• شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8909-07572
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گذري بر ميدان نقش جهان اصفهان و فروشگاه‌هاي صنايع دستي كه تغيير چهره دادند

گذري بر ميدان نقش جهان اصفهان و فروشگاه‌هاي صنايع دستي كه تغيير چهره دادند

ميدان نقش جهان از عالي‌قاپو گرفته تا مسجد امام (ره) و مسجد شيخ لطف‌الله و بازار قيصريه هر کدام هزاران حرف براي گفتن از تاريخ دوره‌ي صفوي، حمله‌ي افغان‌ها، دوره‌ي شاه‌هاي بي‌کفايت قاجار تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران دارند. در اين ميدان مغازه‌هايي هم هست که صنايع دستي و آثاري بي‌نظيري كه در دنيا حرف نخست را مي‌زنند، در آن‌ها به‌فروش مي‌رسند.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، در سال‌هاي گذشته، گردشگران از كشورهاي مختلف مي‌آمدند تا از زيبايي‌هاي اين ميدان استفاده کنند و از صنايع دستي آن مانند سفره‌هاي قلم‌کارشده، خاتم‌کاري‌ها، مينياتور و ظرف‌هاي قلم‌زده كه هر کدام توسط استاداني که سال‌ها عمر خود را وقف اين هنرها کرده بودند، ديدن و خريد كنند؛ اما از چند سال پيش، اتفاق ناگواري در اين ميدان رخ داده است؛ آثاري از چين، تايلند و کشورهاي جنوب شرق آسيا و حتا کشورهايي که از نظر فرهنگ و تمدن با ما فاصله‌ي زيادي دارند، به مغازه‌هاي ميدان نقش جهان راه يافته‌اند.

با هجوم كالاهاي خارجي، فروش آثاري مانند سفره‌هاي قلم‌کار، ظرف‌هاي قلم‌زده‌شده و ديگر صنايع دستي اصفهان در ميدان نقش جهان كم‌رنگ شد و به جاي آن‌ها، تابلوهاي پوست مزين به آيات قرآن توليدشده در چين و اندونزي، گل‌هاي خشک و مصنوعي تايلندي و مجسمه‌هايي با شكل‌هاي عجيب اثر کشورهاي جنوب شرق آسيا مغازه‌ها را پر كردند. وجود اين آثار، اصالت ميدان نقش جهان را كه بيانگر بخشي از تاريخ و تمدن ايران‌زمين است، زيرسؤال برد.

پس از آن، مغازه‌داران فقط به تبليغ و فروش اجناس چيني مي‌پرداختند، البته در اين بين، کساني هم بودند که اصالت خود را حفظ کردند و هيچ‌گاه اين اجناس را در ميدان نقش جهان نفروختند. در اين شرايط، به‌نظر مي‌رسيد جاي کافي‌شاپ يا ميز بيليارد در وسط ميداني که روزگاري محوطه‌اي براي بازي چوگان بوده است، خالي بود!

در اين گيرودار و نگراني از اين اوضاع، پس از سفر رييس‌جمهور به اصفهان و ديدن اين اوضاع آشفته، هيأت دولت با ابلاغ به اتحاديه‌ي صنايع دستي اصفهان و مغازه‌داران، از آن‌ها خواست تا ارديبهشت‌ماه امسال تمام اجناس خارجي از ميدان جمع‌آوري شود.

در اين‌باره، رييس اتحاديه‌ي صنايع دستي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: پس از مصوبه‌ي هيأت دولت و ابلاغ به مغازه‌داران، آن‌ها ابتدا موضوع را جدي نگرفتند تا اوايل خردادماه كه با بسته شدن تعدادي از مغازه‌ها و توقيف اجناس خارجي آن‌ها، مغازه‌داران کم‌کم باور کردند که موضوع جدي است و بايد اجناس خارجي‌شان را جمع‌آوري کنند.

فيض‌الهي ادامه داد: شوراي شهر، ميراث فرهنگي، اتحاديه‌ي صنايع دستي و استانداري اصفهان براي کنترل بهتر اوضاع ميدان نقش جهان اصفهان کميته‌ي واحدي را تشکيل داده‌اند تا با اين مديريت واحد و کمک شهرداري، ديگر هيچ جنس خارجي و هيچ دست‌فروشي در ميدان ديده نشود.

وي بيان كرد: فروش صنايع دستي خارجي سبب بي‌کاري صنعت‌گران و جوانان ايراني مي‌شود. البته براي اين‌که فروش صنايع دستي ما دوباره اوج گيرد و تنوع هم در آن‌ها به‌وجود آيد، با دانشگاه ارتباط گرفته‌ايم و از آن‌ها ايده‌هاي جديد خواسته‌ايم.

فيض‌الهي ورود اجناس کشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا را به بازار داخلي ايران به‌دليل خريده نشدن صنايع دستي ايراني و بالا بودن قيمت آن‌ها دانست و افزود: در اين شرايط، مغازه‌داران به اجناس خارجي رو آوردند که تنوع بيش‌تر، فروش بيش‌تر و سود بيش‌تري داشت. البته اميدواريم با اقدامات انجام‌شده به‌زودي صنايع دستي ايراني با ايده‌هاي جديد و قيمت‌هاي متعادل‌تر به بازار وارد شود تا ديگر شاهد اين حوادث تلخ نباشيم.

به گزارش ايسنا، هفته‌ي پيش نيز معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ تهمينه دانيالي ـ با دادن اخطار به استانداران براي جدي‌ گرفتن مصوبه‌ي رييس‌جمهور مبني بر ممنوعيت فروش آثار خارجي در اماكن تاريخي، گفت: اگر اين مصوبه اجرا نمي‌شود، به‌دليل اهمال‌كاري استانداران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha