• یکشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9005-18809.182967

گام بعدي ناسا براي تسخير فضا پس از شاتل فضاپيماهايي كه در صف فرود به مريخ‌اند

گام بعدي ناسا براي تسخير فضا پس از شاتل
فضاپيماهايي كه در صف فرود به مريخ‌اند

با اتمام موفقيت‌آميز برنامه شاتل ناسا و فرود شاتل آتلانتيس در پايگاه فضايي كندي، روزنامه تلگراف در گزارشي به بررسي نسل بعدي فضاپيماها براي انتقال انسان به فضا پرداخته است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا) با به پايان رسيدن برنامه 30 ساله شاتل ناسا، به نظر مي‌رسد كه آمريكا ديگر از ابزاري براي دستيابي به فضا و ايستگاه فضايي براي حداقل چند سال آينده برخوردار نباشد و مجبور است كه فعلا بر فضاپيماهاي روسيه براي انجام اين كار تكيه كند.

ناسا كه زماني جلودار فناوري مدارگرد بوده، بطور روزافزوني به دنبال ساخت نسل بعدي فضاپيماها توسط شركتهاي تجاري خصوصي است كه بتوانند انسان و محموله‌هاي مورد نياز را به ايستگاه فضايي و فراتر از آن منتقل كنند.

در حال حاضر چهار شركت براي شركت در برنامه توسعه فضاپيماهاي سرنشين‌دار انتخاب و از سوي ناسا تامين شده‌اند.

در اينجا نگاهي مي‌اندازيم به چهار فضاپيما و همچنين پروژه خود ناسا كه فضانوردان اميدوارند بتواند روزي آنها را در مريخ فرود آورد.

خودروي سرنشين‌دار چند منظوره (MPCV)

اين فضاپيما كه در مراحل اوليه ساخت قرار دارد، از باقيمانده‌هاي فضاپيماي اوريون ساخته شده است. هنوز تاريخ مشخصي براي پرتاب اين فضاپيما تعيين نشده اما براي اعزام تا چهار فضانورد به فضاي عميق كه تاكنون هيچ انساني موفق به سفر نشده، طراحي شده است.

بر اساس پيش‌بيني‌هاي فعلي، اين فضاپيما كه تاكنون هزينه ساخت آن در حدود پنج ميليارد دلار بوده، احتمالا تا سال 2020 آماده پرواز بوده و شايد بتواند تا 2030 خود را براي ماموريتي در مريخ آماده كند.

دريم چيسر

اين فضاپيما كه با كمك 100 ميليوني ناسا در حال ساخت توسط شركت سيرا نوادا است، مي‌تواند تا هفت فضانورد را به فضا منتقل كرده و مانند پيشينيان خود در فرودگاه فرود بيايد. انتظار مي‌رود كه اين فضاپيما تا سال 2015 آماده شود.

CST-100

اين فضاپيما توسط شركت بوئينگ در حال طراحي و ساخت بوده كه براي انتقال فضانوردان و محموله‌هاي لازم به ايستگاه فضايي بين‌المللي در نظر گرفته شده‌است. ناسا تاكنون 100 ميليون دلار بودجه خود را در اختيار اين شركت قرار داده و قرار است تا سال 2015 آماده شود.

اين فضاپيما از استراتژي فرود با چترنجات و كيسه هوا استفاده مي‌كند.

دراگون

شركت اسپيس ايكس در سال 2010 به عنوان اولين شركت خصوصي براي ارسال فضاپيماي يدون سرنشين به مدار و بازگرداندن آن به زمين معرفي شد.

اين فضاپيما در گامي جلوتر از رقيبانش قرار است اواخر امسال اولين پرواز خود به ايستگاه فضايي را انجام داده و تا سال 2014 تا هفت فضانورد را به مدار منتقل كند.

اگرچه اين فضاپيما اكنون از قابليت فرود در آب برخوردار است، شركت اسپيس ايكس قصد دارد سيستم رانشي توليد كند كه اين فضاپيما را قادر به فرود در زمين كند. اين شركت تا كنون 75 ميليون دلار از ناسا به عنوان بخشي از برنامه توسعه فضاپيماي سرنشين دار خصوصي دريافت كرده است.

خودروي فضايي

از ميان چهار فضاپيماي خصوصي، اطلاعات بسيار كمي از خودروي فضايي كه توسط شركت بلواوريجين در حال ساخت است، در دست است. اين شركت تا كنون 25 ميليون دلار از ناسا براي ساخت فضاپيمايي با قابليت حمل هفت فضانورد دريافت كرده كه قرار است بر روي موشك اطلس 5 به فضا پرتاب شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha