• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8909-13654
  • خبرنگار : 71133

دست‌هاي خالي سينماي ايران از واقعه عظيم عاشورا

دست‌هاي خالي سينماي ايران از واقعه عظيم عاشورا
«روز واقعه» و فيلم در حال توليد«روز رستاخيز» تنها سهم سينماي ايران از واقعه عاشورا هستند. به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سينماي ايران در طول 31 سال حياتش در بعد از انقلاب اسلامي تنها در فيلم «روز واقعه» به حادثه‌ عظيم عاشورا پرداخته است و اخيرا نيز فيلم «روز رستاخيز» با اين موضوع در حال ساخت است. آثار ديگري هم در سينماي ايران بوده‌اند كه به صورت غيرمستقيم در قالب توسل، لوكيشن و يا مصادف بودن با ايام محرم به اين واقعه توجه داشته‌ اند. فيلم «افق» به كارگرداني زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور از جمله اين آثار است كه در صحنه‌اي از آن شاهد عزاداري رزمندگان هستيم. هم‌چنين جمال شورجه در فيلم «شب دهم» زمان روايت داستانش را در دهه‌ محرم قرار داده است. مهدي و ناصر هاشمي هم در فيلم «بال‌هاي سپيد» به سراغ يك شبيه‌خوان رفتند و موضوع آن را دستمايه‌ تنها ساخته سينمايي شان قرار دادند. «دست‌هاي خالي» ابوالقاسم طالبي هم اين پرداخت در قالب معجزه‌اي در پايان فيلم نشان داده مي‌شود و در «دل‌شكسته» اولين ساخته علي رويين‌تن هم باز در فينال فيلم شاهد تحول شخصيت اصلي در مراسم عزاداري امام حسين (ع) هستيم. اما «عصر روز دهم» كه خبر ساخت آن اولين بار از سوي زنده‌ياد «رسول ملاقلي‌پور» مطرح شد و حتي تحقيقاتي نيز براي نگارش فيلمنامه در كربلا انجام داد، اولين و تنها فيلمي است كه بخشي از داستانش در كربلاي امروز روايت مي‌شود و در آنجا فيلمبرداري شده است. اين فيلم كه سرانجام توسط مجتبي راعي مقابل دوربين رفت، صحنه‌ي اصلي‌اش در ظهر عاشورا و هنگام عزاداري مخصوص (تواريج) در بين‌الحرمين فيلمبرداري شده است. «روز واقعه» به كارگرداني «شهرام اسدي» با فيلمنامه‌اي از بهرام بيضايي تنها فيلم توليد‌شده در سينماي ايران است كه موضوع‌اش در حواشي واقعه عاشورا اتفاق مي‌افتد. اين فيلم ماجراي عبدا... جوان نصراني تازه مسلمان‌شده‌اي است كه در روز عروسي خود با راحله ندايي مي‌شنود كه «كيست كه مرا ياري كند؟» عبدا... پس از شنيدن آن صدا منقلب شده و مجلس عروسي را ترك مي‌كند و به جست‌وجوي صدا بر مي‌آيد. آن هم در حالي كه برادران متعصب راحله ترك مجلس عروسي را توهيني به خود دانسته و در پي‌اش روان مي‌شوند. عبدا... در طول مسيرش با اتفاقاتي روبه‌رو مي‌شود و به نشانه‌هايي برمي‌خورد كه نشان‌دهنده‌ اين است كه امام حسين (ع) مي‌دانسته او در جست‌وجوي صدايي كه به ياري‌اش مي‌طلبد مي‌رود. عبدا... به تاخت بيابان‌ها را طي مي‌كند و خود را به صحراي كربلا مي‌رساند. منتهي وقتي به كربلا مي‌رسد كه عصر عاشورا است. اين شخصيت در يكي از ديالوگ‌هاي معروف اين فيلم مي‌گويد: «من حقيقت را در زنجير ديده‌ام. حقيقت را پاره پاره بر خاك ديده‌ام. من حقيقت را بر سر نيزه ديده‌ام.» فيلم «روز رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش كه نسبت به «روز واقعه» مستقيم‌تر به حادثه عاشورا مي‌پردازد، بعد از سالها تحقيق و مطالعه در زمينه‌هاي تاريخي و هنري و هم‌چنين دوسال پيش‌توليد سرانجام در اربعين گذشته مقابل دوربين رفت و تا ماه آينده فيلمبرداري‌اش به پايان خواهد رسيد. داستان اين فيلم درباره‌ي واقعه عاشورا است كه با روايت داستان بكير فرزند حربن ابن يزيد رياحي آغاز مي‌شود و به قيام امام حسين (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا مي‌رسد. اين فيلم مقطع زماني مرگ معاويه تا قيام امام حسين (ع) و شهادت آن حضرت را در بر مي‌گيرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha