• جمعه / ۱۰ دی ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8910-06311
  • خبرنگار : 71060

/در پي تشكيل جلسه‌ي شوراي عالي سينما/ احمد نجفي: در جلسه‌ي 9 دي نويد از سينمايي تازه داده شد اعضاي شورا افرادي زخم‌خورده، تجربه‌كرده و متحول‌شده‌ي سينما هستند

/در پي تشكيل جلسه‌ي شوراي عالي سينما/
احمد نجفي: در جلسه‌ي 9 دي نويد از سينمايي تازه داده شد
اعضاي شورا افرادي زخم‌خورده، تجربه‌كرده و متحول‌شده‌ي سينما هستند

احمد نجفي كه از جمله حاضران شوراي عالي سينما بود در پي تشكيل اين جلسه عنوان كرد:رييس‌جمهور مسؤوليت اين شورا را برعهده‌ي كساني گذاشته است كه همه‌ي آن‌ها دستي بر آتش دارند و قرار نيست اين شورا براي جايي به غير از سينما كار كند.

به جاي تعارض و گوشه‌نشيني حركت كنيد

اين بازيگر و تهيه‌كننده در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: اين شورا بايد دستاورد‌هاي خود را پيدا كند.اعضاي شوراي عالي سينما از هيچ صنف و نظري جمع نشده‌اند و من از دوستان مختلف خواهش مي‌كنم كه به جاي تعارض و گوشه‌نشيني حركت كنند. ما اكنون دستمان را به سوي همه‌ي اهالي سينما دراز مي‌كنيم و بر اين باوريم كه وقت آن رسيده است كه ديگر فرصت‌ها را از دست ندهيم و براي مجموعه‌ي سينما تلاش كنيم. اگر قرار باشد كه باز نگاه‌هاي حاشيه‌يي و حزبي را وارد جريانات كنيم و نام صنف روي آن بگذاريم اصلا اقدام درستي نخواهد بود.

آدم خوش‌بيني هستم

او در ارزيابي خود از جلسه‌ي تشكيل شده اظهار كرد: به طور كلي آدم خوش‌بيني هستم و با توجه به اين‌كه همواره اقدامات و اوضاع سينما را رصد مي‌كنم، اكنون بر اين باورم كه با توجه به تاريخ سينما شايد جلسه‌ي ديروز مبناي جديدي براي آينده‌ي اين هنر صنعت در ايران باشد.

وي در عين حال عنوان كرد: در جلسه‌ي 9 دي ماه نويد از سينمايي تازه و بسيار پيشرفته داده شد و با حضور رييس‌جمهور، وزير ارشاد، اسفنديار رحيم‌مشايي، جواد شمقدري و برخي دوستان و مسؤولان ديگر مباحثي مطرح شد كه به نفع سينما خواهد بود و شوك جديدي به آن وارد مي‌كند، البته اين شوك در جهت بهبود سينما خواهد بود و نه در راستاي بهم ريختن آن .

اين تهيه‌كننده‌ي سينما ادامه داد: البته من خوش‌بيني خود را تنها با اميد توخالي توام نكرده‌ام، بلكه مي‌بينم كه اتفاقات بسيار مهمي در سينما در حال وقوع است. اتفاقاتي كه هيچ‌گاه شاهد آن‌ها نبوده‌ايم. روز پنجشنبه در جلسه‌ي ما صحبت از فيلم‌هاي فاخر با نگاه بين‌المللي، بيمه‌ي بيكاري و بازنشستگي، بهره‌گيري از امكانات مختلف سينمايي و موارد ديگري مطرح شد كه ما مدت‌ها بود نگران آن‌ها بوديم. در اين جلسه رييس‌جمهور با تاكيد بر اهميت برخي تغييرات عنوان كرد كه لازم است جلسات شوراي عالي سينما در ميان اعضا حتي هفته‌اي سه‌بار برگزار شود تا با سرعت موارد مختلف پيگيري شود. ايشان در عين حال گفتند و به صراحت اعلام كردند كه بايد سينما متحول و هدفمند بشود. البته آقاي احمدي‌نژاد هدفمند‌شدن سينما را تنها يك شعار ندانسته وآن را از ديدگاهي عالي مورد بررسي قرار داد.

به حاشيه‌ها نپردازيد

احمد نجفي با بيان اين كه حكم اعضاي اين شورا براي مدت دو سال و از سوي رييس جمهور صادر شده،اظهار كرد: ما تاكنون هيچ‌گاه چنين جلساتي نداشتيم و حال اعضاي اين شورا مي‌توانند در كنار هم سينما را به سمت راهكارهايي رهنمود كنند. من در اين ميان مي‌خواهم كه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها هم به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند و حرف‌هاي اعضاي اين شورا را در فواصل زماني مختلف رصد كنند و اين‌قدر به حاشيه‌ها نپردازند.

وي ادامه داد: اكنون برنامه‌ريزي‌هاي وسيعي مي‌شود و با توجه به قول‌هاي رييس‌جمهور و روحيه‌ي پيگيري كه من از ايشان مي‌شناسم، تحولي در سينما ايجاد خواهد شد، اما به هرحال اين تحولات بدون حضور دوستان محقق نخواهد شد و اين اقدامات اساسي نيازمند كمك و همراهي همه است.

همه‌ي ما عضو خانه‌ي سينما هستيم

اين بازيگر در ادامه‌ي اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه آيا به نمايندگي از صنوف مختلف خانه‌ي سينما در اين جلسه حضور داشته، اظهار كرد: همه‌ي ما عضو خانه‌ي سينما هستيم، اما هيچ يك به عنوان نماينده‌ي صنف‌هايمان در خانه‌ي سينما انتخاب نشده بوديم، در واقع اعضاي شوراي عالي سينما از ميان افراد انتخاب شده‌اند و همه‌ي آن‌ها افرادي هستند كه بحث‌هاي مربوط به محتوا و كيفيت را مي‌شناسند و نقايص سينما را شناخته و تاكنون كارهاي خوبي از خود برجا گذاشته‌اند.

وي در عين حال گفت: در اين شورا اصلا بحثي از خانه‌ي سينما، اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان و يا شوراهاي مختلفي كه اصلا نمي‌دانم ازكجا آمده‌اند، مطرح نيست و ما هم به هيچ‌ عنوان نمي‌خواهيم وارد چنين بحث‌هايي شويم. سينماي ما نياز به كارهايي تازه دارد و هيچ‌كس در شوراي عالي سينما از تشكيلات خاصي بيرون نيامده است. اعضاي اين شورا افرادي هستند كه بيشتر به واسطه سكوت، حرف‌ها، كارها و يا مواضع‌شان انتخاب شده‌اند. خانه سينما هم گردآورنده‌ي صنوف مختلفي است كه بايد آن‌ها هم به كمك بيايند و دست از اين حاشيه‌هاي بسيار‌بسيار كودكانه برداشته و نگاه بالايي به اين موضوع داشته باشند و وسعت ديدشان را گسترش بخشند. به هرحال هنرمندان ما نياز به بيمه‌ي بيكاري، بازنشستگي، امكانات تكنيكي و موارد مختلف دارند. اما اكنون تمام اين موضوعات مختلف در گفت‌وگوهايي اندك و سطح پايين در حال گم شدن است. در واقع سينماي ما مانند ورزش شده است كه در آن پيش از آن كه تيم‌ها خوب عمل كنند، بحث‌هاي حاشيه‌يي مطرح مي‌شود. اكنون اين حاشيه‌ها سينما را متضرر كرده است و همه‌ي ما هم اهل سينما هستيم، به همين دليل هيچ يك از ما نبايد ديگران را دفع كنيم بلكه بايد ببينيم سينما به چه چيز‌هايي نياز دارد.

احمد نجفي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با تاكيد بر اين‌كه مصوبات شوراي عالي سينما، مصوبات سينمايي است و نه افراد خاطر نشان كرد: اكنون افرادي مانند داوود ميرباقري و يا مسعود ده‌نمكي كه از اعضاي اين شورا هستند، خود در صنف كارگردانان نيز حضور دارند. بنده هم در صنوف تهيه‌كنندگان و بازيگران عضو هستم و يا محسن علي‌اكبري عضو تشكل‌هاي تهيه‌كنندگان است، پس در اين شورا از صنوف مختلف نمايندگاني حضور دارند.

يكي از مشكلات مهم سينماي ما بحث فيلم‌هاي تلويزيوني و ديجيتال است

وي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو با تاكيد بر اين‌كه شوراي عالي سينما نگاه خاصي به مقوله‌ي سينما دارد، خاطرنشان كرد: در اين شورا رييس سازمان صدا‌وسيما هم حضور دارد و اين مساله گوياي آن است كه بايد نگاه متعادلي وجود داشته باشد و سينما و تلويزيون را همدل‌تر كند. اكنون يكي از مشكلات مهم سينماي ما بحث فيلم‌هاي تلويزيوني و ديجيتال است كه به هرحال اين شورا مي‌تواند راهكارهاي مختلف و خوبي در اين زمينه ارائه كند، چرا كه به هرحال همه‌ي اين بخش‌ها مورد نياز هستند و اگر بتوانند به شيوه‌يي مناسب پيش بروند نتايج مثبتي بر جاي خواهند گذاشت.

اين عضو شوراي عالي سينما در عين حال گفت: اگر در تلويزيون و سينما عرصه‌ي خوبي براي فعاليت وجود داشته باشد، دوستان مي‌توانند در ميان اين دو حوزه در نقل و انتقال باشند و به فعاليت بپردازند. در شرايط فعلي اين تفكر كه بخواهيم تلويزيون و سينما را از هم جدا كنيم اصلا تفكري خوبي نيست و لازم است كه ما كل هنرهاي تصويري را مورد توجه قرار دهيم.

احمد نجفي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو به صحبت‌هايي كه چند سال پيش در ايسنا و با عنوان «آقايان من هنوز نمرده‌ام» منتشر كرده بود، اشاره كرد و گفت: در همان زمان هم گفتم كه نمايش‌هاي تصويري از جامعه جدا نيست و بايد به اين موارد دقت شود. اكنون بسياري از ما و يا حتي مديران فرهنگي از سينما به تلويزيون و از تلويزيون به سينما مي‌رويم، پس بايد اين بخش‌ها را در كنار هم مورد توجه قرار دهيم، چرا كه نقل و انتقال در اين دو بخش بسيار شديد است و توجه به اين دو مورد در كنار يكديگر، مي‌تواند موجب بهبود امور شود.

نجفي هم‌چنين عنوان كرد: من در همان زمان به مسؤولان خانه‌ي سينما شديدا توصيه كردم كه نقل و انتقالاتي كه ميان تلويزيون و سينما صورت مي‌گيرد را به طور جدي مورد ارزيابي قرار دهند، اما آن هايي كه آن زمان كار مي‌كردند، با وجود اين‌كه از تلويزيون آمده بودند و پول‌هاي بسياري از تلويزيون گرفته و حتي بخش مهمي از شهرتشان را از آن طريق به دست آورده بودند، اين موضوعات را جدي نگرفتند و اصلا به همين دليل بود كه سينماي ما تا اين اندازه كوچك شد و همه درگير حاشيه‌ها شدند.

رييس‌جمهور قول داده بيمه‌ي بيكاري و بحث بازنشستگي هنرمندان را مورد توجه قرار دهد

وي ادامه داد: طي اين سال‌ها در سينما چه كرده‌ايم؟!ما نمي‌توانيم همه‌ي كاستي‌ها را به دولت نسبت بدهيم، اگر امروز رييس‌جمهور قول داده است كه بيمه‌ي بيكاري و يا بحث بازنشستگي هنرمندان مورد توجه قرار دهد، هيچ تضميني وجود ندارد كه در آينده رييس‌جمهور بعدي هم چنين حمايت‌هايي را صورت دهد. به هرحال اكنون ارجحيت و اولويت ما سينماست و ما نبايد از فعالاني كه در عرصه‌هاي تلويزيون و سينما فعال‌اند غافل شويم.

اين تهيه كننده و بازيگر ديدن نگاه‌هاي ديگر را شرط تحول در سينما دانست وافزود: شوراي عالي سينما مي‌خواهد به چنين نقطه‌اي برسد و رييس‌جمهور در جلسه‌ي ديروز خواست كه اعضاي شوراي عالي هفته‌اي دو تا سه جلسه داشته باشند تا سرعت موارد مختلف را پيگيري كنند، حتي ايشان اين قول را دادند كه همه مصوبات اين شورا را مورد اجرا قرار خواهند گرفت و در واقع مصوبات شوراي عالي سينما حكم مصوبات هيات دولت را خواهند داشت.

بازيگر نقش‌هايي چون «كارگاه‌هاي علوي»در ادامه اين گفت‌وگو به نقل قولي از رييس جمهور پرداخته و عنوان كرد: در همين جلسه ديروز رييس‌جمهور دوبار تكرار كرد كه هر سينماگري حتي اگر او را مورد انتقاد و توهين هم قرار دهد، از او گلايه و شكايتي نخواهد كرد. من فكر مي‌كنم ديگران حاصل چنين نگاهي را در آينده‌اي نه چندان دور در سينما خواهند ديد.

اعضاي شوراي عالي سينما افرادي زخم‌خورده، تجربه‌كرده و متحول‌شده در سينما هستند

نجفي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خاطر نشان كرد: اكنون بحث ماليات بر ارزش افزوده مطرح است و گفته مي‌شود كه لازم است صاحبان سينماها سه درصد را به اين بخش اختصاص دهند، اما در جلسه‌ي ديروز به اين نكته اشاره شد كه براي سينماي ما، چنين مواردي خوب نيست و حال قرار است كه درباره‌ي اين موضوع صحبت شود تا اين موضوع حل شود. اكنون قرار براين شده است كه شورا اين مساله را مورد بررسي قرار دهد و اگر صلاح را بر حذف اين موضوع ديد رييس‌جمهور قول همكاري و مساعد در اين زمينه را داده است.

اين بازيگر با تاكيد مجدد بر اين كه اعضاي شوراي عالي سينما افرادي زخم‌خورده، تجربه‌كرده و متحول‌شده در سينما هستند خاطرنشان كرد كه اين افراد هيچ‌گاه به صورت شخصي تصميم نخواهند گرفت.

وي ادامه داد: همه‌ي ما مي‌دانيم كه حداقل 400 سالن سينما لازم داريم و رييس‌جمهور در جلسه‌ي ديروز قول دادند كه در اين زمينه با وزارت مسكن صحبت كنند تا زمين‌هاي مناسب‌تري براي ساخت سالن‌هاي سينما اختصاص پيدا كند. هم‌چنين ما در جلسه‌ي ديروز به بحث در باره‌ي تاثيرات سينما در زمينه‌ي آموزش پرداختيم و قرار براين شده است كه با حضور وزير آموزش و پرورش اين موضوع مورد توجه جدي‌تري قرار بگيرد.

احمد نجفي در پايان صحبت‌هايش با ايسنا بار ديگر خواهان آن شد كه رسانه‌هاي مختلف فعاليت‌ها و دستاوردهاي شوراي عالي سينما را مورد بازبيني و رصد قرار دهد و حتي به اعضاي اين شورا فشار بياورد تا نتايج اين شورا را بگيرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha