• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9008-02919
  • خبرنگار : 71058

/ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي/‌ سفير تركيه در غرفه ايسنا: مساله سپر دفاع موشكي را صميمانه با مقامات ايراني مطرح مي‌كنيم

/ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي/‌
سفير تركيه در غرفه ايسنا:
مساله سپر دفاع موشكي را صميمانه با مقامات ايراني مطرح مي‌كنيم

سفير تركيه در تهران با تاكيد بر اين‌كه «آينده روابط ايران و تركيه از سطح فعلي بالاتر خواهد رفت» گفت: ما بر اين باور هستيم كه ثبات و آرامش منطقه وابسته به روابط خوب ايران و تركيه است.

مساله سپر دفاع موشكي را صميمانه با مقامات ايراني مطرح مي‌كنيم

اوميت يارديم با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، به مساله سپر دفاع موشكي در تركيه اشاره كرد و افزود: ما هيچ عملي را مخفيانه انجام نداده‌ايم و بسيار واضح و صميمي با مقامات ايران ديدار و گفت‌وگو مي‌كنيم و همه چيز را در ميان مي‌گذاريم.

وي با بيان اين‌كه «روابط ايران و تركيه بر يك بنيان و اساس بسيار مستحكم استوار است و هيچ مساله خارجي نمي‌تواند اين رابطه را متزلزل كند» تصريح كرد: معتقديم كه ايران و تركيه مهمترين كشورهاي منطقه هستند. اين دو كشور مهم و بزرگ ممكن است در قبال برخي مسائل ديدگاه‌هاي متفاوتي داشته باشند كه اين يك مساله طبيعي است و ما اين تفاوت‌ها را به طور واضح براي يكديگر بيان و راه‌حل‌هاي مشتركي را دنبال مي‌كنيم.

نمي‌شود ايران در نشست استانبول درباره افغانستان شركت نكند

وي بر اهميت حضور ايران در نشست استانبول درباره مسائل افغانستان تاكيد كرد و گفت: ما مقامات ايران را به طور رسمي دعوت كرده‌ايم؛ چراكه اهميت ويژه‌اي براي ايران قائل هستيم و به همين دليل دوست داريم در اين اجلاس مهم شركت كنند. مساله افغانستان از جمله مسائل مهم منطقه است و نمي‌شود كشوري مثل ايران كه جايگاه ويژه‌اي دارد در آن شركت نكند. بر همين اساس ما بارها به مقامات ايران ابراز كرده‌ايم كه دوست داريم شما را در استانبول ببينيم. يكي از فوايد چنين اجلاس‌هايي نيز اين است كه نشست‌هاي دوجانبه در حاشيه آن صورت گيرد كه اين مساله نيز حائز اهميت است.

تصميم قطعي ايران و تركيه در مبارزه با تروريسم بايد هماهنگ شود

اين ديپلمات ترك در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره درگيري‌هاي اخير ميان تركيه و پ‌.‌ك.‌ك اظهار كرد: تركيه همچون ايران مبارزه خود با تروريسم را تا آخر انجام خواهد داد و هرچقدر هم كه طول بكشد و هزينه داشته باشد باز هم مي‌خواهيم اين كار را با موفقيت به سرانجام برسانيم. اگر دوست داريم كه اين منطقه يك منطقه باثبات، آرامش و آشتي باشد بايد پديده شوم تروريسم را ريشه‌كن كنيم.

وي با بيان اين‌كه «تروريسم و مبارزه با تروريسم مفهوم بسيار پيچيده و گسترده‌اي دارد» خاطرنشان كرد: اصل و ماهيت تروريسم متناسب با تحولات داخلي و خارجي كم و زياد مي‌شود و اين مساله براي همه كشورهاست. هرگاه تركيه ابتكار عمل را به دست مي‌گيرد و در عرصه‌ داخلي يا بين‌المللي جهشي از خود نشان مي‌دهد، خيلي‌ها سعي مي‌كنند اين جهش تركيه را مهار كنند و به همين دليل مشاهده مي‌كنيم كه هرگاه اصلاحاتي را در مناطق ترورزده انجام مي‌دهيم، ترور تشديد مي‌شود. ما بر اين اعتقاد هستيم كه خيلي‌ها از اين ترورها سود مي‌برند و انديشه آن‌ها نيست كه مساله‌ ترور حل شود، بلكه مي‌خواهند همه از سلاح‌هاي آن‌ها استفاده كنند و آن‌ها سلاح‌هاي‌شان را بفروشند.

وي افزود: همچنين هرگاه كه با همسايگان خود دچار مشكلات اندكي مي‌شويم، ترورها تشديد مي‌شود و با تجاربي كه تا به امروز به دست آورد‌ه‌ايم، مي‌دانيم كه كم و زياد شدن تروريسم، با مسائل داخلي و خارجي در ارتباط است. ما مي‌دانيم كه در داخل و خارج تركيه چه كساني پشت مساله تروريسم هستند. در روزهاي اخير تروريسم در تركيه بالا رفته است و اين مساله به يكسري پديده‌هاي داخلي و خارجي مربوط است.

سفير تركيه در تهران با اشاره به نقش اقليم كردستان عراق در اين زمينه گفت: يك خلل قدرت در شمال عراق وجود دارد و اين يكي از مسائلي است كه در دو يا سه دهه اخير با آن مواجه بوده‌ايم و معتقديم اگر تصميم قطعي ايران و تركيه در مبارزه با تروريسم را هماهنگ كنيم آن‌ها قدرت فعلي را نخواهند داشت. مگر مي‌توان قبول كرد كه تروريست‌ها در شمال عراق پايگاه بزنند و براي دو كشور همسايه عراق مشكل‌ساز شوند؟ اين مساله قابل قبول نيست.

وي به تماس‌هاي مقامات تركيه با مقامات عراق براي حل معضل تروريسم در مرز دو كشور اشاره كرد و افزود: ما تماس‌ها و ارتباط‌هايي با مقامات عراقي داشته و داريم و اين مساله ادامه پيدا خواهد كرد. من بر اين باور هستم كه اگر ساختار شمال عراق به نتيجه و ثبات نرسد، مساله تروريسم در آن منطقه حل شدني نيست.

ايران در تلخي‌ها و شيريني‌ها در كنار ما بوده است

سفير تركيه همچنين در پايان از ابراز همدردي مسوولان ايران براي زلزله اخير منطقه وان تركيه تشكر كرد و گفت: در چنين حوادث تلخي است كه گرمي همسايگي كشورها در قبال يكديگر مشخص مي‌شود و ايران، هم در روزهاي تلخ و هم در روزهاي شادي كنار ما بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha