• پنجشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8908-18176
  • خبرنگار : 71058

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش: سامانه‌هاي الكترونيكي و هواپيماهاي دشمن پيش از برخاستن از باند، براي ما قابل شناسايي هستند

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش گفت: سامانه‌هاي الكترونيكي دشمن و حتي هواپيماهاي آن‌ها پيش از برخاستن از باند، براي ما قابل شناسايي هستند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرهنگ محرم قلي‌زاده در حاشيه رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3" در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاري‌هاي حاضر در منطقه عمومي رزمايش، پشتيباني الكترونيكي را يكي از محورهاي جنگ الكترونيك عنوان كرد و گفت: در اين بخش، سامانه‌هايي وجود دارند كه مانند يك گوش عمل كرده و سيگنال‌ها را تحليل مي‌كنند.

وي تصريح كرد: با استفاده از اين سامانه‌ها نه تنها سامانه‌هاي دشمن شناسايي مي‌شوند بلكه حتي هر گونه پرنده يا هواپيماي دشمن پيش از آن كه از باند خود بلند شود، با تحليل امواجي كه ناشي از روشن بودن موتور آن‌هاست، نوع آن هواپيما و پايگاه مربوطه قابل شناسايي است.

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش با بيان اين كه پيشرفت‌هاي خوبي در زمينه الكترونيك داشته‌ايم، اظهار كرد: ‌هر كشوري تلاش مي‌كند خود را به نقطه برتر برساند و ما هم در اين زمينه كارهاي خوبي انجام داده‌ايم. تجهيزات بومي را به كار گرفته‌ايم و تجهيزات قبلي خود را ارتقاء داده‌ايم و در اين رزمايش مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم.

قلي‌زاده در تشريح مفهوم جنگ الكترونيك گفت: جنگ الكترونيك به معني از كار انداختن سامانه‌هايي است كه با استفاده از تجهيزات و قابليت‌هايي الكترونيكي به كاربردهاي عملياتي خود ادامه مي‌دهند و ماموريت جنگ الكترونيك، عبارت است از در اختيار گرفتن و مديريت بر طيف امواج الكترومغناطيسي.

او اضافه كرد: در درگيري‌ها كه دو نيروي متخاصم وارد عمل مي‌شوند، توقع هر يك از دو طرف درگيري اين است كه طرف مقابل را ببيند، مكالمات او را بشنود و او را منهدم يا به آن خسارت وارد كند بدون اين كه خودش ديده شود، مكالماتش شنيده شود و يا اين كه خساراتي را متحمل شود. اين توقعات با به كارگيري علم الكترونيك در جنگ‌ها حاصل مي‌شود.

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش افزود: در تحليل جنگ‌هاي مختلفي كه در دو ـ سه سال گذشته اتفاق افتاده است به نظر مي‌رسد كه هدف اصلي كشور يا لشگر حمله كننده اين است كه در فاز اول با امواج الكترومغناطيسي حمله كرده و رادارها و سامانه‌هاي گيرنده و ارتباطي طرف مقابل را كور كند كه به اين كار حمله الكترونيكي مي‌گويند.

قلي‌زاده با اشاره به تعريف مفهوم دفاع الكترونيكي به عنوان يكي ديگر از محورهاي جنگ الكترونيك اظهار كرد: در مقابل حمله الكترونيكي، كشوري كه سامانه‌ها را به كار گرفته است، تلاش مي‌كند كه وقتي دشمن با تكيه بر امواج الكترومغناطيسي سعي در ايجاد اختلال دارد، بتواند خود را پابرجا نگه دارد و در واقع وضعيت عملياتي خود را حفظ كند كه به اين كار، دفاع يا مقابله الكترونيكي مي‌گويند.

وي در پايان با اشاره به اين كه محور سوم جنگ‌هاي الكترونيكي، پشتيباني و شنود الكترونيكي است خاطرنشان كرد: در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 همه محورهاي جنگ الكترونيك مورد ارزيابي عملياتي قرار مي‌گيرد چرا كه اين رزمايش يك رزمايش دو سويه است. در يك سوي اين رزمايش طرف حمله كننده يعني نيروي هوايي و نيروي هوا فضا است و در سوي ديگر، طرف مقابله كننده يعني نيروي پدافند هوايي قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha