• جمعه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9003-16419
  • خبرنگار : 71359

سنگيني دلار بر دوش خودروسازان! قيمت خودروها براي سومين بار در آستانه تغيير قرار گرفت

سنگيني دلار بر دوش خودروسازان!
قيمت خودروها براي سومين بار در آستانه تغيير قرار گرفت

پس از ماجراهاي افزايش ماليات بر ارزش افزوده و رشد قيمت ديه، اين بار نرخ رسمي ارز افزايش يافته تا براي سومين بار سايه گراني بر سر خودروها بيفتد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، بانک مرکزي به تازگي دريک اقدام ضربتي با وعده از بين بردن دو نرخي بودن ارز، قيمت دلار و برخي از ارزهاي ديگر را 10تا 12 درصد افزايش داد. اين کار باعث شد که اکنون قيمت ارز در بازار آزاد با افزايش روبه رو شود؛ به طوري که هردلار آمريکا تا 1250 تومان بالا رفت.

اين افزايش قيمت به طور حتم روي مواد اوليه توليد اثر خواهد گذاشت. در صنعت خودرو نيز اين موضوع روي قطعات خودرو اثرگذار خواهد بود و به تبع آن نيز بر گراني خودروهاي داخلي دامن خواهد زد.

مديران رده بالاي اقتصاد کشور اقدام مذکور را براي تسلط بر بازار و کوتاه کردن دست دلالان اعلام کرده‎اند، اما اين در حالي است که طبق اظهارات کارشناسان، اين کار به نظر به جاي تسلط بر بازار، سود هنگفتي نصيب دلالان خواهد کرد.

افزايش نرخ ارز به گفته خودروسازان، تمام تلاش‎ها و برنامه‎هاي آن‎ها را براي ثبيت قيمت پنبه مي‎کند. طبق اظهارات فعالان اين صنعت، خودروسازان برمبناي دلار هزار و 50 تومان و براساس نرخ ارز در بودجه 1390 برنامه ريزي کرده‎ بودند و فکر نمي‎کردند که قيمت ارز توسط بانک مرکزي يک شبه گران شود.

خودروسازان قطعاتي را که هم اکنون سفارش‌گيري مي‎کنند، چند ماه بعد به دستشان مي‎رسد و آن را وارد خط توليد مي‎کنند، اما چون بايد متناسب با قيمت فعلي ارز ، پول به گمرک بدهند، افزايش نرخ ارز زودتر از اينها بر هزينه تمام شده خودرو اثر مي‎گذارد. به عبارت ديگر قطعاتي که وارد کشور مي‎شوند، بين 25 تا 64 درصد تعرفه گمرکي دارند، بنابراين پرداختي خودروسازان به گمرک طبق قيمت فعلي ارز خواهد بود و هرچه ارزبري خودرو بالا باشد، تاثير پذيري آن از افزايش نرخ ارز نيز بيشتر خواهد بود .

برخي از کارشناسان بر اين باورند که افزايش نرخ ارز حداقل پنج درصد به قيمت خودروهاي داخلي اضافه خواهد کرد و اين موضوع به ضرر مشتريان تمام مي‎شود. از آنجا که خودروساز يک بنگاه اقتصادي است و درمقابل سهامداران خود مسئول هستند، براي جبران افزايش هزينه‎هاي توليد ناشي از افزايش نرخ ارز چاره‎اي جز بالا بردن قيمت نخواهند داشت.

شايد اين هم از بدشناسي مشتريان ايراني باشد که با وجود اعلام سال گذشته خودروسازان مبني بر تثبيت قيمت‎ها پشت سر هم اتفاقاتي رخ مي‌دهد و منحني قيمت در مسير صعودي قرار مي‎گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha