بهنام كامراني معتقد است: تعريف طراحي از دوره رنسانس به مدرن و از دوره مدرن به پست مدرن تغييرات جدي داشته و ماهيت طراحي در اهميت،به نمايش در آمدن و تعريف دچار اين تغييرات شده است. از اين رو در انتخاب مجموعه آثار نمايشگاه «زيستن در تغيير» سعي كرديم اين تغييرات را كه در تعريف طراحي معاصر شكل گرفته شناسايي كنيم و از هنرمندان مختلفي دعوت به عمل آوريم.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي كه پيرامون اين نمايشگاه در گالري «فروهر» برپا شده بود ،كامراني به عنوان گرداورنده اين آثار دربارهي زمينههاي برپايي نمايشگاه «زيستن در تغيير» توضيح داد: به عنوان كسي كه درگير اين حوزه است و رسانه اصلياش نقاشي و طراحي است و طراحي را فراتر از يك رسانه رسمي ميداند و در موقعيتهاي شخصي و ساعات تنهايي از آن استفاده ميكند همواره اين دغدغه را داشتهام كه چگونه ميتوان طراحي را به طور جديتر در جامعه هنري مطرح كرد.
وي خاطرنشان كرد:در گذشته و در شرق دور طي دورههايي اساس نقاشي برپايه طراحي شكل گرفته است و از اين رو نقاشي خيلي بيشتر از طراحي است. مثلا در مكتب اصفهان و يا در هنر معاصر ايران طراحي به عنوان يك رسانه عمده تلقي ميشود، اما شايد به دلايلي در عصر حاضر جايگاه طراحي آن طور كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته است.
اين نمايشگاه گردان با برشمردن دلايل عدم توجه به رسانه طراحي خاطر نشان كرد: موقعيت اقتصادي طراحي به گونهاي است كه مجموعهداران آن را به عنوان يك رسانه جدي نميگيرند و از سوي ديگر عرضه طراحي خيلي فراگير نيست؛ يعني نقاشان عمدتا در نمايشگاههايي كه برپا ميكنند كارهاي طراحيشان را ارائه نميكنند ،با اين وجود طراحي در سالهاي اخير به عنوان يك رسانه اصلي براي خيليها مطرح شد و بسياري امروزه طراحي را بر نقاشي ارجحيت ميدهند.
كامراني در ادامه اين توضيحات عنوان كرد: اساسا تعريف حدود هر چيزي را مشخص ميكند اما فضاي هنر امروز به قدري باز است و شاخههاي هنري تا اندازهاي گسترش يافته كه اگر بخواهيم دست به تعريف بزنيم ميتوانيم بگوييم چه چيزي نيستند و چه چيزي هستند.
او خاطر نشان كرد: تعريف طراحي از دوره رونسانس به مدرن و از دوره مدرن به پست مدرن تغييرات جدي داشته و ماهيت طراحي در اهميت،به نمايش در آمدن و تعريف دچار اين تغييرات شده است.به همين دليل سعي كرديم در انتخاب مجموعه آثار اين نمايشگاه اين تغييرات را كه در تعريف طراحي معاصر شكل گرفته شناسايي كنيم و از هنرمندان مختلفي دعوت به عمل آوريم.
كامراني سپس به مقالهاي درباره طراحي در نشريه «آرت ژورنال» اشاره كرد و افزود: در اين مقاله طراحي به عنوان يك نقاشي جديد شناخته ميشود كه امروزه به عنوان يك رسانه پر قدرت تعريف شده و در پيشروترين گالريهاي دنيا ميتوان نمونههاي متنوعي از آن را مشاهده كرد.
او اضافه كرد: پيشروترين هنرمندان نقاش هم از طراحي در نقاشي و هم از طراحي به شكل منفرد آن استفاده ميكنند لذا طراحي روندي را نشان ميدهد كه نقاشي را ميپوشاند. طراحي حاشيهاي و بحراني است و نوعي بيانگري دارد كه با دست اجرا ميشود، بدون آنكه تبليغاتي شود.
به گفته اين هنرمند نقاش؛طراحي پارهاي از جهان تازه و خاطرهي مهمي از گذشته است كه نزديكترين وسيله آن دست است و بنياديترين اساس را در بر ميگيرد و نوعي از گرايش سياسي و اقتصادي را در خود جاي داده است.
كامراني با اشاره به ديگر جزئياتي كه اين مقاله درباره طراحي به آن پرداخته،گفت: بسياري از هنرمندان آوانگارد جريانهايي را انتخاب ميكنند كه بازار در آن نقشي ندارد و طراحي اين خصوصيت را در بر ميگيرد به همين دليل طراحي كاملا وجهه سياسي (يعني تاثير گذار و برنده) در خود دارد و رسانهاي است كه ميتوان با صراحت با آن كار كرد و در عين حال ژست آوانگارد گرفت.
او ادامه داد: طراحي ما را به روايت باز ميگرداند كه در جهان پست مدرن باز به آن رجعت ميشود اما اصولا داستان در آن عيني نيست. در عين حال طراحي خودش را در شاخههاي تازهاي نشان ميدهد و تعريف خيلي گستردهاي پيدا ميكند.
او در پايان سخنان خود بيان كرد: امروزه از آن فضايي كه در اواخر دوره مدرنيست سراغ آن را ميگرفتيم، خيلي اثري نيست و طراحي مجددا به تعاريف سنتيتر خود بازگشته اما شاخههاي جديدي پيدا كرده كه از اين جهت طراحي به عنوان يك نقاشي جديد مطرح ميشود و شايد از نقاشي هم فراتر رفته باشد.
كريم نصر ـ هنرمند نقاش ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست عنوان كرد: با نگاه به مجموعه آثار ارائه شده در نمايشگاه «زيستن در تغيير» ميتوان نوعي از هوشمندي را در تك تك تابلوها مشاهده كرد اما در عين حال يك نوع اغتشاش معنا نيز در فضاي آثار ديده ميشود كه به شخصه 10 سال است روي آن كار ميكنم و معتقد است مختص ايران نيست.
او ادامه داد: تا كنون تعريف دقيقي از طراحي ارائه نشده است ،اما فكر ميكنم ميتوان به راحتي و با دقت اين عنوان را تعريف كرد در حالي كه خيليها معتقد هستند وقتي چيزي را تعريف ميكنيم ما را محدود ميكند اما اين تعريف به زعم بنده راهگشاست.
او با اشاره به برپايي اولين دوره جشنواره طراحي در موزه دكتر سندوزي گفت: در آن زمان به هيات داوران گفتم كه صادقانهترين راه براي برپايي اين جشنواره ارائه تعريف دقيقي از طراحي است تا براساس آن آثار را انتخاب و دستهبندي كنيم.
نصر ادامه داد: تعريف محدوده يك پديده را در بر نميگيرد بلكه به ماهيت ميپردازد و به همين دليل معتقدم كه تعريف به ما كمك ميكند و باعث ميشود ميدان بحث و گفت وگو در زمينهي آن موضوع باز شود، از اين رو براي طراحي تعريف مشخصي ارائه كردم كه براساس آن هر اثر هنري كه در آن خط تاثير گذار ترين عنصر باشد طراحي است.
به گفته اين هنرمند نقاش، اين تعريف نه رنگ ،نه فضا و نه تكنيك را در برنميگيرد و اين برداشت از قرن 19 آغاز شده و خيلي از كارهاي ما قبل آن را به عنوان پيش نقاشي و يا اتود محسوب كرده است.
او بار ديگر با اشاره به مجموع آثار اين نمايشگاه توضيح داد: آثار هوشمندانهاي ميبينم اما با تعريفي كه از طراحي ميشناسم فكر ميكنم خيلي از اين كارها جزو طراحي نميگنجد و شايد بتوانند در رسانهي خود كار فوقالعادهاي باشد زيرا در برخي فضاها تاثير گذار هستند.
به گزارش ايسنا،،در اين مجموعه كه تا سوم مرداد ماه در گالري فروهر برپاست، آثاري از محمدرضا احمدي منفرد،سميرا اسكندرفر،امين باقري،الناز جواني،افشين چيذري،اميد حلاج،راضيه صديقيان كاشي،رضا صديقيان كاشي،فواد فراهاني،محمد كيوان،امير كسري گلرنگ،ليلا گودرزي،حسامالدين محمديانپور و مرضيه منصوريوش به نمايش گذاشته شده است.
انتهاي پيام
نظرات