عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: قرآن كتابي براي مبارزه با ظلم و ستم و نه براي سازش و تسليم در مقابل ستمگران است.
به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حسن رحيمپورازغدي استاد دانشگاه و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش پژوهشهاي قرآني در حاشيه بيست و هشتمين دوره مسابقات بينالمللي قرآن كريم با اظهار اينكه مسلماناني كه با وجود خواندن قرآن كريم در مقابل حكومتهاي ظالم سازش كرده و سر تعظيم فرود ميآورند، قرآن را نفهميدهاند، گفت: امروز دشمنان خدا و مسلمين از مسلمانان نميترسند و اين در حالي است كه خدا به مومنين وعده پيروزي داده، ولي متاسفانه ما آن را باور نداريم.
وي خاطرنشان كرد: اگر دين از سياست جدا بود پيامبر اسلام جهاد نكرده و حكومتي تشكيل نميدادند، البته ما هم قبول داريم سياستي كه به هدف دنياطلبي بر پا شود، مغاير با اهداف اسلامي است، و زماني كه سياست به اميد برپايي عدالت و دفاع از حقوق مظلومين حاكم شود ميتوانيم حكومت را درست كنيم.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: خداوند قلبي كه ظرف قرآن قرار گيرد، مجازات نخواهد كرد و در روايات بسيار آمده است كه بالاتر از حافظ قرآن كسي نيست. لذا با استناد به رواياتي كه از پيامبر(ص) نقل شده است ميدانيم كه مراد فقط حفظ آيات اين كتاب آسماني نيست و كساني كه حافظ قرآن هستند با اين قيد كه حامل آيات قرآن هم باشند در كنار فرشتگان قرار خواهند گرفت، ولي اين مسئله در رابطه با قارياني كه تنها به ظاهر قرآن توجه ميكنند صدق نخواهد كرد.
پورازغدي با اشاره به سخني از امام علي(ع) گفت: هر كس حرفي از كلام خدا را بشنود و حتي آن آيه را نخواند تنها با شنيدن هر آيه از قرآن گناهي از گناهان او پاك شده و درجهاي به او داده خواهد شد. همچنين از رسول اكرم(ص) روايت شده است كه هر چيزي آرايش و زيبايي دارد و قرآن نيز بايد با صوت زيبا و صداي خوش خوانده شود، زيرا اين آواي خوش به جذابيت آيات ميافزايد.
وي درادامه با ذكر سخني از امام صادق(ع) افزود: با صداي خوش قرآن بخوانيد و به موقع مكث كنيد، اينها ارزشهايي است كه هر كس واجد آن باشد به مقامهاي والايي دست خواهد يافت.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكي از خطرات قرائت قرآن را توجه نكردن به محتوا و مفاهيم آن دانست و عنوان كرد: بعضي مواقع تمام توجهات به زيبايي صوت قاري معطوف ميشود و شنوندگان توجهي به مفاهيم آيات نميكنند. در همين زمينه پيامبر اكرم نيز فرمودهاند: «قرآن را با لحني خوش و درست بخوانيد، مبادا با آهنگهاي نامتعارف خوانده شده و اصالت را تنها به صوت دهيد.»
پورازغدي خاطرنشان كرد: رسول خدا همواره متذكر ميشدند كه بعد از من كساني خواهند آمد كه قرآن را فقط زيبا خوانده و هيچ يك از اعمال آنها از جمله سياست، حكومت و حقوق بشرشان متناسب با قرآن نخواهد بود و قرآن را تنها براي نوحه استفاده كرده و از مسير اصلي اين كتاب آسماني خارج ميشوند.
وي گفت: در روايات آمده؛ قلب كساني كه با صوت قرآن بازي ميكنند و شنوندههايي كه فقط به آهنگ آيات توجه دارند، بيمار است. همچنين برخي افراد تنها به جلد قرآن و تزئينات آن توجه ميكنند و تمام تلاش خود را براي ساخت كوچكترين يا بزرگترين قرآن جهان صرف ميكنند، در حالي كه اينگونه اعمال مخالف معيارها و ارزشهاي قرآن است.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: ما به اين كتاب آسماني اعتقاد داريم، در حالي كه كشورهاي اسلامي تحت حكومتهاي كفار بوده و همچنان به علوم غربي وابسته هستند. مگر قرآن ما را به عدالت و وحدت دعوت نميكند، پس اين همه اختلاف ميان مسلمانان از كجا نشات ميگيرد؟ چرا مسلمانان ذلت را ميپذيرند و دروغ گويي در ميانشان رواج يافته است؟ مگر نبايد با استفاده از آيات قرآن از تمامي اين گناهان مبرا شويم؟
وي درادامه با بيان اينكه در برخي روايات پيشبيني شده است كه دوراني در امت اسلامي خواهد آمد كه هيچ چيز سركوب نميشود، به غير از حق، اظهار كرد: اين سخنان نشان ميدهد در اين دوران به خدا و پيامبرش دروغ بسته ميشود و هيچ كالايي بي خريدارتر از قرآن نخواهد بود.
پورازغدي گفت: در سرزمينهاي اسلامي زشتها زيبا و خوبيها بد جلوه داده ميشوند، در حالي كه در اين كشورها قرآن خوانده شده و مسابقات قرآني نيز برگزار ميشود و حال سئوال من اين است كه آيا اين همان پيشگويي نيست كه از امام علي(ع) و پيامبر اكرم(ص) شنيده شده بود. زيرا گفته شده در چنين دوراني قاريان قرآن در ميان مردم حضور فيزيكي دارند و تنها به ظاهر آيات توجه ميشود و آنها در قرآن كريم به مردگاني تشبيه شدهاند كه تنها با توجه به اصل آيات زنده خواهند شد.
اين استاد دانشگاه درادامه خاطرنشان كرد: يكي ديگر از خطراتي كه مسلمانان را تهديد ميكند بازي با معاني قرآن است، زيرا ما مسلمين معتقد هستيم كه كتاب ما تحريف نشده است. اما تحريف معنوي و بازي با معاني قرآن با تحريف به راي همچنان وجود دارد و برخي به دنبال شبهات ميروند و اين در حالي است كه محكمات را رها كردهاند. برخي ديگر نيز با استناد به آيات قرآن يكديگر را تكفير ميكنند، در حالي كه ميتوان اختلافات را با گفتوگوهاي علمي حل و فصل كرد.
انتهاي پيام
نظرات