طهماسب صلحجو: تلويزيون از انتقادهاي چالشي دوري کرده است

طهماسب صلح جو با تأکيد بر جدي نگرفتن بحث نقد و بررسي در مورد توليدات تلويزيوني، جشنواره جام جم را امکاني براي ايجاد بستري مناسب در زمينه نقد و گفتوگوهاي سازنده دانست.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، اين منتقد تلويزيون و سينماي ايران در گفتوگويي دربارهي برگزاري نخستين دوره جشنواره تلويزيوني جام جم گفت: لزوم برگزاري هر جشنواره تنها با آگاهي و شناخت اهداف مورد نظر مسؤولان و مديران آن مشخص ميشود. گرچه هر رويداد فرهنگي که تحت عنوان جرياني همچون جشنواره برگزار شود، داراي تأثيرات مثبت بيشماري از جمله جمع بندي و ارزيابي مجموعه توليدات و اتفاقات رخ داده يک ساله و يا بيشتر آن رسانه است که ميزان ذوق و تلاش فعالان آن عرصه را مشخص ميکند؛ و همين طور دليلي ميشود بر گشايش مبحث گفتگو و نقد که يکي از کمبودهاي موجود اين جريان فرهنگي است، اما آن چه در تحقق و دستيابي به اين اهداف مسلم است، برگزاري جشنوارهاي با تداوم و برنامه ريزي شده است، تا اين امر را به بيراهه نکشاند و نتيجه و بازتابي تأثيرگذار را به دنبال داشته باشد.
وي با تأکيد بر جدي نگرفتن بحث نقد و بررسي در مورد توليدات تلويزيوني، امکان بسترسازياي که به واسطه جشنواره رخ خواهد داد، مطلوب خواند و افزود: تا به حال هر آن چه به عنوان گفتگوهايي چالشبرانگيز و منتقدانه در رسانه تلويزيون رخ داده، بي تأثير بوده است. رسانه تلويزيون تاکنون ظرفيت و نياز خود را نسبت به نقدهاي مثبت تعريف کرده و از انتقادهاي چالشي که شايد چون بر مذاق برنامهسازان خود خوشايند نيامده، دوري کرده است. شاهد اين مثال در توليد برنامههايي با رويکرد نقد و بررسي سازمان به چشم ميخورد که در اين بين، جاي خالي برنامههايي که به آرشيو سيما فرستاده، يا دچار بيضابطگي زمان پخش شدهاند، کاملا مشهود است. اين در حالي است که بدون وجود نقد و چالش، هيچ جريان فرهنگياي در مسير صحيح خود، دنبال نخواهد شد.
طهماسب صلح جو در ادامه با اشاره به نقاط ضعفي که توليدات تلويزيوني بدان دچار شدهاند، متذکر شد: براي بيان کلي از نقاط ضعف يا قوت آثار، چهارچوب و تعريف مشخص و قابل تعميمي وجود ندارد، اما ميتوان گفت شناخت تفاوت يک فيلم تلويزيوني با سريال و يا يک اثر سينمايي نخستين امري است که بايد مورد توجه قرار گيرد. هرچند به نظر ميرسد که بسياري از آثار با مشکل عدم شناخت ويژگيهاي ساخت يک اثر تلويزيوني و نوع زيباييشناسي لازم با توجه به قواعد و معيارهاي مشخص اين مديوم مواجهاند. بي شک جشنواره اگر با سياستي صحيح و هدفدار برگزار شود و از برپايي محفلي براي خانواده رسانهاي مشخص دوري کند، قادر است با ايجاد زمينهاي براي بحث و تبادل نظر، امکان شناخت اين ضعفها را به وجود بياورد و راه حلي براي از بين بردن آن پيدا کند.
***
عضو هيات داوران بخش تله فيلم نخستين جشنواره جام جم ميگويد: منتخبي از افراد با تجربه، با آگاهي از شرايط، استانداردها و معيارهاي رسانه تلاش در قضاوتي منصفانه دارند، تا براساس نتايج اين ارزيابي، سيما با سرمايه گذاري متمرکز به بهبود کيفي آثار و جلب سليقه مخاطبان دست يابد.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، سيد عباس فاطمي، برگزاري نخستين دوره اين جشنواره را اتفاقي در راستاي نوع عملکرد تلويزيون به عنوان يک رسانه پرمخاطب ميداند و ميافزايد: اساسا در فعاليتهاي هنري و فرهنگي به خصوص در حوزه تلويزيون، دو نوع ارزيابي عملکرد وجود دارد. يک ارزيابي از نگاه مخاطبان است که هر رسانهاي بايد خود را ملزم بداند تا از اين طريق ميزان موفقيت آثار توليد شده و به نمايش درآمدهاش در برقراري ارتباط با مخاطب را بسنجد و نوع ديگر، ارزيابي صاحبنظران از توليدات رسانه است که هر دو، در مورد رسانه ملي و در قالب جشنواره جام جم ـ به واسطه نظرسنجي عمومي و قضاوت داوران ـ رخ داده تا در نهايت سيما، با توجه به نتايج اين ارزيابيها، روند توليد خود را سنجيده و در صورت نياز به اصلاح و تغييرات دست بزند.
وي با اشاره به اين که بهبود کيفي آثار و افزايش بهره وري، در نهايت به نزديکي آثار به سليقه مخاطب ميانجامد، ادامه ميدهد: جاي خالي چنين جشنوارهاي از آن جهت که دامنه پوشش توليد خود را غير از بخش تله فيلم و سريال به ساير بخشها همچون مستند و انيميشن افزايش داده و همين طور به دليل زمينهسازياش براي ايجاد رقابت ميان هنرمندان اين عرصه محسوس بود.
عضو هيات داوران بخش فيلمهاي تلويزيوني جشنواره جام جم، درباره نوع داوري با توجه به معيارهاي يک اثر تلويزيوني مي گويد: هيات داوران، منتخبي از افراد با تجربه در بخش هاي مختلف توليدي سيما هستند که به اين واسطه، با وضعيت و شرايط موجود درتوليد با توجه به سرمايهها، امکانات و ضعفهاي اين رسانه آشنايي کامل دارند. بيشک قضاوت و داوري با در نظر گرفتن اين امور و توجه به استانداردهاي رسانه و معيارهايي همچون قصه و روايت، کارگرداني و ساير عوامل دخيل در خلق يک اثر انجام ميشود تا به يک ارزيابي واقعي و منصفانه منتهي شود.
وي در ادامه ميافزايد: با توجه به مسؤوليتي که در سازمان صداوسيما دارم، اغلب اين آثار را از پيش ديده بودم، اما آن تعداد تله فيلمي که به بخش مسابقه راه يافتهاند با توجه به محدوديت حضور آثار و با وجود دقت بالاي هيات انتخاب، تنها برگزيدهاي از بهترين آثار و نه تمام آنهاست، گمان ميکنم تلهفيلمهاي خوب ديگري بودند که امکان اضافه شدن به اين مجموعه را داشتند؛ و يا شايد برخي از تلهفيلمهاي بخش مسابقه به لحاظ ديد زيباشناسي داوران امکان حذف را داشته باشند. اما در کل با احترام به سلايق و نظرات هيات انتخاب و با توجه به محدوديت تعداد، آثار از تنوع موضوعي بالايي برخوردارند.
فاطمي در ادامه نقطه ضعفي را که بسياري از توليدات سيما بدان دچار هستند، ريتم کند متضاد با مديوم تلويزيون ميداند و ادامه ميدهد: دليل اصلي فاصله گرفتن مخاطب از تلهفيلمها به خاطر عدم تمرکز و توجه لازمي است که يک تله فيلم براي حفظ مخاطب خود به آن نياز دارد.
وي ضمن اشاره به اين موضوع ميافزايد: شرايط محدود و مشکلاتي که مسبب کاهش سطح کيفي آثار خواهند شد براي تمام توليدات به صورت يکسان وجود دارد، اما با اين وجود در ميان تلهفيلمها آثار خوب و عالي هم ديده ميشوند که توانستهاند به مدد فيلمنامه قوي در کنار کارگردان و تهيه کننده و ساير عوامل که مولفههاي اصلي تأثيرگذاري بر کيفيت يک اثر هستند، توليد قابل قبول و ارزشمندي را انجام دهند. با اين تفاسير لزوم کاهش يا برطرف کردن محدوديتها و مشکلات به قوت خود باقي است و سيما در برخورد با آثار اينچنيني بايد به لزوم سرمايه گذاري و توجه بيشتر براي آنها واقف شود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات