• جمعه / ۴ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9009-02097
  • خبرنگار : 71219

معاون ميراث فرهنگي كشور: «خليج فارس» با حضور كشورهاي عربي بار ديگر به نام ايران ثبت شد

معاون ميراث فرهنگي كشور:
«خليج فارس» با حضور كشورهاي عربي بار ديگر به نام ايران ثبت شد

معاون ميراث فرهنگي كشور تاكيد كرد: با ثبت «دانش ساخت لنج سنتي ايراني و دريانوردي در حوزه خليج فارس» در فهرست ميراث ناملموس جهاني، نام اين خليج را بار ديگر در يك كنوانسيون بين‌المللي توانستيم ثبت كنيم.

مسعود علويان صدر كه براي شركت در ششمين نشست كميته بين‌الدول كشورهاي عضو كنوانسيون پاسداشت از ميراث ناملموس در كشور اندونزي به سر مي‌برد در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: پرونده دانش ساخت لنج سنتي ايراني و دريا نوردي در حوزه خليج فارس هر پنج معيار مورد نظر ميراث ناملموس را همانند زبان، آئين و آداب و رسوم و اجراي آئين‌هاي خاص مانند موسيقي كار را شامل مي‌شد.

وي خاطرنشان كرد: در اين پرونده دانش سنتي مهندسي لنج ‌، مسيريابي‌، شناخت اقليم‌، شناخت حالات دريا‌ و منابع دريا تعريف شده بود.

علويان صدر تصريح كرد: نكته مهم اين پرونده بحث اقتدار اقتصادي، فرهنگي و وجود ارتباطات تاريخي بين منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي با محوريت ايران بود. همچنين با اين پرونده نام خليج فارس را با حضور همه كشورهاي عربي در يك كنوانسيون بين المللي توانستيم ثبت و ضبط كنيم. در واقع ثبت اين پرونده در فهرست ميراث ناملموس جهاني دو جنبه فني و ديپلماتيك را در بر مي‌گيرد.

او با اشاره به اينكه نمايندگان قطر‌، انتقاد زيادي داشتند و مطرح مي‌كردند كه ما نيز چنين دانشي داريم، افزود:‌ ولي خوشبختانه با دفاعي كه صورت گرفت كسي نتوانست موضوع را رد كند و اين دانش سنتي در فهرست ميراث ناملموس يونسكو ثبت شد.

علويان صدر ادامه داد: ايران پيش از اين دو پرونده را براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس جهاني نامزد كرده بود كه پرونده ديگر به هنر نقالي يا قصه‌گويي اجرايي ايراني مربوط مي‌شد.

وي توضيح داد:‌ اين پرونده تمامي تجليات و مفاهيم قصه‌گويي را در بر مي‌گيرد به طوري كه پرده‌خواني، شاهنامه خواني ،‌ بسم‌الله خواني‌، حمزه خواني‌ و قصه‌گويي‌هاي محلي و منطقه‌اي كه معمولا همراه با موسيقي اجرا مي‌شوند مانند موسيقي آشيقلار ‌در اين پرونده قرار دارد.

معاون ميراث فرهنگي كشور تاكيد كرد: ايران با ثبت هنر نقالي در فهرست ميراث ناملموس جهاني در واقع يك پرونده زنجيره‌اي را كه مفاهيم ميراث معنوي كشور را در قالب اقوام مختلف در بر مي‌گرفت، توانست ثبت كند.

وي با اشاره به پرونده «نقالي» توضيح داد: ويژگي‌ها و مسائل مختلفي در پرونده نقالي وجود دارند كه از نقال مي‌توان ياد كرد. زيرا فرد نقال در عين سادگي و استفاده از ابزار و امكانات محدود در ترويج و ادبيات كلاسيك و شفاهي و نيز در تبيين مفاهيم اجتماعي و ايجاد وحدت نقش بسزايي را ايفا مي‌كند.

علويان صدر ادامه داد: ويژگي‌هاي مختلفي در اين پرونده مطرح شده بودند كه سبب شد نقالي در فهرست ميراث ناملموس جهاني يونسكو ثبت شود. به طوري كه بيشتر نمايندگان كشورهاي ديگر آن را نيازمند پاسداشت ارزيابي كردند و حتي اعلام كردند اين روش قصه‌گويي بايد به طور ويژه حفاظت شود و در اين راستا ماموريت و پلان ويژه‌اي را از ايران خواستند تا براي پاسداشت اين اثر معنوي تلاش كنيم.

به گزارش ايسنا،‌ روز گذشته ـ 3 آذر ماه ـ در ششمين نشست كميته بين‌الدول كشورهاي عضو كنوانسيون پاسداشت از ميراث ناملموس، دو پرونده نقالي و دانش ساخت لنج سنتي ايراني و دريانوردي در حوزه خليج فارس در فهرست ميراث ناملموس يونسكو ثبت شد.

ايران پيش از اين، آثار ديگري را مانند نوروز ،‌ تعزيه ‌، آئين‌هاي پهلواناني‌ و موسيقي بخشي‌هاي خراسان در اين فهرست ثبت كرده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha