• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9010-08665
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

توقف رشد سرطان سينه با نانوذرات توليد شده از قارچ افريقايي

محقق دانشگاه پلي تكنيك هنگ كنگ با استفاده از قارچ شير ببر (Tiger milk) آفريقايي موفق به توليد نانوذرات پايدار سلنيوم با قابليت ممانعت از رشد سرطان سينه شد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دکتر «وانگ کاهينگ»، از دانشمندان جوان مرکز تحقيقاتي سلامت و فناوري غذايي (FSTRC) در دانشگاه پلي‌ تکنيک هنگ‌ کنگ توانسته است با استفاده از کمپلکس پلي‌ساکاريد-پروتئين استخراج شده از قارچ شير ببر آفريقايي نانوذرات پايدار سلنيوم را توليد کند. تحقيقات اوليه نشان داده است که اين ذرات پايدار مي‌توانند از طريق فرايند مرگ برنامه‌ريزي‌شده سلولي (آپوپتوسيس) جلوي رشد سرطان سينه را بگيرند.

سلنيوم، يک عنصر کم‌ مقدار است که وجود آن براي سلامت انسان ضروري است. به‌ دليل امکان حضور بالاي اين ماده در محيط ‌هاي زيستي، سميت پايين و فعاليت ضدسرطاني قوي، تحقيق روي نانوذرات سلنيوم يکي از موضوعات داغ پژوهشي به ‌شمار مي‌رود. با اين حال، اين نانوذرات به ‌راحتي به يکديگر مي‌چسبند و توده‌هاي بزرگتر را تشکيل مي‌دهند؛ در صورتي که اندازه اين توده‌ها از مقياس نانومتري بگذرد، ويژگي‌هاي خاص اين ذرات نيز از بين مي‌رود. به ‌همين دليل محققان زيادي از سراسر دنيا تلاش کرده‌اند تا روشي براي پايدارسازي اين نانوذرات بيابند.

دکتر «وانگ کاهينگ» محقق اصلي اين کار است که جايزه محقق جوان کنفرانس بين‌المللي فاکتورهاي غذايي را در سال 2011 (ICoFF 2011) دريافت کرده است. محصول نهايي اين تحقيق را مي‌توان در غذاهاي کارکردي يا محصولات بهداشتي مورد استفاده قرار داد. اين براي اولين بار است که از کمپلکس پلي‌ساکاريد-پروتئين مربوط به قارچ به ‌عنوان پايدارکننده در توليد نانوذرات سلنيوم استفاده مي‌شود. علاوه بر کاربردهاي غذايي اين نانوذرات، مي‌توان از آنها به ‌عنوان داروي جديد در پيشگيري از سرطان نيز بهره برد.

در مرحله بعدي اين تحقيق، دکتر «وانگ» فعاليت ضدسرطاني اين نانوذرات پايدار سلنيوم را روي حيوانات کوچک بررسي کرده و مکانيسم جلوگيري از رشد تومور توسط اين ذرات را با استفاده از سلول‌هاي سرطان سينه مورد مطالعه قرار خواهد داد.

کمپلکس پلي‌ساکاريد-پروتئين مورد استفاده در اين کار از «سختينه» (Sclerotium) قارچ شير ببر (مرحله‌اي از رشد قارچ) استخراج مي‌شود. دکتر «وانگ» در حال بررسي مراحل رشدي ديگر اين قارچ است تا شايد بتواند از ترکيبات اين مراحل در تحقيقات سرطان بهره ببرد.

بر اساس اين گزارش، کنفرانس «ICoFF 2011» که جايزه محقق جوان را به دکتر «وانگ» اعطا کرده است، توسط انجمن بين‌المللي شيمي‌دان‌هاي کشاورزي (AOAC) برگزار شده است. در اين کنفرانس بيش از 1300 محقق از 30 کشور جهان شرکت داشته‌اند. همچنين در اين همايش، دانشمندان و متخصصان بزرگي به ارائه سخنراني در زمينه بهبود سلامت، جلوگيري از بيماري‌ها و مسائل بهداشتي ديگر پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha