• جمعه / ۱۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8909-11965

/فردا نشست 158 اوپک برگزار مي‎شود/ سقف توليد نفت پس از دو سال متوالي تثبيت مي‎شود؟

/فردا نشست 158 اوپک برگزار مي‎شود/
سقف توليد نفت پس از دو سال متوالي تثبيت مي‎شود؟

فردا شنبه 20 آذر، نشست 158 اوپک با هدف بررسي بازار جهاني نفت در شرايط کنوني و پيش‎بيني وضعيت عرضه و تقاضاي نفت در سال آينده ميلادي در اکوادور برگزار مي‎شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست روز آتي اوپک درحالي برگزار خواهد شد که بيشتر وزيران کشورهاي عضو به احتمال فراوان باز هم مانند نشست‎هاي قبلي در دو سال گذشته از تثبيت سقف توليد خواهند گفت.

با توجه به اين‎که در روزهاي گذشته نيز سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) قيمت هربشكه نفت در محدوده 80 تا 85 دلار را مناسب ارزيابي کرده و قيمت هر بشکه نفت در روزهاي گذشته افزايش داشته است، احتمال تثبيت سقف توليد بسيار نزديک به واقعيت خواهد بود.

كاهش سقف توليد اوپك از نشست 149 (شهريور 1387) آغاز شد. زيرا كاهش قيمت به بيشترين سطح خود رسيده بود و اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت پس از ساعت‌ها بحث و بررسي از تصميم خود براي تغيير ساختار سهميه‌هاي توليد و كاهش ميزان عرضه نفت اين سازمان در سطح 500 هزار بشكه در روز خبر دادند. به اين ترتيب سقف توليد رسمي اوپك به 28.8 ميليون بشكه در روز رسيد، درحالي كه هدف توليد پيشين اوپك معادل 29.67 ميليون بشكه در روز بود.

به‌دنبال آن با جدي‌شدن بحران جهاني اقتصاد و كاهش قيمت‌هاي نفت، اوپك نشست اضطراري را در اوايل آبان 1387 در وين برگزار كرد كه در آن جلسه قرار شد توليد نفت از ابتداي ماه نوامبر 1.5 ميليون بشكه كاهش پيدا كند و به 27.3 ميليون بشكه در روز برسد.

باوجود كاهش دو ميليون بشكه‌اي توليد اوپك طي دو نشست، قيمت‌هاي نفت روند نزولي خود را حفظ كرد، تا جايي كه در نشست مشورتي اوپك كه اوايل آذر همان سال در قاهره برگزار شد، تصميم‌هاي جدي براي كاهش مجدد سقف توليد گرفته شد.

نگراني اعضا از كاهش قيمت‌ها تا آنجا پيش رفت كه در آخرين روز سال 2008ميلادي با كاهش قيمت، نفت اوپك به 33 دلار و 36 سنت رسيد. به اين ترتيب بود كه در نشست 151 در الجزاير در دي ماه 1387، اوپك تصميم گرفت توليد خود را 2.2 ميليون بشكه ديگر كم كند كه به اين ترتيب با احتساب دو ميليون بشكه قبلي، توليد اين سازمان در كمتر از چهار ماه 4.2 ميليون بشكه كاهش يافت و به 24.1 ميليون بشكه در روز رسيد.

پس از اين كاهش 4.2 ميليون بشكه‌اي، روند قيمت‌ها به تدريج رو به رشد گذاشت؛ تا آنجا كه اوپك را متقاعد كرد در نشست 151 (اسفند 1387) توليد را ثابت نگه دارد. از آن پس نيز در پنج نشست بعدي طي 1.5 سال گذشته (نشست‌هاي 153 تا 156) اوپك سقف توليد را بدون تغيير ثابت نگه داشته است. به اين ترتيب بايد ديد همچنان در نسيت فردا روند تثبيت سقف توليد ادامه دارد، يا خير؟

براساس اين گزارش، دبيرخانه‌ اوپك در گزارش جديد خود عنوان كرد كه سبد نفتي اوپك ـ متشكل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرين روز مورد بررسي به 88 دلار و 13 سنت رسيده و اين در حالي است كه اين شاخص در مقايسه با دوره پيشين معادل يك دلار افزايش پيدا كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha