• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9003-15441
  • خبرنگار : 71408

سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينما: شوراي پروانه ساخت اتحاديه هيج دخالتي در مميزي نمي‌كند مي‌خواهيم از ورود پسرخاله‌ها به سينما جلوگيري كنيم

سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينما:
شوراي پروانه ساخت اتحاديه هيج دخالتي در مميزي نمي‌كند 
مي‌خواهيم از ورود پسرخاله‌ها به سينما جلوگيري كنيم

حبيب كاوش كه اخيرا به عنوان سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران انتخاب شده است،در پاسخ به انتقادات مطرح شده پيرامون شوراي پروانه ساخت اين اتحاديه گفت: شوراي پروانه ساخت اتحاديه تهيه‌كنندگان به هيچ وجه در بحث مميزي آثار ورود نخواهد كرد و تنها هدفمان اين است كه امنيت شغلي در سينما برقرار شود.

كاوش در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اعتقاد بر اينكه، برخي براي منافع شخصي‌شان با اتحاديه مخالفت مي‌كنند، ادامه داد: در تشريح روند شكل گيري صنف واحد تهيه كنندگي بايد بگويم كه ساليان قبل يك انفجار بزرگي در اتحاديه تهيه‌كنندگان به وجود آمد كه اتحاديه را به چند بخش تقسيم كرد كه هر كدام از بخش‌ها به صورت جزيره‌اي جداافتاده شروع به كار كردند، كار به جايي رسيد كه احساس كرديم كه حتما بايد شوراي عالي تشكيل شود تا بتواند آشفتگي‌هاي موجود را سامان بدهد.

وي يادآور شد: شوراي عالي تهيه‌كنندگان با كمك و درخواست آقاي جعفري جلوه ـ معاون وقت سينمايي وزارت ارشاد ـ و همچنين خانه سينما تشكيل شد. مسوولين، تهيه‌كنندگان و همه سينماگران اصرار داشتند كه شوراي عالي براي سرو سامان دادن به وضعيت آشفته سينما هر چه سريعتر تشكيل شود و در قسمت‌هاي مختلفي مانند بازار قاچاق كه در آن روزها از كنترل خارج شده بود، برنامه‌ريزي‌هايي صورت گيرد، اما متاسفانه پس از تشكيل شوراي عالي باز هم انسجامي كه مدنظر بود به وجود نيامد و دوباره عده‌اي از اين شورا جدا شدند.

كاوش با اشاره به اينكه اگر بحث دولتي و غيردولتي بودن است، به نظر ما شوراي عالي تهيه كنندگان بسيار دولتي‌تر از صنف واحد تهيه‌كنندگي است، افزود: به دليل آنكه آشفتگي موجود روز به روز افزايش مي‌يافت، عده‌اي جمع شده و سعي كردند صنف واحد را تشكيل دهند. به همين دليل اعضاي چهار گروهي كه اكنون شوراي مركزي صنف واحد را تشكيل داده‌اند، دور هم جمع شده و اساس نامه‌اي را تشكيل دادند و قرار بر آن شد كه در روز مقرر، انتخابات برگزار شود. اما متاسفانه نمي‌دانم چه شد كه عده‌اي زمان انتخابات از صنف كنار كشيده‌اند و واقعا هنوز هم بعد از گذشت اين مدت، دلايل اصلي و قانع كننده‌اي براي اين موضوع پيدا نكرده‌ام.

وي خاطرنشان كرد:متاسفانه عده‌اي اتهام دولتي بودن به ما مي‌زنند كه من اين واژه را اصولا واژه‌اي درست نمي‌دانم، اما اگر بخواهم اين گونه بحث كنيم بايد بگويم كه اتحاديه تهيه كنندگان بسيار دولتي‌تر از صنف واحد بود، چرا كه با حمايت مستقيم آقاي جعفري جلوه و با نظر ايشان و آقاي اربابي اين اتحاديه شكل گرفت.

سخنگوي صنف واحد تهيه‌كنندگي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اين كه پس از انتخابات صنف واحد، تصميم گرفتيم كه گلوگاه‌هاي مختلف سينما را سامان دهيم گفت: پس از انتخابات ديديم كه سينما در گلوگاه‌هاي مختلفي دچار مشكل است كه يكي از اين گلوگاه‌ها مرحله صدور پروانه ساخت براي فيلم‌ها بود. سال گذشته ديديم كه 140 تا 150 عنوان پروانه ساخت براي افرادي صادر شد كه بعضي از آنها را هيچ كس در سينما نمي‌شناسد. به تبع جلوي اين گلوگاه بايد گرفته مي‌شد و اين معناي دقيق امنيت شغلي بود. در واقع نظر ما اين بود كه هر كس مي خواهد وارد كار سينمايي شود، بايد كارت صنفي‌اش را از خانه سينما در اختيار داشته باشد.

وي درتشريح وظايف و عملكرد شوراي پروانه ساخت صنف واحد تهيه‌كنندگي با بيان اين كه ما به هيچ وجه كاري به مميزي فيلم‌ها نداريم، تصريح كرد: آنچه كه ما مي‌خواهيم انجام دهيم، فقط و فقط بحث امنيت شغلي است، نه مميزي. مميزي را دولت انجام داده و اين مساله هيچ ربطي به ما ندارد. به نظر ما تعريف امنيت شغلي اين است كه فردي وقتي مي خواهد وارد عرصه‌اي شود، بايد ابتدا آنرا ياد گرفته و سپس وارد آن عرصه شود.

كاوش با بيان اين كه ما مي خواهيم از ورود پسرخاله‌ها به سينما جلوگيري كنيم گفت: به عنوان مثال مي‌توانم از جشنواره ميلاد سرخ كه جشنواره مذهبي است و من به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران انتخاب شده بودم براي اين موضوع نام ببرم. در اين جشنواره حدود 20 فيلم از همين پسرخاله‌ها به جشنواره رسيده بود كه به نظر من هم مذهب را خراب مي‌كنند و هم سينما را، به نظر ما كسي كه مي خواهد وارد عرصه سينما شود ابتدا بايد دستياري و شاگردي كند و سپس به جاي كارگردان و يا ساير نقش هاي اصلي سينمايي بنشيند.

وي با بيان اين كه شوراي پروانه ساخت صنف واحد تهيه كنندگي تنها نظر مشورتي دارد تاكيد كرد: در شوراي پروانه ساختي كه تشكيل شده به هيچ وجه يك نفر نمي تواند نظر خود را در مقابل ساير اعضا به كرسي بنشاند. ما اصلا در شورا هيچ نظري راجع به مميزي آثار نمي‌دهيم و تنها نظر مشورتي با خود كارگردان و تهيه كننده داريم. در هر صورت اين وزارت ارشاد است كه در رابطه با مميزي آثار تصميم اول و آخر را مي‌گيرد و ورود به مساله مميزي به هيچ وجه در صلاحيتمان نيست.

حبيب كاوش با بيان اين كه شوراي پروانه ساخت صنف واحد تهيه‌كنندگي دو وظيفه دارد،گفت: ما دو وظيفه براي شوراي پروانه ساخت در نظر گرفته‌ايم، ابتدا اين كه مي خواهيم در اين شورا تعداد پروانه هاي صادر شده براي ساخت فيلم‌ها را به تعداد فيلم هايي كه مي توانيم در يك سال در سينماهاي كشور اكران كنيم نزديك نماييم. همچنين كار دوم ما اين است كه مطمئن شويم كه همه عواملي كه در اين پروژه هستند، همه كارت عضويت در صنوف مربوط به خود را در خانه سينما در اختيار دارند و يا از سوي صنوف مربوطه اجازه كار دريافت كرده‌اند. به نظر ما اين مساله كمك شاياني به ارتقاء بحث امنيت شغلي در سينماي ايران خواهد كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر نمي كنيد از يك سو قبول نداشتن خانه سينما و صنوف مربوط به آن و از سوي ديگر درخواست مجوز از آنها نوعي تناقض به حساب مي آيد، اظهار كرد: تا آنجايي كه من مي‌دانم ارشاد نمي گويد كه ما خانه سينما را قبول نداريم، نظر ارشاد اين است كه خانه سينما اساسنامه‌اش را تغيير داده و اين اساسنامه تغيير يافته به اطلاع وزارت ارشاد نرسيده است. اما آنچه كه به ما مربوط مي‌شود آن است كه ما صنف كارگردانان و ديگر اصناف را قبول داريم، چرا كه آنها اصيل هستند. تا آنجا كه من شنيدم نظر آقاي شمقدري تنها آن است كه اساسنامه خانه سينما به اطلاع وزارت ارشاد نرسيده است.

وي با اشاره به اين كه برخي در بحث جدل بين خانه سينما و معاونت سينمايي، تندرويي‌هايي انجام داده‌اند تاكيد كرد: به نظرم ريشه‌هاي جدل بايد پيدا شود و در كشمكش‌هايي كه بين خانه سينما و معاونت سينمايي انجام شده عده‌اي تندرويي‌هايي را انجام داده‌اند. تحليل شخصي‌مان اين است كه عده‌اي كه منافع شخصي‌شان در خطر است، نمي‌خواهند كه اين جدل ها به پايان برسد، چرا كه بالاخره آلان زماني است كه ما بايد در جايي دور هم بنشينيم و به اختلافات پايان دهيم. متاسفانه همين دعواها باعث شده است كه سطح كيفي سينمايمان دچار نزول شود.

كاوش برخي از دعواها و جدل هاي صورت گرفته را مربوط به افرادي دانست كه تاكنون يك ريال درسينما خرج نكرده‌اند و تصريح كرد: شهرداري، ارشاد، حوزه هنري و ... مكان هايي هستند كه براي پروژه‌هاي سينمايي پول‌هاي خوبي خرج مي‌كنند و عده‌اي هستند كه خودشان را صاحبان اين پول‌ها مي دانند. آنها افرادي هستند كه ميلياردر هستند، اما يك ريال هم در اين سينما خرج نكرده‌اند. متاسفانه اين افراد به جدل‌ها و دعواهاي موجود دامن زده و اين ما هستيم كه در بدنه سينما ضربه شديدي مي‌خوريم.

وي در ادامه با بيان اين كه از گذشته مطرح مي‌شود كه حضور تهيه‌كننده به عنوان كارفرما در كنار ساير صنوف در خانه سينما منطقي نيست گفت: تهيه‌كنندگان كساني هستند كه سرمايه‌آور سينما و ساير صنوف مزدبگير آنها هستند. حضور سرمايه‌آور و مزدبگير در كنار يكديگر كمي پارادوكسيكال است. از ده ها سال پيش در خانه سينما چنين بحثي وجود داشت كه اين دو مورد نبايد در كنار يكديگر قرار گيرد، حال اتحاديه تهيه‌كنندگان از خانه سينما بيرون آمده است، اما اين بدان معنا نيست كه خانه سينما را قبول ندارند. به دلايلي كه گفته شد ما مستقل از خانه سينما، اتحاديه را تشكيل داده‌ايم و اصلا اين طور نيست كه ما صنوف را قبول نداشته باشيم.

سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان با بيان اين كه يكي از كارهاي ديگر ما در اتحاديه آن است كه مي خواهيم روند اعطاي تسهيلات را نيز كنترل كنيم گفت: گلوگاه ديگري كه ما به آن فكر مي كنيم شوراي تسهيلات است. در زمان هاي مختلف دست ما به بسياري از ارگان هايي كه در سينما پول خرج مي‌كنند نمي رسد و آن مكان ها به مثابه ملك خصوصي برخي افراد برسد، اما ما با ارشاد و فارابي كار داريم. متاسفانه در سال هاي گذشته هيچ كس نفهميده است كه ضوابط بنياد فارابي براي اعطاي وام و تسهيلات به فيلم ها چيست و بودجه فارابي صرف وام دادن به چه افرادي شده است. به نظر ما اگر ليست افرادي كه وام هايي از اين بنياد گرفته اند و هنوز هم ميلياردي بدهكار هستند و باز هم وام مي گيرند اعلام شوند، افراد بسياري رسوا خواهند شد.

وي ادامه داد: به همين دليل ما به معاونت پيشنهاد داديم كه دو نماينده از اتحاديه در شوراي تسهيلات فارابي حضور داشته باشند كه حداقل يك نفر در سينما بفهمد كه پول هايي كه داده مي شود سر از كجا در مي آورد كه اين موضوع در حال مذاكره است.

سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان با بيان اين كه گلوگاه سومي كه در نظر داريم وارد آن شويم، گلوگاه صدور پروانه نمايش فيلم هاست، گفت: ما دنبال اين هستيم كه بتوانيم نماينده‌اي از ما در شوراي پروانه نمايش حضور داشته باشد تا بتوانيم متوجه شويم كه اگر فيلمي اصلاحيه مي خورد و يا توقيف مي شود اين به چه دليل است. در واقع اين كار باعث مي شود كه سينماگران بتوانند خودشان سرنوشت خودشان را تعيين كنند.

وي همچنين از حضور نماينده اين اتحاديه در شوراي پروانه ساخت و پروانه نمايش فيلم هاي ويديويي خبر داد و خاطرنشان كرد: شرايط ساخت و نمايش فيلم هاي ويديويي به گونه‌اي پيش مي‌رفت كه اين فيلم‌ها به شانه تخم مرغي معروف شده بودند. البته معاونت سينمايي تمهيداتي را براي افزايش كيفيت فيلم‌ها در نظر گرفته بود، اما طي پيشنهادي كه داديم توانستيم دو نماينده را از سوي اتحاديه به اين شورا روانه كنيم. هم اكنون آقاي ثقفي و كاسه ساز نمايندگان اتحاديه تهيه كنندگان در شوراي پروانه ساخت و شوراي پروانه نمايش آثار ويديويي هستند.

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال كه بالاخره تكليف اتحاديه تهيه‌كنندگان با كانون كارگردانان سينماي ايران كه در قالب خانه سينما تشكيل مي‌شود چيست؟ گفت: به نظر من به عنوان يك كارگردان ،كانون كارگردانان سينماي ايران يكي از باحيثيت ترين، اصيل ترين و تاثيرگذارترين صنوف سينمايي در كشور است. تا جايي كه غرور ما كارگردانان به عضويت در اين شورا باز مي گردد و هيچ كس نمي خواهد كه به كانون لطمه اي بخورد.

كاوش در عين حال يادآور شد: آنچه كه من به عنوان كارگردان و برخي از اعضا در اتحاديه تهيه كنندگان به كانون كارگردانان معترض هستند نحوه انتخابات اخير اين كانون است. در جلسات سال گذشته پس از تغيير اساسنامه صنوف، در اساسنامه كانون تغيير و تحولاتي شد كه بنابر نامه كتبي آقاي عسگرپور اين تحولات بايد با اساسنامه خانه سينما منطبق مي شد. از آنجا كه انطباق صورت نگرفت انتخابات پيش از انتخابات نهايي كه برگزار شد لغو گرديد. اتفاقا انتقادات ما نيز در همين زمينه است.

وي با بيان انتقادات خود نسبت به انتخابات اخير كانون كارگردانان تصريح كرد: در انتخابات اخير كانون كارگردانان، افرادي به عنوان شوراي مركزي انتخاب شدند كه همه از افراد معتبر و با صلاحيت سينماي ايران هستند. اما سخن ما اين است كه برخي تخلفات در اين انتخابات صورت گرفته است به عنوان مثال آقاي هنرمند در گذشته از كانون استعفا كرده بودند يا آقاي برزيده 12 سال است كه كار سينمايي نكرده‌اند و نمي توانند عضو پيوسته كانون باشند. هم چنين آقاي سيامك شايقي نيز در شوراي عالي عضو هستند و در اساسنامه شورا آمده است يك عضو نمي‌تواند در دو مكان عضويت پيوسته داشته باشد.اين مورد در مورد آقاي كامبيوزيا پرتوي و نادر مقدس نيز كه عضو شوراي مركزي مجمع فيلمسازان هستند، صدق مي‌كند.

سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان از اعضاي كانون كارگردانان خواست كه براي يك بار به اين انتقادات پاسخ دهند و خاطرنشان كرد: در هر صورت بايد براي يك بار هم كه شده اين انتقادات و اين ابهامات در مورد انتخابات كانون پاسخ داده شود كه ما اميدواريم به صورت روشن و شفاف اين مسايل مطرح و پاسخ داده شود.

حبيب كاوش در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با رد سخنان عبدالحسن برزيده مبني بر اين كه اتحاديه تهيه كنندگان، نامه‌اي رسمي به كانون كارگردانان سينماي ايران براي معرفي نماينده در شوراي پروانه ساخت اين اتحاديه داده است، گفت: ما نامه‌اي براي كانون كارگردانان، مبني بر درخواست كمك از آنها ارسال نكرده‌ايم چرا كه به نظر ما انتخابات كانون كارگردانان بايد تجديد شود.آقاي برزيده در مصاحبه شان گفته بودند كه ما به آنها نامه داده‌ايم اما ما در جلساتمان تنها مصوب كرده‌ايم كه نماينده‌اي از كانون بايد در شوراي پروانه ساخت اتحاديه حضور داشته باشد، اما هنوز بر اين باور هستيم كه در انتخابات كانون كارگردانان تخلف صورت گرفته و به همين دليل انتخابات آن بايد تجديد شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر كسي با توجه به مباحث صورت گرفته، اتحاديه تهيه كنندگان را به هر دليلي قبول نداشته باشد چگونه مي تواند پروانه ساخت بگيرد اظهار كرد: اگر كسي هم ما را قبول ندارد به هيچ وجه لازم نيست كه در اتحاديه عضو شود. فقط لازم است كه افراد سناريوي خود را ارايه داده و قواعد امنيت شغلي و عضويت در صنوف خانه سينما را به رسميت بشناسند. در اين صورت هيچ مشكلي براي صدور پروانه ساخت از سوي ما وجود ندارد.

سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان با انتقاد از افرادي كه مي گويندصدور پروانه ساخت بايد تماما در اختيار دولت باشد گفت: سال‌ها آرزوي سينماگران اين بود كه قوانين را به دست بگيرند، حالا كه اين موضوع محقق شده است چرا بايد آن را به دولت بدهند. ما بايد دور هم جمع شده و دلايل و مشكلاتمان را به صورت منطقي بيان كنيم. البته اين موضوع مطرح مي شود كه چرا افرادي در ابتداي تشكيل اتحاديه و در هنگام تدوين اساسنامه آن حضور داشته اند، اما به يك باره در هنگام انتخابات كنار كشيده‌اند؟

وي خاطرنشان كرد: در هر صورت كانون كارگردانان سينماي ايران براي ما محترم است و مشروعيت ما كارگردانان از اين كانون گرفته مي‌شود. افرادي نيز كه در حال حاضر در شوراي مركزي اين كانون حضور دارند افرادي بسيار خوب و عالي هستند، اما ما دلايلمان را براي اين كه اين افراد نمي‌توانند از سوي همه كارگردانان به عنوان نماينده در كانون حضور داشته‌اند را بيان كرده‌ايم.

سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران در پايان اين گفت و گو در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه آيا نمايندگان اتحاديه در شوراي پروانه ساخت تعيين شده اند يا خير؟ گفت: نمايندگان ما براي عضويت در شوراي پروانه ساخت معرفي شده‌اند.نمايندگان ما در اين شورا آقايان صباغ زاده، مهندس محمدعلي نجفي، جمال شورجه و مرتضي شايسته هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha