• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9006-05681
  • خبرنگار : 71021

آمار واقعي گردشگران چه وقت محاسبه مي‌شود؟

آمار واقعي گردشگران چه وقت محاسبه مي‌شود؟

پس از آن‌كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رشد 300 درصدي ورود گردشگران خارجي به ايران خبر داد، برخي كارشناسان و فعالان حوزه‌ي گردشگري از اين آمار اظهار تعجب كردند. آن‌ها به مستندات اين آمار براساس شرايط موجود شك دارند و معتقدند كه اين سازمان آمار خود را از نيروي انتظامي يا وزارت امور خارجه مي‌گيرد كه در هر دو منبع، نقص‌هايي وجود دارد. شايد به همين دليل است كه ديپلمات‌ها، دانشجويان و مهاجران كار هم جزو گردشگران خارجي محاسبه مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چهار سال پيش، فرم‌هايي را براي تفكيك گردشگران واقعي از مسافران تهيه كرد تا پليس مهاجرت آن را در ميان مسافراني كه از مبادي مختلف به كشور وارد مي‌شوند، توزيع كند؛ اما به گفته‌ي مسؤولان وقت اين سازمان، اين فرم‌ها در مقطعي توزيع و بعد از آن، كار رها شد. به نظر مي‌رسد، پليس مهاجرت خيلي هم اين موضوع را جدي نگرفته بود.

در اين‌باره، اردشير اروجي ـ كارشناس برنامه‌ريزي گردشگري و ميراث فرهنگي ـ وجود آمار مستند را در ايجاد فضايي اطمينان‌بخش براي جذب سرمايه‌گذاران مؤثر دانسته و گفته است: نداشتن آمار مستمر و مستند، ضعف بزرگي براي صنعت گردشگري ايران است، چون هر سرمايه‌گذار يا پژوهشگري كه بخواهد به اين بخش وارد شود، آمار كليدي ندارد كه براساس آن اقدام كند.

او معتقد است: بهترين راه اين است كه كميته‌ي آمارهاي گردشگري، منصفانه راه‌اندازي شود و پايگاهي را فعال كند تا هر سه‌ماه با تأييد اعضا، آمار گردشگري اعلام شود و در دسترس پژوهشگران و سرمايه‌گذاران قرار گيرد.

به گفته‌ي اروجي، مدتي فعال بود كه نمايندگاني از گمرك، نيروي انتظامي، وزارت امور خارجه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، جامعه‌ي هتل‌داران، انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران و راهنمايان تور و جامعه‌ي تورگردانان در اين كميته حضور داشتند و هدف‌شان دادن آمار يكپارچه بود؛ اما اين كميته پس از مدتي غيرفعال شد.

حال در اين شرايط كه نمي‌توان آمار محسوس و مستندي را از تعداد واقعي گردشگران مشخص كرد، فقط به اين خاطر كه نيروي انتظامي،‌ وزارت امور خارجه و گمرك اين آمارها را در دسترس عموم قرار نمي‌دهند و تنها مرجعي كه اين آمارها را بدون جزييات و تفكيك اعلام مي‌كند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه بارها وعده‌ي سامان‌دهي بخش آمار گردشگران را داده است، اين پرسش همچنان وجود دارد كه متولي گردشگري ‌چه زماني اين كار را انجام خواهد داد؟

لادن جعفري تهراني ـ سرپرست دفتر توسعه‌ي گردشگري، بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ درباره‌ي اقداماتي كه اين سازمان براي سامان‌دهي بخش آمارگيري انجام داده و سرانجام فرم‌هايي كه قرار بود، طبق آن‌ها گردشگر از مسافر تفكيك شود، به خبرنگار ايسنا توضيح داد: از سال 1386 فرم‌هاي آمارگيري را براساس قياس با كشورهاي ديگر تهيه كرديم و در اختيار پليس مهاجرت قرار داديم تا آن‌ها را ميان مسافران ورودي براي تفكيك گردشگران از مسافران و مشخص شدن آمار واقعي توزيع كند. كاري كه در همه‌ي كشورها انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: متأسفانه عمر اين كار طولاني نبود، چون ضمانت اجرايي نداشت و به‌عنوان وظيفه‌ي موقتي انجام شد و پس از مدتي، مسكوت ماند.

تهراني بيان كرد: ما دوباره اين فرم‌ها را با گنجاندن پرسش‌هاي بيشتري درباره‌ي سن، جنس، شكل و هدف سفر، طول مدت اقامت و مليت مسافران به‌روز كرديم و قرار شد، پس از تأييد معاون گردشگري، فرم‌ها را دوباره به جريان بياندازيم.

سرپرست دفتر توسعه‌ي گردشگري، بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اجراي مستمر طرح آمارگيري را از سوي تمام دستگاه‌هاي مربوط، مسأله‌اي مهم دانست و تأكيد كرد: ضرورت دارد، تمام دستگاه‌هاي مربوط، توجه به اين فرم را جزو وظايف مستمر خود بدانند تا آمارگيري گردشگران دائم و دقيق اتفاق افتد، چون صنعت گردشگري به اين آمارها نياز دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha