*گزارش كامل تقدير از عوامل «مختارنامه»* ميرباقري هنوز به نمايش چهره حضرت ابوالفضل(ع) اميدوار است
مراسم تقدير و تجليل از عوامل سريال «مختارنامه» با مشاركت دانشگاه علوم پزشكي تهران و فرهنگسراي رسانه در تالار دانشگاه علوم پزشكي تهران با حضور كارگردان و جمعي از بازيگران اين سريال برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داوود ميرباقري ـ كارگردان سريال «مختارنامه» ـ در اين مراسم گفت: پيشنهاداتي دربارهي ساخت مجموعه تلويزيوني مختارنامه به ما شده بود اما چيزي كه من را به ساخت اين سريال مصمم كرد شباهت زياد حوادث آن دوران با اتفاقات 20 يا 30 سال اخير بود. اين شخصيت، فضا و قيام كه برخي از آن ثبت شده و برخي بخشهايش ثبت نشده، شباهت زيادي به زمان ما دارد و ميتواند براي ما به عنوان يك تجربه تاريخي درسهاي تازهاي داشته و مفيد واقع شود؛ به همين دليل بود كه به فضاي قصه علاقمند شدم.
ميرباقري ادامه داد: خود شخصيت مختار هم به عنوان يك ليدر، سياستمدار، عالم و جنگجوي تمام عيار ـ همه اين مسائل در حرفه ما فاكتورهاي تعيين كنندهاي براي شكل دادن به شخصيت قصه است ـ براي من جذاب بود و باعث شد از آغاز تا پايان «مختارنامه»، 10 سال از عمر خود را صرف اين كار كنم. احساس ميكردم مجموعه اين فاكتورها به قدري ارزشمند است كه ميتوانيم براي آن وقت صرف كنيم و يك كار آبرومند چه به لحاظ فني و چه به لحاظ داستاني ارائه دهيم تا وقتي گفته ميشود اين محصول، توليد ايران است شرمنده نشويم.
ميرباقري افزود: مشكل كارهاي تاريخي اين است كه بيننده اطلاعات زيادي دارد و نقطه اوج و پايان قصه را ميداند و حتي ميتوانيم بگوييم اطلاعات او بيش از ماست. به همين دليل، اينكه بتوانيم در طول كار كشش دراماتيك در فضا را حفظ كنيم، بسيار سخت است اما اميدوارم به لحاظ ريتم و ضرب آهنگ 30 قسمتي كه تا به حال پخش شد، مخاطب خود را جذب كرده باشد.
*** نمايش چهره حضرت ابوالفضل(ع)
وي دربارهي مشكلات به وجود آمده در خصوص به تصوير كشيدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) و اينكه آيا به آرزوي خود درباره نمايش اين چهره رسيده است يا نه؟ خاطرنشان كرد: هنوز به آرزويم نرسيدهام. اوج قصه كربلا داستان حضرت ابوالفضل (ع) است و ما در اين زمينه مشكل داريم؛ اين مشكل در زمان ساخت سريال به من گفته نشد تا دكوپاژها را به صورت قابل نمايش تنظيم كنيم و گرفتار اين مشكلات نشويم. مذاكراتي در حال انجام است كه تا به حال نتيجه نرسيده، من هنوز نااميد نشدهام و به تلاشم ادامه ميدهم چون در قسمت آخر «مختارنامه» بحث باز است و ميتوانيم به كربلا گريزي داشته باشيم. با اين حال روند مذاكرات تا به حال اميدواركننده نبوده و اگر همين طور پيش برود بايد قطع اميد كنيم.
ميرباقري همچنين تاكيد كرد: ما در سريال و فيلمسازي نميتوانيم به شخصيتهاي طراز اول اسلام نزديك شويم؛ چراكه عمدهترين راه ارتباط چهره است ولي وقتي چهرهي فرد وجود نداشته باشد، 60، 70 درصد ارتباط قطع ميشود؛ بنابراين داستانسازي در زماني كه شخصيت محوري قصه كسي باشد كه نميتوانيم او را نمايش دهيم بسيار سخت است.
وي ادامه داد: من شخصا معتقدم سينما اين قدرت را دارد كه وارد حوزههاي قدسي شود اما اين يك مبحث ديني و فقهي است كه علما بايد آن را حل كنند. حتي ما اين مشكل را با نمايش چهره حضرت ابوالفضل(ع) در سريال مختارنامه داشتيم، او معصوم نيست اما مقامش قدسي است. با اين حال بايد در نظر بگيريم كه ما در نهايت 14 معصوم داريم كه راهحلي حول نشان دادن چهره آنها وجود ندارد.
كارگردان سريال «مختارنامه» همچنين تاكيد كرد: من با اين مساله مشكل دارم كه چطور ميتوان چهره پيامبران اولوالعزم را ميتوان به تصوير كشيد ولي چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نه؛ حضرت موسي(ع)، يوسف(ع) و عيسي(ع) نيز به تصوير كشيده ميشوند در حالي كه اين افراد هم به وحي متصل بودند. امروز سينما مهمترين زبان ارتباطي بشر است و بياني به جز سينما كه به عمق جان نفوذ كند، پيدا نميكنيم؛ ولي اگر ما نتوانيم شرايطي را فراهم كنيم كه افراد مذهبي را به تصوير بكشيم اين ظرفيت را از دست دادهايم و بايد صبر كنيم تا ديگران شخصيتهاي ما را خلق كنند.
*** خاطرات تلخ و شيرين
داوود ميرباقري در بخشي ديگري از سخنانش كه به خاطرات تلخ و شيرين خود از سريال «مختارنامه» پرداخت و گفت: اين سريال صحنههاي تلخ و شيرين زيادي داشت كه از جمله آنها از دست دادن چند تن از دوستان در طول كار و قبل از پخش كار بود؛ حتي مرحوم خندان موفق نشد نقش خودش را در مختارنامه ببيند. بيماري عظيم جوانروح و محمود فلاح و همچنين بيماري خودم از صحنههاي تلخ اين سريال بود. اگر من نجات پيدا نميكردم معلوم نبود سرنوشت اين سريال چه ميشد.
وي در ادامه از همكاري و انرژي كه در اعضاي گروه مختارنامه بود صحبت كرد و اذعان كرد: بعضي مواقع كه من نااميد ميشدم اعضاي تيم به من اميدواري ميدانند. اين تركيب، تركيب بينظيري است كه يكي از علتهاي به وجود آمدن برخي صحنههاي منحصر به فرد در مختارنامه بود. در يك فيلم سينمايي تحمل اعضاي گروه براي پنج يا شش ماه سخت است اما ما در طول شش سال مثل يك خانواده كنار هم بوديم و اين روحيه براي من الهامبخش و اميدوار كننده بود. اين انسجام گروهي و عشق به كار باعث شد در مختارنامه حتي يك نفر هم به خاطر دستمزد با مشكل مواجه نشود.
*** انتخاب فريبرز عرب نيا
كارگردان سريال مختارنامه همچنين درباره انتخاب فريبرز عربنيا در نقش «مختار»، خاطرنشان كرد: او انتخاب سوم من براي مختار بود؛ زماني كه اين سريال را مينوشتم ارتباط نزديكي با عربنيا نداشتم بلكه بر اساس شخصيت جمشيد هاشمپور مختار را نوشتم؛ اما حجم كار بالا بود و هاشمپور به دليل حجم سناريو اين كار را قبول نكرد. ما پيش از اين نيز در «مسافر ري» همكاري كرده بوديم و ارتباط خوبي داشتيم اما اين نقش و حجم آن براي سن او غيرقابل تصور بود. من فريبرز عربنيا را به منظور ديگري كه خودش نميدانست به مختارنامه دعوت كردم اما به محض اينكه او را ديدم از او خواستم براي مختار تست شود.
*** «مختارنامه» 20 فيلم سينمايي است
به گزارش ايسنا، نويسنده و كارگردان سريال «مختارنامه» تاكيد كرد: هر قسمت از اين سريال را كه ميبينم حس غريبي به من دست ميدهد. مختارنامه به اندازه 20 فيلم سينمايي است زيرا ابعاد كار و موضوعات آن بسيار گسترده هستند و به طور متوسط در هر پنج دقيقه يك حادثه ميبينيم كه با هم فرق دارند.
وي افزود: تعداد لوكشينها و شخصيتها و حوادث زيادي در اين قصه وجود دارند همچنين موضوعات حادثهاي زيادي كه به قصه اصلي وصل هستند باعث ميشود به لحاظ داوري ادعا كنيم كه «مختارنامه» شامل 20 فيلم سينمايي است؛ در حالي كه برخي ميگويند اين سريال خيلي طول كشيد؛ به نظر من جمع كردن اين سريال خيلي خوب انجام شد چون 20 فيلم سينمايي را در هفت سال جمع كرديم كه به عبارتي هر سال سه فيلم تاريخي سينمايي ساختيم.
كارگردان مختارنامه در ادامه عنوان كرد: مختارنامه از قصههاي 32 به بعد اوج بيشتري ميگيرد و اين منحني رو به صعود تا فينال قصه ادامه خواهد داشت.
*** پرچم سه رنگ در مختارنامه
ميرباقري در پاسخ به پرسشي درباره پرچم سه رنگ سبز، سفيد و قرمزي كه در يكي از قسمتهاي مختارنامه به نمايش درآمده بود، گفت: در قيام مختار عمدهترين رنگها سبز، سفيد و قرمز بودند كه نشان دهندهي سه عشيره بزرگ كوفه بودند و پرچم قيام مختار را تشكيل ميدادند. اين پرچم سه رنگ پرچم قيام مختار است نه پرچم ايران؛ در صحنهاي كه همسر كيان غرق ميشود ترجيح داديم پرچم قيام مختار را روي قبر بگذاريم. گرچه اسنادي نيز وجود دارد كه به دليل نقش ايرانيان در قيام مختار پرچم فعلي ايران متاثر از اين قيام بوده است. اين تركيب سبز، سفيد و قرمز اتفاقي بود و ميتوانست به شكل ديگري باشد و رنگها جابجا شده باشد.
ميرباقري در ادامه اين مراسم درباره انتقاداتي كه به سند تاريخي بعضي صحنههاي مختارنامه وارد ميشود، عنوان كرد: من در سه جا تاريخ را به طور عمدي ناديده گرفتم؛ اولين صحنه، صحنهي مرگ پسر عمرسعد بود و قصه ديگري نيز بود كه تاريخش را زودتر به تصوير كشيدم. ما بايد نگاه دراماتيك در قصه داشته باشيم. به من حق دهيد تا از 100 سند تاريخي چند سند را قبول نكنم. همچنين بايد بپذيريم كه يك اثر هنري با روايت تاريخي و ادبي متفاوت است و ويژگيهاي خاص خود را دارد.
كارگردان سريالهاي تاريخي امام علي (ع) و مختارنامه در پايان سخنانش گفت: من بايد پس از ساخت مختار كه 10 سال طول كشيد و فرسايش زيادي داشت تجديد قوا كنم و حداقل از فضاي تاريخ اسلام دور شوم اما چند طرح كوتاه مدنظر دارم كه بايد در مورد آنها تصميم بگيرم. همچنين طرح و تحقيق سلمان فارسي نوشته شده و متنش نيز آماده است. اين پروژه قبل از مختارنامه بود و اگر انرژي و توفيقي بود اين كار را انجام خواهيم داد.
***
به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم نسرين مقانلو ـ بازيگر سريال مختارنامه ـ با بيان اينكه اولين تجربه تاريخياش را با ميرباقري تجربه كرد، گفت: اگر روزي قرار باشد آخرين كارم را انجام دهم ترجيح ميدهم در كنار ميرباقري باشم حتي اگر ساليان سال طول بكشد. با اين حال خوشحالم كه بعد از هشت سال بردباري و تلاش توانستيم تاريخ اسلام را به تصوير بكشيم.
همچنين محمد صادقي، ژاله علو، محمد فيلي، رضا رويگري و فريبا كوثري نيز سخنان كوتاهي درباره سريال «مختارنامه» عنوان كردند.
***
در ادامه اين مراسم، رضا استادي ـ مدير روابط عمومي سريال مختارنامه ـ علت عدم حضور محمود فلاح (تهيهكننده اين سريال) در مراسم تقدير، گفت: تهيهكننده «مختارنامه» براي مذاكره درباره دكورها در احمدآباد مستوفي به سر ميبرد زيرا تا يك ماه ديگر همه اين دكورها خراب ميشود و به شكل قبلي تحويل صاحبانشان ميشود؛ مگر اينكه فضاي اين سريال براي ساخت سريالهاي ديگر استفاده شود يا به مكان گردشگري تبديل شود.
استادي مذاكرات صورت گرفته درباره اين دكورها را بينتيجه توصيف كرد و عنوان كرد: اميدوارم ارگانهايي مثل شهرداري اين دكورها را خريداري كنند زيرا اين مكان قابليت تبديل شدن به يكي از قطبهاي گردشگري را دارد تا به سرنوشت غمانگيز خراب شدن توسط بلدرز گرفتار نشود.
***
رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز در بخش ديگري از اين مراسم خاطر نشان كرد: روزنههايي كه سريال مختارنامه به تاريخ باز كرد ارزشمندتر از خود اين سريال بود. اين كار بيش از اينكه در زمان حاضر شناخته شود در كارهاي بعدي شناخته خواهد شد.
امير خوراكيان افزود: كارهايي مثل «مختارنامه» اين خاصيت را دارند كه گرههاي تاريخ را براي همه بازگو ميكنند، نه اينكه مثل كارهاي فاخر و ارزشمند شخصي مثل علامه اميني واقعيتهاي تاريخ را براي خواص ماندگار كنند.
مصطفي محقق ـ معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران ـ نيز در سخناني مختارنامه را يك سريال ارزشمند خواند و گفت: سريالهاي مذهبي كه در چند سال اخير ساخته شدهاند ماندگاري بيشتري در اذهان و رفتار مردم دارند. نكته مهم ديگر اين سريال اين است كه به بخشي مثبت از تاريخ و پيروزيهاي اسلام و دين ميپردازد كه به اقبال بيشتر مردم منجر شده است.
***
در پايان با حضور نماينده مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي تهران، رييس سازمان فرهنگي هنري تهران، معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي و رييس فرهنگسراي رسانه از كارگردان و بازيگران و تهيهكننده مختارنامه و دستاندركاران اين سريال تقدير به عمل آمد و فرزاد جمشيدي كه اجراي اين مراسم را بر عهده داشت، پيشنهاد كرد برخي از ديالوگهاي مختارنامه وارد كتابهاي درسي شود و بوستان يا پاركي به نام مختار نامگذاري شود.
همچنين قرار است جريان اين مراسم از شبكه يك سيما پخش شود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات