• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9001-11885
  • خبرنگار : 71219

مراسم تجليل از فعالان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي آغاز شد

مراسم تجليل از فعالان و خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در سالن اجلاس سران (تهران) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم صبح امروز (يكشنبه، 28 فروردين‌ماه) با حضور معاون اجرايي رييس‌جمهور و رؤساي دستگاه‌هاي مربوط در ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي آغاز شد.

در ابتداي اين مراسم، معاون وزير راه و ترابري با بيان اين‌كه تجربيات و تعامل‌ها در اين سفرها روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و امسال نتايج بهتري را شاهد بوديم، گفت: وزارت راه از اسفندماه 1389 تلاش كرد با تمام امكانات خود، زمينه‌ساز جابه‌جايي موفق مردم از طريق حمل‌ونقل‌هاي ريلي، جاده‌يي، هوايي و دريايي باشد.

شهريار افندي‌زاده با اشاره به تمام تلاش‌هايي كه در بخش‌هاي دريايي، ريلي، جاده‌يي و هوايي انجام شد، اظهار كرد: يكي از تلاش‌هاي بزرگ ما همكاري با هلال احمر و پليس بود كه سبب شد امسال با وجود افزايش تردد وسايل حمل‌ونقل، ميزان تصادف‌ها كاهش يابد. همچنين امسال مديريت ترافيك به خوبي توزيع ترافيك را در شبكه ايجاد كرد و با نظرسنجي‌هايي كه انجام شد، رضايت قابل توجهي به‌دست آمد.

به گفته‌ي او، امسال در بخش جاده‌يي 43ميليون و 200هزار جابه‌جايي انجام شد و 40هزار ميني‌بوس و 33هزار تاكسي در خدمت مردم بودند.

وي ادامه داد: 28 اسفندماه تعداد مسافران از تعداد ظرفيت حمل‌ونقل به مراتب كمتر بود كه در اين‌باره 3 / 8 درصد رشد داشتيم. علاوه بر اين، در بخش حمل‌ونقل دريايي حدود 300هزار جابه‌جايي با 9 / 3 درصد رشد، در حمل‌ونقل ريلي دوميليون جابه‌جايي با 2 / 4 درصد رشد و در حمل‌ونقل هوايي يك‌ميليون و 200هزار جابه‌جايي انجام شد.

افندي‌زاده با بيان اين‌كه امسال بيش از 10هزار راهدار در جاده‌ها مستقر بودند، گفت: ايجاد راهدارخانه‌ها و امدادهايي كه در بحث تعميرات و كمك‌رساني ايجاد شده بودند، امكان خدمات‌رساني به مردم را فراهم كردند. امسال سومين سالي است كه چنين جلسه‌اي برگزار مي‌شود و خوشبختانه در ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي با همكاري‌هايي كه انجام شده، همدلي بين ارگان‌ها به‌وجود آمده و امكان براي همه‌ي مردم با هدف انجام يك سفر ايمن و راحت ايجاد شده است.

او با تأكيد بر اين‌كه امروزه سفر يك ضرورت است و خوشحاليم كه در مدت كوتاهي، كشور را براي يك تردد وسيع مي‌توانيم بسيج كنيم، اضافه كرد: خوشبختانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هماهنگي كه در اين بخش انجام داد، توانست اين بستر را ايجاد كند و سال گذشته اين ستاد به‌صورت دائمي درآمد. ايجاد ستاد دائمي تسهيلات سفر به برقراري زيرساخت‌ها و فراهم شدن امكان سفر براي مردم در طول سفر كمك مي‌كند.

در ادامه‌ي اين مراسم، رييس جمعيت هلال احمر درباره‌ي اقدامات انجام‌شده در زمان سفرهاي نوروزي سخن گفت.

فقيه بيان كرد: از 25 اسفند 1389 تا 14 فروردين 1390، بيش از 24هزار نفر از امدادگران و داوطلبان خدمات خوبي را به مردم ارائه كردند. در سال 1390 نسبت به نوروز سال گذشته، بيش از 75 درصد افزايش در بخش تجهيزات و عوامل انساني داشتيم. همچنين نسبت به روزهاي سال، بيش از 110 درصد افزايش را در اين بخش شاهد بوديم.

به گفته‌ي او، امسال دوهزار و 243 مورد عمليات امداد و نجات انجام شد و هشت‌هزار و 573 نفر از افراد حادثه‌ديده توسط همكاران جمعيت هلال احمر نجات پيدا كردند.

وي با اشاره به اين‌كه امسال زمان رسيدن به حادثه كاهش يافت و به كمتر از 10 دقيقه رسيد، ادامه داد: در طرح راهنماي مسافران، 840 پايگاه ايجاد شد كه 140 پايگاه شبانه‌روزي و 700 پايگاه روزانه بودند. همچنين 15ميليون نقشه و بروشور توزيع شد و در بخش ديگري نيز سه‌ميليون بسته آب معدني و كمك‌هاي اوليه ارائه شد.

او با اشاره به اين‌كه در اين مدت، حدود 400هزار نفر تست رايگان قند خون انجام دادند و با توجه به تعطيلي روزنامه‌هاي رسمي كشور حدود سه‌ميليون روزنامه‌ي «ماه نو» توزيع شد، تأكيد كرد: ويژگي منحصربه‌فرد فعاليت جمعيت هلال احمر ايران در طرح نوروزي اين است كه تمام خدماتي كه به آن‌ها اشاره شد، توسط جوانان امدادگر به‌صورت كاملا داوطلبانه انجام شده است.

به گزارش ايسنا، دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران نيز در اين همايش، گفت: نشان گردشگري كشور بايد براي ارتقاي ماهيت ارزشي مسؤولان طراحي شود.

خسرو ايرانپور كه به‌عنوان نماينده‌ي بخش خصوصي در اين مراسم سخنراني مي‌كرد، با بيان اين‌كه اصرار ما بر اين است كه مسافرت‌هاي نوروزي در طول سال توزيع شود، ادامه داد: وقتي آمار 160ميليون نفرسفر را براي نوروز اعلام كردند، اين پرسش ايجاد شد كه با وجود 70ميليون نفر جمعيت در كشور، چگونه ممكن است به اين عدد برسيم. در حالي كه اين موضوع خيلي ساده است، فقط كافي است 40ميليون نفر جمعيت كشور چهار شب در جايي اقامت كنند. در آن صورت، ما به عدد 160ميليون نفرسفر مي‌رسيم.

او بيان كرد: وقتي آمار دوميليون گردشگر ورودي را هم اعلام كردند، ابهام‌هاي زيادي مطرح شد، چون خيلي‌ها معتقدند گردشگر يا با تور مي‌آيد يا در هتل اقامت مي‌كند؛ اما بايد به صراحت گفت كه دوميليون نفر گردشگري كه وارد شده‌اند، براساس استانداردهاي جهاني، گردشگر هستند. حتا بخشي از 28ميليون نفر گردشگر ورودي به تركيه نيز مانند گردشگران ما، به آن كشور سفر مي‌كنند؛ ولي همه آن‌ها را جزو آمار ورودي حساب مي‌كنند.

ايرانپور در ادامه اظهار كرد: براساس تعريف سازمان جهاني جهانگردي، گردشگر فردي است كه 24 ساعت از محل اقامت خود خارج شود و به نقطه‌اي ديگر سفر كند؛ اما اكنون آن‌قدر شاخص‌هاي سفر بالا رفته و هزينه‌ي‌ يك ساعت سفر زياد شده است كه نمي‌توان ديگر طول مدت سفر را به 24 ساعت روز رساند، براي همين ممكن است، برخي فقط چند ساعت سفر كنند. براساس اين شرايط ما مي‌توانيم آمار گردشگري را تأييد كنيم.

او به‌عنوان يكي از هتل‌داران گفت: لطفا ما را صنعت لوكس تلقي نكنيد، چون در اين صورت، عوارض و ماليات براي هتل‌داران گران تمام مي‌شود. ما صنعتي ضروري هستيم كه ارزآوري مستقيم براي كشور داريم.

ايرانپور در پايان سخنانش حمايت مسؤولان را از سرمايه‌گذاري خواست.

در ادامه‌ي اين مراسم، عباسي ـ رييس فراكسيون گردشگري مجلس ـ تأكيد كرد: دولت تلاش كند راه را براي اجراي هرچه بهتر قانون و مصوبات مجلس و همين‌طور برنامه‌هاي توسعه و چشم‌انداز 20 ساله تسهيل كند.

او گفت: اميدوارم اين همسويي كه در خدمت‌رساني به مردم در نوروز اتفاق افتاد، در طول سال نيز ادامه داشته باشد و اين ستادها فعاليت خود را متوقف نكنند.

وي با اشاره به تأثير گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي در اشتغال‌زايي، اظهار كرد: همان‌طور كه رييس‌جمهور در برنامه‌هاي خود اعلام كرده است، در سال 1390 بايد دوميليون و 500هزار شغل ايجاد شود تا در سال‌هاي 1391 و 1392 ميزان بي‌كاري تك‌رقمي شود و به هفت درصد برسد. ما فكر مي‌كنيم گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي اين ظرفيت را دارند.

او افزود: اگر بخش‌هاي خصوصي و دولتي با يكديگر هماهنگي داشته باشند و روند كارها را در سيستم بانكي و امور اداري تسهيل و موانع را حذف كنند، راه براي سرمايه‌گذاري باز مي‌شود.

عباسي گفت: متأسفانه در سال‌هاي اخير برخي از واردات، صنايع دستي ما را تحت شعاع قرار داده است و رفع اين مشكل به همسويي نياز دارد.

وي در ادامه بيان كرد:‌ با كمك فراكسيون‌هاي مجلس، كار را هموار و پشتيباني مي‌كنيم و حتا در بودجه، لايحه‌اي را منظور كرده‌ايم. ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بخش خصوصي تعامل داشته باشيم و فضا را باز كنيم تا اين بخش‌ها در اشتغال به جايگاه خود برسند.

رييس فراكسيون گردشگري مجلس با تأكيد بر لزوم مديريت در سامان‌دهي زباله‌ها و بازيافت، اظهار كرد: وقتي تعطيلات سپري مي‌شود، جامعه‌ي ميزبان شاهد رها شدن انبوهي از زباله‌ها در طبيعت است و كسي هم پاسخگو نيست. بنابراين همه‌ي مديران بايد نسبت به بازيافت زباله‌ها دقت داشته باشند، بخصوص در استان‌هاي شمالي كه وجود پساب در محيط زيست عارضه‌هاي ناگواري را به‌وجود آورده است.

عباسي در پايان سخنانش تأكيد كرد: در آينده‌اي نزديك بايد جلسه‌اي داشته باشيم تا زمينه را براي مسافرت‌هاي آسان و ارزان فراهم كنيم و براي شناساندن نقاط هدف تلاش و امكانات لازم را تأمين كنيم. مجلس نيز از اين طرح‌ها پشتيباني مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha