• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۰ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9009-11784
  • خبرنگار : 71060

قاسمي: هيچ آدم عاقلي نفت ايران را تحريم نمي‌كند از دولت طلب نداريم

قاسمي:
هيچ آدم عاقلي نفت ايران را تحريم نمي‌كند
از دولت طلب نداريم

وزير نفت گفت: اكنون عقلاي دنيا مي‌دانند كه نفت ايران قابل تحريم نيست. از سوي ديگر بدون شك نبود نفت ايران بازارهاي نفت دنيا را دچار اشكال خواهد كرد و از آنجا كه تصميم نداريم براي مصرف كنندگان بازارهاي نفتي دنيا مشكلي ايجاد كنيم، چنين اقدامي را انجام نخواهيم داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رستم قاسمي امروز به ذكر توضيحاتي درباره مخزن هيدروكربوري جديد كشف شده در درياي خزر پرداخت و خاطرنشان كرد: بنابر اطلاعاتي كه تا امروز به دست آمده، اين مخزن در آب‌هاي ايران قرار دارد و با هيچ كشوري مشترك نيست.

وي با بيان اين كه حجم مخزن كشف شده بيش از 50 TCF پيش بيني مي‌شود، اظهار كرد: اين مخزن حجمي تقريبا 10 برابر ميدان شاه‌دنيز تركمنستان دارد كه خود آن ميدان ازمهم ترين ميادين گازي درياي خزر به شمار مي‌رود.

بيش از 150 ميليون دلار سرمايه براي تحقق اهداف برنامه پنجم

وزير نفت در بخش ديگري از صحبت‌هايش يادآور شد: برنامه پنجم توسعه تنها در بخش بالادستي بيش از 150 ميليون دلار سرمايه گذاري نياز دارد كه ما در تلاشيم منابع مالي مورد نياز را از داخل و خارج از كشور تامين كنيم.

وي در عين حال يادآور شد كه وزارت نفت براي استفاده از توان سرمايه گذاران ايراني ساكن خارج از كشور هم محدوديتي ندارد و از سرمايه گذاري اين افراد استقبال خواهد كرد.

قاسمي در پاسخ به سوالي كه درباره موقعيت ايران در اوپك مطرح شده بود هم عنوان كرد: ايران دومين صادركننده نفت اوپك محسوب مي‌شود. البته ديگر كشورها اكنون تلاش دارند كه ظرفيت صادرات خود را بالا ببرند، اما با اين وجود ما هم براي حفظ اين جايگاه تلاش خواهيم كرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره ظرفيت نفت اوپك توضيح داد:‌ در حال حاضر وضعيت عرضه وتقاضاي نفت در دنيا داراي نوعي تعادل و ثبات است كه البته با كاهش توليد ليبي به دنبال مسائل سياسي اخير برخي كشورها تصميم به افزايش توليد گرفتند تا اين رقم جبران شود.

قاسمي ادامه داد:‌ اكنون مدتي است كه ليبي توليدات خود را از سر گرفته و روزانه حدود 800 ميليون بشكه نفت توليد مي‌كند كه احتمالا اين رقم تا سال آينده به 1.5 ميليون بشكه خواهد رسيد. به همين دليل پيشهاد ما اين است كه كشورهايي كه براي جبران كمبود نفت ليبي توليد خود را افزايش داده بودند، اكنون اقدام به كاهش اين رقم كنند.

ظرفيت افزايش 25 برابري سوآپ

وي در پاسخ به سوالي درباره سوآپ نفت توضيح داد: اكنون ميزان سوآپ كشور بالا نيست و تنها 25 تا 30 هزار بشكه در روز سوآپ داريم، اما با حضور بخش خصوصي اين رقم مي‌تواند تا 400 الي 500 هزار بشكه افزايش يابد.

قاسمي در ادادمه با دعوت مجدد از بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در سوآپ در پاسخ به سوالي درباره اختلاف ديدگاهش با وزير سابق در ارتباط با سوآپ، خاطرنشان كرد: اطلاعي از نگاه دقيق آقاي ميركاظمي ندارم، اما در صحبت كوتاهي كه با هم داشتيم، وي به موضوعات اقتصادي سوآپ اشاره مي‌كردند و مي‌گفتند در زمان پيش از ايشان اوضاع به گونه‌اي بوده كه سوآپ حالت اقتصادي نداشته است.

وزير نفت ادامه داد: با اين وجود ما به تغيير نرخ سوآپ فكر كرديم و اكنون انجام اين كار براي وزارت نفت و بخش خصوصي اقتصادي محسوب مي‌شود.

تلاش براي جذاب تر كردن رقم سود پارس جنوبي

وزير نفت همچنين در پاسخ به سوالي درباره فروش نرفتن اوراق مشاركت در ميدان گازي پارس جنوبي و پايين بودن رقم سود اين اوراق خاطر نشان كرد:‌ لازم است اوراق مشاركت با سودي عرضه شوند كه سرمايه گذاري در ساير بخش‌هاي كشور را به خطر نيندازد. سود 17 درصدي اعلام شده براي مشاركت در اين ميدان مصوبه شوراي پول و اعتبار بوده و اكنون ما تلاش داريم بتوانيم با هماهنگي شوراي پول واعتبار اين رقم را كمي جذاب‌تر كنيم.

عاقلان، نفت ايران را تحريم نخواهند كرد

اما وزير نفت در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال ايسنا در ارتباط با احتمال تحريم نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا خاطرنشان كرد: اكنون عقلاي دنيا مي‌دانند كه نفت ايران قابل تحريم نيست. از سوي ديگر بدون شك نبود نفت ايران بازارهاي نفت دنيا را دچار اشكال خواهد كرد و از آنجا كه تصميم نداريم براي مصرف كنندگان بازارهاي نفتي دنيا مشكلي ايجاد كنيم، چنين اقدامي را انجام نخواهيم داد.

قاسمي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه به نظر نمي رسد اروپا به طور جدي قصد تحريم نفت ايران را داشته باشد، يادآور شد كه اكنون 18 تا 20 درصد فروش نفت ايران به كشورهاي اروپايي‌ است و اگرچه ايران براي جايگزين كردن اين كشورها مشكلي ندارد، اما عدم فروش نفت به آن‌ها قطعا تعادل بازار نفت را بر هم خواهد زد.

وزير نفت در ادامه صحبت‌هايش ضريب بازيافت مخازن ايران را 25 درصد اعلام و تصريح كرد كه اين رقم خوبي نيست و با پژوهش‌هايي كه در حال حاضر صورت مي‌گيرد، تصميم جدي وجود دارد كه اين رقم افزايش داده شود.

وي ظرفيت توليد ايران را هم حدود چهار ميليون بشكه اعلام كرد.

قاسمي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت پارس شمالي گفت: درحال حاضر ميادين غير مشترك از جمله پارس شمالي در اولويت كاري وزارت نفت قرار ندارد و مهمترين مسئله براي اين وزارتخانه ميدان پارس جنوبي است.

وي در ادامه اظهار كرد: اكنون عمليات توسعه پارس جنوبي با جديت ادامه دارد و توسعه بلوك B اين ميدان از دو ماه پيش آغاز شده و بلوك A هم در مرحله‌ي انتخاب پيمانكار قرار دارد و انشاالله به زودي كارش را آغاز خواهد كرد.

البته او خاطرنشان كرد كه با وجود اين‌كه ميادين غير مشترك در دستور كار وزارت نفت قرار ندارند، مخزن گازي تازه كشف شده در درياي خزر به دليل اهميتي كه دارد در دستور كار وزارتخانه قرار مي گيرد.

اطلاعي از رقم بدهي هاي دولت به وزارت نفت ندارم

اما در پايان اين نشست قاسمي در پاسخ به سوالي درباره بدهي هشت ميليارد توماني دولت به وزارت نفت و همچنين سكوت وزارت نفت در اين رابطه اظهار كرد: هشت ميليارد تومان رقم زيادي براي بدهي نيست. البته بنده رقم دقيقي از مطالبات وزارت نفت ندارم، اما مي‌دانم كه ما از دولت طلب نداريم و تنها وزارتخانه‌ها هستند كه به ما بدهكار هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha