• یکشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9004-02738

تحليل خاوري از بازار ارز: بسته پولي بانك مركزي تاثيري در تلاطم ارزي نداشت

تحليل خاوري از بازار ارز:
بسته پولي بانك مركزي تاثيري در تلاطم ارزي نداشت

مديرعامل بانك ملي بسته سياستي ـ نظارتي سال90 بانك مركزي را در تلاطم ارزي بي‌تاثير دانست.

محمودرضا خاوري در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره تاثير بسته سياستي ـ نظارتي بانك مركزي بر تلاطم‌هاي ارزي كشور اظهار كرد: آنچه باعث ايجاد نوسانات ارزي و تلاطم‌هاي بازار سکه شده است، تبديل دارايي‌هاي مردم به دارايي‌هاي جذاب مانند ارز و سکه شده كه به نظر من يک موج رواني است و ارتباطي به بسته سياستي ـ نظارتي سال 90 ندارد.

وي با بيان اينكه بانک مرکزي توانسته با اتخاذ تدابير مناسب فاصله بين نرخ رسمي و آزاد را كم كند، افزود: بايد تدابيري انديشيده شود که ارز به دست مصرف‌کننده واقعي برسد و از حالت يک کالا براي حفظ پس‌انداز خارج شود.

دبير شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي تاكيد كرد: بايد نياز واقعي فعالان اقتصادي در بخش واردات که عمده آن مربوط به واردات مواد اوليه قطعات و لوازم يدکي واحدهاي توليدي است، از طريق گشايش اعتبارات به صورت يوزانس و ديسکانت کردن از محل منابع ارزي کشور تامين شود. در اين صورت مشکلات واردکنندگان به حداقل ممکن خواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: بسياري از فعالان اقتصادي دورانديش طي دو هفته اخير ارز نخريده‌اند چون مي‌دانند افزايش قيمت ارز رواني است و اين موج فروکش خواهد کرد.

خاوري درباره بازگشت نرخ ارز به قيمت‌هاي قبلي گفت: بانک مرکزي برنامه روند کاهش قيمت ارز را ادامه خواهد داد و قطعا نرخ ارز به قيمت‌هاي سابق و حتي پايين‌تر از آن خواهد رسيد. چون تقاضا براي خريد ارز به دليل بالا بودن قيمت آن وجود ندارد و کساني که قبلا ارز را با قيمت‌هاي بالا خريداري کرده‌اند، زيان ديده‌اند.

وي تاكيد كرد: براي حذف محدوديت ارز مسافرتي، چک‌هاي ارزي در تمامي شعب بانک ملي در گيت نهايي فرودگاه‌ها با هدف رفع نياز ارزي مسافران عرضه مي‌شود. يعنير اگر مسافري چک بخواهد، چک به وي داده مي شود و اگر درخواست اسکناس کند به ميزان نياز خود مي‌تواند ارز مورد نياز خود را به صورت اسکناس دريافت کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha