• پنجشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9002-01010.176639
  • خبرنگار : 71191

«ميراث؛ پيوند ملل و اقوام» گزارش ايسنا از دومين روز هفته‌ي ميراث فرهنگي در كاخ گلستان

دومين روز از مراسم هفته‌ي ميراث فرهنگي تحت عنوان «ميراث؛ پيوند ملل و اقوام» در كاخ گلستان به همايش «ترويج، روشي براي پاسداشت ميراث ناملموس» و سخنراني يدالله پرمون، محمد ميرشكرايي و «چونلي هان» اختصاص يافت.

^^^^^

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يدالله پرمون ـ مشاور معاون ميراث فرهنگي در امور بين‌الملل و حوزه ميراث معنوي گفت: پاسداري از ميراث ناملموس بعد از ثبت آثار در فهرست ميراث ملي يا جهاني شكل مي‌گيرد.

يدالله پرمون كه در همايش «ترويج، روشي براي پاسداشت ميراث ناملموس» در دومين روز از مراسم هفته‌ي ميراث فرهنگي تحت عنوان «ميراث و پيوند ملل و اقوام» در كاخ گلستان سخن مي‌گفت: ادامه داد: هنوز هيچ بحثي حتي در سطح جهاني در ارتباط با پاسداري از ميراث ناملموس ارائه نشده است، به همين دليل نمي‌دانيم بعد از ثبت پاسداري از ميراث ناملموس ، چه بگوييم. ولي به نظر مي‌آيد ترويج يكي از روش‌هاي پاسداري باشد.

مشاور معاون ميراث فرهنگي در امور بين‌الملل و حوزه ميراث معنوي با اشاره به اين نكته كه چند سالي است كه در حال ثبت مواريث ناملموس هستيم ، اما متاسفانه آن گونه كه بايد از فعالان اين حوزه قدرداني به عمل نيامده است، به تشكل مركز مطالعات ميراث معنوي يا ناملموس در حوزه آسياي ميانه و آسياي غربي اشاره كرد و گفت: تلاش‌هاي چندين ساله پژوهشكده مردم‌شناسي براي اين بحث بالاخره مثمر ثمر بود و با فرستادن پيشنهاد تشكيل اين مركز به يونسكو و استقبال يونسكو از اين عمل و سپس تصويب تشكيل آن در مجلس شوراي اسلامي، اين مركز اكنون براي بهره برداري آماده است.

او مركز «مطالعات ميراث معنوي آسياي ميانه» را پنجمين مركز زيرمنطقه‌اي «ميراث ناملموس» خواند كه در جهان تاسيس شده است و ادامه داد: تا كنون سه مركز در حوزه آسياي شرق دور در كره،‌ چين و ژاپن و در اروپا در آمريكاي لاتين تشكيل شده است. به همين دليل با احساس كمبود وجود چنين مركزي در آسياي غربي و مركزي، پيگيري‌هاي ايجاد آن از سوي دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران انجام شد و بالاخره با پيگيري‌هاي كميسيون ملي يونسكو، نمايندگي دائم ايران، در مقر يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري،‌اين بحث به نتيجه رسيد.

پرمون ادامه داد: از سال 2003 ميراث ناملموس در دنيا معرفي شد، ولي اين مقوله براي ما ايرانيان در پژوهشكده مردم شناسي مفهوم جديدي نبود، چون سالها بود كه با پيگيري اقدامات و پروژه‌هاي مردم نگارانه در كشور اين فرايند دنبال شد.

وي با بيان اين كه «پيگيري‌هاي انجام شده براي ايجاد اين مركز توسط يك نفر انجام نشد» ادامه داد: اين مركز بايد با همياري و كمك متخصصان اين حوزه فعاليت كند، همه با هم براي تاسيس آن تلاش كرديم. به زودي نيز محل استقرار آن مشخص مي‌شود.

يدالله پرمون با تاكيد بر اين نكته كه مركز مطالعات ميراث معنوي آسياي ميانه و غربي نيازمند همفكري‌هاي متخصصان اين حوزه است تاكيد كرد: از سوي جوامع بين‌المللي مختلف از اين طرح استقبال بسياري شد. اين همايش نيز به عنوان نخستين فعاليت در اين زمينه براي يونسكو فرستاده مي‌شود تا رييس و فعاليت‌هاي آن از سوي اين سازمان مشخص شود.

مشاور معاون ميراث فرهنگي در امور بين‌الملل و حوزه ميراث معنوي ادامه داد: اين مركز اكنون به يك نام و لوگو احتياج دارد كه قصد داريم در فراخواني آن را به مسابقه بگذاريم تا لوگو و نامي سنجيده براي آن مشخص شود.

^^^

به گزارش ايسنا، رييس سابق پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در همايش «ترويج، روشي براي پاسداشت ميراث ناملموس» اظهار كرد: بايد به اين نكته توجه كنيم كه زماني كه به ميراث فرهنگي مي‌پردازيم در واقع در حال ثبت ارزش‌هاي آن هستيم. اينگونه نيست كه هرچيزي را كه ثبت مي‌كنيم كار آن تمام شود، بلكه زماني كه چيزي ثبت مي‌شود به مفهوم ارزشمند بودن آن در مجموعه نظام يك جامعه است. به همين دليل است كه آن موضوع قابليت ثبت پيدا مي‌كند.

محمد ميرشكرايي ادامه داد: براي حفظ يك موضوع دو بحث زنده بودن و در خطر بودن آن مطرح مي‌شود. براي آن چيزي كه زنده است نمي‌توان كاري انجام داد چون اصولا در فرهنگ ميراث ناملموس مردم و جامعه نقشي اساسي دارد، ولي چيزي كه در معرض خطر است داراي ارزش در جامعه نيست و احتمالا كنار زده شده است.

او ادامه داد: گاهي ارزش‌ها منطبق با شرايط جامعه هستند و گاهي برعكس اين قضيه صدق مي‌كند. به همين دليل نخست براي ثبت يك موضوع بايد به ارزش‌هاي آن توجه كرد و آن را شناخت. مي‌توان با چند كارشناسي معمولي ظرف چند ماه، 100 پرونده تهيه كرد، اما تهيه يك پرونده ثبتي به معناي خاص زمان زيادي را مي‌طلبد. براي اينكه نخست بايد ارزش‌هاي آن را بشناسيم و با منعكس كردن آن ارزش‌ها، پرونده اهميت بالاتري پيدا مي‌كند. اگر توانستيم پرونده‌ها را اين گونه تهيه كنيم كه به ارزش‌هايش توجه شود، خود موجب رواج آن موضوع مي‌شود چون مردم و جامعه آن را مي‌شناسند.

وي افزود: اگر پرونده‌اي اين گونه ثبت شد، خود به خود در بين مردم و در نظام جامعه باقي مي ماند. پرونده‌ي نوروز نيز با همه ارزش‌هايش ثبت شد، حدود 9 سال كارشناسان حوزه روي آن فعاليت كردند و با توجه به همه ارزش‌هايش ،آن را در فهرست ميراث جهاني به طور مشترك با كشورهاي حوزه تمدن نوروز به ثبت رساندند.

تدوين‌گر پرونده چند مليتي نوروز ادامه داد: نوروز خود يك جشن زنده است اما با اين وجود ثبت جهاني آن بازتاب خوبي داشت.

ميرشكرايي افزود: مردم يك سنت را رواج نمي‌دهند اما عوامل قدرت و مسؤولان نظام، توان انجام اين كار را دارند پس ما به عنوان يك نظام حكومتي بايد اين رواج مثبت را گسترش دهيد. ما در تاريخ نمونه‌هاي فراواني به صورت مثبت و منفي در اين زمينه داشته‌ايم. دستگاه خلافت بني عباس سالها تلاش كرد نوروز را در بين جامعه از بين ببرد چون آن عامل وحدت و بروز مليت بود ولي نتوانست.

او افزود: اگر نيرو و قدرت تصميم گيرنده دولتي بخواهد در مقابل يك قضيه قرار بگيرد و همه تلاش خود را بكند تا يك عنصر ناملموس را كه با ريشه‌هاي فرهنگي عجين شده از بين ببرد نمي‌تواند. از تلاش ما به عنوان نظامي حكومتي رواج عناصر ثبت شده در فرهنگ ملي و معنوي است كه بايد سعي كنيم تلاشمان همسو با ذات و ماهيت آن موضوع باشد.

وي افزود: در اين قضيه نخست شناخت مطرح است و پس از آن بايد به ارزش‌ها توجه كرد. زماني كه ارزش‌ها را شناختيم در واقع به ماهيت و جان يك فرهنگ رسيده‌ايم. پس سياستمان بايد همسوي فرهنگ باشد.

به گزارش ايسنا، رييس دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران نيز در سخناني گفت: ارگان يونسكو يك ارگان فرهنگي، آموزشي و علمي سازمان ملل است. خوشحالم كه ظرفيت‌هاي فرهنگي در ايران بسيار بالاست. يونسكو نيز از ظرفيت‌هاي فرهنگي ايران و فعاليت‌هاي ايران در اين حوزه مطلع است. يونسكو نيز در اين زمينه به ايران كمك‌هاي زيادي كرده است و تا كنون 13 سايت اين كشور را در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسانده است.

چونلي هان افزود: از زماني كه كنوانسيون ميراث جهاني كار خود را آغاز كرد، كارهاي گسترده‌اي در اين زمينه صورت گرفته است و جهان از زماني كه به ميراث معنوي توجه كرده است ، به اهميت بيشتر «ميراث ناملموس» نسبت به «ميراث ملموس» پي برده است.

وي افزود: در كنوانسيون سال 2003 بحث ميراث معنوي مطرح شد و تصويب آن در ايران نيز تا كنون هفت پرونده بين المللي در حوزه ميراث معنوي مانند موسيقي، تعزيه، آيين‌هاي باستاني و به ويژه نوروز به ثبت رسيده است.

او ادامه داد: ثبت هدف اصلي نيست، بلكه بايد از طريق ثبت، با ملت‌ها آشنا شويم و درباره ارتباط آن‌ها با ميراث فرهنگي و معنوي آگاهي پيدا كنيم. اين ميراث اكنون به سرعت در حال نابودي است كه اين ثبت مي‌تواند به شناساندن آثار كمك فراواني كند.

مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران ادامه داد: با تاسيس مركز مطالعات ميراث معنوي آسياي ميانه و غربي طي يك سري مذاكرات و پيگيري‌هاي انجام شده براي ارتقاي پيدا كردن وضعيت فرهنگ و شناخت آن نيازمند همكاري و همياري دست‌اندركاران بخشهاي مختلف ميراث فرهنگي هستيم.

^^^^

به گزارش ايسنا، ‌اين مراسم با پنل‌هاي تخصصي دومين روز از هفته ميراث فرهنگي تحت عنوان «ميراث و پيوند ملل و اقوام» ادامه دارد.

در اين پانل‌ها محمدرضا جعفري جلوه مشاور رييس سازمان صدا و سيما با محور «از هنر صنعت،‌رسانه‌هاي قديم تا سينماي ملي»، مرتضي رضوان فر كارشناس پژوهشكده مردم شناسي، دانشيان و بهروز وجداني كارشناسان حوزه ميراث معنوي سخنراني مي‌كنند.

در پايان با اهداي جوايز و لوح تقدير به برگزيدگان، بيانيه تاسيس مركز مطالعات ميراث معنوي آسياي ميانه و غربي قرائت مي‌شود، همچنين به صورت رسمي تشكيل هيات موسس مركز آموزش‌هاي تخصصي ميراث فرهنگي و هنرهاي سنتي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) اعلام خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha