• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-10476
  • منبع : مطبوعات

نحوه‌ي تشرف به عمره اعلام شد آغاز ثبت نام در كاروان‌هاي عمره از 22 دي‌ماه

سازمان حج و زيارت درباره‌ي نحوه‌ي تشرف متقاضيان به عمره‌ي مفرده‌ي سال 1390 ـ 1389 اطلاعيه‌اي منتشر كرد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج، در اين اطلاعيه آمده است: با استعانت از خداوند متعال و برابر برنامه‌ريزي‌هاي به‌عمل آمده، انشاءالله پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف از تاريخ 22 دي‌ماه به ترتيب اطلاعيه‌هاي هريک از استان‌ها در جرايد محلي آغاز مي‌شود و عمليات اعزام معتمرين طي يک دوره‌ي حداکثر شش‌ماهه (تا آغاز ماه مبارک رمضان) ادامه دارد. بنابراين از همه‌ي کساني که واجد شرايط تشرف در امسال هستند (موارد ذيل‌الذکر) دعوت مي‌شود با عنايت به نکات ذيل اقدامات كنند. توضيح مهم: تشرف معمترين (عمره‌گزاران) در هر زمان منوط به صدور به‌موقع رواديد از طرف سفارت دولت عربستان و تأييد جداول پروازي است. الف ـ مشمولان تشرف 1ـ همه‌ي دارندگان قبوض بانک ملي ثبت نامي در سنوات 1363، 76 و 82 تا پنج فرودين سال 1386 كه تا کنون به هر دليلي مشرف نشده‌اند و اسناد بعد از پنجم فروردين سال 1386 چنانچه با مجوز دفاتر حج و زيارت استاني صادر و ظهرنويسي شده باشد. 2ـ دارنندگان اولويت‌هاي 1 تا 180 بانک ملت که در ثبت نام عمومي سال 1387 شرکت كرده‌اند و کارت ثبت نام داراي اعتبار را در دست دارند. تبصره: متقاضيان به‌منظور اطلاع از اولويت‌هاي تشرف مي‌توانند با مراجعه به سايت بانک ملت به آدرس www.bankmellat.ir، مراجعه به شعب مربوطه، تماس با شماره‌ي تلفن 1556 (مرکز ارتباطات مردمي بانک ملت) يا ارسال شماره‌ي ثبت نام خود به مرکز پيام بانک ملت به شماره‌ي 300034 (از طريق پيامک) از اولويت تشرف خود مطلع شوند. 3ـ همه‌ي افراد بندهاي فوق‌الذکر که در سال‌هاي قبل اقدام به ثبت نام نزد کارگزاران مجاز كرده، ولي به علتي مشرف نشده‌اند و وجوه آنان نزد يکي از شرکت‌هاي مجاز از طرف سازمان يا بانک بوده و بستانکار هستند، منوط به اين‌که قبل از مراجعه به کارگزاران در روز ثبت نام حتماً نسبت به اخذ تاييديه از دفاتر حج و زيارت در استان اقدام و قبض خود را در شعب بانک مربوطه پايدار كنند. ب ـ تاريخ پذيرش مشمولان تشرف 1ـ اسامي و آدرس دفاتر زيارتي مجاز همراه تاريخ پرواز، گروه قيمتي و هزينه‌ي آن و ساير اطلاعات لازم در هر استان توسط دفاتر حج و زيارت استان در روز 20 دي‌ماه از طريق جرايد کثيرالانتشار محلي اعلام و پذيرش متقاضيان نيز در دفاتر زيارتي آغاز خواهد شد. 2ـ تا قبل از اعلام رسمي کارگزاران در جرايد، هيچ‌يک از کارگزاران مجاز به پذيرش متقاضيان و اخذ مدارک از آنان به هيچ‌وجه و تحت عناوين رزرو، ليست انتظار و ... نبوده و ثبت نام فقط در روز و ساعت اعلام‌شده از سوي دفتر حج و زيارت استان‌ها با حضور ناظران مربوط انجام خواهد شد. لازم به ذکر است چنان‌چه در مهلت مقرر (برابر اطلاعيه‌ي استاني دفاتر حج و زيارت) مراجعه‌ي واجدان شرايط براي ثبت نام و تکميل ظرفيت‌هاي پروازي صورت نگيرد‏، سازمان حج و زيارت با دعوت از اولويت‌هاي بعدي نسبت به تکميل ظرفيت گروه‌ها اقدام خواهد كرد. از اين‌رو، از هم‌اکنون توصيه مي‌شود که متقاضيان ظرف مهلتي که تعيين مي‌شود به کارگزاران مجاز در سطح استان / شهرستان مربوط مراجعه مؤثر كنند. ج ـ نحوه‌ي ثبت نام و مدارک لازم 1ـ تشرف معتمرين با گذرنامه‌ي عادي بين‌المللي ( با حداقل هفت‌ماه اعتبار از تاريخ پرواز کاروان) خواهد بود. دريافت گذرنامه‌ي جديد يا تمديد اعتبار آن و هم‌چنين پرداخت عوارض خروج از کشور به‌عهده‌ي متقاضي بوده و اخذ گذرنامه انفرادي براي ساير افراد خانواده (فرزندان دختر و پسر که در زمان پرواز 17سال تمام داشته باشند) الزامي است. 2ـ متقاضي با مراجعه به هريک از دفاتر خدمات زيارتي امکان انتخاب گروه و تاريخ پرواز مورد نظر خود را دارد. از اين رو، توصيه مي‌شود افراد با مراجعه به نزديکترين کارگزار (محل سکونت يا کار) و نسبت به انتخاب گروه و رزرواسيون (در صورت وجود ظرفيت خالي) اقدام كنند. هنگام ثبت نام اوليه (رزرواسيون) اصل قبض بانکي داراي اولويت همراه کارت يا شماره‌ي ملي، اصل و کپي شناسنامه و ساير مدارکي را که در اطلاعيه‌هاي استاني ذکر مي‌شود، جهت خود و همراهان درجه اول (همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر، خواهر) به کارگزار مبدأ (رزروکننده) ارائه مي‌شود و برگه رزرو جا را دريافت مي‌كنند. متقاضيان مندرجات برگه‌ي رزرواسيون تحويلي را به‌دقت مطالعه كرده و وفق مفاد مطالب ذکرشده ادامه فرآيند را دنبال كنند. توضيح مهم: براي متقاضيان که اقدام به ثبت نام در پروازهاي يک‌ماه نخست عمليات مي‌كنند، ارائه‌ي اصل گذرنامه داراي اعتبار الزامي بوده و در اسرع وقت مي‌بايست مراحل بعدي ثبت نام را دنبال و ثبت نام خود را قطعي كنند. 3ـ با توجه به اين‌که ظرفيت هر گروه تعيين و قابليت افزايش ندارد، لذا هنگام مراجعه به دفتر زيارتي به نحوي اقدام شود که جهت خود و همراهان و ساير افرادي که تمايل دارند با هم مشرف شوند و اولويت تشرف نيز دارند، ثبت نام و رزرواسيون انجام دهند، زيرا پس از تکميل ظرفيت گروه، افزايش ظرفيت مقدور نيست از اين رو، هنگام ثبت نام اوليه (رزرواسيون) دقت لازم را مبذول كرده و مندرجات برگه رزرواسيون تحويلي مطالعه فرمايند. تذکر: دارندگان قبوض بانک ملي که سيستم در تأييد اطلاعات آنان اعلام مغايرت و اشکال جزيي مي‌كند، بايد قبل از مراجعه به کارگزار مقصد و قطعي كردن ثبت نام حتماً به يکي از شعب بانک ملي مراجعه و رفع مغايرت نمايند، ولي امکان رزرواسيون و ثبت نام اوليه براي اين‌گونه افراد فراهم است. 4ـ خروج از کشور مشمولان وظيفه‌ي عمومي و پرسنل نيروهاي مسلح تابع مقررات مربوطه خواهد بود از اين‌رو ثبت نام آنان در پروازهاي يک‌ماه نخست عمليات منوط به هماهنگي لازم و ارائه‌ي گذرنامه‌ي معتبر يا داراي اجازه‌ي خروج از کشور خواهد بود. تذکرات مهم: 1ـ امکان انجام ثبت نام اوليه و رزرو جا در همه‌ي کارگزاران مجاز سطح استان که در جرايد محلي دفاتر حج و زيارت منتشر مي‌شود، وجود دارد، ولي قطعي كردن ثبت نام منوط به مراجعه به کارگزار مقصد در مهلت تعيين‌شده خواهد بود (برابر مفاد برگه رزرواسيون) 2ـ هزينه‌هاي سفر مشمولان تشرف که بخش اصلي آن شامل هزينه‌ي ارزي و ريالي سفر و بليط هواپيمايي است، طي قبض مابه‌التفاوت توسط متقاضي در بانک عامل قابل واريز خواهد بود، علاوه بر آن بخش ديگري از هزينه تشرف که شامل هزينه جلسات آموزشي، هزينه‌هاي اداري کارگزاران، مدير و معاون راهنما است و بر اساس ظرفيت هر گروه / ايستگاه پروازي متغير است (که بايد برابر قيمت‌هاي مصوب دفتر حج و زيارت اين جدول در محل ثبت نام کارگزار نصب و قابل رؤيت باشد) به حساب بانکي کارگزار مربوط واريز مي‌شود. 3ـ ضمناً هر دفتر زيارتي براي انجام ثبت نام اوليه از متقاضي در ساير دفاتر زيارتي مبلغ 20هزار ريال به ازاي هر نفر دريافت مي‌كند. لذا پرداخت هرگونه وجه غير از مبالغ مذکور در بند فوق تحت هيچ عنواني به‌صورت واريز به حساب و يا پرداخت نقدي مجوزي ندارد. تذکر: برخي گروه‌ها جهت تهيه و تأمين ساک يک شکل معتمرين، البسه و لوازم احرام و طواف و هم‌چنين حمل‌ونقل از محل سکونت به فرودگاه در داخل کشور و برعکس به‌صورت يک‌جا اقدام مي‌كنند که در اين صورت بايد در جلسات اول نسبت به انتخاب سه نفر نماينده از بين زائران اقدام و با نظارت آنان هزينه‌هاي خريد وسايل مذکور و حمل‌ونقل محاسبه، دريافت و انجام شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha