• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8911-01856
  • خبرنگار : 71021

در آستانه‌ي اربعين، خروج انفرادي زائران از مرز ايران و عراق ممنوع نيست!

در آستانه‌ي اربعين،
خروج انفرادي زائران از مرز ايران و عراق ممنوع نيست!

مدير امور بين‌الملل و امور راهبري زيارتي سازمان حج و زيارت گفت: مرزهاي خاكي ايران و عراق براي خروج زائران انفرادي باز است و هيچ ممنوعيتي وجود ندارد. قطعا اين وضعيت، معطلي‌هايي را براي خروج كاروان‌هاي مجاز ايجاد مي‌كند، اما شرايط در مرزها غيرمعمولي و بحراني نيست.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي شهسواري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: هر فردي كه رواديد عراق داشته باشد، مي‌تواند از مرز خارج شود، البته مسؤوليت سازمان‌دهي شرايط مرز‌ها به استانداري استان‌هاي هم‌مرز با عراق واگذار شده است.

او به محدوديت‌هاي ترافيكي و حمل‌ونقلي كه در عراق به‌مناسبت فرارسيدن اربعين اعمال شده است، اشاره و بيان كرد: زائران ايراني براي رسيدن به كربلا بايد مسير زيادي را پياده بروند. آن‌ها مجبورند تا شهر مقدس كربلا 30 تا 35 كيلومتر از مسير را پياده بروند كه اين يك مشكل است.

وي ادامه داد: سازمان حج و زيارت براي كاهش مشكلات ناشي از اين محدوديت‌ها، نمايندگاني را در مسير پياده‌روي‌ زائران و مرز دو كشور مستقر كرده است. شب گذشته، اين نمايندگان مسير پياده‌روي كوتاه‌تري را براي زائران ايراني تعيين كردند تا رفت‌وآمد آن‌ها كم‌تر مشكل داشته باشد.

به گفته‌ي شهسواري، شرايط خاص حاكم بر عراق كه دليل حركت جمعيت زيادي از زائران در جاده‌هاي منتهي به كربلاست، سبب شده زائران ديرتر از زمان معمول به اين شهر برسند و ديرتر از زمان تعيين‌شده از مرز عراق خارج شوند. بنابراين ما در اين روزها با تأخير در رسيدن به مقصد و بازگشت ديرتر از موعد مقرر مواجهيم.

مدير امور بين‌الملل و امور راهبري زيارتي سازمان حج و زيارت اظهار كرد: تاريخ اعزام كاروان‌ها به‌مناسبت اربعين از مدت‌ها پيش مشخص بود و زائران آگاهانه اين زمان را براي سفر عراق انتخاب كرده‌اند. ما از پيش درباره‌ي محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي اين كشور در اربعين اطلاع‌رساني كرده بوديم و گفته شده بود كه زائران در اين زمان مجبورند مسير زيادي را پياده بروند و از آن‌ها خواسته بوديم با آمادگي بيش‌تري براي اين سفر اقدام كنند.

او درباره‌ي تأمين خدمات ضروري در عراق به‌مناسبت اربعين، بيان كرد: مسؤولان مرزي و پايگاه‌هاي انتظامي در مرزها در حالت آماده‌باش هستند و نمايندگان سازمان حج و زيارت نيز براي رفع و رجوع مشكلات در مسير حركت زائران، ايست بازرسي‌ها و سيطره‌هاي امنيتي مستقرند تا اين روزها بدون مسأله‌ي خاصي پشت سر گذاشته شود.

شهسواري درباره‌ي چگونگي تأمين امنيت زائران در اين روزهاي خاص كه جمعيت زيادي به سمت كربلا درحال حركت هستند، گفت: دولت عراق هميشه براي اين مناسبت، تدابير امنيتي ويژه‌اي را در نظر مي‌گيرد. زائران ايراني نيز جزو مجموعه‌اي هستند كه بايد امنيت آن‌ها را تأمين كنند. ما نيز پيش از فرارسيدن اين روزها با شركت‌هاي امنيتي عراق تعامل و مذاكره كرديم تا مسير حركت زائران را تحت كنترل داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha