عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: الفباي روزنامهنگاري سايبر، گزارشگري به کمک رايانه و اينترنت است و روزنامهنگاري سايبر شکلي جديد و تازه براي توليد، بستهبندي و توزيع اطلاعات از سوي سازمانهاي خبري است.
به گزارش خبرنگار رسانه ايسنا، حميد ضياييپرور در نشست آموزشي چالشهاي روزنامهنگاري سايبر در ايران در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها به بررسي انواع رسانه پرداخت و افزود: روزنامهنگاري سايبر ترکيبي از چندين نوع کار رسانه اي است که شامل رسانههاي مکتوب ، الکترونيک ، ديجيتال و رسانه سايبر ميشوند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران شبکههاي اجتماعي مجازي را شکل تازه رسانهنگاري دانست و ادامه داد: دستاندرکاران روزنامهنگاري سايبر بايد روزنامهنگاري را با دانش فني و مهارتهاي الکترونيکي ادغام کنند تا نتايج بهتري به دست آورند.
ضياييپرور به انواع فرمتهاي رسانههاي سايبر که قابل انتشار هستند اشاره کرد و يادآور شد: اين فرمت ها شامل محتوا، عکس، گرافيک، صوت، تصوير و تعامل کاربر هستند که به فضاي سايبر بسيار کمک ميکنند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينکه اشکال روزنامهنگاري سايبر متنوع است افزود: نسخههاي اينترنتي، خبرگزاريهاي اينترنتي، روز نتها، وب سايتهاي خبري، وبلاگها، وبلاگ نيوزها و خبر خوانهاي اينترنتي مانند پارسيک و گوگل ريدر، همشهري آنلاين، جام جم آنلاين و روزنامه ايران از اشکال مختلف و موثر رونامهنگاري سايبر برشمرد.
ضياييپرور يادآور شد: استفاده از مولتي مديا، سرعت به روزرساني، توزيع افقي اطلاعات، قابليت دسترسي و فقدان محدوديت انتشار از مهم ترين ويژگيهاي سايبر ژورناليسم است.
وي تاکيد کرد: فضاي سايبر دنياي جديدي را پيش روي اصحاب خبر گشوده است و آشنايي با فضاي سايبر موجب ميشود اين ابزار به درستي در جهت اطلاع رساني قرار گيرد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: سرعت بيش از ديگر شاخصها حرف نخست را براي فعاليت در زمينه رسانه هاي سايبر ميزند از اين رو اصحاب رسانه بايد علاوه بر اين شاخص، دقت لازم را در درج اخبار نيز رعايت کنند.
به گفته وي، بسياري از رسانههاي سايبر امروز به منبعي براي رسانههاي مکتوب تبديل شدهاند و به نظر ميرسد اين روند موجب تفکيک رسانههاي مکتوب و سايبر خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات