• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9012-08220
  • خبرنگار : 71408

/اجمالي/ دبير جشنواره‌ي فيلم فجر در ايسنا: سينما خيلي مظلوم است در حد بضاعت‌ تعاملاتمان را با صنوف پي گرفتيم

/اجمالي/ دبير جشنواره‌ي فيلم فجر در ايسنا:
سينما خيلي مظلوم است 
در حد بضاعت‌ تعاملاتمان را با صنوف پي گرفتيم

محمد خزاعي در نشستي كه دو هفته پس از برگزاري جشنواره‌ي فيلم فجر در ايسنا برگزار شد در پاسخ به سووال‌هاي مختلفي از تركيب هيات داوران جشنواره‌ دفاع كرد و همچنين گفت؛ ترجيح مي‌دهد به عنوان تهيه‌كننده كارش را ادامه بدهد.

تضارب آرا نكته مهم تركيب هيات‌داوران

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير جشنواره‌ي فيلم فجر در ابتداي اين نشست درباره ارزيابي‌اش از داوران سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر گفت:‌ از ابتدا يكي از بحث‌هاي مهم ما استانداردسازي در انتخاب اعضاي هيات‌داوران و هيات انتخاب بود بنابراين اگر به تركيب هيات انتخاب و داوران نگاه كنيد، مي‌بينيد كه ما انديشه‌هاي مختلف را كنار يكديگر جمع كرده‌ايم.

وي افزود: در هيات داوران اين دوره تضارب آراي بسيار زيبايي ايجاد شد و اين تفاوت انديشه و ديدگاه و سلايق باعث شد كه فيلم‌هاي مختلفي به بخش مسابقه و به ميان كانديداها راه پيدا كنند. اين تركيب باعث شده بود كه جشنواره يكدست و يکنواخت نباشد و دربرگيرنده سلايق مختلف باشد و فكر مي‌كنم تركيب هيات داوران يكي از اتفاقات خوبي بود كه در دوره سي‌ام افتاد.

 روز اختتاميه آقاي شمقدري هم نتايج آرا را نمي‌دانست

خزاعي تاكيد كرد:‌ امكان ندارد كه يك روز بشنويد كه در اين دوره كسي به هيات داوران خط داده است. معتقدم كه وقتي تركيبي را براي داوري مي‌چينيد بايد بگذاريد آنها كار خودشان را انجام دهند در واقع مجموعه سياست‌گذار تنها بايد در شکل‌گيري تركيب اعضاي هيات داوران نظرش را اعمال كند.

وي افزود: امسال آخرين روزهاي داوري مانند جشنواره‌هاي خارجي در يك مكان ايزوله انجام شد و داوران بلافاصله بعد از جمع‌بندي به مراسم اختتاميه آمده‌اند و هيچ كس جز من و داوران و فردي كه لوح‌هاي تقدير را چاپ مي‌كرد از برنده‌ها خبر نداشت حتي آقاي شمقدري هم در مراسم اختتاميه در جريان برگزيدگان قرار گرفت.

چرا دبير جشنواره جايزه مخصوص اهدا كرد؟

در بخش ديگري از اين نشست در ايسنا، انتقاد پيرامون اعطاي جايزه مخصوص دبير جشنواره نيز يكي ديگر از بحث‌هايي بود كه محمد خزاعي به آن پاسخ داد.

خزاعي در اين زمينه اظهار كرد: در هر دوره از جشنواره دبير به سليقه خودش يك جايزه را به فرد مورد نظر اعطا مي‌كند، اين دوره نيز ما همين كار را كرديم. شايد از نظر منتقدان و برخي از اصحاب رسانه دادن چنين جايزه‌اي به فيلم «در انتظار معجزه» آقاي صدرعاملي دور از انتظار بود اما اين فيلم از نظر شعار جشنواره براي ما حائز اهميت بود. البته شايد به لحاظي فيلم‌هايي مانند «روزهاي زندگي» نيز مي‌توانست اين جايزه را به خود اختصاص دهد اما آن فيلم‌ها به اندازه خودشان ديده شدند.

وي ادامه داد: فيلم آقاي صدرعاملي تجسم عيني شعار جشنواره بود. تکيه بر اخلاق و درخشش نور اميد در ساختار محتوايي فيلم؛ و معتقدم اين جايزه به شايستگي به فيلم صدرعاملي اهدا گرديد.

 اخلاق حلقه مفقوده ماست

خزاعي در اين بخش از سخنانش درباره دليل انتخاب شعار «اخلاق‌، آگاهي و اميد» و علت انتخاب آن تاكيد كرد: شعار امسال جشنواره بر گرفته از سخنان مديران و مسئولان فرهنگي دلسوز رده بالاي نظام جمهوري اسلامي است، ‌بود. احساس كرديم كه در فضايي كه زندگي مي‌كنيم مردم نياز به اميد دارند و اخلاق حلقه مفقوده‌مان است.

وي ادامه داد: قطعا اين جنس ارتباط باعث مي‌شود كه در آينده تاثيرات آن را روي فيلم‌هاي روي پرده مشاهده كنيم. اين مبحث باعث شد كه از روز اول رويكرد اخلاق را در سياست‌هايمان مدنظر قرار دهيم. همچنين احساس كرديم كه اميد در سينماي ايران گم شده است و شاهد فيلم‌هاي بسيار تلخي روي پرده هستيم.

 براي اهداي سيمرغ مردمي، امانت‌دار راي مردم بوديم

خزاعي در بخش ديگري از سخنانش درباره اهداي سيمرغ مردمي گفت: ما براي اهداي سيمرغ مردمي امانت‌دار مردم بوده‌ايم. مي‌توانم اطمينان دهم كه امانت‌دار راي مردم بوده‌ايم. شايد برخي بگويند كه اين كار اشتباه است اما با قدرت اعلام مي‌كنم كه اين كار را كرديم. براي تاكيد بر اين موضوع هم بايد بگويم كه شايد براي ما بهتر بود كه يك فيلم ديني مانند «بوسيدن روي ماه» كه در جايگاه دوم انتخاب‌هاي مردمي قرار داشت سيمرغ اين بخش را بگيرد اما ما نمي‌خواستيم كه دستي در آراي مردم ببريم.

خزاعي در پايان اين بخش از سخنانش تصريح كرد: اثري كه سيمرغ بلورين بهترين از نگاه مردمي را دريافت مي‌كند قطعا در طول جشنواره سينماهاي كاملا پر از مخاطبي داشته است.

جشنواره را در بدترين شرايط ممكن تحويل گرفتم

محمد خزاعي همچنين به سوالاتي درباره تعامل او با صنوف خانه سينما و سپس انحلال آن و تاثير اين دو اتفاق بر روي جشنواره فجر پاسخ داد.

خزاعي در اين بخش با بيان اينكه من جشنواره را در بدترين شرايط ممكن تحويل گرفتم اظهار كرد: در آن زمان ما همراه با آقاي طالبي دوسال براي توليد فيلم سينمايي «قلاده‌هاي طلا» زحمت كشيده بوديم. وقتي مساله دبيري‌ام جدي شد خود آقاي طالبي گفتند جشنواره واجب‌تر از فيلم‌ ما است. احساس كردم كه با توجه به شرايط اگر بيايم كمي فضا محبت‌آميزتر خواهد شد و اختلافات كمتر مي‌شود.

 در حد بضاعت تعاملاتمان را با صنوف پي‌گرفتيم

وي در عين‌حال يادآور شد:‌ زماني كه با انحلال خانه سينما روبرو شديم از سويي با صنوف مذاكره كرده بوديم و از سوي ديگر بايد جشنواره به بهترين شكل ممكن برگزار مي‌شد. ابتدا احساس کرديم ممکن است اين اتفاق باعث شود تا تعامل و مذاکرات با صنوف به نتايج عالي نرسد اما خدا رو شكر همان زمان مديران خانه سينما اعلام كردند كه داستان جشنواره فجر داستان متفاوتي است كه انحلال خانه سينما تاثيري بر همكاري با آن ندارد و همين نگاه ايشان و ساير عزيزان و سعه صدر و وسعت نظر آقاي شمقدري و ديگر دلسوزان باعث شد كه تعاملات با صنوف را پي بگيريم و استمرار و نتايج خوبي هم داشته باشد.

خزاعي تاكيد كرد: ما در حد بضاعت تعاملاتمان را با صنوف پس از انحلال خانه سينما پي‌گرفتيم و فكر مي‌كنم در مجموع در اين زمينه موفق بوديم.

 ما هنوز به بسياري از استانداردها نرسيده‌ايم

دبير سي امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در ادامه سخنانش بخشي از استانداردهاي جهاني براي برگزاري جشنواره‌ها را برشمرد و تصريح كرد: ما هنوز به بسياري از استانداردها نرسيد‌ه‌ايم حتي وقتي مي‌گوييم براي اين جشنواره تنها 22 فيلم در بخش مسابقه كافي است نمي‌توانيم با توجه به فشارها اين تعداد را حفظ كنيم و مجبور هستيم فيلم‌هاي ديگري را به بخش مسابقه وارد كنيم.

 زبان مشترك؛‌ ويژگي سي‌امين دوره جشنواره فيلم فجر

به گزارش ايسنا‌، خزاعي در بخشي از سخنان خود ويژگي‌هاي سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را برشمرد.

خزاعي در ادامه در بيان نقطه قوت جشنواره سي‌ام، از تعامل و گفت‌وگو ميان فيلم‌سازان مختلف نام برد اما در عين حال اظهار كرد: ما هنوز زبان گفت‌وگو با يكديگر را ياد نگرفته‌ايم و نمي‌توانيم با هم روي يك موضوع بحث كنيم. بايد يادمان باشد كه همه مي‌خواهند سينما رشد كند اما ديالوگ‌هايشان متفاوت است فكر مي‌كنم اگر ياد بگيريم كه هميشه تنها به منفعت خودمان فكر نكنيم بسياري از بحث‌هاي جانبي حذف مي‌شود. ما در همين جهت امسال سعي كرديم نوعي تعامل و گفت‌وگو را بين فيلمسازان ايجاد كنيم.

دبير جشنواره فيلم فجر درباره نقطه ضعف جشنواره بيان كرد: فيلم‌هايي را داشتيم كه روي مضامين بخصوصي تاکيد داشتند. به نظرم حالا وقت آن است كه مديران و سياست‌گذاران فرهنگي فيلم‌ها را مشاهده و پيگير اين موضوعات و مضامين باشند كه چه اتفاقي افتاده است كه بسياري از فيلم‌سازان دغدغه طرح آن موضوع خاص را در فيلم‌هايشان داشتند. بايد ريشه اين دغدغه‌ها شناسايي شود اما من هم معتقد هستم كه شايد در برخي از فيلم‌ها آن دغدغه‌اي كه همه ما مي‌دانيم بد مطرح شده است.

پيوند دانشگاه، حوزه و سينما دستاورد جشنواره فيلم فجر

خزاعي در پاسخ به اين سوال كه جشنواره سي‌ام چه مواردي را به سينماي ايران اضافه كرد؟ گفت: به نظرم سه اتفاق مهم در جشنواره امسال افتاد اولين اتفاق مهم پيوند فضاي دانشگاهي و روحانيت با جشنواره فيلم فجر بود.

وي توضيح داد:‌ ما از روز اول كه مديريت جشنواره را برعهده گرفتيم احساس كرديم كه ميان فضاي روحانيت و جريان فيلم‌سازي فاصله‌اي ايجاد شده است و بايد به هر طريق اين فاصله را كم كرد. ما در اين جهت براي اولين بار سراغ بزرگترين مراجع ديني رفتيم و درباره سينماي ايران با آنها گفت وگو كرديم. حتي ديديم كه حدود 100 تا 150 نفر از طلاب و روحانيون در جشنواره حضور داشتند و فيلم‌ها را مي‌ديدند و نقد مي‌كردند فكر مي‌كنم اين موضوع دستاورد بسيار مهمي است.

 ترجيح مي‌دهم راهم را به عنوان تهيه‌كننده ادامه بدهم

«آيا محمد خزاعي دبير سي‌ و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز خواهد شد؟» محمد خزاعي در پاسخ به اين سوال، گفت: ترجيح مي‌دهم كه راهم را به عنوان تهيه‌كننده ادامه دهم. چرا كه مديريت كردن جشنواره‌اي مانند جشنواره فجر آنقدر سخت است كه حاضري 10 فيلم سينمايي بسازي اما مسئوليت مديريت چنين جشنواره‌اي روي دوشت قرار نگيرد.

وي كه در بخشي از سخنانش به اين موضوع اشاره كرده بود كه پيش از اين مسووليت سازمان جشنواره‌هاي سينمايي به او پيشنهاد شده است،‌ در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار نيست كه در آن زمينه فعاليت كند‌، گفت: در حال حاضر ترجيح مي‌دهم كه به فيلم سازي مشغول باشم.

 «جدايي نادر از سيمين» اصلا سياسي نيست

آخرين بخش نشست محمد خزاعي در ايسنا به اظهارنظر وي درباره دريافت موفقيت اخير سينماي ايران در دريافت جايزه اسكار اختصاص داشت.

خزاعي در اين زمينه گفت: معتقدم كه ما سه نوع برخورد با هر موفقيتي اعم از موفقيت‌هاي شخصي، فرهنگي، و سينمايي داريم.

وي ادامه داد: سينما خيلي مظلوم است. اگر موفقيتي مانند دريافت اسكار در هر عرصه‌اي مي‌افتاد تاكنون هزار تا فرش برايش پهن و تجليلش كرده بودند؛ اما در عرصه سينما ما هر موفقيتي كسب مي‌كنيم انگار نكوهش شده است. هر زمان سينماي ايران موفقيتي در خارج از كشور كسب كرده يك عده آن را متهم به سياست‌بازي و سياه‌نمايي كردند و گفتند كه شما به جوايز دقت نكنيد چون اين‌ها مي‌خواهند فلان رويكرد سياسي را تقويت كنند!

خزاعي در ادامه با تاكيد بر اينكه نمي‌توان گفت كه «جدايي نادر از سيمين» اثري كاملا سياسي است، بيان كرد: نمي‌شود گفت كه همه چيز سياسي است؛ اينكه بگوييم هر موفقيتي حاصل از يك فضاي سياسي است نادرست است. اين نوعي برخورد با موفقيت است كه همه چيز را سياه‌نمايي مي‌دانيم.

اين تهيه‌كننده سينما در ادامه سخنانش به نوع برخورد دوم اشاره و اظهار كرد: نوع برخورد ديگر نسبت به جايزه‌اي كه آقاي فرهادي در اسكار گرفت، اين بحث است كه چون زماني داخل كشور جلوي اين فيلم را گرفتند و به نوعي متوقف شد، آمدند در خارج از كشور بر اساس اتفاقاتي كه سينماي ايران وجود دارد به آن توجه كردند. اين خيلي فرضيه خنده‌داري است. شما وقتي به خارج از كشور مي‌رويد، مي‌بينيد كه دغدغه مردم موارد ديگري است، اما فكر مي‌كنيم كه همه در خارج از كشور نشسته‌اند تفكر داخلي ما را دنبال مي‌كنند!

خزاعي درباره نوع برخورد سوم با جايزه اصغر فرهادي در اسكار گفت: به نظرم تنها بحث درستي كه مي‌توان درباره جايزه آقاي فرهادي كرد اين است كه ايشان فيلم خوبي ساخته كه برآيندش جوايز بين‌المللي است. ساختار فيلم متفاوت بود و توانست با مردم دنيا زبان مشترك ايجاد كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha