• جمعه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 9006-10978
  • خبرنگار : 71214

رييس پژوهشگاه رويان خبر داد: راه‌اندازي مركز رشد زيست فناوري رويان در استان البرز انجام سالانه پنج هزار سيكل ART در كلينيك درمان ناباروري رويان

رييس پژوهشگاه رويان خبر داد:
راه‌اندازي مركز رشد زيست فناوري رويان در استان البرز
انجام سالانه پنج هزار سيكل ART در كلينيك درمان ناباروري رويان

رييس پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي با اشاره به انجام سالانه بيش از پنج هزار سيكل ART در كلينيك درمان ناباروري پژوهشگاه، اين موسسه را در شمار بزرگترين مراكز درمان ناباروري در جهان عنوان و خاطرنشان كرد: نرخ موفقيت كلي 35 تا 40 درصدي Per Transfer با توجه به ارجاع بيماران با مشكلات پيچيده تر از داخل و خارج كشور به اين مركز قابل قبول به نظر مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميد گورابي كه شامگاه پنج شنبه در مراسم پاياني دوازدهمين جشنواره بين‌المللي رويان و اعطاي دومين جايزه دكتر كاظمي در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه رويان سخن مي‌گفت با اشاره به همزمان شدن برگزاري اين جشنواره با بيستمين سالگرد تاسيس پژوهشگاه به بيان تاريخچه‌اي از فعاليتهاي اين پژوهشگاه و برگزاري جشنواره و نقش مثال زدني زنده ياد دكتر كاظمي آشتياني در شكل گيري و تثبيت آنها پرداخت و اظهاركرد: رويان پس از آغاز كار خود از درمانگاهي كوچك، اكنون پس از دو دهه فعاليت به يك نهاد معتبر علمي تبديل شده است كه در زمينه‌هاي مورد فعاليت به عنوان قطب علم و فناوري در منطقه شناخته مي‌شود. اين پژوهشگاه كه از مراكز تحقيقاتي وابسته به جهاد دانشگاهي است، در حال حاضر داراي سه پژوهشگاه پزشكي توليد مثل، سلول‌هاي بنيادي و زيست فناوري است.

وي خاطرنشان كرد: پژوهشكده پزشكي توليد مثل با هدف بالا بردن نرخ باروري به همراه ارتقاي سلامت جنين در شش گروه علمي به تحقيق مي‌پردازد. دارا بودن كلينيكي با بيش از 5000 سيكل ART در سال كه تمامي خدمات درمان ناباروري از ساده تا پيچيده را ارائه مي‌كند، اين موسسه را در شمار بزرگ‌ترين مراكز درمان ناباروري جهان قرار داده است. نرخ موفقيت كلي 40 ـ 35 درصد per-transrfer علي‌رغم ارجاع بيماران با مشكلات پيچيده‌تر از داخل و خارج كشور به اين مركز، قابل قبول به نظر مي‌رسد.

رييس پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي با اشاره به شروع موفقيت‌آميز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي در سال 2002 با توليد اولين رده سلول‌هاي بنيادي جنيني انساني، اظهار كرد: در حال حاضر گروه مزبور در قالب پژوهشكده زيست شناسي و فناوري سلول‌هاي بنيادي با 12 گروه علمي در مباحثي مانند زيست شناسي تكويني، زيست شناسي سيستم‌هاي ملكولي و پزشكي ترميمي به تحقيق و مطالعه مشغول هستند كه توليد رده‌هاي مختلف سلول‌هاي بنيادي از جمله جنيني و ips، بالا بردن راندمان توليد، حفظ بنيادينگي و يا تمايز آن‌ها از طريق شناسايي و دستكاري مسيرهاي سيگنالينگ، بازبرنامه‌نويسي اپي ژنتيكي، پرتوميكس سلول‌هاي بنيادي، سلول‌هاي بنيادي سرطاني، تمايز مستقيم (دگرتمايزي) سلول‌هاي فيبروبلاست به سلول‌هاي عصبي و قلبي، مطالعات ترميمي در مدل‌هاي حيواني با پيوند سلول‌هاي بنيادي و يا سلول‌هاي تمايز يافته از آن‌ها، توليد موش‌هاي ترنس ژن با دستكاري سلول‌هاي بنيادي جنيني، مهندسي بافت و كارآزمايي‌هاي باليني براي كاربرد سلول‌هاي بنيادي بالغ در ترميم ضايعات ناشي از تخريب بافت‌هاي گوناگون و نظاير آن را مي‌توان بخشي از تحقيقات پژوهشكده سلول‌هاي بنيادي دانست.

وي با بيان اينكه چشم‌انداز اين گروه، بهبود سلامتي جامعه از طريق به كاربرد رساندن يافته‌هاي تحقيقات سلول‌هاي بنيادي است، اذعان كرد: انتشار بيش از 12 مقاله حاصل از كارآزمايي‌هاي باليني در چهار سال اخير، ثبت 25 كارآزمايي باليني در دست اجرا و ارائه بيش از شش مورد خدمت سلول درماني در مركز سلول درماني پژوهشگاه، مويد حركت صحيح اين پژوهشكده در راستاي چشم‌انداز است.

گورابي درخصوص بانك سلول‌هاي بنيادي پژوهشگاه رويان كه به تازگي افتتاح شده است، تصريح كرد: بانك سلول‌هاي بنيادي پژوهشگاه رويان با دارا بودن بيش از 250 رده سلول‌هاي بنيادي مختلف از جمله سلول‌هاي بنيادي جنيني انساني، موشي و سلول‌هاي مزانشيمي و iPS فرصت خوبي را براي محققان اين رشته‌ها ايجاد كرده است. همچنين شركت دانش بنيان بن‌ياخته‌هاي رويان كه از درون تحقيقات سلول‌هاي بنيادي پژوهشگاه نشات گرفته است مي‌كوشد به تجاري‌سازي دستاوردهاي تحقيقاتي پژوهشگاه بپردازد به گونه‌اي كه در حال حاضر اين شركت در زمينه بانك خون بند ناف خصوصي و به بازار رساندن فرآورده‌هاي نوتركيب فعاليت گسترده‌اي داشته و در اغلب مراكز استان‌ها نمايندگي داير كرده است.

به گزارش ايسنا، وي افزود: در زمينه بانك خون بند ناف،‌ پژوهشگاه، بانكي عمومي را در دو سال پيش داير كرده كه در حال حاضر نزديك به سه هزار نمونه را با كيفيت مطلوب ذخيره‌سازي كرده است. به نظر مي‌رسد كه روند رو به رشد تعداد نمونه‌هايي كه در بخش عمومي ذخيره مي‌شوند به همراه بيش از 23 هزار نمونه بانك خصوصي كه اغلب صاحبان آن‌ها رضايت پيشاپيش خود را درخصوص اهدا به نيازمندان اعلام داشته‌اند، كشورمان را در تامين سلول مورد نياز جهت پيوند خودكفا كرده و صرفا تاسيس مراكز جديد پيوند مي‌بايست در برنامه قرار گيرد.

رييس پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهي درباره فعاليت‌هاي پژوهشكده زيست فناوري رويان گفت: پژوهشكده زيست فناوري رويان در اصفهان مي‌كوشد تا در راستاي توليد فرآورده‌هاي نوتركيب مورد نياز كشور، گام‌هايي ارزشمند بردارد. اين پژوهشكده در تعامل با ساير گروه‌هاي پژوهشگاه از امكانات آن‌ها نيز در راستاي پيشبرد اهداف خود سود مي‌برد كه مي‌توان به توليد نخستين حيوانات شبيه سازي شده منطقه و بهره‌گيري از اين توانايي در توليد حيوانات ترنس‌ژن به عنوان نمونه‌ كارهاي پژوهشكده اشاره كرد.

گورابي افزود: درحال حاضر دو نمونه بز ترنس‌ژن كه در شيرشان فاكتور 9 انعقادي و TPA ترشح مي‌شود حاصل تحقيقات پژوهشكده زيست فناوري در اصفهان و همكاران آن در تهران است. محققان رويان در اصفهان، فعاليت‌هاي چشمگير ديگري نيز در زمينه‌هايي همچون توليد و فروش جنين‌هاي منجمد گاوي، دستكاري ژنتيكي رده‌هاي سلولي جهت توليد و فرآورده‌هاي نوتركيب، زيست فناوري اسپرم، تحقيقات سلول‌هاي بنيادي به خصوص تمايز به عصب و سلول درماني به ويژه پوست و عضروف انجام مي‌دهند.

وي درخصوص ديگر دستاوردهاي پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهي اظهار كرد: مركز رشد زيست فناوري رويان در استان البرز با برنامه‌ريزي براي پذيرش سه تا پنج شركت دانش‌بنيان نوپا كه محققان پژوهشگاه و علاقه‌مندان ديگر سهامداران آن خواهند بود، قدمي ديگر در شتاب بخشيدن به تجاري سازي نتايج تحقيقات برداشته است.

رييس دوازدهمين جشنواره بين‌المللي رويان با ارائه گزارشي از اين جشنواره به اعطاي دومين جايزه بين‌المللي دكتر كاظمي در اين جشنواره اشاره و تصريح كرد: اين جايزه به توصيه مقام معظم رهبري و به يادبود زنده ياد دكتر سعيد كاظمي، بنيانگذار پژوهشگاه رويان هر ساله به دانشمندي اعطا مي‌شود كه تحول مهمي را در زمينه علوم زيست شناسي و سلول‌هاي بنيادي ايجاد كرده باشد. امسال، فرد منتخب كميته تعيين نامزدها، دانشمند ارزشمند پروفسور هانس شولر است كه در سي سال گذشته سهم به‌سزايي در پيشرفت زيست شناسي سلول‌هاي بنيادي داشته‌ است.

رييس پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهي در پايان با اشاره به اين كه جشنواره رويان، حركتي غير دولتي با پشتيباني شركت ها و موسسات حامي است، اظهار اميدواري كرد كه برندگان دوازدهمين جشنواره بين‌المللي رويان و تمامي سخنرانان خارجي كنگره همچون سال‌هاي گذشته سفير صلح و دوستي ملت ايران به تمام جهان باشند و از طريق تحقيقات مشترك علمي شاهد پيوند ملت ايران و ساير ملل دنيا باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha