• شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 9009-02623

نگاهي به كارنامه ملي‌پوشان واليبال در جام جهاني چرا ايران پنجم است؟

نگاهي به كارنامه ملي‌پوشان واليبال در جام جهاني
چرا ايران پنجم است؟

تيم ملي واليبال ايران با عملکرد درخشان در جام جهاني واليبال چشم‌ها را خيره کرده و انتظارها را تا حدي بالا برده که حتي مي‌توان از تيم انتظار کسب سهميه‌ي المپيک لندن را داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرحله‌ي دوم دوازدهمين دوره‌ي رقابت‌هاي جام جهاني واليبال که در ژاپن برگزار مي‌شود، به پايان رسيد و ايران با 4 پيروزي و يک شکست در رده‌ي پنجم جدول جاي گرفت؛ جايگاهي که با توجه به شکست تمام تيم‌ها مي‌توانست بهتر از اين هم باشد. در ادامه نگاهي به عملکرد تيم ملي و وضعيت تيم‌هاي قدرتمند جهان در جدول رقابت‌ها خواهيم داشت.

* ايران چرا پنجم است؟

تمام تيم‌هاي حاضر در جام جهاني حداقل يک شکست را متحمل شده‌اند و وضعيت صدرنشينان در بالاي جدول از لحاظ تعداد برد و باخت با ايران تفاوتي ندارد اما چهار تيم لهستان، برزيل، روسيه و ايتاليا بالاتر از ايران قرار گرفته‌اند. با توجه به امتيازبندي واليبال و ايجاد تفاوت بين پيروزي در بازي‌هاي 5 گيم با پيروزي در بازي‌هاي 3 و 4 گيم تفاوت مشخص مي‌شود. جايي که لهستان 12 امتياز کامل از 4 پيروزي را به دست آورده و حتي از تنها شکست خود مقابل ايران هم يک امتياز به دست آورده چرا که توانسته کار را به ست پنجم بکشاند، اما ايران در سوي مقابل از 4 پيروزي خود تنها 9 امتياز به دست آورده (3 پيروزي 2 امتياز مقابل صربستان، لهستان و آرژانتين و يک پيروزي 3 امتياز مقابل ژاپن) و از تنها شکست خود مقابل کوبا هم امتيازي به دست نياورده است.

در سوي مقابل وضعيت ساير مدعي‌ها هم به همين شکل است. روسيه با 4 پيروزي 3 امتيازي و يک شکست بدون امتياز در رده‌ي دوم قرار دارد. برزيل با 3 پيروزي 3 امتيازي، يک پيروزي 2 امتيازي (مقابل چين) و يک شکست يک امتيازي (مقابل ايتاليا) 12 امتيازي است. ايتاليا هم 3 پيروزي 3 امتيازي و يک پيروزي 2 امتيازي (مقابل برزيل) در رده‌ي چهارم قرار گرفته است.

يک نکته عجيب ديگر در جدول رقابت‌ها، تفاضل امتياز منفي ايران به رغم 4 پيروزي و يک شکست است. در حالي که حتي تيم‌هايي مانند کوبا و آرژانتين که پايين‌تر از ايران در رده‌هاي ششم و هفتم ايستاده‌اند نسبت امتيازي معادل 1.019 و 1.066 دارند، نسبت امتياز ايران 0.974 است که نشان مي‌دهد تعداد امتيازهاي به دست آمده کمتر از امتيازهاي از دست رفته است. دليل اين مساله را تنها بايد در اختلاف امتياز اندک ست‌هاي برنده شده و اختلاف امتياز زياد در گيم‌هاي بازنده دانست. جايي که ايران سابقه واگذار کردن ست با نتيجه 25-8 را هم در کارنامه دارد.

لهستان صدرنشين رقابتها، تنها شکستش را مقابل ايران تجربه کرده است. روسيه، برزيل و ايتاليا هم يک مثلت ايجاد کرده‌اند؛ برزيل، روسيه را شکست داده، روسيه از سد ايتاليا گذشته و ايتاليا برزيل را از پيش رو برداشته است!

* برنامه ريزي رقابت‌ها، انجام بازي‌ها در دو زيرگروه و چهار مرحله

مرحله ي اول و دوم: شگفتي‌سازي ايران با 4 پيروزي

دوازده تيم حاضر در رقابت‌ها در هر مرحله به دو گروه شش تيمي تقسيم مي‌شوند و بازي‌هاي خود را در يک شهر انجام مي دهند. پس از انجام 5 يا 6 بازي گروه‌بندي عوض خواهد شد. ايران، کوبا، ژاپن، صربستان، آرژانتين و لهستان تيم‌هايي بودند که در مرحله‌ي نخست در site A قرار گرفته و شش تيم ديگر در Site B قرار گرفته و با هم رقابت کردند. اين رقابت‌ها در شهر ناگويا برگزار شد. تنها شکست ايران در اين مرحله مقابل کوبا رقم خورد. در مرحله دوم که در شهر اوزاکا برگزار شد ايران مقابل دو تيم ديگر گروه يعني آرژانتين و لهستان به برتري رسيد و کارش را در مرحله‌ي اول رقابت‌ها با 4 پيروزي و يک شکست به پايان رساند. هرچند اگر پيروزي‌هاي ايران مقابل صربستان، لهستان و آرژانتين در ماراتن 5 گيمي واليبال رقم نمي خورد ايران اکنون در مکان دوم جدول قرار داشت. کاري که البته تنها گفتنش آسان است و شايد کمتر کارشناسي تصور مي‌کرد ايران روزي مقابل اين تيم ها حتي در يک ست حرفي براي گفتن داشته باشد.

مرحله سوم: ديدارهاي روي کاغذ آسان!

در مرحله ي سوم ايران در کنار پنج تيم ديگر به نامهاي چين، مصر، آمريکا، لهستان و ژاپن قرار مي‌گيرد و مقابل تيم‌هايي که بازي نکرده به ميدان خواهد رفت. اين بازي‌ها در شهر فوکوآکا برگزار مي‌شود. هر چند تمام بازي‌ها در جام جهاني سخت و دشوار است و تمام تيم‌ها غير از ژاپن در آخرين رده بندي فدراسيون جهاني بالاتر از ايران قرار گرفته اند، اما اين مرحله براي ايران به نسبت ساده‌تر از دور پاياني است. خستگي ملي پوشان در انجام بازي‌هاي پياپي شامل يکي از مشکلات اصلي ايران باشد، هرچند ولاسکو که به خوبي با تمام مسائل آشناست در بازي‌هاي مختلف به ترکيبش دست مي‌زند تا بازيکنان به طور متناوب فرصت استراحت را داشته باشند. تغيير در آبشارزن‌ها و استفاده چرخشي از بازارگرد، فياضي، غفور، کمالوند، زريني، کشاورزي و نظري افشار و حتي جابجايي فرهاد ظريف با علي حسين باعث شده تا بازيکنان فرصت ريکاوري لازم را پيدا کنند. با وضعيتي که ايران در بازي‌هاي قبلي نشان داده پيروزي مقابل تيم‌هايي مانند چين، مصر و حتي آمريکا دور از دسترس به نظر نمي‌رسد و در صورت رقم خوردن اين اتفاق خجسته واليبال دوستان ايراني بايد در انتظار پيکارهايي سخت در روز پاياني باشند. مصاف با سه ابرقدرت واليبال جهان به نامهاي برزيل، روسيه و ايتاليا که کار براي تيم نوپا و تازه مطرح ايران کار بسيار دشواري خواهد بود. ايران در صورتي که هر سه بازي اين مرحله را با پيروزي (ترجيحا 3-0 يا 3-1) پشت سر بگذارد، مي‌تواند با اميد زيادي به دور پايان رقابت‌ها قدم بگذارد.

مرحله چهارم : مصاف با سه ابرقدرت براي گرفتن سهميه

با توجه به اختصاص سه سهميه‌ي المپيک براي سه تيم برتر اين رقابت‌ها و ديدارهاي رودروي تيم‌هاي صدرنشين مانند روسيه - لهستان، ايتاليا - لهستان، برزيل - لهستان، ايران براي زنده نگه داشتن شانس خود براي راه يابي به المپيک لندن بايد 2 تيم از اين سه تيم را شکست دهد. با توجه به پيکار نزديک ايران با ايتاليا در رقابت‌هاي جهاني سال 2010 که با شکست 3-2 ايران همراه شد، مي‌توان اميد بيشتري به شکست اين تيم داشت تا پيروزي مقابل تيم‌هاي روسيه و برزيل که فيناليست‌هاي آخرين دوره ليگ جهاني بوده‌اند. هر چند به نظر مي‌رسد ايتاليا هم تيمي پوست انداخته و متفاوت است و شکست اين تيم به هيچ وجه کار آساني نيست چرا که اين تيم تنها شکست برزيل را تاکنون رقم زده است. قضاوت ميان تيم‌هاي برزيل و روسيه هم کار آساني نيست. قهرمان آمريکاي لاتين هرچند روسيه را در ديدار مستقيم 3 بر صفر شکست داده، اما مقابل چين بازي را به زحمت در 5 گيم پيروز شده و به ايتاليا هم باخته است.

*شانس گرفتن سهميه المپيک چقدر است؟

ايران تقريبا نيمي از بازي‌هايش را در جام جهاني پشت سرگذاشته و با وجود گرفتن نتايج عالي که تعجب کارشناسان جهاني را بر انگيخته هنوز کار بسيار سختي براي رسيدن به سهميه‌ي المپيک در اين دوره از رقابت‌ها دارد چرا که بازيهاي سخت ايران در دور پاياني خواهد بود و البته ايران تاکنون پيروزيهاي کم ارزشي ( از لحاظ امتيازبندي) به دست آورده است. گرفتن سهميه از اين دوره از رقابت ها کار بسيار دشواري است که حتي رخ ندادن آن ديگر نبايد ايران را نگران کند، چرا که رقابت‌هاي ديگري در ادامه برگزار خواهد شد و مي‌توان با توجه به عملکرد درخشان ملي پوشان به کسب سهميه از آن رقابت ها اميدوار بود. رقابت‌هاي جهاني انتخابي المپيک که جون سال 2012 برگزار مي‌شود و ايران براي رسيدن به سهميه المپيک تنها نياز دارد در آن رقابت‌ها بهترين تيم آسيايي جدول باشد، نه جزو سه تيم برتر جهان!

در پايان يک نکته را نبايد فراموش کرد؛ اين که ملي پوشان با درخشش خيره کننده خود مقابل قدرتهاي برتر واليبال جهان تا همين جا کار بزرگي انجام داده اند. کمتر کارشناسي انتظار رقم خوردن چنين نتايجي را داشت و پيش از آغاز رقابت‌ها شايد تنها تکرار پيروزي مقابل ژاپن در خاک خودش و همچنين شکست دادن چين و حداکثر مصر سقف آرزوي کارشناسان بود. در جام جهاني واليبال يازده تيم ديگر غير از ايران حضور دارند که غير از ميزبان تمامي آنها در رده بندي جهاني بالاتر از ايران قرار دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha