• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۰ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9009-13856
  • خبرنگار : 71234

/ادعاي آمريكا و پاسخ محكم ايران/ پهپاد جاسوسي آمريکا، جزو مايملک ايران است

/ادعاي آمريكا و پاسخ محكم ايران/
پهپاد جاسوسي آمريکا، جزو مايملک ايران است

بعد از كنترل هواپيماي بدون سرنشين آمريکا در مرزهاي شرقي كشور توسط نيروهاي مسلح و به دنبال آن، سكوت و امتناع آمريكايي‌ها از اعتراف به جاسوسي در ايران، اوباما در اقدامي عجيب خواستار بازگرداندن اين پهپاد شد و البته اين اظهارات، با واكنش دولت و مجلس همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وزير دفاع كشورمان در واكنش به اظهارات اوباما تاكيد كرد كه پهپاد جاسوسي آمريکا، جزو مايملک ايران است و رامين مهمان‌پرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور نيز با استفاده از اين عبارت كه "اظهارات اوباما فرار رو به جلو است"، به وضوح موضع جمهوري اسلامي در اين رابطه را نشان داد.

نمايندگان مجلس نيز در اين رابطه ساكت نبودند و در راستاي همين واكنش‌ها، بر بازپس ندادن اين هواپيماي جاسوسي تاكيد كردند.

اظهارات وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سخنگوي وزارت امور خارجه و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اظهارات اوباما را در ذيل مي‌خوانيد:

اوباما:

خواستار بازگرداندن هواپيماي بدون سرنشين از ايران شده‌ايم

آسوشيتدپرس گزارش داد كه دولت اوباما اعلام كرد در درخواستي رسمي از ايران خواسته است هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي را كه توسط نيروهاي مسلح ايران به زمين نشانده شده است، به اين كشور بازگرداند، اما اميدي ندارد كه تهران با اين درخواست موافقت كند.

باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري مشترك با نوري المالكي، ‌نخست‌وزير عراق در كاخ سفيد گفت كه آمريكا مايل است اين هواپيماي بسيار محرمانه به اين كشور بازگردد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اوباما گفت: ما خواستار بازگرداندن آن شده‌ايم. بايد ببينيم ايران چگونه پاسخ مي‌دهد.

اوباما اظهارنظري درباره اينكه ايران با بررسي اين هواپيما چه چيزهايي خواهد آموخت، نكرد.

وزير دفاع:

پهپاد جاسوسي آمريکا جزو مايملک ايران است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: پهپاد جاسوسي آمريکا جزو مايملک جمهوري اسلامي ايران است و کشورمان تصميم مي‌گيرد که در اين خصوص چه اقداماتي انجام دهد.

به گزارش ايسنا، سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در حاشيه افتتاح دوازدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري درباره جزئيات پهپاد جاسوسي آمريکا که توسط نيروهاي مسلح کشورمان در اختيار قرار گرفته شده است، گفت: جزئياتي بيش از اين‌که تاکنون اعلام شده را نمي‌توانم اعلام کنم.

وي افزود: وظيفه اينگونه هواپيماها شناسايي است و توانمندي‌هاي تکنولوژي بالايي دارد و جزو بالاترين دستاوردهاي علمي آمريکا محسوب مي‌شود.

وحيدي گفت: هواپيماي جاسوسي آمريکا جزو مايملک جمهوري اسلامي ايران است و کشورمان تصميم مي‌گيرد که در اين خصوص چه اقداماتي انجام دهد.

مهمان‌پرست:

اظهارات اوباما براي فرار به جلو است

گويي اوباما فراموش كرده به حريم هوايي ايران تجاوز شده است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اخباري مبني بر درخواست آ‌قاي اوباما بر بازگرداندن هواپيماي جاسوسي به آمريكا منتشر شده است؛ اما گويي ايشان فراموش كرده كه به حريم هوايي ايران تجاوز شده ،‌ عمليات جاسوسي صورت گرفته و مقررات بين‌المللي نقض شده است.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي واكنش ايران به اظهارات اوباما مبني بر درخواست بازگرداندن هواپيماي بدون سرنشين از ايران، با بيان اين كه اقدام آمريكا تجاوز در امور داخلي كشور ما است، خاطرنشان كرد: آنها اين اظهارات را براي فرار به جلو، به جاي عذرخواهي رسمي و پذيرش اين تخلف و جرمي كه مرتكب شده‌اند، مطرح مي‌كنند.

وي افزود: ايالات متحده‌ي آمريكا بايد بداند اقدامي كه در نقض حريم هوايي كشور ما انجام داده است، اقدامي است كه مي‌تواند صلح و امنيت جهاني را به خطر اندازد. آمريكا بايد مسووليت‌ها و تبعات اين اقدام را بپذيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين خاطرنشان كرد: مقامات ايالات متحده‌ آمريكا به كشور ما تجاوز آشكار داشته‌اند و عمليات جاسوسي انجام داده‌اند. پيگيري اين مساله به صورت جدي در دستور كار ما است. آنها بايد نسبت به اين اقدام پاسخ‌گو باشند. ما در اين مورد كوتاه نخواهيم آمد.

وي همچنين گفت: هيچ درخواستي در مورد اين كه كشوري از ايران درخواست كرده باشد كه از اين هوپيماي جاسوسي استفاده كند مطرح نشده است و اينها طراحي‌هايي از جانب بخشهاي نظامي آمريكا است.

بروجردي:

پهپاد را قطعا پس نخواهيم داد

عذرخواهي، كف مطالبه ما از آمريكاست

به گزارش ايسنا، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اين‌كه آمريكا بايد كليه تبعات مترتب بر اين تجاوز هوايي را تحمل كند، در خصوص تقاضاي استرداد اين پهپاد از سوي آمريكا تصريح كرد: قطعا استردادي وجود نخواهد داشت.

وي در پاسخ به اين سوال كه پاسخ ايران نسبت به درخواست رسمي آمريكا براي استرداد چيست؟ گفت: درخواست رسمي غير از مصاحبه آقاي اوباما است؛ در درخواست رسمي معمولا از طريق مجاري ديپلماتيك كار صورت مي‌گيرد، يعني در اين مورد سفير سوييس بايد به عنوان حافظ منافع آمريكا درخواست آمريكا را به وزارت خارجه تحويل دهد كه چنين اتفاقي نيفتاده است.

وي عذرخواهي را كف مطالبات ايران از آمريكا دانست و يادآور شد كه آمريكا بايد كليه خسارت‌هاي مترتب در اين امر را پرداخت كند، چرا كه ما براي خنثي سازي اين تجاوز انرژي و امكانات صرف كرده‌ايم.

سروري:

در اقدام جاسوسي آمريكا، جاي مدعي و متهم عوض شده است

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، برخي برخورد‌هاي انفعالي را موجب ادعاي بي‌شرمانه آمريكا مبني بر بازگرداندن پهپاد دانست و گفت: گويا جاي مدعي و متهم عوض شده است!

پرويز سروري در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: در اقدام جاسوسي آمريكا جاي مدعي و متهم عوض شده است و آمريكايي‌ها كه متهم به دخالت و جاسوسي در ايران هستند و حقوق يك عضو رسمي سازمان ملل را ناديده گرفته‌اند، امروز موضع طلبكارانه دارند و با كمال پررويي مطالبه هواپيماي جاسوسي خود را مي‌كنند!

سروري در پايان مواضع انفعالي دولت ايران را موجب برخورد گستاخانه آمريكايي‌ها دانست و تصريح كرد: ايران بايد موضع قاطع‌تري نسبت به عملكرد آمريكايي‌ها داشته باشد و اجازه ندهند اين روند مداخله‌جويانه ادامه پيدا كند؛ چرا كه با اين روند آمريكا در پي قانوني كردن جاسوسي در ايران برمي‌آيد كه اين كمال بي‌شرمي و حكومت جنگل است.

نقوي‌حسيني:

ابتدا پاسخگوي تجاوز خود به حريم هوايي ايران باشيد

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، درخصوص اظهارات اوباما براي بازگرداندن هواپيماي جاسوسي پهپاد گفت: آمريكا ابتدا بايد پاسخگوي تجاوز خود به حريم هوايي ايران باشد.

سيدحسين نقوي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: آمريكايي‌ها ابتدا منكر اين بودند كه هواپيمايي در آسمان ايران ظاهر شده، بعد منكر اين بودند كه ايران توانسته باشد هواپيما را به زمين بنشاند و سپس منكر اين بودند كه اين هواپيما سالم نشسته باشد و اكنون نيز اعتراف كرده‌اند كه هواپيما به تسخير نيروهاي ايران درآمده و درخواست بازگرداندن آن را دارند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: بنابراين، آمريكا ابتدا بايد پاسخگوي تجاوز خود به حريم هوايي ايران باشد، لذا مطابق ماده 2 منشور سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران به جهت تجاوز آشكار آمريكا به حريم هوايي كشور از آمريكا شكايت دارد.

وي تصريح كرد: هم‌چنين آمريكا بايد پاسخگوي عمليات جاسوسي خود عليه كشور ما باشد و در نتيجه بايد محاكم قضايي تكليف آمريكا و تجاوز جاسوسي او را روشن كنند.

نقوي حسيني افزود: در واقع تا اين موضوع رسيدگي نشود كسي نمي‌تواند صحبت از بازگرداندن يا بازنگرداندن هواپيما كند.

كرمي‌راد:

درخواست اوباما براي بازگرداندن پهپاد، يك فكاهي است

يك عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، درخواست اوباما براي بازگرداندن‌ هواپيماي بدون سرنشين به آمريكا را نوعي اعتراف به جاسوسي آنها در ايران خواند و گفت: اين درخواست اوباما بيشتر شبيه يك فكاهي و طنز است، براين اساس دستگاه‌هاي سياست خارجي و مراجع ذي‌ربط بايد شكايت عليه آمريكا را دنبال كند.

محمد كرمي‌راد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به درخواست اوباما از ايران براي بازگرداندن هواپيماي بدون سرنشين آمريكا گفت:‌ورود اين هواپيما به آسمان جمهوري اسلامي ايران به لحاظ قوانين بين‌المللي حركت مجرمانه‌اي است؛ پس از اعتراف آمريكا بر پرواز هواپيماي جاسوسي‌شان در سرزمين ايران و كنترل اين هواپيما توسط نيروهاي مسلح اين درخواست اوباما براي بازگرداندن پهباد نوعي اعتراف به شمار مي‌آيد.

وي افزود: از اين رو در شرايط فعلي كه نيروهاي مسلح توانستند با اقتدار اين هواپيماي فوق مدرن با داشتن توانايي قدرت فيلمبرداري قوي را هدايت كنند، مطمئنا بازگرداندن اين هواپيما به دشمن خوني‌مان با هيچ عقل سليمي سازگارنيست.

اين عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان درخواست اوباما را يادآور اين ضرب المثل كه "شتر در خواب بيند پنه‌دانه ،گهي لپ لپ خورد گه دانه‌دانه" دانست و گفت: به نظر مي‌رسد كه بايد درخواست اوباما را تنها با فكاهي پاسخ داد و اينطور گفت كه شما هم بايد براساس قراردادهاي نظامي تجهيزات نظامي همچون تانك، نفربر، هواپيماهاي اف 14، اف 16 و اف 18 را به ما به عنوان حق مسلم ما بازگردانيد.

عابدي:

پهپاد يك غـنـيـمـت است، آن را پس نمي دهيم

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، پهپاد را يك غنيمت توصيف كرد و بازگرداندن آن به آمريكا را به هيج وجه عملي ندانست.

محمدكريم عابدي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ درخواست باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا براي بازگرداندن هواپيماي جاسوسي اين كشور كه وارد خاك ايران شده بود اظهار داشت: پهپاد يك غنيمت محسوب مي‌شود و آن را پس نخواهيم داد.

عابدي تاكيد كرد: سازمان ملل و شوراي امنيت بايد تجاوز هواپيماي جاسوسي آمريكا را محكوم كنند اما ما به هيچ وجهه، پمپاد را پس نخواهيم داد.

آقازاده:

پهپاد را به هيچ وجه پس نمي‌دهيم

يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: پهپاد به هيچ وجه پس داده نمي‌شود.

سيد علي آقازاده، نماينده رشت در گفت‌وگو با ايسنا، درباره درخواست‌ رئيس جمهور آمريكا از ايران براي پس دادن هواپيماي جاسوسي اين كشور اظهار داشت: به طور دقيق به همه جوانب اين صحبت رئيس جمهور آمريكا نپرداخته‌ايم، اما به نظرم اين موضوع مصداق دزدي با چراغ روشن است.

وي با تمسخرآميز دانستن درخواست رئيس جمهور آمريكا افزود: هواپيماي جاسوسي آمريكا به خاك ايران تجاوز كرده است و حق ايران است كه عليه آمريكا به خاطر اين جرم شكايت كند.

آقازاده افزود: اين اقدام را محكوم مي‌كنيم و آمريكا بايد پاسخگو باشد.

عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه در حال پيگيري حقوقي اين مساله هستيم خاطر نشان كرد: پهپاد به هيچ وجه پس داده نمي‌شود.

كريمي‌قدوسي:

پهپاد به عنوان غنيمت در اختيار ايران خواهد ماند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هواپيماي جاسوسي آمريكا را غنيمتي براي كشور دانست و گفت: تجاوز آمريكا به خاك ايران بايد توسط مراجع حقوقي بين‌المللي پيگيري شود.

جواد كريمي‌قدوسي در گفت‌وگو با ايسنا ‌با اشاره به ادعاي رييس جمهور آمريكا مبني بر پس دادن هواپيماي جاسوسي پهپاد، گفت: اوباما بر تجاوز و فرود هواپيماي جاسوسي به خاك ايران اذعان دارد كه اين برخلاف قوانين حاكم در نظام بين‌الملل است و اين بزرگترين سند براي پيگيري مسائل حقوقي كشور است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان خاطرنشان كرد: نظام سلطه آمريكا بايد با پيشنهاد قطع‌نامه‌اي، در شوراي امنيت محكوم شود و اين تجاوز بايد توسط مراجع حقوقي به جد پيگيري شود.

رسايي:

پهپاد يك غنيمت جنگي است

نماينده مردم تهران در مجلس اظهار كرد: هواپيما شناسايي آمريكا يك غنيمت جنگي براي جمهوري اسلامي است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حميد رسايي طي تذكر خود در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اوباما درخواست كرده است كه هواپيما شناسايي آمريكا كه توسط نيروهاي ايراني به زمين نشسته است را به آنها تحويل دهيم، و اين ادعا مانند اين است كه يك موشكي را به سمت ايران شليك كنند و عمل نكند و مدعي شوند كه به دليل اين كه اين موشك منفجر نشده است آن را به ما پس دهيد.

رسايي با بيان اين مطلب كه اين درخواست نشان دهنده فكر بسيار كودكانه آنهاست، تاكيد كرد: اين نهايت بي‌سياستي و بي‌تدبيري كساني است كه مدعي سياست جهاني و مديريت جهاني هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha