعر، فردي فرهنگي بود، خاطرنشان کرد: در شعر آتشي نيروي جهنده‌اي بود که برق‌آسا بر روي ذهن ديگران تأثير مي‌گذاشت. از ديگر بخش‌هاي اين مراسم، رونمايي از کتاب «مرا تلنگر يادت بس»، يادنامه‌ي زنده‌ياد منوچهر آتشي، بود که به سعي محمد ولي‌زاده هم‌زمان با مراسم چاپ و منتشر شده بود. اين کتاب که در 340 صفحه و شمارگان 1000 نسخه انتشار يافته، داراي سه فصل است. «در شناخت منوچهر آتشي»، «نقد و بررسي مجموعه شعرهاي آتشي» و «به ياد آتشي» از فصل‌هاي اين کتاب‌اند که توسط شعله آتشي، دختر منوچهر آتشي، رونمايي شد. در پايان اين مراسم نيز بيانه هيأت داوران نخستين جشنواره ملي دوسالانه ادبي بوشهر متشکل از عنايت سميعي، ابوتراب خسروي، علي خدايي، احمد آرام و شيوا مقانلو خوانده و از برگزيدگان بخش‌هاي مختلف تجليل شد. برگزيدگان اين جشنواره به اين شرح معرفي شدند: بخش رمان چاپ‌نشده: رمان «بازي» نوشته ويدا فرهمند و رمان «كمي پيش از شروع» نوشته مرجان رياحي. جايزه: لوح تقدير، يك سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال به هر يك از رمان‌ها. رمان «گزين‌گويه‌هاي يك محتضر» نوشته محمود سعيدنيا. جايزه: لوح تقدير، يك سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ يك ميليون ريال. در اين بخش هيأت داوران به دليل خلق فضاي بومي و استفاده از يك دوره تاريخي در منطقه بوشهر، رمان «گريسي» نوشته حسين دهقاني را با اهداي لوح سپاس، يك سكه نشان روز بوشهر و مبلغ يك ميليون ريال شايسته تقدير دانست. بخش مجموعه داستان كوتاه چاپ‌شده: در بخش مجموعه داستان كوتاه چاپ‌شده هيأت داوران اعلام كرد: از آن‌جا كه كتاب‌هاي مطالعه‌شده محدود بوده‌اند و تعداد كتاب‌هايي كه به دبيرخانه رسيده، بيان‌كننده روح كتاب‌هاي منتشرشده در سال‌هاي 88 و 89 نيست، لذا كتاب برگزيده‌اي در اين بخش معرفي نشد. هيأت داوران در اين بخش از طيبه گوهري، نويسنده مجموعه داستان «و حالا عصر است»، با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال تقدير ويژه كرد. بخش تك‌داستان كوتاه: هيأت داوران معتقد است بخش داستان‌هاي كوتاه اين دوره با داستان‌هايي زنده، متفاوت و پرتپش، گرم‌ترين بخش جايزه بوده است. هيأت داوران با اهدا لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ 10 ميليون ريال به دو اثر داستان‌هاي «انگشتر الماس» نوشته سيدمحمد طلوعي ‌برازنده و «تا وقتش برسد» نوشته طيبه گوهري، آن‌ها را شايسته رتبه نخست و برگزيده جايزه ادبي بوشهر اعلام كرد. هيأت داوران دو داستان را شايسته احراز رتبه دوم و اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ هفت ميليون ريال مي‌داند: «جرم‌گيري» نوشته علي رحماني قناويزباف؛ «آن بالايي» نوشته سعيد بردستاني. همچنين هيأت داوران با توجه به آثاري كه تلاش داشتند طعم و بوي اقليم خود را با روح داستاني بياميزند و با اين نگاه به خلق اثري متعالي دست يابند، مقام سوم را با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال به داستان «سفر دريايي» نوشته زهره زنگنه داد. هيأت داوران تقدير ويژه خود را با اهداي لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ دو ميليون ريال به دو اثر «بي‌تاب» نوشته امين كريمي و «35 دقيقه بيداري» نوشته مرجان رياحي اهدا كرد. همچنين هيأت داوران در رتبه سوم داستان كوتاه، سه داستان ديگر را شايسته دريافت لوح تقدير، سكه با نشان روز بوشهر و مبلغ سه ميليون ريال مي‌داند: الف: «راهدارخانه» نوشته كوروش رشنو، ب: «آفتابگردان‌ها هنوز خواب بودند» نوشته مرضيه جوكار، ج: «خانه بتول» نوشته سميرا سهرابي. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha