• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۰ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9004-07233
  • خبرنگار : 71133

«مي‌خواهيم جلوي سونامي را بگيريم» گلايه‌ي سينماگران از واگذاري صدور پروانه ساخت‌ها به اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان

«مي‌خواهيم جلوي سونامي را بگيريم»
گلايه‌ي سينماگران از واگذاري صدور پروانه ساخت‌ها به اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان

غلامرضا موسوي، منوچهر محمدي، سيروس الوند، داريوش فرهنگ، مهدي فخيم‌زاده و عبدالحسن برزيده از اعضاء شوراي مركزي كانون كارگردانان و شوراي عالي تهيه‌كنندگان در نشستي رسانه‌اي از واگذاري صدور پروانه ساخت به اتحاديه تهيه‌كنندگان گلايه كردند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه صبح امروز ـ يكشنبه 12 تيرماه ـ در تالار سيف‌الله داد خانه سينما برگزار شد، داريوش فرهنگ ـ نايب رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران ـ با بيان اينكه اتفاق‌نظر زيادي با شوراي عالي‌تهيه كنندگان داريم گفت: ما جلسات مشترك زيادي با هم داشتيم و همين نشست مشترك نشانه‌ي اشتراك نظر ما است.

 داريوش فرهنگ: مي‌خواهيم جلوي سونامي را بگيريم

وي ادامه داد: در طول سالهايي كه فعاليت هنري دارم، هميشه شاهد يك جور دو دستگي بين اهالي سينما و ارشاد بوده‌ و هستم كه اين گاهي سكان هدايت را به دست سينماگران داده و گاهي به دست ارشاد و در طول اين مسير كشتي سينما از جزيره‌ها عبور كرده و به درياها و اقيانوس‌ها رسيده و اين اقيانوس گرفتار باد و باران‌هاي شديد شده است و برپايي اين جلسه براي اين است كه جلوي سونامي را بگيريم.

داريوش فرهنگ با بيان اينكه اين دو دستگي حالا به چند دستگي تبديل شده خاطرنشان كرد: بين مديران ارشاد و سينماگران چند دستگي به وجود آمده و نتيجه آن ايجاد ادبيات بد، تهمت، دروغ و ريا است و تنها قرباني سينماست كه جرمش هويدا كردن اسرار است.

وي افزود: جمعي كه اينجا نشسته‌اند نه اهل باج دادن هستند نه باج گرفتن، كار ما سينماست و ما مسئول لبخند و شور و شعف گمشده مردم هستيم و اين كشتي نمي‌تواند، چندين سكان و ناخدا داشته باشد و در حال حاضر به كشتي تبديل شده كه حتي لنگري ندارد تا در جايي پهلو بزند.

 موسوي: نگران هستيم

غلامرضا موسوي ـ رييس شوراي عالي تهيه كنندگان سينماي ايران ـ با بيان اينكه بعد از واگذاري پروانه ساخت به تشكيلات ديگري اعتراضات مختلفي از سوي كانون كارگردانان و شوراي عالي صورت گرفت گفت: برپايي اين نشست‌ هم اعلام نگراني‌هاي ماست و تصميم گرفتيم آنرا با افكار عمومي در جريان بگذاريم و اگر نتيجه نداد فعاليت‌هاي ديگري را آغاز خواهيم كرد.

 محمدي: اتحاديه‌ي 2 قانوني نيست

منوچهر محمدي ـ سخنگوي شوراي عالي تهيه كنندگان ـ نيز با بيان اينكه پاره‌اي اقدامات نسنجيده در حوزه سينما مي‌تواند تبعات سوء در پي داشته باشد، ادامه داد:‌ ارشاد بخشي از اختياراتش را به جمع محدودي از همكاران تهيه‌كننده واگذار كرده و در اين جلسه مي‌خواهيم درباره اين صحبت كنيم.

وي ادامه داد: از نظر قوانين كشوري صدور پروانه ساخت و پروانه نمايش جزو وظايف دولت محسوب مي‌شود و طي مصوبه هيات وزيران دو نماينده از خانه سينما به عنوان نمايندگان صنوف بايد در اين جلسات شركت مي‌كردند تا از حقوق اصناف دفاع كنند و وقتي اين عمل كه تا سي سال گذشته در اختيار دولت بوده و سينماگران با اطمينان اطلاعات خود را در اختيار دولت مي‌گذاشتند، حال در اختيار كساني قرار مي‌گيرد كه رقباي ما هستند و اين، ايجاد رانت مي‌كند.

منوچهر محمدي با تاكيد بر اينكه وقتي دولت موضوعي را واگذار مي‌كند، اول بايد به جايي قانوني اين واگذاري صورت گيرد گفت: اتحاديه2 قانوني نيست و خانه سينما تنها تشكيلات قانوني در حوزه سينما است. اين اتحاديه اساسنامه خانه سينما را قبول ندارد و در هيچ جا ثبت نشده است بنابراين ارشاد چگونه مي‌تواند اين امتياز را واگذار كند.

اين تهيه كننده با بيان اينكه آب را گل آلود مي‌كنند تا ديگران از آن استفاده كنند، اظهار كرد: در اين آيين نامه براي اولين بار برخلاف آيين نامه هيات وزيران از ابتدا مي‌خواهند پخش‌كننده فيلم مشخص شود و با اين وضعيت مهار سينما در دست پخش‌كننده‌ها مي‌افتد و حتي پخش‌كننده‌ها مي‌توانند كارگردان و عوامل فيلم را تغيير دهند و اين يعني مرگ سينماي ايران و در واقع كارگردان بايد فيلمش را به پيش پخش كننده ببرد و از آن اجازه ساخت بگيرد و خود من با اين وضعيت اگر قرار بود «طلا و مس» را بسازم هيچ وقت اين كار را نمي‌كردم.

وي افزود: خروجي اين ماجرا فقط فيلم‌هاي تجاري خواهد بود و اين نكته آغاز پروژه‌اي است كه جز فساد اقتصادي پيامد ديگري ندارد و اين عمل دولت منجر به نتايج فاجعه آوري خواهد شد.

محمدي با اشاره به دفترچه سياست‌هاي سينمايي كه از سوي معاونت سينمايي اعلام شده است، گفت: در اين دفترچه اعلام شد، سياست‌هاي راهبردي 10 ساله است كه ما به خود آن هم اعتراض داشتيم. اما هنوز چند ماه نگذشته نوع صدور پروانه ساخت را عوض كردند، در حاليكه نمي‌شود يك شبه تصميم گرفت، چيزي را به جاي ديگر واگذار كرد.

 الوند: با اين درخواست پروانه‌ساخت‌هاي فعلي هيچ فيلم خوبي ساخته نمي‌شود

سيروس الوند سخنگوي كانون كارگردانان سينماي ايران هم يكي از محسنات اتفاقات دو سال اخير را كنار هم قرار گرفتن اعضاي سينما خواند و اظهار كرد: معمولا در بلاها همه كنار هم قرار مي‌گيرند و يكي از ميوه‌هاي كوچك اين بلاهاي دو ساله همين جلسه امروز است.

وي افزود: با شرايطي كه گذاشته‌اند ساخت فيلم تصنعي مي‌شود، در حالي كه بايد هر كس شبيه خودش فيلم بسازد و شبيه هم شدن كار را تصنعي مي‌كند و با اين مميزهاي نوشته شده در درخواست پروانه ساخت هيچ كدام از فيلم‌هاي خوب اخير ساخته نخواهد شد.

موسوي ادامه داد: با اين مميزي‌هاي قيد شده در درخواست پروانه ساخت مميزي صنفي جايگزين مميزي دولتي مي‌شود و همكاران ما در اتحاديه تهيه‌كنندگان 2 پيش از ساخت، پيشاپيش چيزهايي را اعمال مي‌كنند. ظاهرا دوستان آنقدر ذوق زده شده‌اند كه اين فرم‌ها را قبل از چاپ نخوانده‌اند و در حالي دم از امنيت شغلي مي‌زنند كه اصلا خانه سينما را قبول ندارند.

منوچهر محمدي هم گفت:‌ با امضاي اين درخواست يعني خودم راي به توقيف فيلمم مي‌دهم و اين جلوگيري از رقابت سالم در سينما و دادن تيغ به زنگي مست است. سيستم جديد به گونه‌اي است كه اطلاعات در اختيار افرادي قرار مي‌گيرد كه رقيب ما هستند و اين اتفاقات زيادي را به دنبال خواهد داشت.

وي تصريح كرد: واگذاري صدور پروانه ساخت‌ها،تخطي از آيين نامه مصوبه هيات وزيران است و اين در ديوان عدالت اداري قابل پيگيري است و در همين حال حاضر هم نبودن دو نفر از خانه سينما در شوراي پروانه ساخت غير قانوني است.

مهدي فخيم زاده در پاسخ به سوالي درباره تشكيل شوراي عالي تهيه كنندگان در چنين شرايط مشابهي كه توسط دولت در معاونت قبلي شكل گرفت،گفت: اولين صنف بعد از انقلاب توسط بنده و چند نفراز دوستان به نام مجمع توليد كنندگان تشكيل شد و آن موقع از جايي هم اجازه نگرفتيم و هيچ وقت هم سعي نكرديم با شغل كسي، ديگراني را كه عضو نبودند را به گروگان بگيريم.

وي ادامه داد: من از ابتداي شوراي عالي بودم و به نتيجه رسيديم تا به شكل فدراتيو كار كنيم و معاونت وقت سينمايي هم مي‌خواست صنوف سر و سامان پيدا كنند و با هم هماهنگ شوند و در نهايت شكلي كه مناسب ديديم اجرايي شد و هيچگونه دخالتي از سوي جعفري جلوه در تشكيل شوراي عالي نشد و تنها گفت نام فدراتيو نباشد كه ما عنوان شوراي عالي را انتخاب كرديم.

فخيم زاده افزود: هيچ وقت اينگونه نبود كه بگوييم كسي كه عضو فلان صنف باشد، حق كار كردن ندارد و در حال حاضر اتحاديه2، ارشاد و اداره ارزشيابي2 شده است و صداي ارشاد از گلوي آنها بيرون مي‌آيد و تعدادي عضو را نيز از طريق كارشان گروگان گرفته‌اند و آنها هم عضو شده‌اند. آيا مي‌توان آنها را عضو دانست‌؟‌

اين كارگردان و تهيه‌كننده خاطر نشان كرد: آيا اين تشكيلات نامش صنف مي‌شود؟ تعجب مي‌كنم دوستان از چه مي‌خواهند دفاع كنند؟ ارشاد مي‌خواهد خانه سينما را بزند و آنجا را درست كرده و كانون كارگردان‌ها را هم مي‌خواستند دو شقه كنند. تعدادي از دوستان ما هم تبديل به ابزار دست اين مسئله شده‌اند و فكر مي‌كنم دارند صنف درست مي‌كنند و نمي‌دانم آنها بعدا با چه رويي مي‌خواهند سرشان را در سينما در ميان همكارانشان بلند كنند.

موسوي درباره اينكه اگر صحبت‌هاي اين جلسه به نتيجه نرسيد چه تصميمي براي آينده دارند؟ گفت: اين شروع قضيه است و اقدامات قانوني داريم كه پشت سر هم انجام خواهيم داد و به نتيجه خواهيم رسيد، چرا كه مباحث ما منطقي است و آنرا ادامه خواهيم داد.

الوند هم با بيان اينكه اين صحبت‌ها قطعا تاثير خواهد داشت اظهار كرد: حتما در اين خصوص تجديد نظر خواهد شد. اينكه مدام مي‌گويند به دنبال اتحاد و وحدت هستند اما بخش زيادي را نمي بينند، اصلا بوي وحدت نمي‌دهد. كانون معتقد است چنين طرحي به معنويت و اعتبار فيلم‌ها لطمه زيادي مي‌زند و اين تفويض اختيار اگر عملي شود تاثير نامطلوبي در آينده سينما خواهد داشت.

وي در پاسخ به سوالي درباره معرفي نماينده كانون كارگردانان براي حضور در شوراي پروانه ساخت، گفت: كانون كارگردانان، اتحاديه2 را به رسميت نمي‌شناسد و اگر نماينده‌اي هم بخواهد معرفي كند به خانه سينما معرفي خواهد كرد.

به گزارش ايسنا،عبدالحسن برزيده كه در چند دوره‌ي گذشته به عنوان نماينده كانون كارگردانان و خانه سينما در شوراي پروانه ساخت حضور داشت با بيان اينكه هميشه يك نماينده از كانون و يك نماينده از تهيه‌كنندگان در شوراي پروانه ساخت حضور داشته است گفت: اين افراد از حقوق صنف دفاع مي‌كردند و اغلب پروانه ساخت‌هايي كه ارائه مي‌شد به دليل حضور اين دو نفر اتفاقات خوبي برايش مي‌افتاد و متاسفانه در حال حاضر راه تعامل بسته شده كه اين تعامل اولين قدمش حضور نماينده در پروانه ساخت بود.

وي افزود: متاسفانه بعد از استعفاي من اعلام كردند نماينده‌اي از كانون نخواهيم داشت و بعد هم كه اعتراض شد گفتند در صورتي كه نماينده‌اي معرفي نشود مي‌توانيم خودمان نماينده بگذاريم، در حالي كه خانه سينما طبق مكتوبات موجود هميشه نماينده‌اش را معرفي كرده است.

برزيده با اشاره به اعضاي شوراي مركزي كانون كارگردانان اظهار كرد: كانون از دل خانه سينما بيرون آمده و تركيب فعلي بسيار خوب و بي سابقه است و سلايق مختلف در آن وجود دارند و در اولين جلسه كانون هم مصوب كرديم نشستي با معاونت سينمايي داشته باشيم تا برادريمان را يك بار ديگر ثابت كنيم اما پذيرفته نشد.

در اين جلسه سينماگراني چون كامبوزيا پرتوي، محمدرضا هنرمند، محمدعلي سجادي، سيامك شايقي، مهرداد فريد، مازيار ميري و منوچهر شاهسواري حضور داشتند.

در اين جلسه فرم تقاضاي صدور پروانه ساخت كه توسط اتحاديه تهيه كنندگان سينماي ايران آماده شده است جهت اطلاع خبرنگاران در ميان آنها توزيع شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha