در نشست خبري «آيينههاي روبرو» مطرح شد: تلاش كرديم هيچ چيزي مانع از ارتباط تماشاچي با فيلم نشود
نشست خبري فيلم سينمايي «آيينههاي روبرو» در برج ميلاد و اولين روز جشنوارهي فيلم فجر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نگار آذربايجاني كارگردان فيلم«آينههاي روبرو» درباره ايده اوليه شكلگيري اين فيلم يادآور شد:در دوران جواني پسري در همسايگي ما زندگي ميكرد كه در بيست و چند سالگي تغيير جنسيت داد. از همان موقع آنچه براي من متاسف كننده و كنجكاو برانگيز بود، تلاش اين فرد بود كه جامعه اطرافش او را به عنوان يك انسان قبول كنند. فكر ميكنم اين مساله اولين جلسه نوشتن اين فيلمنامه بود. من با طرحي در اين زمينه نزد خانم طائرپور رفتم اما ايشان طرح ديگري را در ذهن داشتند و قرار گذاشتيم كه فيلمنامه را به صورت مشترك بنويسيم. نوشتن فيلمنامه «آئينههاي روبرو» به همراه بازنويسيهاي آن بيش از يك سال طول كشيد.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره حضور نداشتناش در سينما پس از بازي در فيلم «نسل سوخته» بيان كرد:من بلافاصله بعد از بازي در «نسل سوخته» از ايران مهاجرت كردم و در آمريكا زندگي كردم. اين مسافرت براي من فرصت خوبي بود كه در رشته سينما ادامه تحصيل دهم ،البته از سال 80 به بعد چند كار كوتاه ساخته بودم، در واقع ميتوانم بگويم در حال كسب تجربه براي كارگرداني بودم.
در ادامه جلسه؛ غزل شاكري طراح صحنه و لباس و بازيگر فيلم «آينههاي روبرو» در پاسخ به سوالي درباره چگونگي شكلگيري شخصيت «رعنا» در فيلم گفت:در ابتداي داستان من اول با شخصيت «آدينه» (با بازي شايسته ايراني) آشنا شدم، در طول داستان كه قرار بود طراحي صحنه و لباس را بر عهده داشته باشم بيشتر حواس من به شخصيت «آدينه» متمركز بود، اما از زماني كه قرار شد خودم در فيلم نقش «رعنا» را ايفا كنم، ديگر به اين نقش فكر ميكردم و آن تضادها، سنتها و بحثهايي كه شخصيت «رعنا» در مقابل «آدينه» داشت، برايم پررنگتر شد.
شايسته ايراني ـ بازيگر نقش آدينه ـ درباره ويژگيهاي اين نقش گفت: به هر حال دورا دور، اينگونه آدمها را ميشناسم و شناخت بسيار جزئي از آنها داشتم. نقش «آدينه» براي ما بسيار هيجان انگيز بود. به نظرم ويژگي بارز «آدينه» انسانيت او بود، چرا كه آدمها معمولا چنين شخصيتي را باور ندارند و به غلط او را باعث رسوايي ميدانند. در كل ميتوانم بگويم بازي در اين نقش بسيار سخت بود، چون درك كردن اين آدمها سخت است.
در ادامه اين نشست دكتر خطيبي مشاور پزشكي پروژه درباره تجربه اين فيلم كه به مسائل افراد دوجنسيتي ميپردازد،گفت: خانم طائرپور و آذربايجاني سناريو را براي من فرستادند. در بدو مواجهه با فيلمنامه متوجه شدم كه اين فيلم داراي دو لايه خواهد بود. لايه اول مربوط به كسي است كه ميخواهد تغيير جنسيت بدهد؛ اما اين لايه ديگري نيز دارد كه به روانشناسي اين تغيير ميپردازد، براي فيلم ميتوانم دو ساحت در نظر بگيرم يكي ساحت روانشناسي فردي و ديگري ساحت روانشناسي اجتماعي. چرا كه نوع برخوردي كه جامعه ما با هر نوع تغييري ميكند از موضع غيركارشناسي است.
به گزارش ايسنا، فردين خلعتبري آهنگساز «آينههاي روبرو» نيز گفت:خوشحالم كه در خدمت اين پروژه بودم و از اين كار چيزهاي بسيار خوب و بدي ياد گرفتم. من اصلا دلم نميخواست حضورم در اين نشست به عنوان بيتفاوتي نسبت به آن چيزي تلقي شود كه خانم طائرپور در نامهشان ذكر كردند و بايد بگويم حضورم در اينجا به معناي عدم تائيد ايشان نيست. خانم طائرپور در تمام مدتي كه اين پروژه ساخته ميشد قدم به قدم با ما پيش رفتند و عدم حضور ايشان در اين جلسه تحميل يك توهين به يك تهيهكننده است.
وي با اشاره به موضوع فيلم «آينههاي روبرو» گفت:اصولا موسيقي وقتي ميخواهد به سمت چنين مسائلي برود نميتواند به طور مستقيم به چنين موضوعاتي بپردازد. نميدانم كه موسيقي چگونه ميتواند تغيير جنسيت بدهد گرچه هر روز موسيقي ما در حال تغيير جنسيت است! بايد بگويم دو نوع شخصيت در اين فيلم وجود داشت و اصرار مجموعه بر اين بود كه دو نوع موسيقي هم براي اين فيلم داشته باشيم.
در بخش ديگري از اين نشست، نگار آذربايجاني درباره فرم مستندگونه «آئينههاي روبرو» در سكانسهاي خارج از كشور گفت: در كل ساختار اين فيلم در تمام مراحل در جهت اين مساله بود كه هيچ چيزي مانع از ارتباطي كه ما ميخواستيم تماشاچي با فيلم برقرار كند، نشود. نميخواستيم مستند بسازيم اما تمام تلاشمان بر اين بود كه از تمام زواياي تكنيكي استفاده نماييم. براي سكانس خارج از كشور نيز وضعيت به همين گونه بود. اما چون پايان داستان پايان كار دو نفر را روايت ميكند سعي كرديم با طراحي صدا و موسيقي كه ساخته شده فيلم به سمت كار مستند نرود.
كارگردان «آيينههاي روبرو» در پاسخ به سوال ديگري درباره محتاطانه بيان كردن موضوع در ابتداي فيلم خاطر نشان كرد: قصه «آينههاي روبرو» قصه «آدينه» نيست، اين فيلم قصه هر دو شخصيت يعني «آدينه» و «رعنا» است. «رعنا» ميتواند نماينده بسياري از افراد جامعه باشد كه هيچگونه اطلاعي نسبت به اينگونه مسائل ندارند و اين عدم شناخت موجب دور شدن افرادي مانند «آدينه» ميشود. هدف من اين بود كه بيننده همراه با رعنا، آدينه را بشناسد چرا كه بيننده هم مانند «رعنا»، شناختي در رابطه با مساله تغيير جنسيت ندارد. تمام تلاشمان را كرديم كه تماشاچي ذره ذره با اين آدم آشنا شود و او را درك كند، بدون اينكه برايش حساسيت ايجاد شود.
شايسته ايراني بازيگر نقش «آدينه» درباره مشابهت نقشاش در اين فيلم با فيلم «آفسايد» پاسخ داد: فكر ميكنم اين دو نقش از جهاتي شبيه به هم هستند اما از جهاتي هم بسيار با هم متفاوتند. من در «آفسايد» نقش دختري را بازي ميكنم كه مجبور است شكل پسرها را به خود بگيرد تا بتواند وارد استاديوم شود، در واقع بازي اغراقآميزي از شخصيت آن دختري كه ميخواهد به شكل پسر درآيد ارائه ميدادم.
در انتهاي اين نشست كارگردان فيلم از حضار به خاطر كيفيت بد صداي «آينههاي روبرو» كه در سالن نمايش برج ميلاد اكران شد، عذرخواهي كرد كه اين مساله توضيحات فردين خلعتبري آهنگساز را در پي داشت.
خلعتبري در اينباره با انتقاد به شرايط پخش در سالن سينماي برج ميلاد گفت: ديگر طي اين سالها به اين موضوع عادت كردهايم و برايمان عادي شده است، اما واقعا بايد سينماي اصلي جشنواره اينگونه باشد؟! بايد اين مسائل را پيگيري كرد تا حداقل در بخش نمايش فيلمهاي بينالملل دچار چنين مشكلي نشويم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات