• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9010-06442

پس از 10سال و در مراسم تقدير از عوامل، ضرغامي ناگفته‌هاي «مختارنامه» را بازگو كرد

پس از 10سال و در مراسم تقدير از عوامل،
ضرغامي ناگفته‌هاي «مختارنامه» را بازگو كرد

مراسم تقدير از عوامل و دست‌اندركاران سريال «مختارنامه» شنبه ـ دهم دي ماه ـ با حضور وزير ارشاد، رييس سازمان صداوسيما،‌ دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي،‌ معاون سيما و تهيه‌كننده‌، كارگردان و بازيگران اين سريال در سالن خورشيد مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم سيد عزت الله ضرغامي ـ رييس سازمان صدا و سيما ـ گفت:‌ برخي كارها وجود دارند كه وقتي فرد از دنيا مي‌رود تا سال‌هاي سال ماندگار است و آيندگان را هدايت مي‌كند و كساني كه آن را مي‌بينند از آن بهره‌مند مي‌شوند؛ «مختارنامه» بدون ترديد از اين دست است و با ويژگي‌هايي كه دارد، يك استثنا است. اين مجموعه به حسب ويژگي‌هايش سطح و ترازي از قابليت‌هاي نمايشي جمهوري اسلامي است. من به خاطر ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين مجموعه آن را يك تراز مي‌دانم كه باعث افتخار هنر نمايشي جمهوري اسلامي است و اين افتخار براي آفرينندگان آن محفوظ است.

وي با بيان اينكه جزوات زيادي درباره‌ي پيام‌هاي «مختارنامه» منتشر شده و اين پيام‌ها با تاثيرگذاري بسيار بالا در 104 پيام دسته‌بندي شده است، خاطرنشان كرد:‌ سريال «مختارنامه» ظرفيت بالاي دراماتيك، كشش و جذابيت زيادي براي مخاطبان دارد كه باعث شد بيننده آن را تعقيب كند. معمولا در كارهايي كه روايت آن مشخص است، اگر قصه خوبي وجود نداشته باشد، هر چند به دليل پروداكشن بالا و بازيگران مطرح نمي‌تواند مخاطب جذب كند و اين چيزي است كه قبل از پخش «مختارنامه» نگران آن بودم حتي از داوود ميرباقري نيز در اين باره پرسيده بودم؛ خوشبختانه اينطور نشد و سريال «مختارنامه» جزو پرمخاطب‌ترين سريال‌ها شد.

ضرغامي افزود:‌ اين سريال با هيچ كاري از جمله سريال‌هاي ديگر و كارهاي قبلي خود ميرباقري قابل مقايسه نيست. سريال امام علي(ع) در زماني پخش مي‌شد كه كل تلويزيون يك يا دو شبكه بيشتر نداشت و هيچ رقيبي براي ارضاي نياز نمايشي مخاطب جز سينما وجود نداشت. هرچند اين سريال هم ماندگار بود و مردم از آن استفاده كردند. «مختارنامه» زماني پخش شد كه رقباي بزرگي داشت و بازار كالاهاي نمايشي ماهواره و ساير شبكه‌ها داغ بود. در چنين شرايطي «مختارنامه» در هنگام پخش خيابان‌ها را خالي مي‌كرد و حداقل 70 درصد از مردم با رضايت بالا آن را تعقيب مي‌كردند.

ضرغامي همچنين با اشاره به متن و ديالوگ‌هاي قوي سريال «مختارنامه» كه حس خوبي را در مخاطب ايجاد مي‌كرد، گفت:‌ سراسر اين سريال با ديالوگ‌هاي قوي و ماندگار درست شد؛ هيچ كلمه‌ي غلطي در آن نبود با اينكه اين سريال 10 سال در حال توليد بود ، متن آن هيچ مشكلي نداشت و قوي‌ترين ديالوگ‌ها با بهترين بازي‌ها در آن طراحي شده بود.

رييس سازمان صدا و سيما در بخش ديگري از سخنانش به شخصيت‌پردازي سريال «مختارنامه» پرداخت و افزود:‌ شخصيت‌هاي اين سريال تاثير زيادي در جامعه داشت و تاثيرسنجي ما نيز همين مساله را نشان مي‌دهد. ما در طول پخش «مختارنامه» چندين بار اين تاثيرسنجي‌ها را انجام داديم و حتي راجع به يك شخصيت قبل و بعد از پخش سريال «مختارنامه» و اينكه مردم چه نگاهي به آن داشتند تاثيرسنجي كرديم كه تفاوت فوق‌العاده‌اي بود. در بعضي از سريال‌ها دو يا سه درصد تفاوت اتفاق مي‌افتد اما در اين سريال تفاوت دو ـ سه برابر بود. حتي اين تفاوت درباره‌ي شخصيت‌هايي مثل سليمان بن صرد خزاعي و عبدالله بن زبير درباره‌ي خواص نيز وجود داشت.

وي در ادامه سريال «مختارنامه» را با كارهاي علي حاتمي مقايسه كرد كه بازيگران مهمي را دور هم جمع مي‌كرد و هيچ كدام با يكديگر مشكلي نداشتند و ادامه داد: سريال «مختارنامه» هم به همين شكل بود هيچ يك از بازيگران تاثيري روي هم نگذاشتند و مسائل حاشيه‌يي مثل اينكه نقش من پررنگ و مهم‌تر باشد به وجود نياوردند؛ در حالي كه سريال‌هايي را مي‌شناسم كه بازيگران مي‌خواستند نامشان در ابتداي تيتراژ باشد يا نقششان پررنگ‌تر باشد. اما بزرگان اين سريال اين كار را نكردند و هر يك بازي ماندگاري ارائه دادند.

ضرغامي همچنين از نگراني‌هايي كه در خصوص دو زنه بودن مختار وجود داشت صحبت كرد و گفت:‌ نگران اين بوديم تا اين مساله حاشيه‌ساز شود و هر كسي كه قدم بر مي‌دارد به سازمان صدا و سيما انتقاد كند، اما اين دو شخصيت به قدري كار شده بودند كه هيچ كس نگران نشد. پرداخت خوب شخصيت‌ عمره با بازي فريبا كوثري يك الگوي خوب به عنوان يك زن مسلمان ارائه داد. نقش خانم مقانلو نيز به عنوان زني كه مي‌خواهد زندگي خودش را داشته باشد ،خوب پرداخت شده بود و منفي نبود. در اين سريال زنان الگوي ديگري مثل ژاله علو هم وجود داشتند كه مردم دوست دارند آنها الگويشان باشند.

رييس سازمان صدا و سيما همچنين درباره‌ي بدون حاشيه بودن سريال مختارنامه تاكيد كرد: در برخي از سريال‌ها ممكن است مواردي پيش بيايد كه حاشيه‌هايي گريبان آن را بگيرد اما مجموعه‌اي به عظمت «مختارنامه» هيچ حاشيه‌اي نداشت؛ فقط يك مورد مربوط به چهره‌ي حضرت ابوالفضل(ع) بود كه ربط مستقيمي به سريال مختارنامه نداشت. حتي من يادداشتي براي مرجع تقليدي كه اين مطلب را عنوان كرده بود فرستادم كه او نيز در جواب پاسخ داد كه منظور من سريال «مختارنامه» نبود بلكه يك مطلب كلي بود. ما در آن زمان نمي خواستيم اين مساله را رسانه‌يي كنيم.

وي تاكيد كرد: «‌مختارنامه» با كمترين حاشيه بيشترين تاثيرگذاري را داشت و از اين جهت يك الگوي كامل كاري براي بقيه‌ي سريال‌ها محسوب مي‌شود؛ پيام اين سريال به قدري صريح بود كه همه شايعات را برطرف كرد.

*** معاون سيما: فرياد بصيرت افزايي «مختارنامه»

علي دارابي‌ ـ معاون سيما ـ در ابتداي اين مراسم با تشكر از عوامل درگير ساخت سريال «مختارنامه»، همچنين از برنامه «هنگام درنگ» كه جمعه شب‌ها بعد از «مختارنامه» روي آنتن مي‌رفت تقدير كرد و گفت: اين برنامه يك كارگاه آموزشي بزرگ بود كه مردم به پيوست سريال، آن را مشاهده مي‌كردند و نقش مهمي در كتاب شناسي عاشورا داشت و پيام‌هاي قيام مختار را واكاوي مي‌كرد.

معاون سيما در ادامه‌ي سخنانش به بيان نكاتي درباره‌ي عواملي كه در اين نشست از آنها تقدير مي‌شود پرداخت و خاطرنشان كرد: سريالي كه توليد و پخش آن قريب يك دهه زمان مي‌برد مسلما حاصل يك كار هزاران نفر است؛ بنابراين اگر به نمايندگي از اين تعداد از جمعي تقدير مي‌كنيم، به معناي ناديده انگاشتن تلاش ديگران نيست.

وي درباره‌ي سريال «مختارنامه» گفت:‌ اگر بخواهيم اين سريال را در يك جمله تعريف كنيم بايد بگوييم «مختارنامه» بصيرت‌افزايي را در بين مردم فرياد زد و ترجمان «لبيك يا حسين(ع)» بود. يعني اگر به موقع تشخيص بدهيم و تصميم بگيريم مي‌توانيم در صف ياران امام حسين(ع) باشيم و اگر دير تصميم مي‌گيريم مثل توابين مي‌شويم كه دير عمل كردند. بصيرت‌افزايي، تولا و تبرا و اطاعت از ولي امر از نقاط بارز سريال «مختارنامه» بودند.

دارابي در پايان سخنانش به كارگرداني داوود ميرباقري در سريال «مختارنامه» اشاره كرد و افزود:‌ ميرباقري در عرصه‌ي كاري كه در حوزه ديني تلويزيون انجام مي‌دهد، مبدع يك مبدأ فكري است كه روز به روز به بلوغ مي‌رسد و ما «مختارنامه» را در كامل‌ترين وجه ديديم. توليدات او بر پايه‌ي يك مبادي فكري و ارزشي است. اميدوارم سريال «سلمان فارسي» كه همه منتظر آن هستند نيز به همين شكل باشد.

*** داوود ميرباقري و حسرت ساخت كاري تاثيرگذارتر

به گزارش ايسنا،‌ در ادامه اين مراسم داوود ميرباقري ـ كارگردان سريال مختارنامه ـ در سخناني عنوان كرد:‌ اين مراسم فرصت مغتنمي است كه يك خسته نباشيد اساسي به همه بگويم. زماني كه يك سريال را مي‌سازي هر قدر سعي و تلاش و وسواس به خرج دهي بعد از آنكه به آن برمي‌گردي و داوري مي‌كني هميشه حسرت مي‌خوري؛ با اينكه در «مختارنامه» به لحظات ناب بسياري دست پيدا كرديم اما اين لحظات مي‌توانست بيشتر و تاثيرگذارتر باشد.

وي ادامه داد:‌ ورود به مجموعه «مختارنامه» خيلي دشوار بود كاري كه پيرامون عاشورا و فرهنگ عاشورا است، مساله را پيچيده مي‌كند چون بايد به لحاظ فرهنگي و هنري حق مطلب ادا شود؛ به خصوص اينكه ما مجبور بوديم 50 تا 60 دقيقه از عاشورا را بازسازي كنيم كه حساسيت را دو چندان مي‌كرد و من هميشه اضطراب اين را داشتم كه نكند به عاشورا كمك نكنيم بلكه با كار ضعيفي كه ارائه مي‌دهيم به آن لطمه بزنيم.

ميرباقري همچنين تاكيد كرد: اگر اين روزها «مختارنامه» را شروع مي‌كردم و اطلاعات امروزم را داشتم شايد كار بهتري را ارائه مي‌كردم. ويژگي يك كار فرهنگي نيز همين است. در كارهاي اين چنيني حوزه‌هاي ناشناخته‌اي وجود دارد كه بايد آن را تجربه كنيم. در «مختارنامه» هم همين اتفاق رخ داد و در مسير تجربي كار به ابعاد زيادي دست پيدا كنيم.

كارگردان سريال «مختارنامه» با اظهار اميدواري از اين كه تجربه‌ي ساخت «مختارنامه» جنس مجموعه‌هاي از اين دست را به كيفيت بالاتري برساند، گفت:‌ در عصري كه اين همه هياهوي تبليغاتي وجود داشت ما «مختارنامه» را ساختيم و همين كه اين مجموعه توانست انتخاب مخاطبي باشد كه هزاران انتخاب ديگر داشت، موفقيت خوبي است.

وي در پايان صحبت‌هايش تاكيد كرد: ما در زبان فرهنگ و به عنوان زبان گوياي انقلاب بايد حساسيت‌هاي بالايي را براي كارمان قائل شويم و به فرم‌هاي تازه‌اي برسيم مجموعه خلاق كشور اين پتانسيل را دارد كه حرف‌هاي انقلاب را براي همه جهان ترجمه تصويري كند و اين مساله اهتمام سازمان باشد كه حاصل كارش براي جماعت بيشتري قابل استفاده باشد.

*** فريبرز عرب نيا و يك نگراني بزرگ

در ادامه‌ي اين مراسم محمود فلاح ـ تهيه كننده سريال مختارنامه ـ از عوامل سريال، ‌رييس سازمان صدا و سيما و حسن اسلامي مهر رييس مركز سيما فيلم تشكر كرد و گفت:‌ عده‌اي در اين كار كمك كردند كه حتي اسمشان در تيتراژ نيامد؛ مثل سربازاني كه در گرما و سرما در نقاط دور ايران آمده بودند و كار مي‌كردند.

همچنين فريبرز عرب‌نيا بازيگر نقش مختار با تاكيد بر اينكه آنچه از طريق اين سريال بايد گفته مي‌شد، از طريق صفحه‌ي تلويزيون گفته شد، يادآور شد: حضور در يك كار طاقت‌فرساي شش ساله ظرفيت‌هاي ويژه‌اي مي خواهد تا كار را مستهلك نكند؛ همه ما به فراخر سهمي كه داشتيم در اين پروژه دخيل بوديم و اگر حمايت سازمان صدا و سيما نبود مختارنامه با اين كيفيت به نمايش درنمي‌آمد.

عرب‌نيا در ادامه از دغدغه‌هاي داوود ميرباقري براي بالا بردن استانداردهاي سريال‌سازي در تلويزيون اشاره كرد و گفت:‌ به اين واسطه مي‌خواهم نگراني بزرگي را مطرح كنم؛ سياست‌هاي فرهنگي در درازمدت تعيين مي‌شود و هيچ كشوري نيست كه مسؤولان فرهنگي او زود به زود عوض شود. بحث هفته گذشته برنامه «هفت» نيز همين مساله بود كه سياست‌هاي فرهنگي بر اساس استراتژي‌هاي نظام اتفاق مي‌افتد اگر با تغيير مديريت‌ها اين سياست‌ها تغيير كنند، اتفاق خوشايندي رخ نمي‌دهد.

وي ادامه داد: من نگران اين هستم كه استانداردهايي كه «مختارنامه» توانست بالا ببرد تكرار نشود و حتي بعد از آن دچار نزول نيز شود. اين نگراني و ترس همواره در پيشكسوتان و حتي كساني كه بعد از من وارد اين عرصه شدند وجود دارد كه اگر با تغيير مديريت شرايط بخواهد عوض شود چه اتفاقي مي‌افتد و فيلمنامه‌اي كه قرار است تاثير گذار باشد آيا ظرف يكي دو سال مديريت يك مدير به نتيجه مي‌رسد يا نه . اميدواريم مديريت فرهنگي فكري به حال نگاه كلان عرصه فرهنگ كند.

*** صحبت‌هاي وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار ايسنا،‌ سيد محمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ نيز كه در اين مراسم حاضر بود، گفت: «مختارنامه» كاري بي‌بديل و يك اثر ماندگار در كشورمان و بهترين هديه به جهان اسلام است.

وي با اشاره به تقدير از عوامل «مختارنامه» در آذر ماه سال گذشته، خاطرنشان كرد: در مقطعي هجمه‌اي از سوي افراطيون خارج از كشور كه فضاسازي مي‌كردند وجود داشت و ما نيز تصميم گرفتيم سهم اندكي در سريال «مختارنامه» داشته باشيم تا كار با روحيه‌ي بهتري استمرار پيدا كند.

حسيني افزود:‌ هر كار بزرگي موانع بزرگي هم سر راه دارد؛ به ويژه سريال‌هاي تاريخي كه گاهي حتي ابهاماتي درباره‌ي شخصيت‌ها نيز وجود دارد و اوضاع زمانه آن طور كه در تاريخ ثبت شده از جزييات محروم است. فضا،‌ لباس‌ها‌ و آداب بايد در چنين سريال‌هايي پردازش پيدا كند كه كمتر در كتاب‌هاي تاريخي وجود دارد. عليرغم مشكلاتي كه وجود داشت اين سريال هم جذابه‌هاي ظاهري دارد و هم از غناي بالايي برخوردار است. ظرف و مظروف هر دو جذاب هستند به ويژه اينكه «مختارنامه» با عاشورايي پيوند خورده كه براي آن پاياني نيست و به اعتقاد همگان عاشوراي هر سال پررونق‌تر از سال گذشته برگزار مي‌شود. اين شعله‌اي است كه خاموش نمي‌شود و قطعا سريال «مختارنامه» اينگونه خواهد بود.

وزير ارشاد تاكيد كرد:‌ مسائل زيادي در اين سريال مثل قيامت توابين،‌ مظلوميت اهل بيت(ع) و ... ديده شد و فكر مي‌كنم مثل بقيه‌ي سريال‌هاي تاريخ اسلام، خود اهل بيت (ع) هدايت اين سريال را برعهده داشتند و دعاي اهل بيت(ع) به دنبال آن بوده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد‌: در ديدارهايي كه با وزراي فرهنگ كشورهاي مختلف داريم، به اين نتيجه رسيديم كه به سطحي از كار رسيده‌ايم كه با اطمينان خاطر مي‌توان مطرح كرد كه ما دست برتر را در جهان اسلام داريم و ديگران مي‌توانند از تجارب ما بهره بگيرند؛ در اين مساله هيچ ترديدي نيست، البته سطح توقع مردم ما در داخل روز به روز بالا مي‌رود. اميدوارم مجموعه «سلمان فارسي» هم با همه قابليت‌هايي كه در مجموعه فرهنگي كشور داريم انجام شود.

*** مخبر دزفولي و تاكيد بر مديرت كلان فرهنگي

در ادامه اين مراسم دكتر محمدرضا مخبر دزفولي ـ دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ‌ با تقدير و تشكر از كار بزرگي كه در سريال «مختارنامه» انجام گرفته، تاكيد كرد:‌ اين سريال زنگارها و غبارها را از خيلي از ماجراهاي تاريخي برطرف كرد. بسيار اهميت دارد كه يك مجموعه بتواند اين غبارها را كنار بزند و نقاط ترديد را تعيين كند و راهي را پيش روي كساني كه به دنبال حقيقت هستند بگذارد. «مختارنامه» يك جريان استثنايي بود.

وي با بيان اينكه ايران اسلامي ظرفيت‌هاي بزرگ و توانمندي‌هاي برجسته‌اي دارد، گفت:‌ هر چيزي را نمي‌توان هنر ناميد و هر متاعي را نمي‌توان به نام هنر معامله كرد. هنر چيزي است كه بشريت را يك گام به جلو ببرد آن را ارتقاء دهد و به سعادت برساند كه فكر مي‌كنم مختارنامه اين چنين بود.

مخبر در ادامه افزود:‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين آمادگي را دارد كه به مسائل هنري بپردازد. ما با مشاركت جمعي از دوستان فرهيخته ورودمان را به مسائل هنري شكل داديم.

وي همچنين با اشاره به سخنان عرب‌نيا در رابطه با مديريت كلان فرهنگي گفت:‌ اين مديريت كلان بايد شكل بگيرد و ما در حال بررسي آن هستيم.

***

به گزارش خبرنگار ايسنا‌، در بخش ديگري از اين مراسم حسن اسلامي مهر ـ رييس سيما فيلم ـ مختارنامه را حاصل كار جمعي دانست كه موج فرهنگي خاص خودش را ايجاد كرده و افزود: نگاه دين‌مدارانه و آيين‌مدارانه‌اي كه در سريال وجود داشت به يك فرايند بصيرت‌افزايي منجر شد و حقيقت تاريخ را در دل خود نشان داد. اين سريال نشان داد قالب‌هاي جديدي به ويژه در حوزه‌ي رسانه وجود دارد و مي‌توانيم در ابعاد بين‌المللي كارهايي را ارائه دهيم.

همچنين سعيد رجبي دواني ـ مشاور مذهبي سريال مختارنامه ـ تاكيد كرد: خدمت بزرگي كه اين مجموعه كرد بصيرت افزايي مردم و آشناسازي آنها با واقعه كربلا بود؛ اينكه بعد از كربلا چه اتفاقاتي رخ داد از جمله مسائلي بود كه سريال «مختارنامه» اطلاعات ذي قيمتي درباره‌ي آن ارائه داد. دومين مساله نيز زدودن چهره مختار بود. او در طول تاريخ مظلوم واقع شده بود حتي زائراني كه به زيارت قبر مسلم مي‌رفتند قبر مختار را زيارت نمي‌كردند اين مجموعه توانست جايگاه مختار را در بين شيعيان نشان دهد و زائران مختلفي را به سوي او جلب كند. همچنين قدرت سينماي ديني ما را به رخ جهانيان كشيد و ديديم كه سريال سطحي و بي‌ارزشي را ساخته بودند تا به جنگ سينماي ما بيايند اما موفق نشدند. اميدوارم سينماي ديني ما به معيارهاي ديني و ارزشي كه سينماگران و هنرمندان مدنظر دارند نزديك شود و آنها بتوانند چهره‌هاي مقدس را به تصوير بكشند چون در اين زمينه منع شرعي وجود ندارد.

ميرباقري در ادامه سخنان رجبي دواني تاكيد كرد: من در طول پخش مجموعه خبر داشتم كه «مختارنامه» غير از مخاطبان عام‌، مخاطبان خاصي نيز دارد. مي‌دانستم روحانيت درگير كار بودند و در جايي كه چنين طيف وسيعي درگير شوند حساسيت كار بالا مي‌رود من گاهي با خودم مي‌گفتم چنين دل و جرأتي را نداشتم كه فكر مي‌كنم توفيق الهي بود.

وي افزود:‌ اميدوارم كارهايي كه در آينده توليد مي‌شوند ويژگي‌هاي بهتري از «مختارنامه» داشته باشند و اين خبر كه ما در منطقه و جهان به الگو تبديل شده‌ايم خبر خوشحال كننده‌اي است كه اميدواريم اين الگو به جايي برسد تا كساني كه سردمدار هستند به ما اقتدا كنند.

*** امين زندگاني و درخواست براي كلينيك هنرمندان

در بخش ديگري ازاين نشست امين زندگاني بازيگر نقش مسلم ابن عقيل در سريال مختارنامه گفت:‌ به عنوان كسي كه در دو پروژه ميلياردي «مختارنامه» و حضرت سليمان حضور داشته‌ام و هر دو به اينكه چرا اين همه هزينه صرف كردند متهم شده‌اند،‌ مي‌خواهم درخواست كنم تا اقدام به تاسيس مركز تاسيسات علم و فناوري سينمايي كنيم تا اگر سرمايه‌اي در جايي ثبت مي‌شود براي همه سينماگران قابل استفاده و چنين تجربه‌هاي ماندگار شود. خود من دوبار در دكور «مختارنامه» در دو فيلم سينمايي بازي كردم و چه بسا اگر چنين مركزي وجود داشت، چنين مشكلاتي براي محمود فلاح و داوود ميرباقري رخ نمي‌داد.

امين زندگاني ادامه داد: من در برنامه «صندلي داغ» يك آرزو را عنوان كردم و مي‌خواهم آن را در اينجا تكرار كنم خواهشم اين است كه همان طور كه براي ورزشكاران رشته‌هاي مختلف كلينيك‌هاي تخصصي تعبيه كرده‌ايم، اين اتفاق براي جامعه هنري نيز بيفتد و كلينيك ويژه‌اي كه قطعا خودگردان باشد براي پيشكسوتان و هنرمندان ايجاد شود و اگر پيشكسوتان ما دچار عارضه‌اي شدند، در جايي كه در شأن آنها باشد درمان شوند اميدوارم اين آرزو در عمر من كفاف دهد.

***

به گزارش ايسنا، محمد صادقي ـ ديگر بازيگر سريال «مختارنامه» در سخناني كوتاه به جنبه هاي آموزشي اين سريال اشاره كرد و افزود: ‌نكته‌اي كه «مختارنامه» را از ساير توليدات مجزا مي‌كند جنبه آموزشي آن است كه به شكل سرگرمي ارائه شده است. اين سريال در كنار ساير جنبه‌ها، در اين زمينه بسيار موفق عمل كرد. به خصوص براي قشر جوان توانست در كنار سرگرمي و از لحاظ آموزشي نيز بسيار مفيد باشد.

به گزارش ايسنا‌، در پايان اين مراسم از عوامل و دست اندركاران سريال مختارنامه با اهداي لوح تقدير و جوايزي تجليل به عمل آمد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha