• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8909-15033
  • خبرنگار : 71021

در آستانه‌ي تاسوعا و عاشورا اعلام شد: 40هزار زائر ايراني در عراق حضور دارند شركت‌هاي امنيتي عراق آماده‌باش هستند

در آستانه‌ي تاسوعا و عاشورا اعلام شد:
40هزار زائر ايراني در عراق حضور دارند
شركت‌هاي امنيتي عراق آماده‌باش هستند

اكنون و در آستانه‌ي فرارسيدن تاسوعا و عاشورا، حدود 40هزار زائر ايراني در شهرهاي كربلا، نجف و كاظمين حضور دارند.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هر سال جمع زيادي از مشتاقان امام حسين (ع) با فرارسيدن تاسوعا و عاشورا براي شركت در مراسم عزاداري در حرمين امام حسين (ع)‌ و حضرت ابوالفضل (ع) راهي كربلا مي‌شوند. دولت عراق نيز با به‌كارگيري نيروهاي امنيتي و پليس تلاش مي‌كند، امنيت را در اين مراسم برقرار كند.

هر سال ورود و خروج از مرزهاي زميني ايران و عراق در روزهاي عاشورا و تاسوعا محدود يا مسير رفت‌وآمد بسته مي‌شود؛ اما امسال با توجه به تصميم‌هاي اتخاذشده بين دو كشور، مسير رفت‌وآمد در اين مرزها بسته نيست و حركت كاروان‌ها طبق روال معمول و برنامه‌ي سازمان حج و زيارت ادامه دارد.

جمع زيادي از زائران هر سال از روز پنجم محرم در كربلا جمع مي‌شوند و مراسم عزاداري را در بين‌الحرمين از روز نهم محرم آغاز مي‌كنند. با توجه به حركت جمعيت زائران از سراسر عراق و كشورهاي ديگر، پيش‌بيني مي‌شود كربلا از امشب شلوغ‌تر شود.

جواد خاني ـ نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در عراق ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين‌كه روزانه 4500 زائر و عوامل خدماتي در قالب 103 كاروان از ايران خارج مي‌شوند، اعلام كرد: ورود و خروج كاروان‌ها در روزهاي تاسوعا و عاشورا طبق برنامه است و امسال مرزها مسدود نيستند.

او ادامه داد: اگر كارواني تقاضا داشته باشد تا ظهر عاشورا يا تاسوعا در كربلا بماند، دادن اين اجازه امكان‌پذير است.

وي هم‌چنين تأكيد كرد: پليس عراق به‌شدت مسائل امنيتي را در شهرهاي زيارتي اين كشور و مسير حركت زائران رعايت مي‌كند و تا كنون گزارش خاصي از ناامني يا عمليات انتحاري داده نشده است. البته مواردي از دستگيري تروريست‌ها را گزارش كرده‌اند.

خاني با بيان اين‌كه اكنون زائران ايراني مشكل خاصي ندارند، افزود: شركت‌هاي امنيتي عراقي به‌عنوان مسؤول تأمين امنيت كاروان‌هاي ايراني در حالت آماده‌باش هستند.

هم‌چنين حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي شهسواري ـ مديركل امور بين‌الملل و امور راهبري زيارتي سازمان حج و زيارت ـ درباره‌ي وضعيت مرزهاي زميني ايران و عراق به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر مشكل خاصي در مرزهاي زميني ايران و عراق وجود ندارد و حركت كاروان‌ها طبق روال معمول و برنامه‌ي اين سازمان در حال انجام است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha