• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-11843
  • خبرنگار : 71191

توضيح بقايي درباره‌ي بنزين سفر و نشست زمين در نزديكي سي‌وسه پل

توضيح بقايي درباره‌ي بنزين سفر و نشست زمين در نزديكي سي‌وسه پل

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسشي درباره‌ي دادن بنزين سفر به‌عنوان هديه‌ي نوروزي به مردم، گفت: هنوز 10 روز تا پايان سال باقي مانده است و در اين مدت، اين موضوع اعلام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در حاشيه‌ي افتتاح جشنواره‌ي بزرگ آيين‌هاي ايراني اقوام ايران‌زمين درباره‌ي سه بار نشست زمين در هفته‌ي گذشته در نزديكي سي‌وسه پل اصفهان نيز اظهار كرد: اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان پرونده‌اي را در اين زمينه در دادگاه تشكيل داده و اكنون فعاليت قطار شهري اصفهان متوقف شده است.

او درباره‌ي معرفي شهباز يزداني ـ قائم‌مقام امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به‌عنوان معاون جديد گردشگري اين سازمان به خبرنگار ايسنا گفت: هنوز كسي مشخص نشده است. به شايعه‌ها گوش نكنيد.

بقايي كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دو سال است با همكاري استان‌ها در مجموعه‌هايي مانند ارگ آزادي، كاخ‌هاي گلستان، سعد‌آباد و نياوران به معرفي ايران و تشويق مردم براي ايران‌گردي در نوروز مي‌پردازد.

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي پروژه‌ي مناقصه‌ي پل خليج فارس در قشم نيز اظهار كرد: مناقصه‌ي پل خليج فارس كاملا براساس مقررات و با حضور دستگاه‌هاي نظارتي انجام مي‌شود و همه‌ي ضوابط فني و قانوني براي انتخاب پيمانكار انجام شده است. اين پروژه‌ي بزرگ رقيب بسياري از كشور‌ها در جهان است.

او ادامه داد: شايد بسياري از پيمانكاران مخالف اجراي اين پروژه باشند. پس از اين‌كه برنده‌ي مناقصه‌ي پروژه مشخص شد، طبيعي است كه يكسري جوسازي‌ها عليه آن ايجاد شود و برخي از رسانه‌ها آگاهانه يا ناآگاهانه آب به آسياب بيگانگان بريزند. دليل اين‌كه عده‌اي ممكن است جوسازي‌هايي در اين زمينه داشته باشند، به اذهان خارج از كشور برمي‌گردد.

بقايي همچنين درباره‌ي سامان‌دهي تورهاي گردشگري در كشور، گفت: با طراحي يك سايت در اين زمينه كه فعاليت آن از روز جمعه آغاز مي‌شود، مردم مي‌توانند تورهاي خود را براي سفر انتخاب كنند. در صورتي كه توري در اين سايت نباشد، مورد تأييد سازمان نيز نخواهد بود.

به گزارش ايسنا، اسفنديار رحيم‌مشايي نيز در جمع خبرنگاران بيان كرد: توسعه‌ي فرهنگ نوروز توسعه‌ي دين، انسانيت، مهر، محبت و عشق است. از ديرباز نخستين روز سال در ميان ايرانيان، روز جشن و شادي بوده و سنت بسيار حسنه‌اي است كه در آن با ارزش‌گذاري به نعمت‌هاي الهي و طبيعت، تلاش مي‌كنند در مسير اهداف متعالي حركت كنند.

رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به تكميل پرونده‌ي نوروز و ثبت آن در ميراث جهاني به‌عنوان يك شاهكار، گفت: خوشبختانه سال گذشته اين آيين در سازمان ملل متحد به ثبت رسيد و بيست‌ويكم ماه مارس مصادف با اول فروردين‌ماه به‌عنوان يك روز جهاني و داراي ارزش در دنيا مطرح شد. اين براي ايرانيان يك ارزش است كه فرهنگ، دين و نگاه ما توانسته است در دنيا جاي خود را باز كند.

وي اظهار كرد: انديشه‌ي ايراني معتقد است كه ايرانيان هدف‌دار بوده و اديان بزرگي داشته‌اند. بعد از اسلام نيز آن‌ها دين اسلام را پذيرفتند، نوروز نيز جايگاه خود را به‌دست آورد و اكنون بعد از انقلاب اسلامي با رويكرد عدالت‌گرا، ايرانيان نوروز را بزرگ مي‌شمارند.

او با اشاره به وجود ادعيه و دستورات شرعي كه در اسلام براي نوروز و لحظه‌ي تحويل سال مطرح شده است، گفت: اين دستورات نشان مي‌دهد نوروز با ارزش فراوان برشمرده شده است. امروز كه جامعه‌ي جهاني در حال تشكيل شدن است، اين روز اهميت بيشتري نسبت گذشته دارد، چون جامعه‌ي جهاني نيازمند صلح و محبت است.

رحيم‌مشايي ادامه داد: تعظيم و تجليل از نوروز به‌عنوان يكي از روزهايي كه شعائر الهي آن گرامي داشته مي‌شود، فرصتي است تا صلح و محبت را توسعه و به همه‌ي جوامع بشري فرصت دهيم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي بحث سهميه‌ي بنزين براي نوروز، گفت: فكر مي‌كنم علاوه بر پايان مهلت معمولي سهميه‌ي بنزين و در آغاز طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها، حدود يك‌ماه پيش 60 ليتر اضافه بنزين به مردم داده شد.

رحيم‌مشايي درباره‌ي بسته‌هاي حمايتي خاصي كه با توجه به طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها براي هتل‌ها توسط دولت ارائه شده است، اظهار كرد: دولت تلاش كرد تا قيمت مكان‌هايي كه به مسافران نوروزي خدمات مي‌دهند، افزايش پيدا نكند. همان‌گونه كه در سال‌هاي گذشته، قيمت‌ها افزايش نيافت. باز هم با وجود طرح هدفمند ‌كردن يارانه‌ها، دولت توصيه كرد تا مراكزي كه در نوروز به مسافران نوروزي خدمات مي‌دهند، با هدف كمك به مردم براي سفرهاي نوروزي، قيمت‌ها افزايش پيدا نكند.

وي درباره‌ي برنامه‌هايي كه قرار است توسط دولت براي نوروز اجرا شود، توضيح داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه پيشتاز بود و امروز با برگزاري اين جشنواره، اين كار را آغاز كرد.امسال در همه‌ي استان‌ها علاوه بر فعاليت‌هاي ستاد تسهيلات نوروزي، مسؤولان استاني تلاش بيشتري براي باشكوه‌ برگزار ‌شدن اين تعطيلات دارند. همچنين برنامه‌هاي مشتركي توسط برخي استان‌ها با يكديگر اجرا مي‌شود.

او ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به نمايندگي از دولت، مجموعه‌اي از برنامه‌هاي خود را در كشور‌هاي ديگر برگزار مي‌كند. در 21 مارس نيز همزمان با اول فروردين‌ماه برنامه‌ي ويژه‌اي در مقر سازمان ملل در نيويورك با همكاري كشورهايي كه به نوروز اهميت مي‌دهند، برگزار مي‌شود. اين برنامه به مناسبت ثبت جهاني نوروز در سال 2010 ميلادي از سوي سازمان ملل متحد اجرا شود.

رحيم‌مشايي به برگزاري جشن نوروز با حضور تعدادي از رؤساي جمهور ديگر كشور‌هاي در هفتم فروردين‌ماه نيز اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha