• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-16963

وزير امور اقتصادي و دارايي: نبايد به بهاي استقلال پاسخگويي را از بانك مركزي بگيريم

وزير امور اقتصادي و دارايي:
نبايد به بهاي استقلال پاسخگويي را از بانك مركزي بگيريم

وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: مجمع بانك مركزي نبايد از شاكله‌ حاكميتي خود خارج شود.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد شمس‌الدين حسيني در حاشيه‌ مراسم افتتاح اولين شعبه عقود مشاركتي در ايران گفت: بانك مركزي بايد از طريق مجمع حقوق صاحبان سهام را رعايت كند.

وي ادامه داد: نمايندگان مجلس تفاهم كردند اين امر دوباره به كميسيون تلفيق برود و در آنجا مورد بازنگري قرار بگيرد. در اين باره بايد به چند نكته توجه داشت كه بانك مركزي داراي اركان تعريف شده است و در صورتي كه كار قانونگذاري درباره‌ آن انجام مي‌شود به اين امر توجه شود از جمله اينكه مجمع بانك مركزي مجمع صاحبان سهام است و سهام بانك مركزي در تمام دنيا متعلق به دولت است.

وي افزود: بانك مركزي شركتي دولتي و صددرصد سهام آن متعلق به دولت و مردم است و اعمال حاكميت از طريق مجمع در حوزه‌هاي حقوق صاحبان سهام بايد رعايت شود. بنابراين مجمع نبايد از شاكله‌ حاكميتي خارج شود.

حسيني گفت: من توصيه نمي‌كنم مجمع بانك مركزي مجمعي سيال شود و بايد در مورد تقسيم سود و اعمال حاكميت و عزل و نصب‌ها همچنان در چارچوب دولتي باقي بماند.

حسيني افزود: نكته ديگر اين است كه شوراي پول و اعتبار يك ركن سياستي گذاري است و دو ركن حاكميتي دارد كه اولي مجمع صاحبان سهام و دومي شوراي پول و اعتبار است.

وي گفت: تعبير استقلال بانك مركزي بايد با موضوع تخصص در نظر گرفته شود و حضور متخصصان بايد در شورا حفظ شود و استقلال بايد همراه با پاسخگويي باشد چون ركني كه تصميم گيري مي‌كند بايد پاسخگو هم باشد.

وي افزود: اگر اين گونه باشد كه در اين ركن تصميم گيرنده به بهاي استقلال پاسخگويي از آن گرفته شود دچار مشكل خواهيم شد و پاسخگويي در حوزه‌هاي مختلف با دولت است و براي اين امر بايد ابزارهاي مديريتي و حاكميتي در اختيار دولت باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha