• پنجشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8908-18212
  • خبرنگار : 71245

*گزارش ايسنا از سومين روز رزمايش مدافعان آسمان ولايت ‌3* تست عملياتي موفقيت‌آميز سامانه پدافند هوايي پيشرفته "مـرصـاد"

*گزارش ايسنا از سومين روز رزمايش مدافعان آسمان ولايت ‌3*
تست عملياتي موفقيت‌آميز سامانه پدافند هوايي پيشرفته "مـرصـاد"

در دومين مرحله از رزمايش بزرگ پدافند هوايي "مدافعان آسمان ولايت 3" كه صبح امروز ـ پنج‌شنبه ـ با ارزيابي انواع رادارهاي موجود آغاز شده بود، سامانه‌ بومي و پيشرفته پدافند هوايي مرصاد با موفقيت، تست عملياتي شد.

تست عملياتي موفقيت‌آميز سامانه پدافند هوايي پيشرفته "مرصاد"

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از منطقه عمومي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3، سخنگوي اين رزمايش در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر، گفت: در ادامه‌ي مرحله دوم رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3، سامانه پدافند هوايي بردمتوسط مرصاد در يكي از ميادين تير پدافند هوايي كشور با موفقيت آزمايش شد.

امير سرتيپ دوم حميد ارژنگي اضافه كرد: اين سامانه در كلاس سيستم‌هاي پدافندي بردمتوسط و جزو سيستم‌هاي كاملا به روز است كه در اين رزمايش عمليات شليك موفقيت‌آميز آن عليه يك فروند هواپيماي بدون سرنشين انجام شد.

او با اشاره به برخي ويژگي‌هاي سامانه پدافند هوايي مرصاد اظهار كرد: اين سامانه كاملا بومي و به صورت ديجيتال است و قابليت مقابله با انواع جنگ الكترونيك را دارد. اين سامانه مي‌تواند هواپيماهاي مدرن را در ارتفاع پست و متوسط شناسايي و منهدم كند و از اين جهت كه حفاظت از حريم هوايي كشور در ارتفاع پست و متوسط بيش‌ترين اهميت را در بخش پدافندي دارد، بهره‌گيري از سامانه مرصاد از اهميت بالايي برخوردار است.

سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3، با بيان اين كه سامانه مرصاد در مقايسه با سامانه‌هاي مشابه غربي خود، مزيت‌هاي مختلفي دارد، افزود: اين سامانه داراي ويژگي منحصر به فرد شبكه‌پذيري است و قابليت اتصال به شبكه راداري و شبكه‌ي زمين به هواي پدافندي را داراست. تحرك بالا و كاملا بومي بودن اين سامانه نيز از جمله ويژگي‌هاي آن محسوب مي‌شود.

ارژنگي با اشاره به توليد انبوه سامانه مرصاد در داخل كشور اظهار كرد: با توليد انبوه اين سامانه، يگان‌هاي پدافندي نيروهاي مسلح كشورمان به يكي از مهم‌ترين سلاح‌هاي دفاعي مجهز شده‌اند و بدين ترتيب قابليت عملياتي آن‌ها بيش از پيش افزايش مي‌يابد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در مراحل بعدي رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3، نيز انواع سامانه‌هاي مدرن پدافندي كشور به صورت عملياتي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شبكه ضد كروز در مراحل بعدي رزمايش ارزيابي مي‌شود

به گزارش ايسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا (ص) ارتش نيز با اشاره به ارزيابي خود از سه روز ابتدايي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 ، گفت: در اين سه روز، اين رزمايش بسيار خوب و برابر برنامه‌ از پيش تعيين شده و حتي بالاتر از سطح انتظار ما انجام شد.

امير سرتيپ خلبان احمد ميقاني در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: با توجه به اهدافي كه براي انجام مراحل مختلف اين رزمايش داشتيم، خوشبختانه تاكنون به دستاوردهاي بسيار خوبي در اين رزمايش رسيده‌ايم.

وي با اشاره به گستردگي اين رزمايش و نيز حضور همه نيروهاي پدافند هوايي كشور در آن اظهار كرد: اين اولين‌بار است كه چنين رزمايشي در فضاي كل كشور برگزار مي‌شود و همه يگان‌هاي پدافند هوايي در آن حضور دارند و بر همين اساس يكي از اهداف ما در اين رزمايش بالا بردن هماهنگي ميان نيروهاي شركت كننده بود و خوشبختانه تاكنون يكي از دستاوردهاي ما در رزمايش، اتحاد،‌ انسجام و همكاري بسيار خوب بين يگان‌هاي شركت كننده بوده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا (ص) ارتش در ادامه گفت: اكثر سامانه‌هاي حاضر در اين رزمايش، سامانه‌هاي بهينه‌سازي شده، به‌روز و سامانه‌هاي طراحي و ساخت جديد است و ارزيابي ما از عملكرد تجهيزات و سامانه‌ها اعم از رادارها، سامانه‌هاي جمع‌آوري اطلاعات، سامانه‌هاي ارتباطي، سامانه‌هاي فريب و... تاكنون بسيار خوب بوده است و امروز نيز سامانه‌ي موشكي ميانبرد مرصاد را عليه يكي از اهداف متحرك با موفقيت آزمايش كرديم.

ميقاني تمرين تاكتيك‌هاي جنگ ناهمگون و تاكتيك‌هاي جديد و نيز مقابله با جنگ الكترونيك دشمن را از جمله اهداف رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3 "بر شمرد و افزود: انتقال دانش و تجربه پيشكسوتان به كاركنان جوان پدافند هوايي كشور، ارتقاي روحيه سلحشوري ميان كاركنان قرارگاه پدافند هوايي، نمايش اقتدار و صلابت پدافند هوايي كشور و در نهايت دستيابي به نقاط ضعف و قوت فرماندهان و برطرف كردن نواقص، از جمله اهداف اين رزمايش به حساب مي‌آيد.

او اضافه كرد: از اولين ساعات آغاز اين رزمايش ده‌ها فروند پرنده‌هاي دشمن فرضي عليه مواضع ما اقدام به تعرض و حمله كردند ولي در كمال شگفتي، همه اين اهداف توسط سامانه‌هاي كشف، رادارها، سامانه‌هاي جمع‌آوري اطلاعات و شبكه ديده‌بان‌هاي بصري كشف، شناسايي و رهگيري شدند.

وي با اشاره به ارزيابي شبكه كشف،‌ به عنوان يكي از اهداف رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3" از ارزيابي شبكه ضد كروز در مراحل بعدي اين رزمايش خبر داد و گفت: ارزيابي شبكه فرماندهي و كنترل كه به صورت بومي، مكانيزه و هوشمند است، يكي از اهداف مهم ما در اين رزمايش بوده است و ما در حدود 8 ماه اخير، توانسته‌ايم به اين دستاورد برسيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا (ص) ارتش ادامه داد: آمادرساني و پشتيباني از يگان‌هاي پدافندي از ديگر اهداف ما در رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3" بود كه خوشبختانه تاكنون وضعيت پشتيباني از يگان‌هاي پدافندي در اين رزمايش سريع، خوب و باكيفيت بوده است و ما در مجموع به دستاوردهاي خوبي در اين رزمايش دست پيدا كرده‌ايم.

ميقاني در پايان وضعيت بازتاب رسانه‌يي رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3" را مثبت ارزيابي كرد و افزود: برگزاري اين رزمايش، چه در داخل كشور و چه در خارج كشور بازتاب‌هاي رسانه‌يي گسترده‌اي داشته است.

رادارهاي كشور به صورت شبكه‌يي عمل مي‌كنند

به گزارش ايسنا، همچنين سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3، با بيان اين كه مركز فرماندهي و كنترل قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش از سال گذشته تا كنون متحول شده است، گفت: قابليت پردازش سيگنال‌هاي دريافتي توسط مركز فرماندهي و كنترل اين قرارگاه نسبت به سال گذشته بيش از دو برابر شده است.

اميرسرتيپ دوم حميد ارژنگي در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرين اقدامات تاكتيكي و عملياتي انجام شده در اين رزمايش اظهار كرد: يكي از كارهايي كه به خوبي و با موفقيت در اين رزمايش انجام شد، انتقال موقت سامانه كنترل و فرماندهي به مراكز تاكتيكي و سيار بود.

وي اضافه كرد: طي اين تمرين، روز گذشته مراكز ثابت فرماندهي و كنترل قرارگاه پدافند هوايي ارتش را براي مدت چند ساعت تعطيل و به مراكز فرعي و تاكتيكي منتقل كرديم و بدين ترتيب به مدت بيش از 10 ساعت كنترل فضاي كشور را به صورت سيار و تاكتيكي انجام داديم.

سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3، با اشاره به آغاز مرحله دوم اين رزمايش گفت: از اولين ساعات صبح امروز،‌ ارزيابي مجموعه‌ي رادارهاي كشور آغاز شده است. اين رادارها شامل رادارهاي ثابت، تاكتيكي و انواع رادارهاي پسيو يا غيرفعال است و طي اين مراحل از رادارهاي تاكتيكي كاستكا و نبو و رادارهاي توليد داخل كشور مانند كاشف، مطلع‌الفجر و رادار ملي استفاده مي‌شود.

ارژنگي با بيان اين كه هنر قرارگاه پدافند هوايي ارتش اين است كه رادارهاي موجود به صورت شبكه‌يي عمل مي‌كنند، افزود: رادارهاي موجود در كل كشور كه تحت فرماندهي و كنترل قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء هستند به صورت مجزا و جدا از هم عمل نمي‌كنند بلكه مجموعه‌ي اين رادارها در قالب يك شبكه‌ي يكپارچه عمل كرده و كليه‌ي گزارشات خود را به شبكه‌ي يكپارچه‌ي فرماندهي و كنترل اين قرارگاه اعلام مي‌كنند.

او با بيان اين كه قدرت تلفيق رادارها يكي از قابليت‌هاي ما محسوب مي‌شود، اظهار كرد: شبكه‌ي راداري ما اين قابليت را دارد كه هر هدفي را در سر جاي خود رويت و شناسايي كند. رادارها نقش چشم بيناي كشور را دارند و هنر ما اين است كه از انواع و اقسام رادارها در باندهاي فركانسي مختلف بهره مي‌بريم.

سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3، در پايان گفت: در حال حاضر تيم‌هاي ناظر قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش و نيز ستاد كل نيروهاي مسلح در سايت‌هاي موشكي مستقر هستند و عملكرد سامانه‌هاي راداري و ديده‌باني كل كشور را كنترل و نظارت مي‌كنند.

ارژنگي در ادامه آمارهايي از وضعيت شبكه‌ي راداري و ديده‌بان‌هاي بصري تا عصر روز گذشته ارائه كرد و گفت: تا عصر ديروز تعداد كل مسيرهاي كشف شده توسط رادارهاي ما چهار هزار و 166 و تعداد كل مسيرهاي ناشناس كشف شده‌ي خارج از مرزها 322 عدد بوده است. هم‌چنين تا عصر ديروز 6 هزار و 120 گزارش از پست‌هاي ديده‌باني ما به شبكه‌ي يكپارچه فرماندهي و كنترل اعلام شده است.

او با بيان اين كه تعداد كل گزارشاتي كه به منظور انجام عمليات جنگ الكترونيك و مقابله با جنگ الكترونيك دريافت شده 478 مورد بوده است، تاكيد كرد: با استفاده از شبكه راداري و ديده‌بان‌هاي بصري، كل فضاي كشور به درستي رصد مي‌شود و جوانان ما كه در اين شبكه‌ها حاضر هستند يك لحظه چشم از آسمان برنمي‌دارند.

سامانه‌هاي الكترونيكي و هواپيماهاي دشمن پيش از برخاستن از باند، براي ما قابل شناسايي هستند

به گزارش ايسنا، معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش نيز گفت: سامانه‌هاي الكترونيكي دشمن و حتي هواپيماهاي آن‌ها پيش از برخاستن از باند، براي ما قابل شناسايي هستند.

سرهنگ محرم قلي‌زاده در حاشيه رزمايش "مدافعان آسمان ولايت 3" در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاري‌هاي حاضر در منطقه عمومي رزمايش، پشتيباني الكترونيكي را يكي از محورهاي جنگ الكترونيك عنوان كرد و گفت: در اين بخش، سامانه‌هايي وجود دارند كه مانند يك گوش عمل كرده و سيگنال‌ها را تحليل مي‌كنند.

وي تصريح كرد: با استفاده از اين سامانه‌ها نه تنها سامانه‌هاي دشمن شناسايي مي‌شوند بلكه حتي هر گونه پرنده يا هواپيماي دشمن پيش از آن كه از باند خود بلند شود، با تحليل امواجي كه ناشي از روشن بودن موتور آن‌هاست، نوع آن هواپيما و پايگاه مربوطه قابل شناسايي است.

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش با بيان اين كه پيشرفت‌هاي خوبي در زمينه الكترونيك داشته‌ايم، اظهار كرد: ‌هر كشوري تلاش مي‌كند خود را به نقطه برتر برساند و ما هم در اين زمينه كارهاي خوبي انجام داده‌ايم. تجهيزات بومي را به كار گرفته‌ايم و تجهيزات قبلي خود را ارتقاء داده‌ايم و در اين رزمايش مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم.

قلي‌زاده در تشريح مفهوم جنگ الكترونيك گفت: جنگ الكترونيك به معني از كار انداختن سامانه‌هايي است كه با استفاده از تجهيزات و قابليت‌هايي الكترونيكي به كاربردهاي عملياتي خود ادامه مي‌دهند و ماموريت جنگ الكترونيك، عبارت است از در اختيار گرفتن و مديريت بر طيف امواج الكترومغناطيسي.

او اضافه كرد: در درگيري‌ها كه دو نيروي متخاصم وارد عمل مي‌شوند، توقع هر يك از دو طرف درگيري اين است كه طرف مقابل را ببيند، مكالمات او را بشنود و او را منهدم يا به آن خسارت وارد كند بدون اين كه خودش ديده شود، مكالماتش شنيده شود و يا اين كه خساراتي را متحمل شود. اين توقعات با به كارگيري علم الكترونيك در جنگ‌ها حاصل مي‌شود.

معاون جنگ الكترونيك قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش افزود: در تحليل جنگ‌هاي مختلفي كه در دو ـ سه سال گذشته اتفاق افتاده است به نظر مي‌رسد كه هدف اصلي كشور يا لشگر حمله كننده اين است كه در فاز اول با امواج الكترومغناطيسي حمله كرده و رادارها و سامانه‌هاي گيرنده و ارتباطي طرف مقابل را كور كند كه به اين كار حمله الكترونيكي مي‌گويند.

قلي‌زاده با اشاره به تعريف مفهوم دفاع الكترونيكي به عنوان يكي ديگر از محورهاي جنگ الكترونيك اظهار كرد: در مقابل حمله الكترونيكي، كشوري كه سامانه‌ها را به كار گرفته است، تلاش مي‌كند كه وقتي دشمن با تكيه بر امواج الكترومغناطيسي سعي در ايجاد اختلال دارد، بتواند خود را پابرجا نگه دارد و در واقع وضعيت عملياتي خود را حفظ كند كه به اين كار، دفاع يا مقابله الكترونيكي مي‌گويند.

وي در پايان با اشاره به اين كه محور سوم جنگ‌هاي الكترونيكي، پشتيباني و شنود الكترونيكي است خاطرنشان كرد: در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 همه محورهاي جنگ الكترونيك مورد ارزيابي عملياتي قرار مي‌گيرد چرا كه اين رزمايش يك رزمايش دو سويه است. در يك سوي اين رزمايش طرف حمله كننده يعني نيروي هوايي و نيروي هوا فضا است و در سوي ديگر، طرف مقابله كننده يعني نيروي پدافند هوايي قرار دارد.

كشف موفقيت‌آميز پرنده‌هاي رادارگريز توسط شبكه‌ي راداري كشور

به گزارش ايسنا، در ادامه دومين مرحله از رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3، شبكه راداري كشور نيز موفق به كشف و شناسايي پرنده‌هاي رادارگريز دشمن فرضي شد.

اين شبكه با اجراي چند طرح ابتكاري و آزمايش سامانه‌هاي پيشرفته‌ي جديد توانست پرنده‌هاي رادارگريز دشمن فرضي را با موفقيت كشف و شناسايي كند.

براين اساس، پرنده‌هاي با سرنشين و پهپادهاي (پرنده‌هاي بدون سرنشين) دشمن فرضي كه قابليت پنهان ماندن از چشم اغلب رادارهاي موجود در دنيا را دارند، توسط شبكه‌ي راداري كشور كشف و شناسايي شدند و اطلاعات آن‌ها شامل ارتفاع،‌ برد و سرعت‌شان براي مقابله‌ي مناسب در اختيار شبكه يك‌پارچه پدافند هوايي كشور قرار گرفت.

هم‌چنين رادارهاي موجود در نيروهاي مسلح در زمينه‌ي هدايت هواپيماهاي خودي براي انهدام هواپيماهاي متجاوز دشمن فرضي با موفقيت وارد عمل شدند و بدين ترتيب اطلاعات مربوط به ورود پرنده‌هاي متجاوز،‌ از طريق ديده‌بان‌ها و رادارهاي مختلف ثابت و سيار موجود در كشور گزارش مي‌شود.

هدايت موشك‌ها و آتش‌بارهاي موجود در سامانه‌ي پدافندي نيروهاي مسلح به سمت هواپيماهاي متجاوز دشمن نيز از ديگر وظايف شبكه راداري كشور است كه در دومين مرحله از رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3 مورد ارزيابي قرار گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha