رييس انجمن جلوههاي ويژه سينما معتقد است: بودجه، آموزش، استعداديابي و جوان كردن اين صنف مهمترين و اصليترين دغدغههاي فعلي است.
اصغر پورهاجريان در گفتوگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،درباره دغدغهها و مشكلات انجمن جلوههاي ويژه در آستانه روز ملي سينما گفت: ما در اين حرفه به شدت نيروي جوان كم داريم. بايد استعدادهايي از نيروهاي جوان و علاقمند به اين حرفه جذب شود و براي آنها سرمايه گذاري شود تا در آينده بتوانند به سينما كمك كنند.
وي خاطرنشان كرد: براي اين مهم بايد بودجهاي براي بحث آموزش و كارهاي پژوهشي تامين شود.به نظرم مسوولان اگر فكر ميكنند اين بخش پوياست بايد توجه ويژهاي به اين موضوعات بكنند و بودجه خاصي اختصاص بدهند.
پورهاجريان با اشاره به پيشرفت تكنولوژي دنيا در بخش جلوههاي ويژه بيان كرد:ما بايد لوازم روز دنيا را وارد كشور كنيم و براي آموزش بهتر بايد نيروهاي با تجربهمان را به دورههاي آموزشي كوتاه مدت چند ماهه در خارج از كشور بفرستيم.
وي دربارهي اينكه آيا ميتوان از مديران و طراحان جلوه ويژه خارجي كه براي پروژههاي بزرگ به ايران ميآيند براي آموزش استفاده كرد؟ تصريح كرد: ما ايرانيها معمولا اين گونه عادت كردهايم كه بايد به ما ماهي آماده بدهند. هيچ وقت دوست نداشته يا همت نكردهايم كه ماهي گيري ياد بگيريم.
اين متخصص جلوههاي ويژه خاطرنشان كرد: متخصصان بين المللي و نام آشنا با بودجههاي كلاني براي كار در فيلمها به ايران ميآيند و هميشه به آنها نيازمند خواهيم بود چرا كه سعي نكردهايم تكنيك روز را از آنها ياد بگيريم.
پورهاجريان تاكيد كرد: يك بار هم كه شده متوليان سينما بايد به اين مساله توجه كنند كه به جاي اينكه فردي را براي كار در يك پروژه به ايران دعوت كنند، او را براي برگزاري دوره آموزشي انتقال تجربيات و آشنايي با ادوات و وسايل جديد به ايران بياورند تا علاقمندان و شاغلان در اين حرفه را آموزش دهند. اگر اين كار انجام شود در آينده ميتوانيم از نيروهاي داخلي در پروژههاي بزرگ استفاده كنيم و به جاي استفاده از ماهي آماده ديگران، ماهيگيري كنيم.
اين متخصص جلوههاي ويژه در بخش ديگري از اين گفتوگو با گلايه از نوع برخورد با مديران و طراحان جلوه ويژه كه به ايران ميآيند، اظهار كرد: براي جلوههاي بصري فيلمهايي مانند «ملك سليمان(ع)» يا «حضرت محمد(ص)» كه افرادي با دستمزدهاي چندصد ميليوني براي كار به ايران ميآيند يك برنامه اختصاص براي پروژه نوشته ميشود اما آيا چنين امكانات و بودجهاي دراختيار متخصصان داخلي هم قرار ميگيرد؟ خير! ما بودجه را به فردي ميدهيم و او برنامه مينويسد. اما پس از تمام شدن پروژه در حالي كه ما صاحب برنامه هستيم آن را با خود ميبرد و در فيلمهاي ديگر هم از آن استفاده ميكند.
رييس انجمن جلوههاي ويژه سينما در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه چرا صنف در بحث آموزش نيروهاي با تجربه و جوان فعاليت نداشته است به ايسنا گفت: انجمن جلوه هاي ويژه كوچكترين صنف سينمايي كشور در خانه سينماست. تنها 22 تا 25 نفر در اين صنف عضو هستند كه نيمي از آنها مدير و نيمي ديگر دستياراني هستند.
وي يادآور شد: هزينه حق عضويتي كه ما از اين افراد مي گيريم سالي 50 هزار تومان است كه اين رقم حتي براي هزينه كارهاي جاري انجمن هم كافي نيست، حالي چگونه ميتوان به مسائل پژوهشي هم توجه كرد.
رييس انجمن جلوههاي ويژه در پايان اين گفتوگو به ايسنا يادآور شد: من و بعضي از همكارانم در صنف نسبتا سن بالايي داريم، چه كسي ميخواهد در آينده در بخشجلوههاي ويژه كار كند؟! دستياران جديد؟ بايد دقت كنيم اين دستيارن هم از بزرگهاي كارها را ياد گرفتهاند كه خودشان هم براساس اطلاعات و تكنولوژي دنيا به روز نشدهاند.
انتهاي پيام
نظرات