• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9008-03073

/ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي/‌ مهمان‌پرست مهمان ويژه غرفه‌ ايسنا: سفر وزير خارجه به ليبي آغاز دور جديد همكاري‌ها بين دو كشور است

/ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي/‌
مهمان‌پرست مهمان ويژه غرفه‌ ايسنا:
سفر وزير خارجه به ليبي آغاز دور جديد همكاري‌ها بين دو كشور است

سخنگوي وزارت امور خارجه با حضور در هجدمين نمايشگاه خبرگزاري‌ها و مطبوعات ضمن حضور در غرفه ايسنا با خبرنگاران در اين غرفه گفت‌وگو كرد.

رسانه‌ها مي‌توانند با پيروزي در جنگ نرم حقايق را به اطلاع ملت‌ها برسانند

رامين مهمان پرست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان كرد: ممكن است آن‌چه كه به عنوان ظرفيت رسانه‌اي در كشور ما وجود دارد، قابليت برابري با امكاناتي كه برخي از كشورهاي غربي براي رسانه‌هاي خود مي‌گذارند نداشته باشد اما آن‌چه اهميت دارد اين است كه انگيزه بين مردم ما و به ويژه بين جوانان كشور ما بسيار بالا است.

وي ادامه داد: ايران كشوري است كه در صحنه‌هاي مختلف حضور فعال دارد و مردم ما در همه صحنه‌هاي مشاركت دارند، كشور ما كشور جواني است كه حدودا 48 ميليون نفر زير 35 سال هستند، اين مي‌تواند امتياز بسيار بزرگي باشد.

وي تاكيد كرد: ممكن است مطبوعات و رسانه‌هاي ما امكانات چندان پيشرفته‌اي نداشته باشند اما به دليل انگيزه‌هايي كه دارند در تمام صحنه‌هاي حضور دارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: البته بايد كمك كنيم تا رسانه‌هاي ما در عملكرد خود حرفه‌اي‌تر عمل كنند و آموزش‌هاي لازم را ببينند بايد ارتباطشان با رسانه‌هاي خارجي افزايش يابد و با توسعه همكاري‌هاي‌شان با رسانه‌هاي همتاي خود با كشورهاي ديگر بتوانند واقعيت‌هاي كشور ما را بهتر منعكس كنند.

وي گفت: يكي از موضوعاتي كه امروز توسط مخالفين نظام ما مطرح است، جنگ نرم عظيمي است كه در آن سرمايه‌گذاري هنگفتي شده است. در اين جنگ نرم سعي مي‌كنند افكار عمومي را نسبت به كشور و ملت ما وارونه جلوه دهند و واقعيت‌ها را پنهان كنند. ما از مهمترين ابزاري كه در قالب ديپلمات عمومي مي‌تواند كمك كند را رسانه‌ها مي‌دانيم؛ چراكه مي‌توانند در اين نبرد مانند همه توطئه‌هايي كه از ابتداي پيروزي انقلاب بر عليه ملت ما اجرا شده، پيروز باشند و حقايق را به اطلاع ملت‌ها برسانند.

آمادگي توسعه روابط با ساير ملت‌ها و نمايندگان‌شان را داريم

دستيار ويژه وزير امور خارجه‌ كشورمان همچنين در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد سفر هيات پارلماني اروپا به ايران و اين‌كه آيا اين گفت‌وگوها مي‌تواند در جهت توسعه‌ روابط ايران و اروپا به طور سازنده‌اي عمل كند؟ گفت: مردم ما آمادگي توسعه روابط با ساير ملت‌ها و نمايندگان‌شان را دارند. معتقديم از طريق همكاري‌ها و گفت‌وگو مي‌توانيم ذهنيت نزديك‌تري به هم پيدا و ابهامات را برطرف كنيم و زمينه‌ همكاري را در فضاهاي جديد با يكديگر جست‌وجو كنيم.

وي گفت: متاسفانه عدم تمايل و رفتار نامناسب با فضايي كه دنيا امروز نياز دارد، در كشورهاي غربي به وجود آمده است، شايد آن‌ها مسائل مختلفي را مطرح مي‌كنند كه توسط دولت‌هاي غربي با فشار سياسي اجازه نمي‌دهد فضاي مناسب براي همكاري و گفت‌وگوها ايجاد شود.

وي تصريح كرد: ما معتقديم همكاري‌هاي پارلماني مي‌تواند در توسعه روابط بسيار موثر باشد. هيات‌هاي پارلماني نمايندگان مردم هستند و مي‌توانند ديدگاه‌هاي مختلف را منعكس كنند. حتما اگر آن‌ها در جريان مسائل مختلف قرار گيرند مي‌توانند مردم خود را آگاه كنند. به نظر مي‌رسد با توجه به فشاري كه از نظر سياسي برخي كشورهاي غربي به ايران و كشورهاي مستقل ديگر وارد مي‌كنند، نقش پارلمان‌ها و نمايندگان پارلمان‌ها در اين كشورها مي‌تواند مهم باشد تا اجازه ندهند دولت‌هاي‌شان اقداماتي انجام دهند كه در مسير تصحيح خود قرار نداشته باشد.

سطح همكاري‌هاي ايران و عربستان در منطقه و جهان اسلام موثر است

مهمانپرست همچنين با اشاره به سفر روز گذشته علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه به عربستان و شركت در مراسم تشييع وليعهد اين كشور گفت: ما با كشورهاي همسايه و منطقه روابط خوبي داريم و همواره تاكيد كرده‌ايم از اصول سياست خارجي ما توسعه‌ روابط ما با كشورهاي منطقه است. معتقديم بايد نوعي همكاري و همگرايي در منطقه ايجاد شود تا اجازه ندهد كشورهايي كه از مناطق ديگر وارد منطقه‌ ما شده‌اند و حضور نظامي و امنيتي دارند به اختلاف بين‌ كشورها دامن بزنند.

وي تاكيد كرد: به هر ميزان فاصله بين كشورهاي بيشتر شود فضا براي دخالت كشورهاي خارجي و تعدييات رژيم صهيونيستي آماده‌تر مي‌شود، بايد همه به سمتي پيش رويم كه روابط با كشورهاي منطقه نزديكتر شود و همكاري‌هاي بيش از سابق باشد.

وي گفت: عربستان و جمهوري اسلامي ايران دو كشور مهم هستند و در منطقه و جهان اسلام و در سطح بين‌الملل همكاري‌هاي اين دو كشور مي‌تواند بسيار موثر باشد. همين كه توطئه‌هايي طراحي مي‌شود و اتهاماتي زده مي‌شود و سعي مي‌كنند بين ما و عربستان و يا كشورهاي ديگر اختلافاتي ايجاد كنند، نشان دهنده‌ نگراني آن‌ها نسبت به در كنار هم قرار گرفتن ماست و اين‌كه ثبات و امنيت منطقه‌ را با كمك هم بتوانيم برقرار كنيم و جايي براي آن‌ها باقي نماند.

سخنگوي دستگاه ديپلماتي كشورمان تاكيد كرد: كشورهاي همسايه و كشورهاي منطقه بايد با همكاري يكديگر متوجه اين فتنه‌ها باشند و بدانند كساني اين خط را دنبال مي‌كنند كه اختلاف ايجاد كنند و حتما نه منافع كشور ما براي آن‌ها مهم است و نه منافع كشورهاي همسايه.

مسير بررسي موضوع اتهام اخير آمريكا شفاف نيست

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي فرد بازداشت شده در آمريكا كه متهم شده قصد ترور سفير عربستان را داشته دسترسي كنسولي براي ايران فراهم شد، گفت: هنوز به صورت رسمي و به لحاظ حقوقي مسير شفافي براي اين كار ارائه نشده است. دفتر حفاظت منافع ما در واشنگتن اين موضوع را پيگيري مي‌كند، ضمن اين‌كه بخش‌هاي حقوقي و كنسولي وزارت امور خارجه نيز اين موضوع را در دستور كار دارند.

سفر وزير خارجه آغاز همكاري‌هاي جديد بين ايران و ليبي است

وي همچنين در مورد سفر وزير خارجه به ليبي نيز گفت: در ليبي انقلابي صورت گرفت و مردم توانستند بر فردي كه سال‌هاي زيادي در اين كشور به دور از نظرات مردم كشور را اداره مي‌كرد و نارضايتي‌ها را افزايش داده بود مسلط شوند. اعضاي شوراي انتقالي جشن پيروزي اعلام كرده‌اند و شايد سه روز است كه از اعلام تسلط شوراي انتقالي بر كل ليبي مي‌گذرد. معتقديم مردم با توجه به گرايش‌هايي كه دارند و علاقه‌اي كه بين مردم ما و ليبي وجود دارد سفر وزير خارجه بتواند آغاز همكاري‌هاي جديدي بين دو كشور براي ايجاد روابط گسترده و همكاري‌هاي تعريف شده باشد.

مهمانپرست افزود: وقتي جشن پيروزي اعلام مي‌شد، آقاي عبدالجليل با تكبير و سجده‌ شكر آن را آغاز و تاكيد كرد قانون اساسي جديد ليبي بر مبناي شريعت اسلامي بنا خواهد شد. اين‌ها زمينه‌هاي مشترك و خوب ميان كشور ما و ليبي را نشان مي‌دهد و ما مي‌توانيم از همه تجربيات‌مان براي پيشرفت سريع‌تر ليبي استفاده كنيم و آمادگي‌مان را براي هر نوع همكاري با ليبي اعلام مي‌كنيم.

سران كشورهاي غربي روابط‌شان با قذافي را فراموش كرده‌اند

وي پاسخ به پرسش ديگري در مورد انتشار عكس‌هايي از احمدي‌نژاد و قذافي در رسانه‌هاي غربي با اهدافي خاص گفت: البته به نظر نمي‌رسد اين تلاش‌هاي غرب اهميت داشته باشد؛ چراكه اگر كشورهايي با آقاي قذافي روابط دوستانه، گسترده‌ و صميمي‌ داشتند، سران كشورهاي غربي بيشترين نزديكي و همكاري را با حكومت قذافي در دوران ديكتاتوري آن داشتند. دولت ليبي هنوز مستقر نشده و تازه مردم توانسته‌اند عوامل رژيمي را كه سعي كرده در حق مردم ظلم زيادي انجام دهند را از صحنه كنار زنند، اما مي‌بينيم سران كشورهاي غربي فراموش مي‌كنند كه چه روابطي را با قذافي و تيم وي داشتند. آن‌ها خود را به ظاهر در كنار مردم نشان مي‌دهند و سعي مي‌كنند سراغ قراردادهاي نسبي و غارت اموال مردم ليبي بروند؛ بنابراين اگر قرار باشد بررسي كنيم چه كساني در طول اين مدت با ليبي و دولت حاكم بر آن همكاري داشتند، مشاهده مي‌كنيم حداقل ظرف 20 سال گذشته هيچ مقام عالي‌رتبه ايراني از ليبي ديدار نداشته است و هيچ مقام عالي رتبه ليبي نيز به ايران سفر نكرده است. اين نشان مي‌دهد ما نسبت به وضعيت موجود در آن كشور اعتراض داشتيم و نظر مثبت نداشتيم، اما از سوي ديگر بررسي كنيد كه چه قدر از سران كشورهاي غربي در اين مدت به ليبي سفر كرده‌اند و تا چه ميزان آقاي قذافي به اين كشورهاي سفر داشت و تصاوير برخورد صميمانه آن‌ها با يكديگر در خبرگزاري‌ها وجود دارد.

همواره آمادگي‌مان را براي مذاكرات اعلام كرده‌ايم

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در واكنش به نامه اخير كاترين اشتون به جليلي كه در آن اعلام كرده بود كه اميدوارم است ظرف چند هفته‌ آينده مقامات ايران و اروپا با يكديگر ديدار داشته باشند، گفت: اصل آغاز گفت‌وگوها از نظر ايران موضوع مهم و مثبتي است ما همواره آمادگي‌مان را براي مذاكرات اعلام كرده‌ايم آن‌چه كمك مي‌كند مذاكرات نتايج خوبي داشته باشد، فضاي حاكم در مذاكرات و آمادگي براي همكاري و احترام گذاشتن براي ملت‌هاست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha