• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-02450
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

گزارشي از افتتاحيه‌ي نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني

گزارشي از افتتاحيه‌ي نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني

هجدهمين نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني كارش را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي ايسنا، نمايشگاه هجدهم با حضور سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - پدرام پاك‌آيين - مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دكتر كاظم معتمدنژاد و جمعي از مسوولان و مديران رسانه افتتاح شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه گفت كه نمايشگاه فرصت بسيار خوبي است كه همه‌ مردم و مديران اهميت و نقش مطبوعات را بيش‌تر بشناسند.

سيدمحمد حسيني با تاكيد بر شعار نمايشگاه با عنوان «جهاد اقتصادي، توسعه كيفي و تهذيب رسانه» اظهار كرد: پيش‌بيني‌هاي نمايشگاه هجدهم به خوبي از سوي معاونت امور مطبوعاتي انجام شد و با يك مقايسه‌ي اجمالي كاملا مشهود و ملموس است كه تعداد شركت‌كنندگان بيش از گذشته است كه اين جاي تقدير دارد.

او خطاب به اصحاب رسانه با بيان اين‌كه رونق نمايشگاه با حضور شما عزيزان دست‌اند‌ركار، نشريات و مطبوعات است، گفت: نمايشگاه فرصت و مجال بسياري است براي نخبگان جامعه كه بيش‌تر با مطبوعات آشنا شوند و همكاران ما هم سعي دارند كه به بهترين وجه اين فرصت ايجاد شود كه بايد از آن‌ها قدرداني كرد.

وي ادامه داد: اميدواريم با همين ميثاق تا لحظات پاياني نمايشگاه از حضور فعال رسانه‌ها بهره‌مند باشيم و اين انتظار را داريم كه مديران مسوول، سردبيران و اصحاب رسانه نظرات خود را منتقل كنند. اگرچه در عصر ارتباطات انتظار‌هاي گوناگوني وجود دارد، اما اين نيت و معنويت موجود در ارتباط چهره به چهره در ابزار‌هاي ديگر حضور ندارد.

او افزود: از اين جهت نمايشگاه فرصت بسيار خوبي است كه همه‌ مردم و مديران اهميت و نقش مطبوعات را بيش‌تر بشناسند؛ دشمنان سرمايه‌گذاري‌هايي را در عرصه رسانه انجام مي‌دهند و هر روز شاهديم نشريات، خبرگزاري‌ها با حركت جديدي به ويژه با هدف مخاطب‌ قرار ‌دادن فارسي‌زبانان و ايرانيان، يكي پس از ديگري راه‌اندازي مي‌شوند.

حسيني با اشاره به سخنان يكي از كانديداهاي رياست‌ جمهوري آمريكا كه بيان كرده است براي براندازي حكومت ايران بايد فعاليت‌هاي رسانه‌يي را گسترش دهيم افزود: آن‌ها خيلي شفاف و صريح موضع خود را بيان كردند و اگر در گذشته در لفافه سخن مي‌گفتند اما اكنون ديگر به صورت صريح بيان مي‌كنند و اين رسالت خطير بر دوش يكايك شما رسانه‌هاست كه از اهداف و آرمان‌هاي بلند امام خميني (ره) صيانت كنيد.

او ادامه داد: بنابراين اين نمايشگاه فرصتي است‌كه تقدير كنيم از عزيزان و كساني كه براي فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني و ارتقاء آگاهي در انديشه‌ي مردم تلاش بي‌وقفه‌اي دارند؛ اگرچه مطبوعات از غرب به اين كشور آمدند اما بايد اين ابزار را بسيار مفيد دانسته و بدانيم كه مطبوعات در ايران اهميت دارند. از اين جهت مطبوعات در فرهنگ ما بومي شده و مسيرمان در جهت آگاهي تغيير داده شده است.

به گفته حسيني، در شرايط فعلي رسالت خطير مطبوعات صيانت از نظام اسلامي است؛ اين نكته حتي در سفر اخير مقام معظم رهبري به كرمانشاه نيز صدق مي‌كند كه بيانگر عشق و شور و مردم و نظام و مسوولان بود و از اين جهت همه ما وظيفه داريم تلاش كنيم كه آرمان‌هاي بلند نظام تحقق يابد و همه اينها در گروي عملكرد همه مطبوعي‌هاست.

او ادامه داد: اگر عدالت تحقق پيدا كند و اگر به‌دنبال معنويت و پيشرفت و توسعه هستيم و اگر مي‌خواهيم در زمينه‌ي علمي دستاورد‌هاي بزرگي داشته باشيم، همه‌ي اين‌ها مستلزم تلاش همه شما است و اگر بخواهيم چهره‌هاي خدمت‌گزار و والا‌مقام كه در طول تاريخ بوده و حتي كساني كه در قيد حيات هستند، به جامعه معرفي شوند، اين هم بر عهده‌ي شما مطبوعاتي‌هاي عزيز است.

وي گفت: اگر ديگران بيايند، براي ما اسطوره‌سازي مي‌كنند و كساني را كه در مسير آن‌ها گام برمي‌دارند به‌عنوان چهره‌هاي برجسته در مسير فرهنگ و سياست و اقتصاد معرفي مي‌كنند، در حالي كه اين وظيفه‌ي ماست كه بياييم چهره‌هاي خدمت‌گزار به مردم و نظام را معرفي كنيم و به اين رسالت اصلي كه مقام معظم رهبري فرمودند تجليل از بزرگان بايد عرف و عادت يك سيره حسنه باشد، توجه داشته باشيم.

وزير ارشاد تصريح كرد: امسال نيز بخش انتخابات را داريم كه مطبوعات در اين ميان نقش بي‌بديلي دارند و حاكم‌كردن فضاي عقلانيت در جامعه در شرايطي است كه احساسات و مغلطه و سفسطه بر جامعه حاكم مي‌شود تا كساني كه حرف‌هاي منطقي و مستند دارند، بتوانند در يك فضاي منطقي بيان كنند.

به گفته او يكي ديگر از مسائل بسيار مهم در جامعه اين است كه ايران يك جامعه‌ي جوان است و اهداف بلند با آرمان‌ها و گام‌هاي بلند و اساسي دارد و بايد الگو باشد براي ديگران و نياز است كه شما در جامعه حضور داشته باشيد.

وي گفت: بحثي كه امسال براي نمايشگاه در نظر گرفته شده با عنوان جهاد اقتصادي و مساله‌اي است كه براي تحققش، شما اصحاب رسانه مي‌توانيد به تحليل و بيان آن به عنوان يكي از مسائل اساسي كشور بپردازيد.

او هم‌چنين با اشاره به اينكه در اين نمايشگاه نشست‌هاي تخصصي متعددي از سوي صاحبنظران برگزار مي‌شود، گفت: يكي از بحث‌هاي جديد آسيب‌شناسي و توسعه‌ي كيفي است كه مطرح شد؛ در يك سال گذشته 780 مجوز نشريه و روزنامه صادر شده و اين يك توسعه‌ي كمي و بي‌سابقه است.

حسيني گفت: عده‌اي مي‌گويند كه در ايران تنوع و تكثر وجود ندارد، اين نمايشگاه زمينه‌اي است تا همه‌ي اينها بيان شود و اين اقدامات فتحي است بر همه اين صحبت‌ها؛ افراد با ديدگاه‌هاي گوناگون كار مي‌كنند اما قطعا نياز است كه كيفيت را بالا ببريم و كارهاي آموزشي را در كنار آن انجام دهيم.

نمايشگاه آيينه‌ي عزت و اعتبار رسانه‌يي كشور است

در ادامه معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به اصحاب رسانه گفت: اين نمايشگاه آيينه‌ي عزت و اعتبار رسانه‌يي كشور است و اگر رونقي در آن است، از قلم و قدم شماست.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجعفر محمد‌زاده با بيان ويژگي‌هاي نمايشگاه امسال اظهار كرد: دفتر هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور پيش روي اصحاب گرانقدر اطلاع‌رساني، مسوولان محترم و مخاطبان ارجمند گشوده شده است.

وي بيان كرد: نمايشگاه هجدهم آيينه‌ايست كه امروز خبرگزاري‌هاي كشور زيبايي، عظمت، فر و شكوه خود را در آن مي‌نگرند؛ نمايشگاه هجدهم را در شرايطي برگزار مي‌كنيم كه فضاي رسانه‌يي كشور، فضاي آرامش، عقلانيت و گفت‌وگوي تفاهم‌آميز براي دستيابي به راه‌حل‌هاي مشترك است.

او ادامه داد: تحقق چنين فضايي جز به همت و ژرف‌انديشي روزنامه‌نگاران و مديران رسانه ممكن نيست. از اين جهت لازم مي‌دانم مراتب سپاس و حق‌گذاري صميمانه خود را به همه شما تقديم كنم.

او تاكيد كرد: بي‌شك نمايشگاه در فضاي شفاف آيينه‌اي اگر نه به تمام معنا، دست كم بي‌زنگار فراروي رسانه‌هاي ايران اسلامي است. دراين مدت كه توفيق خدمت رسانه‌يي جامعه‌ي كشور دست داده، سياست كيفي‌سازي و تهذيب رسانه‌يي از يك‌سو و كاهش سيطره‌ي سياست‌زدگي از سوي ديگر راهبرد اصلي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني بوده است.

محمدزاده افزود: به سهم خود كوشيده‌ايم تا سطح گفت‌وگو با جامعه‌ي اطلاعاتي افزايش يابد و از رخنه ابواب جناحي به اطلاعات كه در سال‌هاي گذشته به ادبيات كشور آسيب‌هاي جدي وارد شده بود، جلوگيري شود. يكي از موارد اين رويكرد دستيابي نظام ما به شأن و جايگاه مطلوب و حرفه‌يي و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها بود.

او ادامه داد: بنا بر وعده امسال كه با شما اهالي ارجمند مطبوعات داشتيم، در ساختار نمايشگاه تجديد‌نظر كرده‌ايم و كوشيده‌ايم تا نمايشگاه مطبوعات علاوه بر فرصت ديدارها و گفت‌وگو‌ها، زمينه‌ي بروز قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي رسانه‌يي كشور باشد. از جمله اين ظرفيت‌ها شناسايي و شناساندن زبان رسانه در تبيين اهداف و راهبرد‌هاي اصلي و محوري نظام اسلامي است.

وي افزود: به همين انگيزه‌ي جهاد اقتصادي در نمايشگاه مطبوعات نشست‌هاي تخصصي با موضوع «اين جهاد مقدس و راهبرد رسانه‌يي آن» پيش‌بيني شده است تا اصحاب خبر را در تبديل اين كاروان علمي به مطالبه‌ي عمومي روند و از اين رهگذر چالش‌ها و دغدغه‌هاي اين حوزه را بررسي كنند.

معاون وزير ارشاد، درون‌مايه خبرگزاري‌ها و مطبوعات هم‌چون گالري‌هاي عكس، كاريكاتور، نمايشگاه پيشكسوتان و موزه‌ي مطبوعات در سراي روزنامه‌نگاران و نيز برگزاري نشست‌هاي گوناگون با حضور چهره‌هاي نامدار و گوناگون در اين سرا از اقدامات اين حوزه براي بازنمايي حقيقي رسانه‌ها دانست.

او گفت: راه‌اندازي مركز فروش كتاب‌هاي رسانه و انتخاب كتاب سال رسانه براي نخستين‌بار در كنار اصحاب رسانه و هم‌انديشي با آن‌ها و همه و همه در خدمت آسيب‌شناسي و محتواگرايي به مثابه‌ي بزرگ‌تري و مهم‌ترين رويداد ارتباطي سال است.

محمدزاده ادامه داد: هم‌چنين براي نخستين‌بار بن خريد و اشتراك مطبوعات در ميان بازديد‌كنندگان نمايشگاه توزيع مي‌شود و تخفيف 80 درصدي را براي مخاطبان و علاقه‌مند به ويژه طلاب و دانشجويان و دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در نظر دارد.

به گفته او هدف از توزيع اين بن توسعه‌ي ترويج فرهنگ مطالعه‌ي مطبوعات و زايش فرصت مخاطب‌شناسي با نشريات است و از ديگر اقداماتي كه براي نمايشگاه امسال تحقق مي‌يابد، تشكيل اتحاديه‌ي مطبوعات جهان اسلام با حضور نمايندگان كشور‌هاي اسلامي با 35 كشور اسلامي، برگزاري جايزه بين‌المللي هنر در رسانه، برپايي نخستين‌ جشنواره‌ي فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها و تجليل از پيشكسوتان مطبوعات است.

او ادامه داد: از ديگر برنامه‌ها در نمايشگاه امسال اين است كه براي نخستين‌بار سالن ويژه كودك و نوجوان به همت روزنامه‌نگاران اين حوزه تاسيس شده است تا نشريات كودك و نوجوان به خانواده مطبوعات نزديك كند و فراتر از آن فرهنگ مطالعه‌ي مطبوعات از سنين كودكي در جامعه‌ي اسلامي ما رواج دهد.

وي گفت: در نمايشگاه امسال بيش از 600 رسانه‌ داخلي و 50 رسانه خارجي حضور دارند كه اين از اهتمام اهالي رسانه به حوزه‌ي اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي نشان دارد. ديگر آنكه فضاي فيزيكي نمايشگاه حاضر و چيدمان آن نيز به بركت اين حضور شكوهمند سراسر پررونق است و از آغاز تا پايان محل نامعقول و نامطلوبي ديده نمي‌شود و تا از آغاز تا پايان سراسر متن است و حاشيه و مطالب ناسودمند ديده نمي‌شود.

او گفت: در اين لحظات گرامي كه طليعه‌ي همراهي سخنان ما با ورود خبرگزاري‌هاي ديگر است بايد نام و ياد شهداي رسانه را گرامي بداريم كه در نگارش خبر از خون خويش مايه گذاشته‌اند و به سطر سطر و واژه واژه رسانه‌ي ما عزت و آبرو بخشيده‌اند، بزرگ و ارجمند مي‌داريم.

معاون امور مطبوعاتي ارشاد گفت: نمايشگاه امسال اگر برگي است از بوستان پربرگ و بار، دست كم برگي از مطبوعات كشور است و آينده‌ي شكوهمند و پررونق رسانه‌يي اسلامي را در افق بلند طنين مي‌بخشد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه و جشنواره‌ي مطبوعات، كليپي از فعاليت‌هايي كه از سال گذشته تاكنون براي برپايي نمايشگاه انجام شده، پخش و چشم‌اندازهاي معاونت‌ امور مطبوعاتي در سال 90 بيان شد كه تشكيل اتحاديه ساماندهي آگهي‌ها، برگزاري نشست‌هاي اخلاق و رسانه، ايجاد سامانه‌ي الكترونيكي «سمان»، تاسيس موزه مطبوعات، برگزاري نشست‌هاي اقتصاد و رسانه، پيگيري تصويب آيين‌نامه كار حرفه‌يي، برگزاري دوره‌هاي تربيت خبرنگاران و هم‌چنين جدايي جشنواره از نمايشگاه و موضوعات از آن جمله بود.

در ادامه سيدمحمد حسيني و همراهانش پس از افتتاح نمايشگاه از غرفه‌هاي مختلف مطبوعات و خبرگزاري‌ها ديدن كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha