• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-10346
  • خبرنگار : 71021

لاريجاني: هدفمند كردن يارانه‌ها سبب حرفه‌يي شدن گردشگري مي‌شود غمخوار: كاش يك‌سال پيش اتفاق‌هاي پيش رو بررسي مي‌شد

لاريجاني: هدفمند كردن يارانه‌ها سبب حرفه‌يي شدن گردشگري مي‌شود
غمخوار: كاش يك‌سال پيش اتفاق‌هاي پيش رو بررسي مي‌شد

كارشناسان دانشگاهي و فعالان بخش خصوصي گردشگري در پژوهشكده‌ي هنر جهاد دانشگاهي گردهم آمدند تا در اين روزها كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها درحال اجراست، عوارض اين طرح را بر صنعت گردشگري بررسي كنند و براي كاهش آن، پيشنهادها و راهكارهايي را ارائه دهند و درباره‌ي آثار مثبت اين طرح بر صنعت گردشگري نيز تبادل نظر كنند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدابراهيم لاريجاني ـ مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ كه امروز (چهارشنبه، 15 دي‌ماه) در برگزاري همايش «نقش هدفمند كردن يارانه‌ها بر توسعه‌ي گردشگري» در كنار مركز گردشگري علمي ـ فرهنگي دانشجويان ايران مشاركت داشت، با اعتقاد به اين‌كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در درازمدت سبب حرفه‌يي شدن گردشگري مي‌شود، گفت: پنج ديدگاه در اين طرح مطرح است كه نخست، افزايش قيمت خدمات و كاهش سفر است كه هنوز در حد يك ديدگاه است و ثابت نشده، البته افزايش قيمت در بخش حمل‌ونقل قطعي است، ولي به تجزيه و تحليل نياز دارد كه حمل‌ونقل چند درصد از هزينه‌ي سفر را شامل مي‌شود و به‌طور كلي، سفر چه نقشي در جامعه دارد.

او به آمارهاي نوروزي گذشته اشاره و اظهار كرد: از مجموع اقامت‌هاي ثبت‌شده در مراكز اقامتي در نوروز 1389، فقط هشت درصد از جمعيت مسافر در مراكز اقامتي ساكن شدند و 92 درصد مردم از اين مراكز استفاده نكردند. هم‌چنين از مجموع آمار ترددها در نوروز فقط يك درصد جمعيت مسافر در اين مدت با هواپيما سفر كردند و 99 درصد ديگر از اين وسيله استفاده نكردند. بنابراين اين پرسش مطرح است كه افزايش قيمت در اين درصدها چه تأثيري مي‌گذارد؟

لاريجاني الزامات حمايتي دولت و تهيه‌ي بسته‌هاي حمايتي را به‌دنبال اجراي اين طرح به‌عنوان ديدگاه دوم مطرح كرد و ادامه داد: منابعي ناشي از حذف يارانه‌ها در اختيار دولت قرار مي‌گيرد كه قرار است، 50 درصد به‌صورت نقدي بازتوزيع شود و 50 درصد ديگر نيز بين بخش‌هاي ديگر هزينه شود. يكي از اين بخش‌ها مي‌تواند گردشگري باشد كه بايد ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين موضوع بپردازد.

وي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همين حالا اقداماتي را براي حمايت از بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري در اين حوزه انجام داده كه پرداخت حدود 26ميليارد تومان وام و تسهيلات زودبازده به مراكز پذيرايي و براي استانداردسازي مراكز خدماتي و پرداخت وام‌هاي بلاعوض براي توسعه‌ي زيرساخت‌ها از آن جمله است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ادامه داد: ديدگاه سوم، بازتوزيع درآمدهاي نفتي است. به هر حال، شش دهك پايين جامعه مبالغي را با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌گيرند كه معمولا آن‌ها از خانواده‌هاي پرجمعيت و ساكن در شهرهاي كوچك هستند كه با اندك پولي مي‌توانند سفر كنند؛ اما هنر ما براي جذب اين افراد و تعريف تورهاي جديد چيست؟ شايد اين افراد مشكلات زيادي داشته باشند، ولي اين فرصت مناسبي است كه نبايد با آن منفعل برخورد كرد.

به گفته‌ي لاريجاني، واقعي شدن قيمت‌ها، ديدگاه چهارم مطرح در تأثير هدفمند كردن يارانه‌ها در صنعت گردشگري است كه بر اين اساس، پيش‌تر گردشگران خارجي آب، برق و سوخت يارانه‌يي مصرف مي‌كردند و يارانه‌يي هزينه مي‌پرداختند و ارز يارانه‌يي نيز وارد مي‌كردند. درحالي‌كه با اجراي اين طرح، گردشگران خارجي ديگر قيمت واقعي مي‌پردازند و ارز واقعي هم وارد مي‌كنند. بنابراين واقعي شدن قيمت‌ها مي‌تواند به افزايش سطح ارزآوري كمك كند.

او اظهار كرد: ديدگاه ششم، تأثير ثانويه يا درازمدت هدفمند كردن يارانه‌ها در صنعت گردشگري است، يعني اين طرح در درازمدت به حرفه‌يي شدن گردشگري منجر مي‌شود و سبب ورود جهانگردان حرفه‌يي به ايران خواهد شد.

وي توضيح داد: رونق سفرهاي گروهي، سفر به مقاصد جديد و كم‌تر شناخته‌شده‌ي ارزان‌قيمت، ايجاد رقابت در بخش گردشگري خصوصي، توسعه‌ي گردشگري الكترونيكي و علايق ويژه، راه‌اندازي سفرهاي كوتاه با مسافت‌هاي كم‌تر، اجراي سفرهاي اعتباري و با استفاده از شبكه‌ي بانكي و شكل‌گيري ذائقه‌ي مردم و الگوي سفر از ديگر دستاوردهاي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها پس از گذر كردن از فشار اوليه در سال‌هاي نخست اجراي اين طرح خواهد بود.

لاريجاني اضافه كرد: گردشگري در تمام دنيا صنعتي شكننده و دچار ركود به‌شمار مي‌آيد. در ايران هم اين صنعت متأثر از مسائل اجتماعي، سياسي و اقتصادي است كه مي‌توان با استفاده از فرصت‌هاي پيش رو، آن را از خطر نجات داد.

در ادامه‌ي اين همايش، اكبر غمخوار ـ رييس هيأت مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات سفر و گردشگري استان تهران ـ به نمايندگي از آژانس‌هاي مسافرتي با بيان اين‌كه خوشحال است كه سرانجام درد يك‌ساله‌ي صنعت گردشگري مطرح مي‌شود، به مزاح گفت: ما چون فوتبالي هستيم، معمولا دوست داريم دقيقه‌ي 90 گل بزنيم و حكايت ما نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است. كاش يك‌سال پيش، مشكلات اين صنعت و اتفاق‌هايي كه پيش رو دارد، بررسي و مطرح مي‌شد.

وي بيان كرد: نقشي كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در صنعت گردشگري دارد، به‌دليل اين‌كه متوليان در بخش خصوصي و دولتي تا كنون به اين موضوع نپرداخته‌اند، ما را در عمل انجام‌شده قرار داد.

او با اعتقاد به اين‌كه هدفمند كردن يارانه‌ها در گردشگري اثر مثبت و منفي دارد، اظهار كرد: اقدامات مثبتي تا كنون در بخش گردشگري انجام شده است. آمارهاي موجود نيز نشان مي‌دهد كه اگر ما برنامه‌ريزي درستي براي سفرهاي ارزان، همگاني، همه‌زماني و همه‌مكاني داشته باشيم، به‌دنبال آن مشكلات اجتماعي كم‌تر مي‌شود.

غمخوار در ادامه سخنانش به تأثير مثبت هدفمند كردن يارانه‌ها در بخش گردشگري اشاره كرد و گفت: هنر ما در بخش خصوصي اين است كه سرمايه‌هاي مردم را به سمت سفرهاي زيارتي و سياحتي جهت‌دهي كنيم و اگر هوشمندانه عمل كنيم، پول‌هاي مازاد را مي‌توانيم جذب گردشگري كنيم.

وي افزود: تزريق چهارهزار و 500ميليارد تومان در اقتصاد كشور رقم بالايي است كه اگر جذب كنيم، در بخش گردشگري تحول خوبي اتفاق مي‌افتد.

اين فعال گردشگري به افزايش قيمت حمل‌ونقل كه تحت تأثير نرخ سوخت است، اشاره و بيان كرد: قيمت بليت اتوبوس از هفته‌ي پيش 15 درصد افزايش يافته است و اگر ما هفته‌ي پيش اتوبوس مسير مهران را 800هزار تومان كرايه مي‌كرديم، حالا بايد يك‌ميليون و 100هزار تومان بدهيم. در بخش حمل‌ونقل هوايي نيز با وجود اين‌كه فعلا قيمت‌ها رسمي اضافه نشده است، اما چارتركننده‌هاي هواپيما به‌دنبال افزايش نرخ هستند.

او ادامه داد: در بخش اقامت نيز تأثيرات رواني گراني برخي اقلام، احتمال‌هايي را براي افزايش نرخ در خدمات اقامتي ايجاد كرده است.

غمخوار در ادامه گفت: ما از چند سال پيش، رسالت خوبي را در معرفي آثار ايران در عرصه‌ي بين‌المللي آغاز كرده‌ايم؛ ولي هرچه جلوتر مي‌رويم، بخش دولتي اين رسالت را تعطيل كرده است. اگر اين صنعت ارزآوري و اشتغال‌زايي دارد، بايد هزينه‌ها را در بخش تبليغات و معرفي افزايش دهيم؛ ولي ديده مي‌شود كه بخش دولتي هزينه‌ها را كم كرده است.

او اظهار كرد: ايران در سال 2010 ميلادي حضور ضعيفي در عرصه‌ي بين‌الملل داشت، درحالي‌كه با توجه به تحريم‌ها و هجمه‌هاي تبليغاتي بايد اين حضور را قوي‌تر مي‌كرديم.

وي در ادامه پيشنهاد كرد كه اگر از بخش صرفه‌جويي يارانه‌ها هزينه‌هايي را به معرفي ظرفيت‌هاي ايران اختصاص دهيم و براي ايجاد تصوير ذهني مثبت در گردشگران خارجي اقدام كنيم، مي‌توانيم از اين فرصت بهترين بهره‌برداري را داشته باشيم.

رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ادامه داد: دولت‌ها معمولا تسهيلاتي را براي سرمايه‌گذاري و توسعه‌ي گردشگري اختصاص مي‌دهند؛ ولي با وجود مصوبات خوب و اقدامات كارشناسي كه در ايران براي اين بخش شده است، بانك‌ها اين كار را انجام نمي‌دهند و سرمايه‌گذاري با مشكلات زيادي مواجه شده است.

غمخوار در بخش ديگر سخنانش گفت: اگر دنبال توسعه‌ي گردشگري خارجي هستيم، بايد در عرصه‌ي بين‌المللي قدرت رقابت داشته باشيم، چون گردشگر جايي مي‌رود كه داراي امنيت،‌ تسهيلات و فضاي آرام و مطلوب باشد. ما اكنون رقبايي مانند مصر، اردن، تركيه و سوريه داريم كه با امكانات مطلوب، فراوان و ارزان مسافران زيادي را جذب مي‌كنند.

او بيان كرد: امسال بسياري از گردشگراني كه به ايران مي‌آمدند، سوريه را جايگزين ايران كردند و ديگر دليلي براي سفر به ايران پيدا نمي‌كنند. چون ما براي آن‌ها كشور گراني هستيم و تبليغات منفي زيادي هم عليه ما مي‌شود.

غمخوار تأكيد كرد: دولت بايد روي تقويت افرادي كه به ارزآوري و جذب گردشگران خارجي اقدام مي‌كنند، فكر كند، به سرمايه‌گذاران تسهيلات بدهد و روش‌هاي اصلاح الگوي مصرف در بخش خدمات اجرايي شود، بسته‌هاي حمايتي با هماهنگي بخش خصوصي و دولتي تعريف شود و مسافرت‌هاي ارزان‌قيمت طراحي شود تا به اين ترتيب، اثر منفي هدفمند كردن يارانه‌ها در گردشگري كاهش يابد.

در ادامه‌ي اين همايش منوچهر جهانيان ـ‌ دبير همايش «نقش هدفمند كردن يارانه‌ها بر توسعه‌ي گردشگري» ـ با ارائه‌ي گزارشي از مقاله‌هاي ارسال‌شده براي اين همايش، گفت: در اين زمان كوتاه، 90 مقاله‌ي علمي و تخصصي گرفتيم كه 10 مقاله برگزيده شد.

او در ادامه توصيه‌هايي براي كاهش آثار منفي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بر صنعت گردشگري در دوران گذار و چگونگي استفاده از اين فرصت در گردشگري ارائه كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha