• یکشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9008-00600
  • منبع : مطبوعات

موسسه استاندارد توضيح داد: دلايل توقف توليد وانت پيكان

سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با صدور اطلاعيه‌اي درباره دلايل توقف توليد وانت پيكان توضيحاتي داد. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: "براساس بيانيه‌ سازمان استاندارد به استناد مصوبه يكصد و پنجمين جلسه شوراي عالي استاندارد در تاريخ 1383/11/14 مقرر شد كه خودروهاي توليد داخل فعلي با پلت فرم قديمي مشروط به رعايت الزامات استانداردهاي تائيد نوع در زمان طراحي پلت فرم خود صرفا تا پايان برنامه چهارم توسعه مجاز به ادامه توليد باشند. متعاقب مصوبه فوق شركت ايران خودرو در بهمن ماه سال 1384 به صورت كتبي متعهد شد كه خودرو وانت پيكان با توجه به سال طراحي صورت پذيرفته صرفا تا پايان سال 1388 توليد خواهد شد و در اين مدت زمان توليد، طبق برنامه‌هاي طراحي و توسعه محصولات جديد تدوين شده، وانت سواري جديدي با رعايت استانداردهاي آن موسسه محترم عرضه خواهد شد. سازمان استاندارد با عنايت به مصوبه فوق و تعهدنامه ارائه شده، با توليد وانت پيكان تا پايان سال 1388 موافقت به عمل آورد. به استناد ماده 2 قانون ارتقاي كيفي خودرو و ساير توليدات صنعتي داخلي (مصوب خرداد ماه 1389 مجلس شوراي اسلامي) توليد و واردات خودروها و قطعات خودرويي غيراستاندارد ممنوع شد. لذا در تابستان سال 1389 به صورت مكرر شوراي سياست‌گذاري خودرو وزارت صنايع و معادن وقت كه مديران خودروساز نيز در آن عضويت داشتند، مصوب كرد كه از ابتداي مهرماه 1389 توليد خودروهاي فاقد استانداردهاي 51 گانه بايد متوقف شود؛ اما علي‌رغم مهلت‌هاي داده شده در نهايت در ارديبهشت 1390 به صورت كتبي به شركت ايران خودرو اخطار شد كه شماره‌گذاري خودروهاي وانت پيكان با شرايط موجود از ابتداي مهر ماه متوقف خواهد شد. در شرايطي كه براساس متوسط جهاني مرحله طراحي پلت فرم تا توليد انبوه 21 ماه زمان مي‌برد، وانت پيكان بنابر اعلام شركت ايران خودرو، طي 7 سال گذشته تنها موفق شده 13 استاندارد از 35 استاندارد لازم را اخذ كند. حال بايد قضاوت كرد كه آيا مهلت 7 ساله براي جايگزيني يك خودرو جديد يا به سطح استاندارد رسيدن خودور موجود كافي نبوده است و اگر شماره‌گذاري اين خودرو متوقف نمي‌شد، آيا مي‌شد زماني براي توقف خط توليد اين خودرو غيراستاندارد از سوي خودروساز متصور بود؟ حال اين مديران شركت خودروسازند كه بايد پاسخگوي عملكرد خود در قبال جايگزين نكردن خودروي وانت جديد استاندارد به جاي وانت پيكان ظرف اين مدت هفت سال باشند، نه سازمان استاندارد كه فراتر از اختيارات قانوني خود به آنها مهلت داده است. توصيه سازمان استاندارد به شركت ايران خودرو اين است كه به جاي وارونه جلوه دادن حقايق، به ارتقاي كيفيت توليدات خود در سطح انتظارات مردم همت بيشتري به كارگمارد." انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha