/الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت/ علياكبر رشاد: اين الگو عالم و آدم را از نو ميسازد الگوي ايراني اسلامي تبلور همه آمال و آرمانهاست
يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره مبناي انتخاب كلمات الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت گفت: الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت يك سند نيست، بلكه تبلور همه آمال و آرمانهاست و بايد ديگر اسناد براي تحقق اين الگو به خدمت اين الگو درآيند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علياكبر رشاد در بخش گفتوگوي ويژه خبري شامگاه 13 آذر ماه سيما با موضوع «پيش نيازها و راهكارهاي الگوي ايراني اسلامي پيشرفت» با بيان اين مطلب ادامه داد: در اين تعبير از چهار كلمه استفاده شده است كه هدف از به كاربردن اين واژهها حاكي از معنا، مراودات و منوياتي است كه در پس اين تركيبات نهفته است. به همين منظور، هدف از به كارگيري كلمه الگو و معني كه ما از آن اراده ميكنيم، شامل يك مجموعه و منظومه است كه بايد به لحاظ ظرف تاريخي، جغرافيايي، فرهنگي و حتي اقليمي نقطهاي كه ظرف تحقق اين نظام است به صورت يك مدل و الگو در بيايد تا به يك نمونه تحققپذير تبديل و ارائه شود. بنابراين الگو از جنس سند نيست، بلكه از جنس تصوير قابل تحقق است.
وي در خصوص به كارگيري واژه پيشرفت در الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت ادامه داد: در واژه پيشرفت يك مبدا و انتها با توجه به بالندگي و جلورفتن در ذات و متن تركيب مدنظر قرار گرفته و به كاربرده شده و بستگي به اين دارد كه ما چه چيزي را پس و پيش بدانيم، ولي به نظر ميرسد كه كلمه پيشرفت بار معنايي خود را كه منظور مقام معظم رهبري است، دارا ميباشد.
وي افزود: كلمه اسلامي وجوه و عناصر ذاتي اين الگو را نمايندگي ميكند و واژه ايراني مختصات جغرافيايي، فرهنگي، تاريخ، احساسات و عواطف ملي را نمايندگي ميكند. علاوه بر اين صفت ايراني مختصات و ويژگيهاي اين الگو كه احيانا جنبههاي نظري و عملي در آن ديده شده است را دارد و اين كلمه علت فاعلي براي اين الگو است.
وي با بيان اينكه الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت دنياگر آخرتگراست، ادامه داد: اين الگو دنيا را ميسازد اما دنيا آرمان آن نيست، بلكه دنياگر آخرتنگر است.
رشاد در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين الگو براي همه افراد جامعه نقش تعريف خواهد كرد، نيز گفت: اين الگو يك بخشنامه و قالب نيست كه بتوان آن را طراحي كرد و در واقع الگو و مدل جهان زيست است و همهچيز در آن متفاوت ميشود، اگر الگوها از يك منبع گرفته شود، اين الگو در شرايط تاريخي در نقاط و كشورهاي مختلف فرق ميكند و طبعا مختصات محيطي، منطقهاي، جغرافيايي، سياسي، تاريخي و عواطفي خاص خود را خواهد داشت و در كشور ديگر به گونهاي ديگر خواهد بود كه در نتيجه ممكن است خيلي با هم تفاوت نداشته باشد، اما اگر منابع الگوها متفاوت باشد، شاخصهها نيز متفاوت خواهد بود كه ممكن است در بخشهايي با هم مشتركاتي داشته باشند كه ايرادي هم بر آنها نيست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بايد توجه داشت كه در علوم انساني غربزاد تك گزارههايي وجود دارد كه ممكن است به جهت اينكه از منابعي كه معتبر و مورد قبول ما نيز هستند، گرفته شده باشد و به همين خاطر درست هم باشند، كه در اين قبيل امور به مدد عقل و فطرت شباهتهايي بين الگوها وجود خواهد داشت كه اينها مساله ما نيست.
وي افزود: بايد ديد كه اشتراكات الگوي ما با ديگر الگوها در چه سطح و افقي پيش ميآيد، زيرا ما در مختصات كلامي، اسلامي و غيراسلامي و علوم انساني اسلامي و سكولار كاملا با غرب متفاوت هستيم، البته اين به اين معني نيست كه بعضي با عوامفريبي مقاله نوشتهاند كه ما ميخواهيم علوم عقلي را كنار بگذاريم و صرفا به علوم نقلي بپردازيم، كه اينگونه نيست، زيرا ممكن است كه ما بگوييم كه تكيه بر علوم صرفا تجربي به دليل تك منبعيبودن ناقص است، زيرا ما معتقديم عقل و فطرت هر كدام يك منبع هستند و وحي هم ميتواند به عنوان يك منبع مورد بررسي قرار گيرد، ولي كسي نگفته است كه قرار است ما علوم عقلي را نفي كنيم.
وي در ادامه اظهار كرد: ما در ترسيم الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت بنا نداريم چيزي را ترسيم كنيم، بلكه ميخواهيم عالمي و آدمي را از نو بسازيم.
به گزارش ايسنا، همچنين دكتر سليميفر، رييس دانشكده علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي مشهد كه در گفتوگوي تلفني در اين برنامه حضور پيدا كرده بود در خصوص چگونگي عملياتيشدن شاخصههاي الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت گفت: براي عملياتيشدن الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت بايد به طور كلي نظام آموزش اصلاح شود و از سيستم فعلي كه متكي بر معقولات و حفظيات است به سمت پرورش و خلق توليد علمي برود. علاوه بر اين بايد نظام عميقتر كردن معرفت مردم نيز تنظيم شود، كه اين وظيفه نيز بر دوش مديران كشور، رسانهها، دانشگاهها و مراكز آموزشي است تا در اطلاعرساني آگاهي مردم افزايش پيدا كند و مردم به حقايق ديگر جهان نيز پي ببرند و براي مجسمكردن حقايق آماده شوند تا در واقع به يك انسان تسليم خدا تبديل شوند كه اين ميتواند هدف نهايي الگوي ايراني اسلامي پيشرفت باشد.
وي در بخش ديگري از اين برنامه در خصوص چگونگي برنامهريزي دولت و حكومت براي تحقق اين الگو در بستر جامعه نيز ادامه داد: يكي از ماموريتهاي الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت فراهمكردن زمينه براي مشاركت حداكثري مردم در فعاليتها است.
وي ادامه داد: منظور از مشاركت حداكثري مردم، خصوصي يا دولتيبودن و يا تعاونيبودن نيست، ولي ممكن است بخشي از همه اين مسائل را شامل شود. به اين معني كه مردم در همه زمينهها و ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي مشاركت كنند كه دولت ميتواند نقش مديريتي و هدايتي را در اين الگو براي نيروها به عهده بگيرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات