کمالي سروستاني عنوان كرد: پيشنهاد برپايي جايزهاي به نام «حسن امداد»
كوروش کمالي سروستاني پيشنهاد داد، جايزه دوسالانه ويژهاي به نام «استاد حسن امداد» برپا و يادنامهي او نيز منتشر شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، كمالي سروستاني - مدير دانشنامه فارس - در مراسم يادبود حسين امداد، از او به عنوان رادمردي فرّخ ناصيه و مهربانمردي دانشي ياد کرد و گفت: حسن امداد قريب به يک قرن به پاسباني نهال معرفت و دانش پرداخت و در عرصه فرهنگ، ادب و تاريخ اين سرزمين ايزدي آثار گرانسنگي را آفريد.
او به توصيف ويژگيهاي اين محقق فقيد پرداخت و گفت: استاد امداد گويي جويبار مهر و زلال محبتي بود که در ساحت ارجمندش هم از آغازين دوران جواني تا پايان، درسآموختگان بسياري را به جان پرورانيد و بدينسان روشنان دل و چراغ دانش بسياري شد. بختيار مردي که به حِليه پرافتخار معلمي و محققي آراسته شد و اگر چه در اين راه نوراني، رنجهاي گران کشيد، اما همّت آسمانياش او را بدان سوي سوق داد تا به قلم فرّخ و کتابت ارجمندش، به نگارش 21 کتاب درباره فرهنگ، ادب و تاريخ پرداخته، تداوم فرهنگي اين سرزمين بلندآوازه را نقش دوام زند؛ گرانسنگ آثاري که بيترديد چندان پايندهاند که روزگار پايد.
کمالي با اظهار تاسف از فقدان حسن امداد، ادامه داد: جاي خالي او دريغ و دردي است براي از دست رفتن سهمي از پاكي و نيكيِ دنيايي كه در آن، بديلش يافت نميشود! اما اينک از پسِ درگذشت او، ما ميراث دار فرهنگي غني هستيم که از او به يادگار داريم، فرهنگي که بر ماست که پس از او ارجش نهيم و بسطش دهيم. امروز سوگ فراقش بر نهانخانه دل هر بيداري نشسته است كه به ادب فارسي، فرهنگ ايراني و تمدن اين سرزمين دلبستگي دارد. جامعه فرهنگي و علمي ايران فرهنگوري توانمند را از دست داده است. مردي که تا پايانيترين روزهاي عمرخستگي نميشناخت. دقت نظر، حافظه قوي و رشكانگيز، نكتهسنجي و ارج گذاشتن به آثار دانشمندان و پژوهشگران پيشين و همعصر از ويژگيها توأمان او بود.
مدير دانشنامه فارس يادآور شد: نام استاد امداد يادآور فضل و تبحّر و احاطه او به منابع فارسشناسي و تاريخ ادبيات فارسي است. نام او يادآور پاكي، صفاي قلب، حسن نيت، سادگي، بيآلايشي، صحت عمل، حقيقتجويي، امانت، وفا، صفا، حسن فطرت و غيرت است.
کمالي در در نگاهي گذرا، زندگي استاد امداد را به سه دوره مهم تقسيم كرد و گفت:
دوره اول: يافتهاندوزي (1329ـ1300)؛ اين دوره، دوران يادگيري، تحصيل، آموختن و آموزاندن است. در سال 1320 از دانشسراي مقدماتي ديپلم گرفت و پس از 5 سال آموزگاري و دبيري در کنکور دانشکده ادبيات و دانشسراي عالي تهران جزو 30 نفر آموزگاران مأمور به تحصيل پذيرفته شد و در سال 1329 در رشته تاريخ و جغرافيا ليسانس گرفت.
وي از تعليم و تربيت (1356ـ1329) به عنوان دوره دوم زندگي امداد ياد کرد و گفت: در اين دوره از زندگي، علاوه بر تدريس در دبيرستانهاي شيراز، به مدت 10سال از سال 1338رييس دانشسراي عشايري فارس بود و از سال 1348 تا 1351 مؤسس و رييس دانشسراي راهنمايي تحصيلي شيراز بود. پس از آن به مدت سه سال سرپرستي دانشجويان در آموزش عشايري فارس را به عهده داشت و مدت يک سال از سال 1354 رييس دانشسراي راهنمايي تحصيلي اهواز شد و پس از تقاضاي انتقال به آموزش و پرورش فارس در آبانماه 1356 پس از 36 سال خدمت، بازنشسته شد. آثار و فعاليتهاي اين دوره زندگي استاد نشان ميدهد كه او به خوبي آموخته و توانايي آن را دارد كه به شايستگي، اين آموختهها را كاربردي كند.
مدير دانشنامه فارس دوره كشف و نوگستري (1389ـ1356) را سومين دوره زندگي امداد برشمرد و گفت: در اين دوران استاد با فعاليتهاي گسترده فرهنگي خود آثار علمي ارزشمندي را بر جاي نهاده است؛ اثاري که با کنکاشهاي علمي و ادبي و تاريخي وي عجين شده است و سه دهه طلايي زندگي علمي او را رقم ميزند.
اين محقق و پژوهشگر در ادامه دورانشناسي استاد امداد، آثار وي را به سه گروه تقسيم كرد و گفت: آثار تعليمي، آثار ذوقي و آثار پژوهشي سه گروه دورانشناسي استاد امداد است كه البته در هر سه گروه نقش تحقيق پديدار است.
او در بيان آثار تعليمي مرحوم امداد گفت: آثار تعليمي حاصل كوششهاي استاد در اواخر دوره اول و كل دوره دوم است. كتابهايي چون جغرافياي گيتي (1336)، املاء زبان فارسي (1337)، فرهنگ دانشآموز (1338)، تعليمات اجتماعي (1338)، تاريخ گيتي (1340)، فرهنگ نوآموز (1340)، تعليمات مدني (1341) و 10 سوره از قرآن مجيد براي تدريس در دبيرستانها (1341) كه همه آنها براي سالها در دبستانها و دبيرستانها تدريس ميشده، در اين دوران تأليف و منتشر شدهاند.
کمالي سپس در بيان آثار ذوقي امداد گفت: آثار ذوقي در دوران اول و دوران سوم زندگي استاد تأليف و منتشر شده است. آثار ذوقي بيشتر به كنكاش در آثار شاعران و نويسندگان و گزينش آنان و تدوين نوعي آنتولوژي ميپردازد. كتابهاي داستان فريدون (1323)، سه شاهزاده تيرهبخت (1325)، نزهه الزائرين (1359)، بانگ رحيل (1372)، مجموعه اشعار كاظم پزشکي (1389) و ديوان وصاف شيرازي (1389) در اين بخش ميگنجند.
مدير دانشنامه فارس در ادامه به مرور آثار پژوهشي امداد پرداخت و گفت: اين آثار بيشتر در دوران سوم يا كشف و نوگستري تدوين و منتشر ميشود. اگر چه كتاب ارزشمند شيراز در گذشته و حال (1339)، و راهنماي آثار تاريخي فارس (1339) كه در دوره دوم تدوين و منتشر شده است، در اين گروه جاي دارد؛ اما آثار پژوهشي ماندگاري از جمله انجمنهاي ادبي شيراز (1372)، جدال مدعيان با سعدي (1377)، سيماي شاعران فارس در هزار سال (1377)، تاريخ آموزش و پرورش فارس از عهد باستان تا دوره معاصر (1384) و فارس در عصر قاجاريه (1386) در اين دوره تأليف و منتشر ميشود.
کمالي در پايان با بيان اينکه امروز و پس از درگذشت امداد بايد به يادبود و تجليل از ميراث علمي و فرهنگي او بپردازيم، گفت: بايسته است که در اداي مسروليت خود به ميراث معنوي و فرهنگي او از برداشتن گامهاي زير دريغ نورزيم:
1. راهاندازي سايت ويژه معرفي زندگي و آثار استاد.
2. تدوين و انتشار يادنامه استاد.
3. تجديد چاپ مجموعه آثار پژوهشي استاد و تدوين و انتشار آثار منتشرنشده.
4. نامگذاري ميدان يا خيابان يا كتابخانهاي به نام استاد حسن امداد از سوي شوراي شهر شيراز.
5. بنيانگذاري جايزه دوسالانه ويژهاي به نام استاد حسن امداد و اهداي آن به بهترين مقاله يا كتاب در زمينه تاريخ و فرهنگ و ادب فارس.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات