• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-13304

*هنر در رسانه‌هاي جهان* مدرس ارتباطات: تاثير هنر بر رسانه با خلاقيت و نوآوري همراه است

يك مدرس ارتباطات معتقد است: اگر هنر با خلاقيت و نوآوري همراه باشد، تاثير رسانه نيز بر مخاطب مورد توجه واقع مي‌شود. اما اگر آن خلاقيت و نوآوري‌ها به كار نرود، رسانه حالت خشك و رسمي به خود مي‌گيرد و آن طور كه بايد با مخاطب رابطه برقرار نمي‌كند.

هوشنگ عباس‌زاده - عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تاثير هنر بر رسانه بيان كرد: حتما بايد از هنر تاثير گرفته شود تا رسانه چه مكتوب و غيرمكتوب و چه شنيداري و يا خبرگزاري و غيره بتواند با بيان نكات خبري و ظريف، بيش‌ترين تاثير را داشته باشد.

عباس‌زاده درباره‌ي تاثير نقاشي و عكس و كاريكاتور بر مخاطب گفت: اخبار مكتوب هم‌چون نقاشي، عكس و غيره كه نياز به ترجمه و تاليف ندارند، خود يك هنر است. اين بدين معني است كه با شناسايي مخاطب از نظر سني و جسمي، شهري و روستايي‌ بودن و سواد بتواند با در نظر گرفتن ريزه‌كاري‌ها بيش‌ترين تاثير را بگذارند.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه تاكيد كرد: هم‌چنين نمي‌شود با يك هنر خاص بر همه‌ي مخاطبان يك تاثير را داشت؛ اگر توجه كنيد، ما با مخاطبان متفاوتي روبه‌رو هستيم، اعم از مخاطب عام، خاص، هوشمند و فعال و غيره كه بايد بدانيم با هريك چگونه رفتار كنيم.

وي هم‌چنين درباره اين‌كه بيان مسائل اجتماعي با رويكرد هنري تا چه حد مي‌تواند بر مخاطب تاثير‌گذار باشد، تصريح كرد: اگر هنر را به عنوان انتقال پيام در رسانه به كار بگيريم، ابتدا بايد توجه كنيم كه نياز جامعه چيست؟ آيا مخاطب مي‌خواهد آگاه باشد و از پيرامون خود بيش‌تر مطلع باشد؟ اين جاست كه رسانه مي‌تواند با استفاده از هنر خدماتي خوبي ارائه دهد.

عباس‌زاده تاكيد كرد: اما اگر بخواهيم به همين شكل رسمي و خشك رفتار كنيم و حالت يك سويه داشته باشيم، در مقابل انتقال پيام، باز‌خورد خوبي نخواهيم داشت و شايد بيش‌ترين تاثير با استفاده از هنر امكان‌پذير باشد.

وي اظهار كرد: تاثير‌گذاري هنر بايد به نحوي باشد كه بتواند مخاطب را كاملا آگاه كند و شناختش را نسبت به مسائل پيرامون خود بالا ببرد. استفاده از هنر مي‌تواند مانند يك فيلم سينمايي، سريال و فيلم مذهبي و تاريخي با در نظر گرفتن جنبه‌هاي خاص و ظريف هنر باعث جذب مخاطب شود.

عباس‌زاده در ادامه درباره‌ي رسانه‌هاي جديد و بستر‌سازي آن‌ها در فرهنگ و هنر بيان كرد: رسانه‌هاي جديد با توجه به جامعه‌ي خود مخاطب خاص خود را نيز دارد. برخي از مخاطبان از طريق دنياي مجازي خبري را كسب مي‌كنند و برخي نيز نمي‌دانيم از كدام طريق مطلع مي‌شوند اما بايد اين را در نظر گرفت كه ما با مخاطب عام روبه‌رو هستيم و همه مخاطبان از اينترنت و رايانه بهره نمي‌برند.

اين استاد دانشگاه بيان كرد: بايد با شناختن مخاطب عام خود از نظر كيفي آن‌ها را طبقه‌بندي كنيم و خبرهاي دنياي مجازي نيز به روز‌تر و كارآمدتر باشند. همين به روز ‌بودن و دائم در حال تغيير ‌بودن و حركت از رسانه‌هاي سنتي به ديجيتالي، مي‌تواند مفيد باشد.

عباس‌زاده هم‌چنين درباره اينكه آيا سياست نيز مي‌تواند بر مسائل هنري تاثير‌گذار باشد، بيان كرد: مسائل سياسي نيز تا حدي مي‌تواند بر جامعه‌ي هنر تاثير‌گذار باشد اما بايد با در نظر‌گرفتن نياز جامعه به مسائل اجتماعي و اقتصادي و دسته‌بندي آن‌ها، سياست را در درجه‌ي چندم اولويت قرار دهيم.

او هم‌چنين درباره‌ي تاثير هنر در اشاعه‌ي حقيقت و صلح بيان كرد: اگر هنر را با خلاقيت و نوآوري همراه كنيم، مي‌تواند با دنيايي كه در آن روبه‌روست، منطقي و حساب‌شده برخورد كند؛ در اين باره نيز رسانه مي‌تواند پيام خود را با روش‌هاي خاص خود به مخاطب انتقال دهد.

وي با ابراز تاسف از اين‌كه گاهي در خبرها از چهار عنصر خبر استفاده شده است، گفت: خبري كامل است كه از شش عنصر خبري برخوردار باشد، اما گاهي ديده مي‌شود از يك يا دو عنصر به كار گرفته شده است و توجه ‌نكردن به اين مسائل مي‌تواند ابهام و سردرگمي در مخاطب ايجاد كند.

اين كارشناس با اشاره به تاثير‌گذاري جشنواره‌هاي هنري افزود: بايد واقعيت‌ها را همان‌گونه كه هست بدون كم‌ و كاستي با مخاطبان در ميان گذاشت. هم‌چنين به احترام به افكار عمومي و نظر‌سنجي از آن‌ها در جشنواره‌ها، اهميت لازم را داد و اين مي‌تواند خود راهكار جديدي براي رسانه در نظر گرفته شود.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha