• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8909-17473

همزمان با هدفمندشدن يارانه‌ها نهاونديان در گفت‌وگو با ايسنا خواستار شد: هزينه انرژي و آب براي توليد از مصارف خانگي ارزان‌تر شود

همزمان با هدفمندشدن يارانه‌ها
نهاونديان در گفت‌وگو با ايسنا خواستار شد:
هزينه انرژي و آب براي توليد از مصارف خانگي ارزان‌تر شود

پس از شروع مرحله اول اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها، رييس اتاق بازرگاني ايران اولين خواسته فعالان اقتصادي در اين مورد را بيان كرد و خواستار آن شد كه هزينه انرژي و آب براي توليد از مصارف خانگي ارزان‌تر باشد و سياست حمايت معكوس ادامه پيدا نكند.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قبل از شروع مرحله اول هدفمند كردن يارانه‌ها برخي فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني از جمله رييس اين اتاق پيشنهاد كرده بود كه در مرحله اول آزادسازي قيمت‌ها، اين اتفاق در برخي از مصارف واحدهاي توليدي رخ ندهد و وقتي كه اين طرح در بخش خانگي تثبيت شد، بخش توليد هم مدنظر قرار بگيرد كه با اعلام جزييات مرحله اول اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها مشخص شد كه با اين پيشنهاد موافقت نشده و حتي قيمت‌هاي برخي موارد مصرفي در واحدهاي اقتصادي از حوزه مصرف خانگي نيز بيشتر است.

طبق اعلام سخنگوي کارگروه طرح تحول اقتصادي در حالي كه متوسط قيمت هر متر مكعب آب شرب براي منازل مسكوني 250 تومان در نظر گرفته شده اين قيمت براي بخش صنعت 400 تومان اعلام شده و در بخش برق نيز در حالي كه براي مناطق گرم با متوسط قيمت 14 تومان در نظر گرفته شده اين قيمت در حوزه صنعت 40 تومان اعلام شده است. در گاز نيز تنها اعلام شده متوسط بهاي گاز خانگي 70 تومان به ازاي هر مترمکعب است و به نظر مي‌رسد براي بخش توليد كشور به صورت مجزا تصميم‌گيري نشده كه براي آن قيمت ديگري اعلام نشده است. به عبارتي اين يعني قيمت بهاي گاز در خانه‌ها و بخش توليد به يك ميزان در نظر گرفته خواهد شد.

در مورد اين قيمت‌ها رييس اتاق بازرگاني ايران اين‌گونه واكنش نشان داده كه نبايد حمايت معكوس را ادامه دهيم.

وي در گفت‌وگو با ايسنا در اين مورد توضيح داد: يكي از نكاتي كه مكرر بر آن تاكيد شده اين است كه ما از اين فرصت هدفمند كردن يارانه‌ها بايد استفاده كنيم و آن غلطي كه در اقتصاد ما اتفاق افتاده و هزينه انرژي و آب براي توليد گران‌تر از مصارف خانگي بوده بايد اصلاح شود.

وي ادامه داد: همه كشورهاي ديگر از بخش توليد خود حمايت مي‌كنند و ما نبايد حمايت معكوس را ادامه دهيم.

نهاونديان تاكيد كرد: حتما بايد از اين فرصت استفاده كرده و اين تفاوت را به نفع توليد تصحيح كنيم تا مصارف براي صنعت ارزان‌تر از بخش خانگي باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha